dumpvalve of dumbvalve?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Calle

jeroen_natas schreef:
Michel S. schreef:Als je het beter wil doen. Full throtle shift ervan maken. Of zelfs "bang bang" erop. Ben alleen bang dat het laatste de levensduur met factortje 800 terug brengt.
uhm...vraagje wat zijn full throttle shift en bang bang precies en nog belangrijker...hoe werkt het??? :)
Bang bang = ALS en dat staat hierboven al een beetje beschreven, zorgt ervor dat je turbo op toeren blijft en dat er nagenoeg direct weer druk voorhanden is op het moment dat het voetje weer tegen het schutbord gedrukt wordt. Is erg slecht voor de levensduur van de turbo.

FTS (Full Throttle Shift) is schakelen zonder je voet van het gas te halen. Het FTS mechanisme onderbreekt de ontsteking tijdens het schakelen zodat de motor niet direct in de begrenzer vliegt (waar hij toch al dicht in de buurt van was waarschijnlijk) en door het gebrek aan arbeid dat hij kan leveren snel stuk gaat. Ook hier is het voordeel voor een turbo motor dat de gasklep open blijft, zodat er geen weerstand ontstaat die de turbo afremt, max laaddruk is bijna direct na het schakelen weer voorhanden.

Eigenlijk allemaal heel logisch als je bedenkt hoe een turbo werkt en wat de problemen zijn voor het principe... Zoals speedy zo vaak pleegt te zeggen...

Ideaal is eigenlijk een CVT (Continue Variabele Transmissie) zodat je geen schakelmoment hebt maar de motor (binnen de grenzen van het systeem) altijd op het ideale toerental draait voor de gevraagde belasting. Nadeel van CVT is wel een iets hogere vermogensverlies over de bak dan een conventiele tandwielenbak, en lost nog steeds niet het probleem op dat de druk weer op moet bouwen als je tussendoor even van het gas af moet. Dan heb je alsnog een dumpvalve nodig.
Michel S.
Contacteer:

Calle schreef:
Michel S. schreef:
Calle schreef:
Bij moderne rally auto's met ALS gaat de gasklep niet meer dicht, maar wordt de onsteking "ontregeld" zodat dumpvalves niet meer zo nodig zijn.
Denk je..... Dus een rijder van rally met bang bang remt altijd met links? Anders kan die geen volgas blijven houden. En als ik volgas blijf houden bij het schakelen, hoe weet de computer dan dat ik schakel en als het ware moet gaan bangen....

Bij bang bang gaat de gasklep gewoon dicht. Hooguit bij sequentieel schakelen(of systeem met Full throttleshift) blijft die open bij een schakelpartij.
Bij het remmen gaat de bestuurder gewoon netjes van zijn gas af. De ECU regelt de onsteking dan zo dat de onsteking van het mengseltje wat geproduceerd wordt in je spruitstuk gebeurd(eventueel met een extra bougie) en houdt zo de turbo op gang met wat Bang Bang geluiden.

Welk mengsel gaat dat dan worden dat je ontsteekt als de gasklep dichtstaat?...

Het gaspedaal is niet gelijk aan de stand van de gasklep, wel bij die oude carbs zoals op de GTT, maar niet bij een rally auto met ALS (Anti Lag System, ook wel bang bang in jouw bewoordingen). Het ALS heeft idd mengsel nodig dat pas verbrandt bij het verlaten van de cylinder (heel late ontsteking), maar daarvoor zal de gasklep toch echt opengehouden moeten worden om voldoende lucht aan te voeren. Heb je zo'n bak wel eens stationair horen lopen en vooral geroken? Dan weet je dat zelf de stationair regeling nog met het ontstekingstijdstip en -onderbreking (mooie woorden voor galgje) bijgeregeld wordt. Doordat het mengsel pas bij het verlaten van de motor ontbrandt levert het geen arbeid meer, behalve voor de turbo, die er uiteindelijk ook heel wat rapper van stuk gaat.
Misschien is de phrase gasklep dicht net zo fout als de gasklep open. Want je gasklep zal bij gas los in de toeren echt niet 100% open blijven staan. Dan zou er genoeg benzine en lucht in je spruitstuk verbrand worden wat normaal 300 PK of meer leverd. Dat zal leuk worden.
Er wordt door het systeem geregeld dat er een mengsel voorhanden is wat genoeg is om de de turbo auf swung te houden. Dit kan of zijn met een Bypas klep buiten de gasklep op, of inderdaad de gasklep positie niet helemaal naar 0 laten gaan. Maar je gasklep gaat dichter bij het lossen van je gas.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Steven
Car: M536

