Bang bang = ALS en dat staat hierboven al een beetje beschreven, zorgt ervor dat je turbo op toeren blijft en dat er nagenoeg direct weer druk voorhanden is op het moment dat het voetje weer tegen het schutbord gedrukt wordt. Is erg slecht voor de levensduur van de turbo.jeroen_natas schreef:uhm...vraagje wat zijn full throttle shift en bang bang precies en nog belangrijker...hoe werkt het???Michel S. schreef:Als je het beter wil doen. Full throtle shift ervan maken. Of zelfs "bang bang" erop. Ben alleen bang dat het laatste de levensduur met factortje 800 terug brengt.
FTS (Full Throttle Shift) is schakelen zonder je voet van het gas te halen. Het FTS mechanisme onderbreekt de ontsteking tijdens het schakelen zodat de motor niet direct in de begrenzer vliegt (waar hij toch al dicht in de buurt van was waarschijnlijk) en door het gebrek aan arbeid dat hij kan leveren snel stuk gaat. Ook hier is het voordeel voor een turbo motor dat de gasklep open blijft, zodat er geen weerstand ontstaat die de turbo afremt, max laaddruk is bijna direct na het schakelen weer voorhanden.
Eigenlijk allemaal heel logisch als je bedenkt hoe een turbo werkt en wat de problemen zijn voor het principe... Zoals speedy zo vaak pleegt te zeggen...
Ideaal is eigenlijk een CVT (Continue Variabele Transmissie) zodat je geen schakelmoment hebt maar de motor (binnen de grenzen van het systeem) altijd op het ideale toerental draait voor de gevraagde belasting. Nadeel van CVT is wel een iets hogere vermogensverlies over de bak dan een conventiele tandwielenbak, en lost nog steeds niet het probleem op dat de druk weer op moet bouwen als je tussendoor even van het gas af moet. Dan heb je alsnog een dumpvalve nodig.