front-mount intercooler

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Steven
Car: M536

Ik ben zowaar begonnen vandaag (of nu eigenlijk gister, zondag dus).

Er moet wat uit het subframe gehaald worden om em passend te krijgen, maar het gaat ammal lukken.

Nog even geduld lieve beeldbuiskindertjes :D
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Steven schreef:Er moet wat uit het subframe gehaald worden om em passend te krijgen, maar het gaat ammal lukken.
Is dat wel zo'n goed plan Steven?
Gaat je stevigheid er dan niet aan?
Als je hier wat vanaf haalt he, komt hij dan nog wel door de apk? (???)

Verder suc6 met inbouwen (Y) :D
Steven

Ik zar gewoon te wachten tot er iemand over ging beginnen :D

Er gaat aan beide kanten een half maantje uit met ene diepte van hooguit 1 cm, daar ga je nix van merken.
En de APK heeft daar helemaal nix mee te maken.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

whehe :)

Oke, goed bezig i.i.g.
Ben benieuwd naar het resultaat :foto: (Y)
Steven

Zow daar zijn we dan weer :p

Zo zag het eruit zoals het origineel hoort.
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/FMIC-voor.jpg[/img]

En nog eentje schuin boven, let niet op de viezigheid, tis nu eenmaal geen beauty :p
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/FMIC-voor2.jpg[/img]

En dan nu zoals ie gemonteerd zit:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/FMIC-na.jpg[/img]
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/FMIC-na2.jpg[/img]

En nog een overizichtje vlak voor de testrit:
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/FMIC-klaar.jpg[/img]

Goed eerst over het inbouwen:
Het was echt een hoerig werkje en er is toch best wel een hoop gemodificeerd (slijptol&hamer 8) ), verder is de slangenkronkel van de IC naar de carb toe nogal lastig. Maar het is gelukt..

Vooral de bumper er passen opkrijgen is nogal lastig, de mistlichten kunnen nu niet zomaar gemonteerd worden, daar moet ik nog eens naar kijken. Het zit nu wel redelijk maar nog lang niet naar mijn zin. Maargoed tis een eerste testopstelling.

Nu het rijden... in het begin dacht ik niet zoveel te merken, maar op 1 bar geeft ie nu bijna net zo'n ruk als vroeger met 1.2 bar. En met 1.2 bar is het helemaal feest 8)
Enige nadeel is dattie nu toch wel aanzienlijk warmer wordt, dus ik ga binnenkort maar eens op zoek naar een bredere radiateur, dat kan nu toch mooi gezien die ouwe intercooler weg is :)

Goed strax eens de snelweg op, keep you updated!
Mrtn
Car: R5GTT

Superrr (Y) :D

Maak 's wat duidelijke foto's van de slangen hoe ze onder de kap lopen :p :D
Mrtn = Maarten
Steven

Jajaja ik ben geweldig 8)

En hoe de slangen lopen heb ik express niet op de foto gezet. Kom 14 november maar ff onder de kap kijken ;)
Steven

Zow net nog ff een uitgebreide testrit gemaakt... die eerste versnelling is niet leuk meer :D
In de 2e versnelling is de trap in je rug echt zo groot dat je het stuur goed moet vasthouden, heerlijk gewoon 8)

Alleen moet er nog een aluminium bochtje vervangen worden door een rubberen. Dit is een beetje een restrictie gezien de rest allemaal 50mm of groter is qua piping.

De koeling ga ik morgen meteen maar ff aanpakken, sowieso alle plastic geleidekappen terug zover dat gaat. De oliekoeleraansluitingen moeten ff omgekeerd worden (zodat ze achter de bumper uit de wind komen). En ik ga op de sloop es kijken voor een groter maatje radiateur (5 Diesel ofzo).
Mrtn

Sjonge, dat duurt nog een maand :p

Maareh... waar zijn jouw slangen van dan?? kant en klaar siliconenslangen? of alleen bochten en de rest van aluminium of PVCbuis??

Bij mij loopt het weer anders dan bij jou :)

edit: kheb ook een radiateur van een Clio diesel liggen al, samen met de koelventilator. Als die aanslaat moet je je auto op de handrem zetten, dat ding blaast echt enorm :D
Mrtn = Maarten
Menno

Goed bezig!

Waarom plaats je de oliekoeler niet op de plek van je oude intercoolert? Dan koelt ie beter, en warmt je radiatuer nie op.
rev it like a rental
Mrtn

Menno schreef: Waarom plaats je de oliekoeler niet op de plek van je oude intercoolert? Dan koelt ie beter, en warmt je radiatuer nie op.
Das een goeie jah (Y)

Daar kan ik strax ook wel wat mee :)
Mrtn = Maarten
Steven

De oliekoeler heb ik niet daar gehangen omdat ik eigenlijk mijn open luchtfilter daar wil hangen.

Maar ik kreeg daarnet een nieuwe ingeving voor een plekkie van dat filter, dus het zou op zich wel kunnen. Alleen heb ik niet echt heel veel ruimte aan de zijkant voor die oliekoeler.

