Leeggehaalde Kat. rammelt

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
ArjanMooij
Berichten: 15
Lid geworden op: do 11 nov 2004 17:20
Locatie: Breedenbroek

Hey mensen,

ff vraagje. Heb de kat leeg laten halen omdat hij nogal rammelde bij lage toerentallen en omdat het volgens mij ook vermogen scheelt???
Nu is die door de garage leeggehaald (hij stond er toch voor apk) maar nu maakt hij helemaal een hels kabaal. Het is een soort blikkerige herrie. Ook maakt de uitlaat nu van die gti achtige "na knallen" als ik op de motor afrem. Alleen hij maakt ook weer bij dat afremmen die "na knallen" in dat blikkerige geluid. (N) Weet iemand of dat puur aan die lege kat ligt? Moet ik er dan een katvervanger tussen zetten? Zo ja, zijn die verkrijgbaar voor Phase 1 1.7? Weet wel dat er één is van Devil maar die past alleen op een 16v...

Alvast bedankt voor de info
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

reichhard tuning heeft kat. vervangers liggen voor de 1,7,goedkoopste is denk ik toch wel laten lassen.

de 1,7 heeft veel last van naontsteking,went er maar aan :wink: ik vond het wel lekker klinken.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Hoi,

Zou je even volgens het forumregelent in de titel en 1e post aan kunnen geven om wat voor auto het precies gaat?

En, het scheelt inderdaad vermogen een lege kat...alleen de verkeerde kant op ;) Een katvervanger (of stuk buis met juiste diameter) is dan beter :)
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

wat je evt kan doen is je kat er terug van onderhalen en een buis die er net in kan erin steken en dan vast lassen , dan lijkt het net of er een kat onderzit wat moet voor de apk, maar heb je geen last meer van dat blikkerig geluid.
R5GTT. Drive it like you stole it
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

das een goeie

ik mijn 19 1.7 ging door de apk met finaal verote kat. zolang de emissies goed zijn,en het er uitziet als een kat. is er niks aan de hand.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

idd als er op het kenteken staat dat het een kat is moet er 1 onderzitten of ie dan leeg is of niet doet verder niet ter zake, verdere apk eisen zijn er eigenlijk niet aan de uitlaat, gas dicht over de gehele lengte, deugelijk bevestigt en hij moet aan de emissie eisen voldoen.
R5GTT. Drive it like you stole it
ArjanMooij
Berichten: 15
Lid geworden op: do 11 nov 2004 17:20
Locatie: Breedenbroek

Ok sorry dat ik niet had vermeld om welke auto het ging. Had idd even de tijd moeten nemen om het regelement door te lezen. Volgende keer zeker volgens regelement :).

In ieder geval bedankt voor de info. Ik denk dat ik toch bij Reichard ff zo`n katvervanger bestel. Ben namelijk geen held in lassen 8).

Als ik trouwens van de kat af een buis koop en een sportdemper. Hoeveel gaat dat dan schelen in pk`s en oppakken in de versnelling? En welke tussenbuis en sportdemper kan ik dan het beste kopen? Ik heb al wel veel goeds over Devil gehoord maar dat kost ook een aardige duit.

Tsja, student he :)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Is het nu een Clio of een 19? :P

Maar iig hoef je meestal geeneens een kat te hebben. Bij U9 bijv. niet verplicht!!!!

CO red je ook makkelijk ;)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ok, lees in je andere topic dat het een R19 phase1 is...ondanks wat iedereen hier dus zegt is je kat niet verplicht. Gewoon een stuk buis van de juiste diameter tussen de flenzen van je kat lassen.

Nu kost je kat je serieus vermogen namelijk...nou ja, serieus...het kost je iets vermogen ;)
ArjanMooij
Berichten: 15
Lid geworden op: do 11 nov 2004 17:20
Locatie: Breedenbroek

De kat is al wel leeg he. Het is trouwens een u9 dus dat zou voor apk dan geen problemen opleveren.

