[Chamade16v] Jeroen's Project...einde verhaal!!!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Mrtn
Car: R5GTT

Netjes hoor Jeroen (Y) staan erg mooi :D
Mrtn = Maarten
Daniël W.
Car: 5TL-T

netjes man. zit er ook een verlaging in de peiplijding? :wink:
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
R(ay)Si

Staat goed onder de 19 (Y) netjes :)
Alleen nog maar VW!
jeroen.k

AREXSTYLE schreef:netjes man. zit er ook een verlaging in de peiplijding? :wink:
Een kleine...het gat dat je nu bij de wielkuipen ziet komt door de verkeerde banden (te plat) als de juiste banden erom zitten staat het al een stuk beter :)

Vervolgens wordt hij voor een mm of 25/30 verlaagd, meer niet :)
Haas
Car: Megane RS

hij wordt maar beter en beter....

keep up the good work jeroen!! Ben benieuwd m te zien bij de jaarafsluiting, weer ff kwijlen bij een chamade :worship: en natuurlijk :foto:
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Ziet er zeker goed uit, Jeroen.

Keep up the good work (Y)
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Robert Turbo

Ziet er mooi uit jeroen :worship:
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Netjes Jeroen. (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Das een hele vooruitgang! (Y) Volgende week maar es in het echt bekijken. :)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
mike16v

jeroen.k schreef:
AREXSTYLE schreef:netjes man. zit er ook een verlaging in de peiplijding? :wink:
Een kleine...het gat dat je nu bij de wielkuipen ziet komt door de verkeerde banden (te plat) als de juiste banden erom zitten staat het al een stuk beter :)

dus marco heeft ze toch maar niet gehouden, heeft ie nou jouw 15 inch 16v velgen? ik die van hem, hij die van jou en jij ook weer van hem :)
jeroen.k

Dat is correct :) :lol:

Meer volgt over een paar weken :P

(verlaging e.d.) Dan zal ik hem ook eens wassen voor de foto :lol:

@Chris, volgende week al? ;)
jeroen.k

mike16v schreef:
jeroen.k schreef:

dus marco heeft ze toch maar niet gehouden, heeft ie nou jouw 15 inch 16v velgen? ik die van hem, hij die van jou en jij ook weer van hem :)
O ja, het is trouwens nog erger...de velgen onder jouw auto blijken onder mijn sloop 16v vandaan te komen! ZO is het kringetje weer rond! :lol:
jeroen.k

Nu heb ik bijna de hele motor van de zwarte uit elkaar gehaald en ontdekte ik wat verschillen aan de mijne en deze.

Ten eerste zit er bij de zwarte achter het oliefilter een aparaatje waar 2 koelslangen heen lopen. Dit is een warmtewisselaar neem ik aan? Die warmen toch de olie sneller op? Is dat raadzaam om die op mijn blok te zetten?

Het tweede verschil, onder aan de stuurbekrachtiging zit een stalenpijpje waar de olie daar naar het stuurhuis gaat. Bij de zwarte zit daar een sensor in. Waar dient deze voor? Heeft dit te maken met de boordcomp?

Derde vraag. De versnellingsbak van de zwarte wil ik gebruiken. Alleen heeft de zwarte een stalen carter...

Kan ik de bak ook gewoon zonder steun monteren? Neem toch aan dat de bevestiging op het blok hetzelfde is?

Tot zover... :)
Bart V

1 Die warmtewisselaar heeft in de eerste instantie een opwarmende functie voor de olie, en als alles warm is koelt het ding je olie. Bij langdurige vollast word je olie soms bijna 150 graden, en dat ding schijnt er toch wel iets vanaf te snoepen. Als je het echt goed wilt doen, monteer je gewoon een goede oliekoeler i.p.v een wisselaartje.

2 Dat is een druksensor die een signaaltje aan de comp geeft om (denk ik) het stationair toerental te corrigeren als je stationair volle stuuruitslag hebt, waardoor het toerental wat zakt. Hoe ze dat bij de latere types opgelost hebben weet ik niet, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met wat kleine verschilletjes in de ecu. Als je die stekker afkoppelt gebeurt er niet veel.

3 Het kan wel, maar tis niet raadzaam. Je mist een stukje stevigheid, omdat je die beugel, en die boutjes eronder niet vast kan zetten. In jou geval zou ik toch echt gaan shoppen voor een JC5 bak :smoke:
jeroen.k

Ik wil ook shoppen voor een JC5 bak, maar dit is een tijdelijke oplossing (verwacht ook niet dat deze het lang uithoudt...na 2ton gedraaid te hebben.) Maar voor een goede JC5 heb ik geld nodig...en dat moet ff flink aangevuld worden ;)

Vandaar :)

En een oliekoeler...waar monteer ik die het beste en hoe? :)
Bart V

Simpel oliekoelertje van mocal ofzo zou echt al een hele verbetering moeten zijn. Je monteert hem op dezelfde wijze als je huidige "wisselaar" d.m.v een adapter tussen je oliefilter. Er lopen dan 2 slangen naar de koeler, die je het beste ergens in de rijwind kan hangen, in het geval van een 1916V dus in de voorbumper. Ikzelf wil er toch ook wel 1tje hebben voor op de cirquit19, want de olietemp meter gaf echt schrikbarende cijfers aan :)

