Denk dat ik dat morgen maar eens ga doen want 93,- vindt ik wel erg veel voor zo'n schildje mocht iemand met enige zekerheid de reguliere prijs weten hoor ik het graag
Volgens mij was zo'n schildje niet zo duur. Vorig jaar heb ik nog een nieuwe gekocht, ik zal eens kijken of ik de bon nog kan vinden.
Tip, zet hem er wel op, anders kun je volgend jaar de starter ook weer vervangen..
De dealer is namelijk bij mij een keer vergeten het schild te monteren.. En ja hoor, een paar maanden later stond ik weer op de stoep met een kapotte starter..
Basic schreef:A: Heb je nou eigenlijk veel onderhoud met zo'n r5 turbo?
B: En is het waar dat je de turbo eigenlijk ook moet laten uitdraaien?
C: En qua roest?
haha ik vraag gelijk maar alles
In Lisse rijdt een witte r5 turbo rond, volgens mij trapt hij hem helemaal af, tis een schande Je moet respect hebben voor zulk soort reno's
A: Ja en Nee ligt eraan wat voor een basis je mee begint er zijn leden die jaren met weinig tot geen problemen rondrijden en er zijn leden die "wekelijks" liggen te kutten
B: Ja, warm draaien en na het rijden na laten draaien voor +/- 1 minuut.
Douwe schreef:
B: Ja, warm draaien en na het rijden na laten draaien voor +/- 1 minuut.
warm daaien aan het begin, lijkt me niet nodig, als de olie druk enz goed is, kunt beter gelijk rustig wegrijden en dan 10 min ofzo zonder turbodruk rijden.
Laatst gewijzigd door Johan op di 14 sep 2004 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij JL-tuning zijn ze gewoon rond de 40 euri en die heeft ze momenteel ook nog op voorraad ook. Zijn trouwens orsjineel reno schildjes.
Kep helaas geen partnummertje voor je, het zakkie heb ik al weggelazerd.
Denk idd ook dat de dealer het grote turbohitteschild te pakken heeft.
Douwe schreef:
B: Ja, warm draaien en na het rijden na laten draaien voor +/- 1 minuut.
warm daaien aan het begin, lijkt me niet nodig, als de olie durk enz goed is, kunt beter gelijk rustig wegrijden en dan 10 min ofzo zonder turbodruk rijden.
Mee eens, alleen ik wacht meestal tot de temperatuurmeter op een schappelijke temperatuur staat. Dat gaat vrij snel, die blokjes worden lekker snel warm nl.
Uitdraaien hangt er vanaf wat je ermee doet, als je aan het knallen bent geweest moet je zeker 3 min uitdraaien, als je de laatste 5 minuten voor je thuis bent gewoon rustig rijdt kan je hem best meteen uitzetten.
Na 3 minuten stationair heeft de turbo 60% van zijn warmte afgegeven.
Iedereen moet maar lekker doen wat ie zelf het beste vind.., maar door stationair draaien komt je motor echt niet op bedrijfstemperatuur....
Ik vind dat je pas na een km of 5 a 6 wat meer gas kan gaan geven
Marc01 schreef:[Uitdraaien hangt er vanaf wat je ermee doet, als je aan het knallen bent geweest moet je zeker 3 min uitdraaien, als je de laatste 5 minuten voor je thuis bent gewoon rustig rijdt kan je hem best meteen uitzetten.
Na 3 minuten stationair heeft de turbo 60% van zijn warmte afgegeven.
Marc01 schreef:[Uitdraaien hangt er vanaf wat je ermee doet, als je aan het knallen bent geweest moet je zeker 3 min uitdraaien, als je de laatste 5 minuten voor je thuis bent gewoon rustig rijdt kan je hem best meteen uitzetten.
Na 3 minuten stationair heeft de turbo 60% van zijn warmte afgegeven.
Drie minuten? Dat heb ik nog nooit gedaan!
Tsja, het schiet er bij mij ook wel eens bij in, maar dat schijnt het beste te zijn, maar ach, als je iedere dag rijdt, en de turbo begeeft het een jaar eerder omdat je telkens 2 minuten te kort hebt uitgedraait, dan heb je wel ruim 12 uur uitgespaard. Een turbootje vervangen gaat als het erg tegenzit in 4 uurtjes...
