Ff over dat inspuiten van vloeistof/water voor "intercooling".
In de regel wordt dat alleen gedaan bij Dieselmotoren omdat deze al draaien met "luchtoverschot".
Menno schiet een paar mooie gaten in de redenering... Ik twijfel zonder de persoon te kennen nu al aan persoon, auto en systeem...
Wat dat trekker trek betreft. Turbo compounding (turbo in serie gebruiken voor bizar hoge laaddrukken) is het laatste onverkende gebied voor personenautotechniek...

De heilige graal van Dieseltuning.
In trekker trek zijn 3 turbo's in serie en laaddrukken van ruim over de 10Bar schering en inslag. Tenminste bij de toppers. En daar gebruiken ze water c.q. water/methanol als intercooling vanwege ruimtegebrek. Niet omdat het zo enorm goed werkt...
Ook werkt het corrossie in de hand...

En helaas niet alleen van aluminium legeringen Jeroen.
Maar om nog ff terug te komen op redelijke applicaties voor turbo compounding. Ik weet toevallig van een amerikaans bedrijfje die een leuk Diesel tuningsetje bouwt voor mijn favoriete pick-up. De Dodge Ram met Cummins Dieselmotor...
[img]http://www.dieselperformance.com/enewsletter/ramtt/images/bdtwins.jpg[/img]
BD Power Super-B twin turbo set... Klik op de foto voor een filmpje van de SEMA...
1400 pound feet = circa 1900Nm voor de goede orde...