ACT: Clio16V I

Post hier al je vragen over de Clio
Gesloten
Sanderrr

Bij mij valt hij eens in de zoveel tijd ook steeds uit. Dat zit bij mij niet in de weerstand maar de stekker ervan. Dan moet ik ff de pennetjes van het stekkertje dat in de kachelweerstand gaat iets verbuigen, dan gaat hij weer een paar maandjes door met blazen :)
Misschien kan dat het zijn (weet niet of het Clio kwaal is) Dus ff aan de stekker zitten en kijken of de kachel aanslaat.
Williams blauw past bij jou
Frits Clio 16v

Ik heb iets vreemds, en vraag me af of anderen dat ook hebben.

Als ik 's ochtents naar school rijd over de snelweg met warme motor, en ik rij 120 km/u.
Dan maakt m'n motor zo'n 3800/3900 toeren.
Rij is 's middags dan weer naar huis dan heeft hij maar 3600 toeren nodig bij 120 km/u,
met dezelfde olie temperatuur (warme motor).

Ik heb dit bijna altijd, maar af en toe heeft hij 's ochtents ook maar 3600 toeren nodig.
Iemand enig idee hoe dit kan? :s

Gr, Frits.
Riël
Über-Spammer

Ik kan maar 1 ding verzinnen en dat is dat je koppeling naar de ** is.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Frits Clio 16v

Dat zowieso niet want de motor is een paar maandjes terug gereviseerd.
De koppeling is dus ook net nieuw.

Hij heeft dit trouwens altijd al zo gedaan sinds ik hem heb (ongeveer een jaar).
Dus voor en na de nieuwe koppeling.

Gr, Frits.
Menno

Frits schreef:
jordyp schreef:ik heb een probleem denk ik: mijn kachel is er vandaag opeens gekapt!! en dit in de winter nog wel, kou lijden en je ziet niks doordat alles beslaat :@ Dit gebeurde bij een maat van me precies hetzelfde gisteren! Ik heb dus zijn kachelunit er bij mij op gehad maar hij deed het nog steeds niet :( , Kent iemand van jullie dit probleem? en wat kan ik eraan doen?
Beide kachelweerstanden zijn doorgebrand. Bekend probleem bij de clio's. Als je aan de passagierskant de kunststof kap onder de ruitenwissers weg haalt zie je een motor zitten (kachelmotor). Net hiervoor zit een blokje met een rode en zwarte draad. die loshalen en vervangen, of een van de sloop of een nieuwe (prijs dacht ik +- 30 euro nieuw). Als het goed is moet ie het dan weer doen.

GR.Frits
Doorgaans is 't niet de weerstand, maar de thermische zekering die in dat weerstandenblok zit. Daarvoor kan je gewoon een nieuwe halen, bij de electronica boer.
rev it like a rental
Menno

Riël schreef:Ik kan maar 1 ding verzinnen en dat is dat je koppeling naar de ** is.
ik kan nog meer verzinnen: meters die nogal wisselvallig zijn.

Een koppeling die zo consequent langdurig slipt, haalt 't einde van de dag niet.
rev it like a rental
Tom
Moderator
Car: MB

met koud weer willen de wijzertjes van de toerenteller van een clio wel eens stroef lopen. Heb ik ook wel eens last van.

Maar HOOR je verschil in toeren??
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Frits Clio 16v

Dat het aan de wijzer ligt zou natuurlijk kunnen,
maar ook in de zomer met warm weer was het hetzelfde verhaal.

Dus ik denk niet dat het aan de wijzer ligt.
Het zou erg toevallig zijn als de wijzer elke keer bij de eerste keer rijden niet klopt.
En later op de dag bij een nieuwe start wel klopt.

Het is dus eigenlijk dat hij bij de eerste keer rijden op een dag meer toeren nodig heeft dan bij een tweede keer rijden.
Onafhankelijk van het weer.

Ik zal morgen even goed luisteren of ik ook verschil hoor.

