Stabilisator stang

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
jurjen
Contacteer:

Ik rij sinds kort een zwarte renault trafic 2.5 dtci L2H1

Hij bevalt mij erg goed alleen helt ie nogal over in snel genomen bochten. Ik begijp dat ik niet de wegligging mag verwachten als van een "normale" auto. Echter ik wil het overhellen toch beperken. En een strakker stuurgedrag is nl eveneens welkom.

Nu heb ik wel al diverse fabrikanten gevonden die verlagingssets aanbieden waarmee het probleem uit de wereld zou moeten zijn (tot zover mogelijk althans).
Alleen wil ik niet verlagen :s

Feit is namelijk dat ik deze auto gekocht heb om lekker snel bij de zee te zijn met mijn surfspullen achterin. Daarbij rij ik geregeld over stukken onverharde wegen en een beetje bodemspeling is dan van harte welkom. Om maar niet te spreken over de talloze drempele en schildpadden waarmee nederland bezaaid is.

Ik ben dus op zoek naar een stevigere/dikkere stabilisatorstang voor de achteras en/of stuggere veren op de vooras. Op die manier verbeterd het rijgedrag en behoud ik toch de nodige bodemspeling.

Renault bied wel stuggere veren aan voor de achteras maar helaas niet voor op de vooras.

Weet iemand hier een shop/fabrikant die me verder kan helpen?

Of een mogelijkheid om een verlagingsset te gebruiken in combinatie met airride. Of eventueel een verlagingsset weer op te hogen door middel van bussen.

Ter info.
Ik rijd het liefst met een auto die van voren lekker strak en direct aanvoelt met een zachte achterkant.
Met alle auto die ik reeds gehad heb simpel te bereiken door met de bandenspanning te experimenteren. (voor iets meer achter iets minder)
Nix zo lekker als licht remmend de bocht in te sturen & voelen hoe de achterkant werkt en dan op vermogen de bocht uit te komen.
Menno

Ik heb geen flauw idee wat er leverbaar is voor zo'n apparaat. De beste optie lijkt me om achter voor een dikkere rolstabilisator te gaan. Enerzijds zal de auto daardoor minder hellen, anderzijds maak je de auto daarmee wat meer overstuurd, de voorkant 'luistert' dan dus ook beter.

Je zou de constructie eens kunnen bekijken, en bedenken of er niet relatief eenvoudig zelf iets te construeren is dan die stabilisator, bv verplaatsen scharnierpunten, een 2e idenkte staaf monteren, oid.
Ook zou je eens bij opel (of nixan?) kunnen shoppen, het zou kunnen dat die een andere setup gebruiken voor een verder identieke auto.
rev it like a rental
jurjen
Contacteer:

Thx voor je re-ply.

Ik ben blij voor de bevestiging dan een stabilisator idd het gewenste effect heeft.

Bij opele en nissal heb ik reeds geinformeerd naar de mogelijkheden. Die boden helaas dezelfde optie aan als renault.

Behalve Eibach heb ik nog geen leverancier gevonden van stabilisatorstangen. En eibach heeft ze niet voor een renault traffic.

Het enginge andere alternatief is nl de auto te verlagen en te voorzien van airride (dan kan indien nodig de wagenhoogte aangepast worden.

Heeft iemand nog andere opties of fabrikanten van stabilisatorstangen?
Menno

Heb je geen plaatje van de bevesting?

Misschien is er wel wat te klussen, monteren van 2 van die dingen bijvoorbeeld. (was bij rally manta's echt DE truuk bv).
rev it like a rental
jurjen
Contacteer:

Ik zal een dezer dagen een paar fotos maken van de achteras.

Er is in ieder geval plek zat om een extra as te monteren.
speedline

Kijk eens of het aangrijpingspunt op de wielophanging verplaatst kan worden!?

De "arm" moet korter worden op de stabi die je stijver wil maken.

De "arm" is de afstand tussen de hartlijn van de stabi en de hartlijn van het aangrijpingspunt op wielophanging (draagarm, fusee of veerpoot).
speedline

Een aantal slangenklemmen kan wonderen verrichten maar geven nare verrassingen als ze breken onder last... :D
jurjen
Contacteer:

Hier enkele fotos van de achterwiel ophanging.

Op de achteras zit geen stabilisatorstang.
Die zit wel op de vooras. Maar daar kan ik de arm niet korter maken.

Ik zou de stabilisator stang achter kunnen monteren daar waar de schokbreker ook vastzit.
En de arm die aan de stabilisatorstang zit op de chassisbalken vastmaken.

De stabilisatorstang zelf is dan wel onafgeveerd gewicht maar daar moet ik maar mee leven.