Mrtn schreef:Ik heb een closed-loop DV, maar volgens mij op een vreemde plaats :s

De `closed-loop DV zit net ná de turbo, ver voor de intercooler en nog verder verwijderd van het inlaatspruitstuk. De andere kant vd DV zit net vóór de turbo, dus daar 'dumpt'ie, das de slang van het luchtfilter en hij zit tussen turbo en LMM.

Dit is standaard Volvotrim :)

Btje logisch??
Jah het werkt prima :)

Men zegt dat de dumpvalve zo dicht mogelijk bij de gasklep moet zitten zodat alle druk zo weg kan met de stroming mee.

Maar het maakt in praktijk maar weinig uit, 1 is al veel beter dan geen, dus lekker laten zitten zo :)
Calle

Michel S. schreef:
Calle schreef:
Michel S. schreef:
Calle schreef:
Bij moderne rally auto's met ALS gaat de gasklep niet meer dicht, maar wordt de onsteking "ontregeld" zodat dumpvalves niet meer zo nodig zijn.
Denk je..... Dus een rijder van rally met bang bang remt altijd met links? Anders kan die geen volgas blijven houden. En als ik volgas blijf houden bij het schakelen, hoe weet de computer dan dat ik schakel en als het ware moet gaan bangen....

Bij bang bang gaat de gasklep gewoon dicht. Hooguit bij sequentieel schakelen(of systeem met Full throttleshift) blijft die open bij een schakelpartij.
Bij het remmen gaat de bestuurder gewoon netjes van zijn gas af. De ECU regelt de onsteking dan zo dat de onsteking van het mengseltje wat geproduceerd wordt in je spruitstuk gebeurd(eventueel met een extra bougie) en houdt zo de turbo op gang met wat Bang Bang geluiden.

Welk mengsel gaat dat dan worden dat je ontsteekt als de gasklep dichtstaat?...

Het gaspedaal is niet gelijk aan de stand van de gasklep, wel bij die oude carbs zoals op de GTT, maar niet bij een rally auto met ALS (Anti Lag System, ook wel bang bang in jouw bewoordingen). Het ALS heeft idd mengsel nodig dat pas verbrandt bij het verlaten van de cylinder (heel late ontsteking), maar daarvoor zal de gasklep toch echt opengehouden moeten worden om voldoende lucht aan te voeren. Heb je zo'n bak wel eens stationair horen lopen en vooral geroken? Dan weet je dat zelf de stationair regeling nog met het ontstekingstijdstip en -onderbreking (mooie woorden voor galgje) bijgeregeld wordt. Doordat het mengsel pas bij het verlaten van de motor ontbrandt levert het geen arbeid meer, behalve voor de turbo, die er uiteindelijk ook heel wat rapper van stuk gaat.
Misschien is de phrase gasklep dicht net zo fout als de gasklep open. Want je gasklep zal bij gas los in de toeren echt niet 100% open blijven staan. Dan zou er genoeg benzine en lucht in je spruitstuk verbrand worden wat normaal 300 PK of meer leverd. Dat zal leuk worden.
Er wordt door het systeem geregeld dat er een mengsel voorhanden is wat genoeg is om de de turbo auf swung te houden. Dit kan of zijn met een Bypas klep buiten de gasklep op, of inderdaad de gasklep positie niet helemaal naar 0 laten gaan. Maar je gasklep gaat dichter bij het lossen van je gas.
Natuurlijk, anders zou je de gasklep er ook tussenuit kunnen halen :lol:
5gt8vturbo