Gr, Frits.
jordyp

ik heb wel pech hoor, eerst mijn kachel naar de klote (doet het nu weer af en toe als ik aan de draadjes en connector trek) maar nu trippen mijn remmen opeens :( :( , lijkt wel of ze blokkeren en ze remmen dan bijna niet :( misschien fout in elektrisch circuit samen met de kachel?
hebben jullie ook ervaring met dit soort problemen?
of weten jullie misschien wat ik eraan kan doen?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

kachel kan ook de stekker achter het paneel zijn die slecht kontact maakt/geeft. soms willen de connectoren wel eens wegsmelten.misschien een ander paneeltje regelen op de sloop, zijn van alle clio's gelijk. :wink:

en remmen?? heb je abs dan?? voor de rest heeft het remsysteem niets met je kachel te maken.

gr.frits[/quote]
jordyp

ja de connector van de kachelstand is een beetje verbrand maar de kachelunit is niet verbrand en mijn maat heeft net het enige :evil: kachelunit van de sloops in de weide omtrek afgeschroefd (bij alle clios op de sloop is de kachelunit weg |: , zal wel een echte cliokwaal zijn)

en ik heb dacht ik wel abs ja, misschien sensor vies ofzo?
Frits Clio 16v

Wat is een normaal toerental voor een (standaard) clio 16v,
bij 120 km/u in de 5e versnelling?

Gr, Frits.
Bram

toevallig moest ik eraan denken vanmiddag, ik zat op de 3800 rpm volgens mij
Frits Clio 16v

Bram: (Y)
Anderen ook 3800 toeren?

Heb wel eens ergens gelezen dat je de snelheid kan berekenen aan de hand van de toeren.
Hoe werkt dit?

Gr, Frits.
Calle

Clio Baccara 16v schreef:Bram: (Y)
Anderen ook 3800 toeren?

Heb wel eens ergens gelezen dat je de snelheid kan berekenen aan de hand van de toeren.
Hoe werkt dit?

Gr, Frits.
Bij mij ook rond de 3800 als hij het weer gaat doen. :(

toeren en snelheid zijn recht evenredig t.o.v. elkaar als je koppeling zijn werk doet: Bij 0 km/u, 0 rpm, bij 120 km/u, 3800 rpm.

Dus 3800/120 = 31.67 rpm per km/u
of 120/3800 = 0.0316 km/u per rpm

Bij redlinen in zijn 5e versnelling zou je dus 221 km/u rijden.

Ook leuk om te weten 3800 rpm = 63.33 rps, 120 km/u = 33.33 m/s. In de vijfde versneling maakt je motor dus 1.9 revoluties per meter. (~)
Riël
Über-Spammer

jordyp schreef:ik heb wel pech hoor, eerst mijn kachel naar de klote (doet het nu weer af en toe als ik aan de draadjes en connector trek) maar nu trippen mijn remmen opeens :( :( , lijkt wel of ze blokkeren en ze remmen dan bijna niet :( misschien fout in elektrisch circuit samen met de kachel?
hebben jullie ook ervaring met dit soort problemen?
of weten jullie misschien wat ik eraan kan doen?
Misschien je bekrachtiger. Onder de motorkap zit zo'n grote zwarte cilinder achtertegen. Er loopt een slang van daar naar je inlaat toe. Controleer of deze overal goed dicht is, en niet lekt. Ook kun je het witte dopje proberen, hier moet je wel aan kunnen zuigen maar neit blazen.
Frits Clio 16v

Dankje Calle (Y)

Gr, Frits.
jordyp

@Riël: ik zie alleen maar een zwarte cilinder in de ruimte die je ziet daar bij je krik, verder zie ik er geen :~ ,maar ik dacht dat die cilinder voor de kachelmoter is. Heb ik dan die ene je jij bedoelt over het hoofd gezien? (ben nog vrij n00b)
jordyp

ik heb weer een probleem: hij wil niet meer starten :( , ik wou van werk naar huis rijden, dus ik start hem en hij startte gewoon! Opeens viel hij uit en sindsdien wil hij niet meer starten :@ :@ !
volgens een maat van me kan het aan de ECU liggen en moet hij waarschijnlijk worden gereset, kan dat of is het een andere probleem?

BvD.
Frits Clio 16v

Misschien iets met de ontsteking.
Bougies, bougiekabels, verdelerkap even checken.

Computer reset je door de accu even los te halen.

Ik heb met m'n vorige clio 16v een keer stil gestaan dat hij niet meer wilde starten. Toen was de brandstofpomp kapot, hoop voor je dat je dat niet hebt. Want das best wel veel werk om te vervangen(zit in je tank).

Gr, Frits.
le mouton noir (sandy)
Contacteer:

jordyp schreef:ik heb weer een probleem: hij wil niet meer starten :( , ik wou van werk naar huis rijden, dus ik start hem en hij startte gewoon! Opeens viel hij uit en sindsdien wil hij niet meer starten :@ :@ !
volgens een maat van me kan het aan de ECU liggen en moet hij waarschijnlijk worden gereset, kan dat of is het een andere probleem?

