Renault heeft iets met spectaculaire roadsters. Denk maar eens aan de eigenzinnige SportSpider van eind jaren negentig, die zelfs zonder voorruit geleverd werd. In Genève claimt het merk haar plaats alvast weer met een spannend roadster-concept: de Wind. Een 2+1 roadster. Inderdaad, met plek voor maximaal drie personen. De Wind weegt slechts 850 kg en wordt aangedreven door een 136 pk sterke tweeliter zestienklepper.
Bijzonder aan de Wind is dat het een 2+1 roadster is. Het gedeelte tussen de twee voorstoelen is los te maken en kan, als het omgekeerd weer wordt gemonteerd, als derde zitplaats dienen. Het gemak dient de mens.
De voorruit heeft een bolle vorm die doorloopt in de zijruiten. Hierdoor hebben de inzittenden altijd een panoramisch uitzicht, ook wanneer de uit drie lagen bestaande cabrioletkap is gesloten. De glazen achterruit heeft ook een ronde vorm en biedt daardoor een helder zicht naar achteren. Aan de opvallende verschijning van de Wind dragen de koplampen sterk bij. Ze strekken zich uit over de lengte van de motorkap en onderstrepen door hun gestroomlijnde en lange vorm het sportieve karakter van deze conceptcar. De achterlichten zijn amandelvormig en liggen in het verlengde van de carrosserie. Twee krachtige LEDs verlichten parallel geplaatste glaslagen en creëren zo een lichtbundel die zowel naar voren als naar opzij schijnt.
Alle bedieningselementen in de auto zijn van geanodiseerd aluminium en hebben een soft look. Ze zijn gemaakt volgens het Touch Design concept van Renault, wat betekent dat ze uitblinken op het gebied van ergonomie, eenvoud en gebruiksvriendelijkheid. Een centraal, rond bedieningspaneel biedt alle informatie over communicatie, muziek, navigatie en de overige systemen en is met één knop bedienbaar. De informatie is af te lezen van een scherm in het bovenste gedeelte van het dashboard.
Ook de selectiehendel van de sequentiële zesversnellingsbak bevindt zich goed bereikbaar op het middelste gedeelte van het dashboard. Schakelen kan ook via knoppen op het stuurwiel. Het instrumentarium oogt eenvoudig. De meters zijn omgeven door geanodiseerd aluminium en geplaatst in een glazen cilinder. De rijsnelheid is zowel analoog als digitaal af te lezen. Het toerental wordt weergegeven door blauwe en rode vlakjes rondom de snelheidsmeter. De klimaatregeling is instelbaar via een eenvoudige druk/draaiknop in het linker portier.
[img]http://www.dinside.no/km_bilde/3/116873.jpg[/img][img]http://www.dinside.no/km_bilde/4/116874.jpg[/img]
[img]http://www.dinside.no/km_bilde/5/116875.jpg[/img][img]http://www.dinside.no/km_bilde/7/116877.jpg[/img]
[img]http://www.dinside.no/km_bilde/8/116878.jpg[/img][img]http://www.dinside.no/km_bilde/1/116881.jpg[/img]
[img]http://www.dinside.no/km_bilde/3/116883.jpg[/img][img]http://www.dinside.no/km_bilde/5/116885.jpg[/img]
Renault Wind: roadster-concept
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
De Renault Wind is al eens voorbij gekomen, maar dit zijn zo te zien weer nieuwe foto's. De auto is mooi, de indeling uitermate bijzonder, de motorkapinhoud vind ik echter niet bij de rest passen (kleur o.a.).
Het ziet er gewaagd uit en ben benieuwd hoeveel aanpassingen er nog gaan komen voordat de concept meer realiteit wordt, en dan is het nog de vraag óf het realiteit wordt.
Het ziet er gewaagd uit en ben benieuwd hoeveel aanpassingen er nog gaan komen voordat de concept meer realiteit wordt, en dan is het nog de vraag óf het realiteit wordt.
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
ik vind hem echt wel mooi 

-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Heerlijk, een roadster die na 15 jaar overal weer aan elkaar gelast wordtantoine schreef:Het mooie van dit ontwerp vind ik het vele metaal wat gebruikt wordt.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Wauw das wel een heel gaaf concept zeg 

ik ben toch niet de enige die hem lelijk vind hoop ik...
als we het over mooie concept-cars hebben geef mij dan toch maar een Alfa Romeo Brera
[img]http://www.alfacentro.com/features/brer ... era_13.jpg[/img]
[img]http://www.alfacentro.com/features/brer ... era_07.jpg[/img]
[img]http://www.alfacentro.com/features/brer ... era_15.jpg[/img]
[img]http://www.supercars.de/data/alfa%20rom ... 80/012.jpg[/img]
ItalDesign Alfa Romeo Brera Specifications
Engine: 90 degree V8, 4.2 liters
Power: 402 bhp
Drive Train: all wheel drive
Gearbox: Selespeed
Length: 4,388 mm
Width: 1,894 mm
Height: 1,289 mm

als we het over mooie concept-cars hebben geef mij dan toch maar een Alfa Romeo Brera

[img]http://www.alfacentro.com/features/brer ... era_13.jpg[/img]
[img]http://www.alfacentro.com/features/brer ... era_07.jpg[/img]
[img]http://www.alfacentro.com/features/brer ... era_15.jpg[/img]
[img]http://www.supercars.de/data/alfa%20rom ... 80/012.jpg[/img]
ItalDesign Alfa Romeo Brera Specifications
Engine: 90 degree V8, 4.2 liters
Power: 402 bhp
Drive Train: all wheel drive
Gearbox: Selespeed
Length: 4,388 mm
Width: 1,894 mm
Height: 1,289 mm

-
- Berichten: 532
- Lid geworden op: ma 29 sep 2003 20:46
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
WOW
mooi en strak interrieur
mooie lijnen kvind alleen de spiegels
een beetje vaag, zal wel wennen zijn
mooi en strak interrieur
mooie lijnen kvind alleen de spiegels
een beetje vaag, zal wel wennen zijn
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Hey geen vieze plaatjes hier he!!Jobba schreef:ik ben toch niet de enige die hem lelijk vind hoop ik...
als we het over mooie concept-cars hebben geef mij dan toch maar een Alfa Romeo Brera![]()
fotoows


Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
ligt het aan mij of lijkt dit nou een kruising 350Z/MX-5? is wel erg strak gelijnd, daar niet van maar toch...interieur heeft wel wat weg van een Smart maargoed...is [gelukkig?] nog maar een prototype...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship