ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Denk dat ik dat morgen maar eens ga doen want €93,- vindt ik wel erg veel voor zo'n schildje :s mocht iemand met enige zekerheid de reguliere prijs weten hoor ik het graag (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Volgens mij was zo'n schildje niet zo duur. Vorig jaar heb ik nog een nieuwe gekocht, ik zal eens kijken of ik de bon nog kan vinden.

Tip, zet hem er wel op, anders kun je volgend jaar de starter ook weer vervangen..

De dealer is namelijk bij mij een keer vergeten het schild te monteren.. En ja hoor, een paar maanden later stond ik weer op de stoep met een kapotte starter..:lol:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

je moet t ook niet door de dealer laten doen :wink: :lol:
Mrtn = Maarten
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Hij komt er zeer zeker op (Y) geen zin om straks weer de startmotor te vervangen zo'n leuke klus is dat niet (N)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Waarom niet?

Toen ik hem de eerste keer liet vervangen waren er nog niet echt alternatieven...

JL was er niet, De Haas enginering niet, en andere GT liefhebbers behalve Véban kon ik niet..
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Douwe schreef:Hij komt er zeer zeker op (Y) geen zin om straks weer de startmotor te vervangen zo'n leuke klus is dat niet (N)
Doe ik binnen 20 minuten ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Das niet eerlijk jullie oefenen al 20 jaar ;)
Alleen nog maar VW!
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

:lol: voor een eerste keer is het K&%$$ en nu moet die er nog op :s
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

Heb je nou eigenlijk veel onderhoud met zo'n r5 turbo?

En is het waar dat je de turbo eigenlijk ook moet laten uitdraaien?

En qua roest?

haha ik vraag gelijk maar alles :smoke:

In Lisse rijdt een witte r5 turbo rond, volgens mij trapt hij hem helemaal af, tis een schande :@ Je moet respect hebben voor zulk soort reno's
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Steven schreef:Je hoort wel het motortje iets meer, maarja ik hoor liever een beetje meer wat er onder het kappie gebeurt.
Tis vanavond er uitgesloopt

heb nog geen idee hoe het klinkt :D
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Basic schreef:A: Heb je nou eigenlijk veel onderhoud met zo'n r5 turbo?

B: En is het waar dat je de turbo eigenlijk ook moet laten uitdraaien?

C: En qua roest?

haha ik vraag gelijk maar alles :smoke:

In Lisse rijdt een witte r5 turbo rond, volgens mij trapt hij hem helemaal af, tis een schande :@ Je moet respect hebben voor zulk soort reno's
A: Ja en Nee ligt eraan wat voor een basis je mee begint er zijn leden die jaren met weinig tot geen problemen rondrijden en er zijn leden die "wekelijks" liggen te kutten :D

B: Ja, warm draaien en na het rijden na laten draaien voor +/- 1 minuut.

C: Hey het is een renault toch :lol:
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Douwe schreef: B: Ja, warm draaien en na het rijden na laten draaien voor +/- 1 minuut.
warm daaien aan het begin, lijkt me niet nodig, als de olie druk enz goed is, kunt beter gelijk rustig wegrijden en dan 10 min ofzo zonder turbodruk rijden.
Laatst gewijzigd door Johan op di 14 sep 2004 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bij JL-tuning zijn ze gewoon rond de 40 euri en die heeft ze momenteel ook nog op voorraad ook. Zijn trouwens orsjineel reno schildjes.
Kep helaas geen partnummertje voor je, het zakkie heb ik al weggelazerd.

Denk idd ook dat de dealer het grote turbohitteschild te pakken heeft.
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Johan schreef:
Douwe schreef: B: Ja, warm draaien en na het rijden na laten draaien voor +/- 1 minuut.
warm daaien aan het begin, lijkt me niet nodig, als de olie durk enz goed is, kunt beter gelijk rustig wegrijden en dan 10 min ofzo zonder turbodruk rijden.
Mee eens, alleen ik wacht meestal tot de temperatuurmeter op een schappelijke temperatuur staat. Dat gaat vrij snel, die blokjes worden lekker snel warm nl.

Uitdraaien hangt er vanaf wat je ermee doet, als je aan het knallen bent geweest moet je zeker 3 min uitdraaien, als je de laatste 5 minuten voor je thuis bent gewoon rustig rijdt kan je hem best meteen uitzetten.