En gezien deze radiateur ook al een paar jaartjes meegaat en ik toch al een tijdje zat te denken aan een nieuwe ist niet zo moeilijk. En tis ook wel handig dat de fan nu ook de olie meekoelt. :)

De piping is rond 50mm gewoon stalen buis... uitlaatbuis wel te verstaan :lol:
De 120 en 90 graden bochtjes had ik toevallig al liggen :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Puik werk steven :)
Echt heel goed bezig (Y)
dimi

Prima toch, als het maar werkt. PVC dus niet gebruiken :lol:

Maar heb je nu echt zoveel last slechtere koeling alleen maar door die oliekoeler die ervoor hangt?
Steven

Nee niet alleen de oliekoeler.

Hij koelde prima, altijd net ff boven het eerste streepje. (1/3 dus)

Maarrrrr:
-Hij mist nu alle plastic geleidekappen
-De intercooler zit voor het onderste deel radiateur
-De oliekoeler en slangen zitten voor het bovenste deel van de radateur (zie pix).

Als je boven de 70 constant rijd zakt de temp ook wel weer naar oude waarden. Alleen zodra je gas gaat geven stijgt de temperatuur erg snel en dat komt dus door ic en oliekoeler.

Kep vandaag even zitten loeren voor (nieuwe) renault radiateurtjes. Die van de 1.6Diesel is maar 11% groter (4 cm breder). Das een beetje klein.
Die van een clio diesel is 64% groter (11 cm breder en 9 mm dikker). Das teveel van het goeie, kan het arme waterpompje niet meer aan.
Die van een clio16v/williams is achterlijk duur.
Ik had ook nog de maten van de express 1.9 diesel, maja die ben ik vergeten op te schrijven.

Ik ga volgende week anders maar ff met het meetlintje over de sloop. Es ff kijken wat er bij andere merken zoal in de aanbieding is.
Florus

Steven schreef: Ik ga volgende week anders maar ff met het meetlintje over de sloop. Es ff kijken wat er bij andere merken zoal in de aanbieding is.
Maar dan heb je waarschijnlijk wel weer een oude radiateur,die al weer half dichtgeslipt is (N) .

Ondanks dat een 16v radiateur erg duur is zou ie dus wel uitermate geschikt zijn,qua grote.
slash

tja, met een chargecooler heb je dit probleem niet.... :lol: (Y)
Steven

Florus schreef:
Steven schreef: Ik ga volgende week anders maar ff met het meetlintje over de sloop. Es ff kijken wat er bij andere merken zoal in de aanbieding is.
Maar dan heb je waarschijnlijk wel weer een oude radiateur,die al weer half dichtgeslipt is (N) .

Ondanks dat een 16v radiateur erg duur is zou ie dus wel uitermate geschikt zijn,qua grote.
Jah Florussie, ik koop sowieso wel een nieuwe. Kep al es ge-expirimenteerd met 2ehands rad's, maar das geen suc6.

Ik zoek gewoon eentje met de goeie maten en dan koop ik die nieuw, mits de prijs redelijk is...
En gezien ik een nieuwe GTT rad voor mij 64 euri is en een Willy/16v rad 164 euri is, vind ik dat nogal duur ja :p

Moet nog ff kijken wat de maten van die 1.9D rad waren.
slash schreef:tja, met een chargecooler heb je dit probleem niet.... :lol: (Y)
Jahoor we weten nu wel dat je verschrikkelijk irritant bent.
Bovendien ben ik dus bijna 10x zo goedkoop uit als jij, dus stil maar ff jah :p
Florus

Oké,Steeventjuh is me duidelijk :p (Y) .

En dat gezemel over die chargekoeler is me ook wel duidelijk,geef mij maar
gewoon een universele forge i.c. met zelfbouw pijpwerk,ben je voor veel minder
klaar,met een goed resultaat,waar ook nog eens minder aan stuk kan :wink: .
speedline

Van mij mag de discussie ook eindigen. De keuze tussen het ene en andere alternatief maak je op basis van de beschikbare ruimte onder de motorkap en de technische opbouw.

That's it...
Steven

Je vergeet het beschikbare budget ;)
Riël
Über-Spammer

én wat staat er in de topictitel :D
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
speedline

Nog ff dan;

Als het gaat om het maximale vermogen uit je motor te peuren moet je de inlaatlucht zo ver mogelijk afkoelen.

Vanwege de beperkte beschikbare ruimte onder de motorkap van een gt turbo en vanwege de rendements voordelen zal een chargecooler het altijd winnen als het om vermogens(c.q. koppel)ontwikkeling gaat...

Koudere inlaatlucht = meer power. Dat is een regel. En dat bereik je alleen met een chargecooler. Dat staat als een huis.

En iedereen die denkt dat ie dezelfde resultaten met een lucht/lucht exemplaar kan behalen lach ik midden in zijn bek uit.