Michel S. schreef:
Calle schreef:

volgens mij remt een rally rijder met rechts en geeft hij ook gas met rechts (tegelijk)

enne mijn auto doet ook bang bang als ik het gas loslaat of is dat weer iets heel anders (zonder bougie) :p
Calle

5gt8vturbo schreef: enne mijn auto doet ook bang bang als ik het gas loslaat of is dat weer iets heel anders (zonder bougie) :p
dat heet naverbranding of een lekke uitlaat :p . Nog niet volledig verbrande uitlaatgassen kunnen in je uitlaat door de warmte alsnog verder verbanden, dat geeft wat plofjes, maar niet zo erg als ALS.
speedline

Om nog ff in te haken op de terminologie.

Een pop off valve of overdrukklep is gewoon een veerbelaste klep die "pop" zegt als de vuldruk van de motor een bepaalde waarde overschrijdt. Deze klep is hier dus niet van toepassing. Al beperkt deze wel de vuldruk en daarmee het turbotoerental. (Al is er direct na het afblazen wel een stijging van het toerental door het wegvallen van de turbobelasting.)

Om dit sterke afremmen van de turbo (met enorme belastingen op de lagering van de turbo) te voorkomen is een klep die de belasting weghaalt van de compressorzijde van de turbo noodzakelijk.

Hoe hoger de laaddruk hoe groter het nut van een BOV of CBV omdat deze ook bijdraagt aan een langere levensduur van je turbo lagering.

Dat kan een recirculerende klep zijn; een zogenaamde C.B.V. of compressor by pass valve.

Of een B.O.V. (blow off valve) c.q. D.V. (dumpvalve, maar dat is "slang") .

Ze doen hetzelfde alleen blaast de CBV af naar de compressorinlaat.

De keuze voor beide concepten is een keus die wordt gemaakt op basis van een groot aantal voorwaarden. En daar is een verregaand inzicht voor nodig. Dat ga ik dus niet bespreken.
speedline

Het al dan niet werken of kunnen voelen dat een dergelijke klep werkt is niet van toepassing want het scheelt maar delen van seconde op de acceleratie.

Dus van zeer groot belang in competitieverband maar zeker niet voelbaar in de meeste applicaties. Maar het is wel degelijk meetbaar! En daar zit hem de kneep.

Daarom wordt zo'n klep voor straatgebruik nu meestal gemonteerd voor de auditieve sensatie.
Calle

speedline schreef:Het al dan niet werken of kunnen voelen dat een dergelijke klep werkt is niet van toepassing want het scheelt maar delen van seconde op de acceleratie.

Dus van zeer groot belang in competitieverband maar zeker niet voelbaar in de meeste applicaties. Maar het is wel degelijk meetbaar! En daar zit hem de kneep.

Daarom wordt zo'n klep voor straatgebruik nu meestal gemonteerd voor de auditieve sensatie.
Maar het belangrijkste aspect voor het straat gebruik zoals de meesten hier is dus de verlenging van de levensduur van de turbo.
Steven

Nee het grootste deel is auditieve sensatie (koel woord :D ) zoals Speedy zegt.

Er is echt ene groot deel van mensne die niet eesn voor 100% weten hoe zo'n ding in elkaar steekt/werkt/aangestuurd wordt.

Kwam laatst nog iemand tegen die het een 'Formule 1 afblaassysteem' noemde :D
Hoe het verder werkte wist ie niet.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Mooie term... Jammer dat F1-motoren al jaren geen turbo meer hebben. ;)
Steven

Idd, die goeie ouwe tijd van de ouwe 1500cc bmw blokken met toerbo 8)
Merijn
Über-Spammer

Met 1000+ PK's! :D
Calle

Overdrijven is ook een kunst...
Steven

Dingen relatief bekijken ook :D
Merijn
Über-Spammer

Calle schreef:Overdrijven is ook een kunst...
Uhm... Die blokken hadden in kwalificatie-trim soms tot 1400 pk, als ik de boeken mag geloven. :S
Calle

Merijn schreef:
Calle schreef:Overdrijven is ook een kunst...
Uhm... Die blokken hadden in kwalificatie-trim soms tot 1400 pk, als ik de boeken mag geloven. :S
Wouw, ik weet dat het veel was, maar zoveel? Zal dan toch niet meer 1,5 liter zijn geweest? Ik weet dat bij het Reno fluitketeltje turbolag al een groot probleem was maar met dergelijke vermogens is dat levensgevaarlijk... Als ze nu nog turbo's in de F1 toelieten zou het met remote control moeten, geen coureur die dat nog zou kunnen.

