[Clio16v]Inhouden bij nat weer.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
SandeR16v
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 12 jun 2002 16:37

Probleempje :(

De Clio16v (ph1 94) wil bij erg nat weer moeilijk op gang komen.

De auto heeft bijv. de nacht in veel regen gestaan..
Als je dat smorgens (of 's middags) wilt wegrijden heb je het.
Het starten gaat prima, maar zodra je normaal optrekt houd ie om de 10 seconden ongeveer even heel erg in. Het toerental wil dan richting de 400-500 zakken, op het punt om af te slaan dus.

Na dat inhouden komt ie met een schok weer op gang, dan kun je normaal optrekken/rijden zonder dat ie inhoud.
10 seconden later houd ie weer in, om daarna weer normaal te doen.

Als je voor de stoplicht staat te wachten slaat ie dus bijna af, niet normaal.

Dit duurt dus ong. een paar minuten, daarna zal de motor een beetje warm worden en is het over.

Als ik dan een half uur ofzo rij, en ik parkeer, ik en rij later weer weg, heb je weer hetzelfde.

Dit hele gebeuren is ongeveer over als het niet echt heel nat meer is.
Een beetje regen is geen probleem.

Ligt dit aan de bougies?(zit recentelijk vervangen, door precies dezelfde als erin zaten, namelijk Champion)

Wat kan ik hier aan doen, om dit te voorkomen ?

Voorheen geen enkel probleem gehad...

Iemand ?
Laatst gewijzigd door SandeR16v op wo 17 nov 2004 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

mischien doorslaan van de ontsteking, controleer je bougie kabels enz eens, mischien dat het daar aan ligt
R5GTT. Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb al 100x op het forum gelezen dat die schachten vol met water lopen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

Ik herken dit ja, maar ik heb niet het gevoel dat het alleen ligt aan nattig weer, maar gewoon als de motor koud is en soms een paar daagjes heeft stilgestaan. De mijne loopt na 5 minuutjes warmdraaien echt weer perfect. Erg vervelend dat ie de neiging heeft naar 600 toeren stationair terug te vallen ja...

Ik had het idee dit eigenlijk te kunnen verhelpen door mijn open green air filter weer te vervangen door het standaard filter, omdat het ook wat kouder weer wordt, maar dit moet ik nog proberen eigenlijk.

Wat het anders zou zijn, geen idee, maar tips zijn welkom natuurlijk.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ook gehad en het bleek doorslag door de bobinekabels en een slechte bobine te zijn waar de vonken ook doorheen kwamen. Dat vervangen en het was opgelost. Start eens in het donker met de kap open en kijk of je vonkjes ziet en misschien hoort.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Volgende keer eerst effe searchen:
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=11698

Hebben heel veel clio 16v's last van (ikzelf ook).
Maar zoals je in dat topic ook kan lezen kan het vanalles zijn:
- bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap
- stationairklep vies
- temperatuursensor niet goed meer
- vervuilde injectoren (en/of vervuilde koudestart injector)
- enz enz

Ik heb bovenstaande dingen allemaal vervangen of schoongemaakt,
en ik heb er nog steeds "last" van... :s
(behalve de koudestart injector, volgende wat ik ga doen).

Gr, Frits.
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Inderdaad, de Koudstart-injector kan dit onophoud geven.
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik zou idd eerst eens naar je kabels enz kijken,
als je die nat spuit met bijv een plantenspuit
moet hij gewoon het zelfde blijven lopen en mag
je geen vonken zien overspringen. Vervolgens, ik
zie heel veel dingen maar wat ik nog steeds mis
is een simpele verdeelkap die ook heel vaak de
boosdoener kan zijn. Vergeet niet dat ie ook in je
verdeelkap kan overspringen en dan ook vooral met
nat weer. Schroef deze ff los en controleer of je
brandspoortjes in je kap ziet of dat de contacten
heel erg zijn weggevreten of aangetast...

In dat geval vervang je kap, is er niet zo heel veel te zien spuit dan even wat vet (super6 bijv) in je
kap en veeg hem weer een beetje schoon zodat die iig
lekker vet is...

Grtzz Tony
:smoke:
shift00
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2004 6:19
Locatie: Allocation

De kap zit bij een clio op een slimmere plaats dan bij sommige andere auto's. Ik heb naast de Clio ook een Mini, daarbij is het bijna ALTIJD de verdeelkap, want die zit direct achter de grille.

Bij de Clio zou ik inderdaad met een spuit kijken wanneer en waar de storing ontstaat. het electronisch circuit kan ook meer zwakke punten hebben... Soms is het een wereld van verschil als je een verdeelkap, rotor, bougiekabels met stekkers en nieuwe bougies swopt. Is relatief goedkoop en is vaak normale slijtage...
SandeR16v
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 12 jun 2002 16:37

Het meest opmerkelijke is dat het eigenlijk is sinds de bougies zijn vervangen.

Deze zijn precies hetzelfde als degene die erin zaten.
Zelfe typenummer e.d. (Champion, zoals ook staat aangegeven onder de motorkap)

De kabels heb ik gecontroleerd (zijn rode Magnecor kabels)

De bougies heb ik nogmaal losgemaakt en weer vastgemaakt.

Verder is er dus niks veranderd onder de kap :)

Maar ik ga verder op zoek..
Panoramix
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 15 mar 2002 0:00
Locatie: Gallië

Ik moet de bougies altijd ff bijstellen voordat ik ze erin draai.
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Moet dat bij originele champion-bougies ook dan? die hebben 2 electroden per bougie, dat is lastiger afstellen met een voelermaatje denk ik??
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

een williams hoort er toch 3 te hebben per bougie?
NielsT
Berichten: 959
Lid geworden op: di 9 nov 2004 11:45
Locatie: Marknesse / clio williams

Kan ook, ik heb er 2 (dacht ik) ik weet wel dat het type wat op die sticker onder de afdekkap er in zit, volgens mij 2, ik zal es kijken een keer, nu weet ik het ook niet meer :lol:
Plaats reactie