BvD.
de laatste keer dat ik dat had was mijn distributieriem gebroken (N)
jordyp

ok, ik zal zometeen eerst idd kijken of het iets met de ontsteking is, ik hoop wel dat hij het dan doet!
Floris
Contacteer:

jordyp schreef:ik heb weer een probleem: hij wil niet meer starten :( , ik wou van werk naar huis rijden, dus ik start hem en hij startte gewoon! Opeens viel hij uit en sindsdien wil hij niet meer starten :@ :@ !

BvD.
Ik heb ditzelfde soort probleem gehad.
Bij mij had een of andere eikel de rekeneenheid ondersteboven gemonteerd, zodat er water in was gekomen. Tevens waren mijn bougiekabels, verdelerkap en rotor gaar. Alles vervangen en rijden maar....
Floris
Contacteer:

BvD.
Ik heb ditzelfde soort probleem gehad.
Bij mij had een of andere eikel de rekeneenheid ondersteboven gemonteerd, zodat er water in was gekomen. Tevens waren mijn bougiekabels, verdelerkap en rotor gaar. Alles vervangen en rijden maar....
jordyp

kut man, hoe start nog steeds niet :( , hij geeft ook geen vonk! Volgens mij is de bobine kapot ofzo (N)
ChrisClio16V

Bij mij was het toen een combinatie van de verdeelkap en rotor, bougies ook maar meteen vervangen toen.
Hij starte toen ook onregelmatig en viel bijvoorbeeld bij het keren (even stilstaan) uit. Zo heb ik dus ook een keer stilgestaan voor een stoplicht midden in de avondspits 8)
shift00

Clio Baccara 16v schreef:Misschien iets met de ontsteking.
Bougies, bougiekabels, verdelerkap even checken.

Computer reset je door de accu even los te halen.

Ik heb met m'n vorige clio 16v een keer stil gestaan dat hij niet meer wilde starten. Toen was de brandstofpomp kapot, hoop voor je dat je dat niet hebt. Want das best wel veel werk om te vervangen(zit in je tank).

Gr, Frits.
kun je denk ik ook wel simpel oplossen door een externe brandstofpomp ertussen te klussen...

en het niet vonken kan aan een hoop dingen liggen natuurlijk. even met de multimeter aan de slag gaan... maar vaak kun je het wel zien als je de verdeelkap even loshaalt. met dit vochtige/mist/koude weer heb je best kans dat de boel slecht/geen contact maakt door aangekoekte zooi. vervangen of even opschuren en weer testen...

Succes!
jordyp

ja, ik heb idd ook even alle corrosie en andere troep bij de verdeler en de roter weggehaald maar hij deed nog steeds niks. Mijn pa heeft idd een multimeter, maar mij pa denkt dat zijn meter in gevaar komt (S) , omdat misschien de ontsteking teveel is voor de multimeter. Of hoeft ie daar nie bang voor te zijn?
Calle

jordyp schreef:ja, ik heb idd ook even alle corrosie en andere troep bij de verdeler en de roter weggehaald maar hij deed nog steeds niks. Mijn pa heeft idd een multimeter, maar mij pa denkt dat zijn meter in gevaar komt (S) , omdat misschien de ontsteking teveel is voor de multimeter. Of hoeft ie daar nie bang voor te zijn?
Zolang je niet aan het hoogspannings gedeelte gaat meten terwijl dit aktief is zal er geen reden tot zorg moeten zijn. Je kunt wel bij voorbeeld de weerstand van bijv. bougiekabels meten, maar of er spanning op komt te staan zou ik toch gewoon door het wel of niet optreden van vonken controleren.

Ideetje, is je BDP sensor niet dood, of maakt slecht contact?
PatrickG

euuuh een dimma te koop :)

toch is de maxi mooier :D

http://www.marktplaats.nl/index.php3?ur ... /87562.htm
Marcel B.

wat een belachelijk hoge prijs!
Don't walk the grass... smoke it
Riël
Über-Spammer

Ah, da's die clio van de ATEC tuning club. Wel eens mee gesproken, met die jongen.

Staat bij dennis om de hoek :)
PatrickG

ja hoe hij aan die prijs komt idd. :S
wil hij er winst op maken of zo :)
Jasper16v

Kijk naar de taxatie waarde (19.500), zo komt ie aan ze prijs...
PatrickG

dan nog.. voor dit geld kan je er beter zelf een laten maken.
Gesloten