Maar we dwalen een beetje af hier, het ging over de Ptssssssssssss... :D
Merijn
Über-Spammer

Kijk dit effe na... :) Ik stond er ook aardig van te kijken toen ik dit een tijd geleden voor het eerst las. :)

http://experts.about.com/q/1609/3209442.htm
speedline

Calle schreef: Wouw, ik weet dat het veel was, maar zoveel? Zal dan toch niet meer 1,5 liter zijn geweest? Ik weet dat bij het Reno fluitketeltje turbolag al een groot probleem was maar met dergelijke vermogens is dat levensgevaarlijk... Als ze nu nog turbo's in de F1 toelieten zou het met remote control moeten, geen coureur die dat nog zou kunnen.
Om nog ff af te dwalen. 1000pk per liter is geen probleem met de juiste materialen en het juiste ontwerp want de thermische en mechanische belastingen zijn echt enorm... :worship:

En inderdaad produceerden F1 motoren ruim over de 1000pk in het turbotijdperk. Maar toen stond zo'n beetje alles wat motorentechniek betreft in de kinderschoenen.

Wat de rijdbaarheid voor de coureur betreft. Als een coureur het in de auto al niet kan kan het met afstandbediening ook niet hoor...

Wie moet er anders achter de stick zitten? (S)

En juist in de F1 doen ze er alles aan om de vermogensafgifte zo "makkelijk" mogelijk maken voor de rijder. Dus met een turbomotor lukt dat ook wel.

Maar ik kan het eens zijn met de stelling dat je met turbomotoren veel makkelijker de grens van mens en materiaal kunt opzoeken... (en overschrijden)

Lijkt mij wel wat, F1 met turbo 1500pk op 600kg... Zal wel rap van zijn plek gaan. Ze trekken nu al richting 2G acceleratie. Laat staan met turbomotoren. De acceleratie richting 300+ wordt dan flink verkort...

Krijg je commentaar in de F1 van coureurs als deze; "Ja Olav, bij 460km/h wordt de neus een beetje licht" :D
Calle

Als je bij zo'n bak een b.o.v. monteert moet je de opening naar voren richten, kun je hem als "airbrake" gebruiken. :lol: :lol:

Zou wel wat zijn, nu F1 turbo auto's, het ontwikkelings terrein van de turbo is nu volgens mij vooral de WRC, de F1 krijgt waarschijnlijk volgend jaar nog meer beperkingen. Niet dat dat iets gaat helpen...
haan

Calle schreef:Als je bij zo'n bak een b.o.v. monteert moet je de opening naar voren richten, kun je hem als "airbrake" gebruiken. :lol: :lol:

Zou wel wat zijn, nu F1 turbo auto's, het ontwikkelings terrein van de turbo is nu volgens mij vooral de WRC, de F1 krijgt waarschijnlijk volgend jaar nog meer beperkingen. Niet dat dat iets gaat helpen...
ik heb ook gehoord dat ze de WRC's atmosferisch willen maken. (N) maar bind me er niet op vast.
Merijn
Über-Spammer

Calle schreef:Als je bij zo'n bak een b.o.v. monteert moet je de opening naar voren richten, kun je hem als "airbrake" gebruiken. :lol: :lol:

Volgend jaar gaan ze over op 2.5 V8, als ik me niet vergis. V10 en V12s zijn verboden. :( Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de auto's de ronderecords weer verbreken. Dat heeft met de vorige ingrepen nog geen jaar geduurd. :)
Plaats reactie