Cru maar helaas...
Florus

speedline schreef:Van mij mag de discussie ook eindigen. That's it...
Eindig 'm dan ook echt :p
Riël
Über-Spammer

En wie gaat er allemaal voor de front mount intercooler!?
Chargecooler topic is idd ergens anders.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven

speedline schreef:Nog ff dan;

Als het gaat om het maximale vermogen uit je motor te peuren moet je de inlaatlucht zo ver mogelijk afkoelen.

Vanwege de beperkte beschikbare ruimte onder de motorkap van een gt turbo en vanwege de rendements voordelen zal een chargecooler het altijd winnen als het om vermogens(c.q. koppel)ontwikkeling gaat...

Koudere inlaatlucht = meer power. Dat is een regel. En dat bereik je alleen met een chargecooler. Dat staat als een huis.

En iedereen die denkt dat ie dezelfde resultaten met een lucht/lucht exemplaar kan behalen lach ik midden in zijn bek uit.

Cru maar helaas...
Je vervalt in herhaling Speedo... :p

Tuurlijk werkt een chargecooler het best, maar als ik voor 10x minder een lucht/lucht exemplaar inbouw wat toch ook duidelijk effect heeft is dat alleen maar mooi. De winst per euro is dan veel hoger + ik ben lekker aan het knutselen.

Verder zijn figuren die constant over een chargecooler blaten terwijl ze verder nog zo ongeveer nix aangepast hebben, zelf niet met een dikke Lucht/Lucht-koeler gereden hebben en dan constant erover blijven jammeren dat zijn 'chargecooler' beter is gewoon ronduit treurig.
Laat diegene maar eens naast mij staan, dan zien we wel hoe 'slecht' zo'n goedkopere IC is.

Toch typisch dat dezelfde discussies weer telkens terugkomen. Ik ben ergens ook misschien wel gek dat ik laat zien waar ik mee bezig ben.... :p
Mrtn

Ik waardeer de mensen het hoogst die zelf iets (proberen te) bouwen (Y)

Dus Steven, ook voor jou een (Y)

Ik zal zelf eerdaags ook wel gaan beginnen aan mn Mondeo TD intercooler, volgende week ofzo ergens :)
Mrtn = Maarten
Mrtn

Ohw Steven, kijk eens naar de radiateur van een GTE :) Die zijn ook best flink heb ik laatst gezien..

en die 11% van een R5D zal al best verschil uitmaken hoor, kijk maar eens naar de temp.verschillen met kachel uit en aan. Dat scheelt bij mij echt veel.
Dan heb je het ook over een klein dingetje die nog eens krap ingebouwd zit en nooit optimaal zn warmte kan afstaan :)
Mrtn = Maarten
Calle

Mrtn schreef:Ohw Steven, kijk eens naar de radiateur van een GTE :) Die zijn ook best flink heb ik laatst gezien..
Die van een GTE zijn idd best groot, maar van een GTX (met ook een 1.7 l F-blok) vond ik juist weer erg klein, dus dan wordt het even zoeken. In Eindhoven zit een bedrijf die maakt ze op maat, dan kun je zelf je ideale maten opgeven en ze waren volgens mij voor een standaard formaat goedkoper dan Mr. Reno himself. Als je interesse hebt dan zoek ik hun gegevens even op, ik weet het zo niet uit mijn hoofd.
Florus

Volgens de database van Havam heeft een GTE een koelblok van 350*390*21 ,
en een gtt een koelblok van 310*398*38, zou dus betekenen dat een GTE radiateur
zelfs nog kleiner is dan die van de gtt.
Steven

Het radaiteurenboekje waar ik in zat te neuzen gister zei dat de GTE en GTT hetzelfde koelblok hadden van l*h*b=350*400*36.
Je hebt trouwens vaak een winter en een zomerradiateur... vreemd.

Verder heeft Maarten ook werl gelijk dat die 11% grotere ook wel zin heeft, daar komt nog bovenop dat die nieuw is en dus uberhaupt iets beter moet kunnen koelen als het ouwe beessie van mij.

Ach het komt wel goed :)
Calle

Florus schreef:Volgens de database van Havam heeft een GTE een koelblok van 350*390*21 ,
en een gtt een koelblok van 310*398*38, zou dus betekenen dat een GTE radiateur
zelfs nog kleiner is dan die van de gtt.
Een GTT heeft standaard ook een olie-warmtewisselaar in de radiateur geintegreerd, dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Matijs heeft in zijn coupe een koperen radiateur zitten die een slagje dikker is en die warmtewisselaar niet heeft, dat is helemaal een mooie optie. Ik kan je alleen niet vertellen wat de exacte maten daarvan zijn.
speedline

Chargecooler!? :D

Afbeelding
BONELESS (jeroen)
Contacteer:

hmmmmmm mengsel af koelen :(
Calle

speedline schreef:Chargecooler!? :D

Afbeelding
Hmmmm.... coole charger! :p :lol:
Plaats reactie