Ivo8hoven schreef:Iedereen moet maar lekker doen wat ie zelf het beste vind.., maar door stationair draaien komt je motor echt niet op bedrijfstemperatuur....
Ik vind dat je pas na een km of 5 a 6 wat meer gas kan gaan geven
Ok duidelijk het hoeft dus niet dan zou mijn voorkeur zijn het dus ook niet te doen maar gewoon net zo als ik in een normale auto doe rustig warm rijden en dan gassen
Edit damn ik 1 keer reageren en zitte al tig reactie tusse goed bezig
Laatst gewijzigd door Douwe op di 14 sep 2004 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc01 schreef:[Uitdraaien hangt er vanaf wat je ermee doet, als je aan het knallen bent geweest moet je zeker 3 min uitdraaien, als je de laatste 5 minuten voor je thuis bent gewoon rustig rijdt kan je hem best meteen uitzetten.
Na 3 minuten stationair heeft de turbo 60% van zijn warmte afgegeven.
Drie minuten? Dat heb ik nog nooit gedaan!
whahahaha...
je moet die opel kneuzen in duitsland zien...
alleen bij flink volgas gaat ie een minuut uitgedraaid worden en voor de rest staat ie al uit voordat ze stilstaan
Veel kouder wordt je turbo niet, de turbo spint nog en moet uitdraaien, da's het belangrijkste. En daar heb je echt geen 3 minuuten voor nodig, heb wel wat beters te doen
WarmRIJDEN en niet warmDRAAIEN. Warmdraaien wordt je olie NIET warm van, na 15 minuten soms nog niet eens, dus gewoon rustig wegrijden meteen na het starten is het beste.
Riël schreef:Veel kouder wordt je turbo niet, de turbo spint nog en moet uitdraaien, da's het belangrijkste. En daar heb je echt geen 3 minuuten voor nodig, heb wel wat beters te doen
WarmRIJDEN en niet warmDRAAIEN. Warmdraaien wordt je olie NIET warm van, na 15 minuten soms nog niet eens, dus gewoon rustig wegrijden meteen na het starten is het beste.
Riël schreef:Veel kouder wordt je turbo niet, de turbo spint nog en moet uitdraaien, da's het belangrijkste.
Hij moet ook uitdraaien, maar het probleem is dat als de turbo net intensief gebruikt is hij erg veel warmte heeft geproduceerd. Die warmte moet ie geleidelijk afgeven aan de rest van het blok. Als je hem dus meteen uitzet dan begint het blok aan de ene kant al af te koelen, terwijl aan de andere kant enorm veel hitte zit. Op die manier koelt het zooitje ongelijkmatig af en dan krijg je de welbekende barsten in de turbo en soms erger. Als je dus ff laat draaien wordt via de olie de hitte gelijkmatig verspreid over het blok en heb je minder kans op schade.
Riël schreef:Veel kouder wordt je turbo niet, de turbo spint nog en moet uitdraaien, da's het belangrijkste.
Hij moet ook uitdraaien, maar het probleem is dat als de turbo net intensief gebruikt is hij erg veel warmte heeft geproduceerd. Die warmte moet ie geleidelijk afgeven aan de rest van het blok. Als je hem dus meteen uitzet dan begint het blok aan de ene kant al af te koelen, terwijl aan de andere kant enorm veel hitte zit. Op die manier koelt het zooitje ongelijkmatig af en dan krijg je de welbekende barsten in de turbo en soms erger. Als je dus ff laat draaien wordt via de olie de hitte gelijkmatig verspreid over het blok en heb je minder kans op schade.
Je turbo geeft de warmte af aan de buitenlucht. Zou hij het aan het blok geven gaat dit via het uitlaatspruitstuk en daar wordt 't ook mooi verdeeld. Verder gaat er olie met een relatief lage snelheid door een loeihete turbo. De ergste hitte is hij ook vrij snel kwijt. 3 minuten uitdraaien moet je zelf weten. Ik vind daarbij ook nog eens dat de koeling van het beestje stationair ook niet denderend is, ik laat hem zelfs liever niet lang lopen.