Vanaf de achterkant genomen
[img]http://193.0.234.78/873008000991.jpg[/img]
Voor een vergroting klik hieronder
http://images4.fotopic.net/?iid=y59osc&outx=640&oq=0

[img]http://193.0.234.78/876008000991.jpg[/img]
http://images2.fotopic.net/?iid=y59os9&outx=640&oq=0

[img]http://193.0.234.78/878008000991.jpg[/img]
http://images4.fotopic.net/?iid=y59ose&outx=640&oq=0

Vanaf de voorkant genomen
[img]http://193.0.234.78/882008000991.jpg[/img]
http://images3.fotopic.net/?iid=y59osi&outx=640&oq=0
Menno

Kan d'r niet zo heel veel van maken, van die foto's, sorry.

Heb je trouwens VB-techniek al eens een belletje gegeven? Die kunnen heel veel, met onderstellen van lichte bedrijfswagens, en leveren Renault.

succes.
rev it like a rental
jurjen
Contacteer:

Menno schreef:Heb je trouwens VB-techniek al eens een belletje gegeven? Die kunnen heel veel, met onderstellen van lichte bedrijfswagens, en leveren Renault.

succes.
Kan je me eventueel helpen met een site of telefoonnummer van VB-techniek?

Al gevonden

http://www.vbtechniek.nl/NL/Index_nl.htm

thx voor de tip
jurjen
Contacteer:

Ik begin een beetje radeloos te worden.

De volgende fabrikanten heb ik reeds ge-Emaild en geen kan me helpen:
Off road shop oerlemans
Renault nederland
Opel Nederland
Nissan Nederland
Eibach
VB-techniek
Kuhn auto techniek
Z-trailerstop
Driverite

Weet iemand een shop/fabrikant die me kan helpen?
pierre

Stuggere ( duurdere )dempers zoals bv Monroe Sensatrac levert een aanzienlijk beter weggedrag op.

Ook een andere brede (lagere) en stuggere band kan veel opleveren.
Abel
Über-Spammer

jurjen schreef:Renault bied wel stuggere veren aan voor de achteras maar helaas niet voor op de vooras.
dit zou dus het zelfde effect moeten hebben als dikkere torsie assen achter. Dus begin hier eens mee?
-PAZ-
Über-Spammer

even een vraagje tussen door over de gtt, zijn er daar eigenlijk zonder al te veel problemen dikkere stabistangen onder te monteren van een ander model ofzo??
R5GTT. Drive it like you stole it
Steven
Car: M536

Standaard is 19mm en die van de cupversie zou 1mm dikker zijn dacht ik?
pierre

paz-maniac schreef:even een vraagje tussen door over de gtt, zijn er daar eigenlijk zonder al te veel problemen dikkere stabistangen onder te monteren van een ander model ofzo??
er is 1 stabilisatorstang en dat is voor, achter zijn 4 torsiestaven.
geen idee moet passen aan de wieldraagarm en lengte en vorm moet kloppen.
Steven

Zeg dan nix ;)

Die van een clio is wel aan te passen evenals die van een 19, maarja het gaat uiteindelijk om de dikte, hoe dikker hoe hoger de torsiestijfheid. (mits wandikte gelijk blijft).
-PAZ-
Über-Spammer

jah dat bedoel ik ook, een dikkere stabi voor van voor, dat ie van achter torsie heeft was ik ook al achter.

zijn die van een clio of 19 dan dikker???
R5GTT. Drive it like you stole it
Steven

Denk het niet, maar er is wel een cup-stabi die wel dikker is.

Alleen is de vraag of ie nog te bestellen is.
jurjen
Contacteer:

Abel schreef:
jurjen schreef:Renault bied wel stuggere veren aan voor de achteras maar helaas niet voor op de vooras.
dit zou dus het zelfde effect moeten hebben als dikkere torsie assen achter. Dus begin hier eens mee?
Ben al met iets dergelijks bezig.

Heb nu de uitgaande veerweg geblokkeerd.

Dit heeft als resultaat dat het overhellen idd beperkt blijft. Echter voel ik nu geregeld een bonk vanuit de achterkant als ik snel over drempels en dergelijke rij. Dit lijkt me dus geen permanente oplossing.
pierre schreef:Stuggere ( duurdere )dempers zoals bv Monroe Sensatrac levert een aanzienlijk beter weggedrag op.
.
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe een stuggere schokbbreker overhellen beperkt. Een schokbreker zorgt toch alleen voor een dempende werking. Overhellen is een geleidelijke beweging en daar zal een schokbreker dan weinig effect hebben.
pierre schreef: Ook een andere brede (lagere) en stuggere band kan veel opleveren.
Klopt als een bus.
Een bredere plattere band zal een positief resultaat hebben mbt stuurgedrag en grip. Alleen zal die het overhellen wat hoofdzakelijk door de vering gebeurd niet verhelpen.
PS er zitten nu 216/65/R16 banden onder
Plaats reactie