heeft iemand een vertaling van wat hier allemaal beschreven staat in het nederlands of engels, ik spreek dus echt maar 2 of 3 woorden frans.of weet iemand hoe dit even snel te vertalen is naar nederlands of engels
komt idd in grote lijnen op het zelfde neer, ze gebruiken alleen andere spullen dan dat ze bij fastchip deden. het verhaal is ook wel wat uitgebreider dan dat van fastchip. heb het nu wel in het engels, maar sommige woorden herkende de dat vertaal programma niet dus dat moet ik zelf nog even uitzoeken. als het een beetje leesbaar is zal ik het hier wel eens posten
Menno schreef:als je er nie uitkomt moet je maar ff vragen.
Zowel bier bestellen als technisch doen lukt me wel in 't frans, verder nie
bier bestellen da lukt meestal wel, dan maakt het nie zo veel uit in welke taal het is .
ben nu bezig om alles een beetje duidelijk te vertalen, mocht het niet lukker dan stuur ik wel ff pm ofzo, alvast bedankt
Riël schreef:Ik vind de injectoren wat ver naar buiten staan?
Ik zou het ding zo willen hebben
Het is dat ik in mijn spruitstuk de injectoren verder naar binnen plaats. Wie weet heeft dit andere voor/nadelen, vandaar de vraag
dat ziet er super netjes uit, blokje zal wel de nodige pk's geven turbo ziet er ook niet meer uit als een gewone T2.
plaats van injectoren ver of dicht bij cilinderkop had invloed op het toerental waarbij het meeste vermogen gelevert werd d8 ik, correct me if i am wrong
Maik (WOOFER) schreef:Dat ziet er super gelikt uit man..
heb je er nog wat informatie of commentaar bij te geven sander??
Nou het is dus niet van mij, en ik zou het in ieder geval anders maken als hier op de foto. Dat geld voor het inlaat- en uitlaatspruitstuk. Maar niet te min het is een mooi stukje werk.
ff een paar dingetjes die tellen bij injectorplaatsing:
Als je een auto wilt die schoon is, qua uitlaatgasemissies, moet de injector dicht bij de inlaatklep zitten. Je pist dan niet zoveel vloeibare brandstof op de spruitstukwanden.
Bij een erg hoogtoerige motoren worden de injectoren wat verder geplaatst, zodat de brandstof nog wat tijd heeft om te verdampen.
Al met al maakt 't voor een gtt dus geen ene fuck uit waar die dingen zitten. Het enige wat telt is een beetje praktische plaatsing, liefst niet te dicht bij de uitlaat.
hoe beter de vulling en daarmee de vullingsgraad van een cilinder is, des te groter is de hoeveelheid aangezogen gasmengsel die door de verbranding in vermogen kan worden omgezet. goed ontworpen motoren kunnen een vullingsgraad hebben van 0,9 dat wil zeggen dat zij in staat zijn om 90 procent van het slagvolume aan te zuigen. er zijn echter ook motoren, die door drukvulling meer dan 100 procent halen. zij het weliswaar binnen een relatief beperkt toerentalberijk. in dit verband wijzen wij erop dat de lengte van de aanzuigbuizen veel meer dan andere factoren zoals uitlaatsysteem of compressieverhouding een grote invloed hebben op het koppelverloop van de motor. onderspruitstuk lengte verstaat men de totale lengte van het aanzuigtraject van uitgang airbox tot de klepkop van de inlaatklep. het ontwerp en de optimalisering van deze buizen is van wezenlijk belang voor de motor motorkarakteristiek, waarbij in principe geldt dat kortere aanzuigbuizen het max koppel naar een hoger toerental doen verplaatsen en iets meer topvermogen oplevert en dat lange aanzuigbuizen een goed koppel bij een relatief laag toerental genereren en bij hoge toerentallen het vermogen iets inperken. dit komt omdat de inlaat lengte altijd een compromis is en dus voor een bepaalt toerental 100 procent optimaal is daarom kijken fabrikanten steeds vaker voor een variabel inlaatspruitstuk, waardoor voor elk toerengebied een optimale lengte van het inlaat traject verkregen word
paz-maniac schreef:waar die schoolboeken ookal niet handig voor zijn
hoe beter de vulling en daarmee de vullingsgraad van een cilinder is, des te groter is de hoeveelheid aangezogen gasmengsel die door de verbranding in vermogen kan worden omgezet. goed ontworpen motoren kunnen een vullingsgraad hebben van 0,9 dat wil zeggen dat zij in staat zijn om 90 procent van het slagvolume aan te zuigen. er zijn echter ook motoren, die door drukvulling meer dan 100 procent halen. zij het weliswaar binnen een relatief beperkt toerentalberijk. in dit verband wijzen wij erop dat de lengte van de aanzuigbuizen veel meer dan andere factoren zoals uitlaatsysteem of compressieverhouding een grote invloed hebben op het koppelverloop van de motor. onderspruitstuk lengte verstaat men de totale lengte van het aanzuigtraject van uitgang airbox tot de klepkop van de inlaatklep. het ontwerp en de optimalisering van deze buizen is van wezenlijk belang voor de motor motorkarakteristiek, waarbij in principe geldt dat kortere aanzuigbuizen het max koppel naar een hoger toerental doen verplaatsen en iets meer topvermogen oplevert en dat lange aanzuigbuizen een goed koppel bij een relatief laag toerental genereren en bij hoge toerentallen het vermogen iets inperken. dit komt omdat de inlaat lengte altijd een compromis is en dus voor een bepaalt toerental 100 procent optimaal is daarom kijken fabrikanten steeds vaker voor een variabel inlaatspruitstuk, waardoor voor elk toerengebied een optimale lengte van het inlaat traject verkregen word
ik ben door verschillende feiten al wel overtuigd dat de vullingsgraad bij atmosferische motoren HOGER kan zijn dan 100%...