Dutch powertrading levert ze van mocal voor best nette prijzen

http://www.dutchpowertrading.nl/Mocal/mocal_inhoud.htm
Matijs
Contacteer:

bij 150 graden is de olie al ver aan het degraderen hoor, dat zou je echt wel merken. Ik zou eerder eens kijken of je sensor wel klopt. Hang hem eens in kokend water en kijk of hij wel 100 graden aangeeft. Zou mij niet verbazen als bij jou het water pas bij 120 graden gaat koken.
PtrGte
Contacteer:

de sensor is inderdaad wel erg verdacht...(quote van Menno)

mijn cliootje had de olie voorheen op 150-160 graden bij circuitgebruik, nu heb ik er een 13 rijige 330 mm MOCAL tussen zitten, en nu zit de olietemp nog steeds rond 150... :s

dus zeg het maar...

ik "ga er vanuit" dat met de koeler alles goed komt...maar zeker weten doe ik het nog steeds niet...

misschien een betrouwbare meter ertussen hangen, bij voorkeur eentje van VDO, en niet van EQUUS... (Y)
Riël
Über-Spammer

Matijs schreef:bij 150 graden is de olie al ver aan het degraderen hoor, dat zou je echt wel merken. Ik zou eerder eens kijken of je sensor wel klopt. Hang hem eens in kokend water en kijk of hij wel 100 graden aangeeft. Zou mij niet verbazen als bij jou het water pas bij 120 graden gaat koken.
Olie degradeerd niet zó snel, het wordt plaatselijk wel warmer :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V

Kheb er idd ook een clio sensor in gehangen, dus blijbaar is dat niet echt betrouwbaar, maar ach het was slechts ter indicatie. Ging erom dat het gas erop kon zodra hij in de buurt van de 100 kwam :)

@patrick: Heb jij met je huidige motor ook ZONDER koeler op het cirquit gereden?
jeroen.k

O ja, en nog een vraagje...

Bij mij chamade is een wiellager voor behoorlijk verrot. Nu wilde ik voor de apk ff de complete fusee van de zwarte overzetten (en later natuurlijk een vers lagertje). Nu heeft die zwarte alleen abs en zit er een stekkertje op de fusee.

Kan ik hem evengoed gewoon gebruiken?
Bart V

Jep, geen probleem (Y)
jeroen.k

Ok, gelukkig! :D Gaat namelijk hard om hem "afsluitingsmeeting klaar" te maken :)

Zit de kop trouwens vast op het onderblok met van die grote torx? Wil die er namelijk afhebben! :P

Ga de motor van de chamade er dus over een week weer uithalen. Wil ook de versnellingsbaksteun vervangen. Iemand nog tips voor betere (maar niet veel duurdere) steun? Heb namelijk het idee dat hij niet goed meer is (andere 2 steunen zijn 15000 km oud, dus nog wel goed)\

Ik ga trouwens de schokbrekers (koni geel), baksteun en fusee vervangen. Wat is beter motor van boven eruit? Of van onder?

Heb overigens beschikking over een brug.
Bart V

Kop zit idd met torx. Kan je met een rateltje gewoon losdraaien als je even je tanden opelkaar zet.

Als je een 2 koloms brug hebt zou ik hem zeker met subframe en al onderlangs uitbouwen. Dat vind ik de snelste methode, en als hij eronderuit is kan je overal mooi bij. Bovenlangs kan ook wel, maar dan heb je ook nog een takel nodig (sowieso wel handig) en je zit dan altijd te prutsen met de achterste motorsteun als je hem weer gaat inbouwen.

Succes
jeroen.k

Kan 2 bruggen gebruiken...

Eentje met 2 oprijplanken zeg maar. Dus auto staat op zn wielen

Een eentje met van die poten die je auto optillen...dus auto staat niet op de wielen. Welke bedoel je? ;)

En onderlangs hoe haal je dat los? Heb ff zitten kijken, maar wordt er niet wijzer van :S

Achterste baksteun is inderdaad altijd kloten ja...

Edit...heb alleen niet zo'n grote torx. Welke maat is dit? (Ff lenen op mijn werk :) )
Tom
Moderator
Car: MB

op marktplaats staat nu een leuk oliekoelertje te koop. bij reno onderdelen d8 ik.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PtrGte
Contacteer:

Bart V schreef:Kheb er idd ook een clio sensor in gehangen, dus blijbaar is dat niet echt betrouwbaar, maar ach het was slechts ter indicatie. Ging erom dat het gas erop kon zodra hij in de buurt van de 100 kwam :)

@patrick: Heb jij met je huidige motor ook ZONDER koeler op het cirquit gereden?
de allereerste keer op Zolder niet, maar toen heb ik op tijd rustig aan gedaan...

ik heb er nu 600 kilometer mee gereden, en heb er nu voor de 4e keer nieuwe olie in gedaan...voor de zekerheid, dus elke 150 kilometers...