Alleen geluidsoverlast kan volgens mij een probleem worden als ik een systeem van voor naar achter zou monteren, of niet? Wat is trouwens die diameter? Weet iemand dat uit zijn hoofd? Zoniet dan meet ik dat wel als ik eronder lig.
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Een kat is volgens mij vanaf bouwjaar 1993 verplicht. En die U9 staat ervoor dat je emissie niet hoger mag zijn dan 0,5.
Dus als jouw auto van eerder dan 93 is, is het niet verplicht mits je emissie onder de 0,5 blijft. Er staat u9 op je kenteken.


Groetjes,
Maurice
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

ArjanMooij schreef:De kat is al wel leeg he. Het is trouwens een u9 dus dat zou voor apk dan geen problemen opleveren.

Alleen geluidsoverlast kan volgens mij een probleem worden als ik een systeem van voor naar achter zou monteren, of niet? Wat is trouwens die diameter? Weet iemand dat uit zijn hoofd? Zoniet dan meet ik dat wel als ik eronder lig.
Juist omdat de Kat leeg is kost het je vermogen. De uitlaatgassen gaan nu een vrije ruimte in (de lege kat) en moeten vervolgens weer het "smalle" pijpje door, wat een knelpunt oplevert. Daarom beter een stuk pijp van de juiste diameter ertussen lassen.

Uit mijn hoofd is de diameter 50mm. Maar meet toch maar even op voor de zekerheid ;)
ArjanMooij
Berichten: 15
Lid geworden op: do 11 nov 2004 17:20
Locatie: Breedenbroek

Juist omdat de Kat leeg is kost het je vermogen. De uitlaatgassen gaan nu een vrije ruimte in (de lege kat) en moeten vervolgens weer het "smalle" pijpje door, wat een knelpunt oplevert. Daarom beter een stuk pijp van de juiste diameter ertussen lassen.

Uit mijn hoofd is de diameter 50mm. Maar meet toch maar even op voor de zekerheid ;)
Kijk, dat wist ik dus niet en hier kan ik wat mee. Weer wat geleerd! :D
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik heb het ook maar gehoord hoor ;) Maar goed...we zijn hier om elkaar te helpen he ;)

Bij komt er binnenkort een sportdemper ipv de kat en een lege pijp erachter. Eens kijken hoe dat klinkt! :D
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

jeroen.k schreef:Is het nu een Clio of een 19? :P

Maar iig hoef je meestal geeneens een kat te hebben. Bij U9 bijv. niet verplicht!!!!

CO red je ook makkelijk ;)
Waarom redden 16kleppers de Co dan niet zonder kat :S

Ik had 0,85% zonder kat
en met kat 0,03%!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

zonder kat kom je normaal gesproken met een 16V niet onder de 0,5 en das voor de apk de max. Voor je apk heb je dus een kat nodig!!
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Bart V schreef:zonder kat kom je normaal gesproken met een 16V niet onder de 0,5 en das voor de apk de max. Voor je apk heb je dus een kat nodig!!
Ik zat op 0,47 :wink:
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Madmaus schreef:
Bart V schreef:zonder kat kom je normaal gesproken met een 16V niet onder de 0,5 en das voor de apk de max. Voor je apk heb je dus een kat nodig!!
Ik zat op 0,47 :wink:
dan heb je vast van te voren je motor aan de kook gejaagd om hem er door te krijgen!
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik zat op 4% zonder kat en op 3% met kat. :lol:
ArjanMooij
Berichten: 15
Lid geworden op: do 11 nov 2004 17:20
Locatie: Breedenbroek

Weet iemand eigenlijk wat dat aan pk`s scheelt als je die katvervanger eronder hangt met een rechte buis naar een Devil einddemper? Ik heb er ook een K&N inlegfilter in, dat schijnt dan ook weer meer te schelen...

Ik heb een 1.7ts.. Dus dan weet er vast wel iemand de originele pk`s. Volgens mij iets van 74????
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

TMC16v schreef:
Madmaus schreef:
Bart V schreef:zonder kat kom je normaal gesproken met een 16V niet onder de 0,5 en das voor de apk de max. Voor je apk heb je dus een kat nodig!!
Ik zat op 0,47 :wink:
dan heb je vast van te voren je motor aan de kook gejaagd om hem er door te krijgen!
Nee hoor, gewoon normaal warm rijden en niets aan de hand. Hij kwam zonder kat mooi door de keuring heen.
Plaats reactie