is dit trouwens een stuk geciteerd uit Gert Hack, AutoTuning???
Ja natuurlijk, die bedoel ik, trillingen in de gasstroom, bij het einde van een inlaatspruitstuk draait deze drukgolf zich weer om, de kunst is om precies als de klep opent of open is deze drukgolf mee te laten helpen vullen.
Ook het open blijven staan van de inlaatklep als de zuiger weer omhoog gaat kan wat extra vullen, dit is inderdaad mogelijk door de massatraagheid van het gas.
Maar, óf die 100% of meer worden gehaald? Dát ben ik me weer aan het afvragen. Ik weet niet hoeveel je haalt zonder deze 'trucjes'.
Riël schreef:Ja natuurlijk, die bedoel ik, trillingen in de gasstroom, bij het einde van een inlaatspruitstuk draait deze drukgolf zich weer om, de kunst is om precies als de klep opent of open is deze drukgolf mee te laten helpen vullen.
Ook het open blijven staan van de inlaatklep als de zuiger weer omhoog gaat kan wat extra vullen, dit is inderdaad mogelijk door de massatraagheid van het gas.
Maar, óf die 100% of meer worden gehaald? Dát ben ik me weer aan het afvragen. Ik weet niet hoeveel je haalt zonder deze 'trucjes'.
Met een Turbo op 1 bar overdruk moet hij toch wel richting 200% gaan toch? als de overdruk onder de gasklep word gemeten.
Ja, dat wel natuurlijk. Al zal 1 bar daar wel iets te weinig voor zijn (verlies wordt ook steeds groter). Want met 200% vulling moet je dubbel zo veel power hebben, dat haal je niet.
Maar we hadden het over de bewering dat atmosferische motoren niet verder dan 90% komen.
nou ja...ik weet het ook niet zeker, want er is nog maar weinig bekend over dit gebeuren...ik vind het wel erg interessant...
heb zelfs al 130% vulling gezien bij atmosferische motoren...
maar goed...dat vind ik ook wat veel, maar wie weet halen ze het wel...
als lucht zich in het inlaattraject verplaatst met de snelheid van het geluid...dat gaat echt hard, dus als die klep dan bijna sluit, zullen die gassen nog wel even doorstuwen...
ik ben door verschillende feiten al wel overtuigd dat de vullingsgraad bij atmosferische motoren HOGER kan zijn dan 100%...
is dit trouwens een stuk geciteerd uit Gert Hack, AutoTuning???
komt bekend voor ....
zou heel goed kunne, een deel komt daaruit de rest
komt grotendeels uit een van men schoolboeken over motoren, die boeken waren van dezelfde uitgever als het boek van gert hack[/quote]
Riël schreef:Model VIN Years Volume Engine code System
Renault 5
VF.8220.......... 1986 - 1991 1,4 C7J K-Jetronic
VF.8221.......... 1991 - 1991 1,4 C7K K-Jetronic
Heb ik gelijk als ik denk dat het de c7J motor is waar dit spruitstuk opzit?
Ik zou het niet weten. Maar probeer maar eens meer te weten te komen, en het liefst er achter komen waar je ze kan kopen. Ik zou ook allen maar het inlaat gedeelt willen en het gasklephuis (plenum)hoeft niet eens.
gr sander
Ik heb al ontelbare fora en mailtjes gestuurd Kan alleen maar wachten. ZOjuist stuitte ik op een oude renault handelaar hier in Landgraaf Ik belde erover maar hij had alleen oude dingen. Ik vertelde vlug mijn verhaal en hij bleek contacten in californie te hebben. Maar voordat ik goed en wel zijn email adres had ging de hoorn erop, gehaaste kerel. Heb m gemaild, eens afwachten.