dus gebrekkig MOTOR-onderhoud: nee... :)
Bart V

Nee, maar dan is het dus duidelijk dat de sensor niet echt klopt, want als je met dezelfde motor, met en zonder oliekoeler geen verschil meet, zou je idd zeggen dat de tempsensor het niet zo nauw neemt. Anyway, ik geloof best wel dat een motor die constant op 6500 a 7000 toeren blert, zonder koeler een olietemp kan bereiken van 140 á 150 graden.
PtrGte
Contacteer:

nou ja, tussen 5500 en 7500 he, niet overdrijven graag :lol: :lol: :lol:

nee, maar klopt wel, maar ik weet het niet zeker...

daarom doe ik er iedere keer nieuwe olie in...

heb het toch staan, dus ja... :)
jeroen.k

Heb net mn koni schokkers binnengekregen van DTP. Nu zijn dit patronen die je dan weer om moet bouwen met je eigen schokdempers.

Er zit wel een beschrijving bij, maar wordt daar nog niet echt duidelijk van (misschien als ik de schokdemper ernaast hou wel..)

Iemand hier ervarng mee? Hoe installeer je zoiets?

Ook nog graag iemand met een redelijk gedetailleerde beschrijving hoe ik de motor van onderuit uitbouw??

:D
Bart V

Die koni's zijn echt heel makkelijk, ookal lijkt dat niet zo.

- Demonteer je oude veerpoot
- Zaag het bovenste stuk eraf (dacht 3 cm, maar dat staat in de handleiding) Als het bovenste stuk eraf is komt de originele demper + vieze stinkende olie eruit.
- Boor onderin de poot een gat van dacht 14 mm. Hie komt straks een bot doorheen waarmee de patroon vastgeschroefd word.(handleiding) Boor wel in het midden, anders moet je alsnog veilen.
- Doe een beetje vet aan de koni patroon, en doe deze nu in je lege veerpoot. Er zitten randjes aan die in de poot klemmen, dus het laatste stuk moet hem erin slaag. Ikzelf klem dan de patroon op zn kop in de bankschroef, en sla voorzichtig de poot over de patroon. Laatste stukje trek je hem vast met de bijgeleverde bout waarmee je hem vanonder vastschroeft in dat gat van 14mm
- Monteer nu het bijgeleverde rubber "sok" over de bovenkant van de poot, en patroon.

Done (Y)

Motor onderlangs uitbouwen:

Ondanks dat je eigenlijk bijna alles wel kan laten zitten, vind ik het handig om toch zoveelmogelijk al los te demonteren, want als het subframe op de grond staat, moet je toch alles alsnog demonteren, maar kom je er vaak niet goed bij, omdat je er niet vanonder bij kan.

- Spuit allereerst de 4 bouten van het subframe in met kruipolie.
- Verwijder de voorbumper
- Maak de veerpoten, assen en stuurkogels los van de fusee. De assen kan je laten zitten, maar ik vind het handiger om ze er vast af te slopen, aangezien ze er toch af moeten.
- Maak het kruisstuk los van de stuurkolom op het stuurhuis.
- Maak de uitlaatvoorpijp los van het spruitstuk, en de katalysator(vervanger)
- Maak alle bedrading los, kmteller, koelslangen, en verwijder de radiator, en de schakelstang.

Kan zijn dat ik wat vergeten ben, maar in principe kan nu het subframe los gemaakt worden van de auto.

- Het subframe zit vast met 4 bouten 2x19 (achterste) en 2x 16 (voorste) Draai alle 4 de bouten nu los vast. 2 bouten kan je kruislings er vats uithalen, het subframe hangt nog aan 2 bouten + 2 steuntjes in het midden. Laat de auto nu zakken, en draai de andere 2 bouten los van het subframe. Als alle bouten eruit zijn, hangt het subframe nog aan 2 steuntjes die in het midden tussen de linker draagarmbout zitten (18 ) en het binnenspatbord (13) Zet een pallet onder het subframe, en laat de auto zakken tot het subframe op de pallet steunt. Verwijder nu de 2 M8 (13) bouten van de steuntjes en doe de auto weer omhoog. Als het goed is blijft het subframe staan, en gaat de auto omhoog :) Ziet er altijd wel komisch uit.

Succes
jeroen.k

Weet je zeker dat dit makkelijker is? ;) Hahaha...

Voorbumper eraf...met al die klote torx die aan die spatschermen vast zitten.

Het kruisstuk van stuurkolom en stuurhuis. Is dat dat klote boutje onderaan je stuurkolom? Heb ik bji mn vorige 16v goed ruzie mee gehad :P

Maar ik zal het gaan proberen :)
Bart V

Ik vind het makkelijker, met name met inbouwen win je een hoop tijd.

Die bout van het stuurhuis haal je zo los. Via de linker wielkast kom je er uitstekend bij.

Voor die klote torx heb je een boormachine....
jeroen.k

Ik zal mn best doen :)

Anders zin om de maandag even te helpen? Kan je meteen je Cabrio-boekje meenemen ;)
Bart V

ff zien hoe ik zit maandag qua tijd, laat ik je nog even weten.
Plaats reactie