Na 3 minuten stationair heeft de turbo 60% van zijn warmte afgegeven.
R5 GT Turbo
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Volgens mij denkt niet iedereen daar zo over of praat ik nou poep :S tenminste ik zie en hoor bij elke meetings weer hun GTT warm draaien.

Edit: ik bedoel dus niet een minuut warm draaien maar een minuut na draaien. Warm draaien is idd afhankelijk van hoe snel de boel op temp. is.
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Iedereen moet maar lekker doen wat ie zelf het beste vind.., maar door stationair draaien komt je motor echt niet op bedrijfstemperatuur.... (S)
Ik vind dat je pas na een km of 5 a 6 wat meer gas kan gaan geven :)
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Douwe schreef:Volgens mij denkt niet iedereen daar zo over of praat ik nou poep :S tenminste ik zie en hoor bij elke meetings weer hun GTT warm draaien.
Ik draai ook wel eens warm, maar dat is meer om eerder vol gas te kunnen rijden :D
R5 GT Turbo
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Marc01 schreef:[Uitdraaien hangt er vanaf wat je ermee doet, als je aan het knallen bent geweest moet je zeker 3 min uitdraaien, als je de laatste 5 minuten voor je thuis bent gewoon rustig rijdt kan je hem best meteen uitzetten.

Na 3 minuten stationair heeft de turbo 60% van zijn warmte afgegeven.
Drie minuten? Dat heb ik nog nooit gedaan! :lol:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

gehum....., er zit toch zo'n watertemperatuur meter in je dashboard.... :lol:
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Chris schreef:
Marc01 schreef:[Uitdraaien hangt er vanaf wat je ermee doet, als je aan het knallen bent geweest moet je zeker 3 min uitdraaien, als je de laatste 5 minuten voor je thuis bent gewoon rustig rijdt kan je hem best meteen uitzetten.

Na 3 minuten stationair heeft de turbo 60% van zijn warmte afgegeven.
Drie minuten? Dat heb ik nog nooit gedaan! :lol:
Tsja, het schiet er bij mij ook wel eens bij in, maar dat schijnt het beste te zijn, maar ach, als je iedere dag rijdt, en de turbo begeeft het een jaar eerder omdat je telkens 2 minuten te kort hebt uitgedraait, dan heb je wel ruim 12 uur uitgespaard. Een turbootje vervangen gaat als het erg tegenzit in 4 uurtjes... :lol:
R5 GT Turbo
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

ik laat het idd afhangen van het laatste stuk

hard gereden? 3 minuten
rustig gereden? 1-2 minuten
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

dennisvr schreef:ik laat het idd afhangen van het laatste stuk

hard gereden? 3 minuten
rustig gereden? 1-2 minuten
Kunnen we hier geen poll over openen? :D
R5 GT Turbo
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Zonde van je tijd.

Trappen -> Minuut.
Rustig -> Niet of twintig seconden.

Doe ik al een jaartje of zeven en het enige wat ik nog niet vervangen heb is de turbo en de koppakking! :lol:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Ivo8hoven schreef:Iedereen moet maar lekker doen wat ie zelf het beste vind.., maar door stationair draaien komt je motor echt niet op bedrijfstemperatuur.... (S)
Ik vind dat je pas na een km of 5 a 6 wat meer gas kan gaan geven :)
Ok duidelijk het hoeft dus niet dan zou mijn voorkeur zijn het dus ook niet te doen maar gewoon net zo als ik in een normale auto doe rustig warm rijden en dan gassen :worship:

Edit damn ik 1 keer reageren en zitte al tig reactie tusse :lol: goed bezig (Y)
Laatst gewijzigd door Douwe op di 14 sep 2004 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Chris schreef:Zonde van je tijd.

Trappen -> Minuut.
Rustig -> Niet of twintig seconden.

Doe ik al een jaartje of zeven en het enige wat ik nog niet vervangen heb is de turbo en de koppakking! :lol:
Is dat misschien een geval van mazzel? :D Heeft PH2 trouwens geen andere turbo dan PH1?
R5 GT Turbo
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

daarom is dat blauwe ding van mij zo gaar zeker? :evil:

geintje Chris ;)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

dennisvr schreef:daarom is dat blauwe ding van mij zo gaar zeker?
Juist! Waarom denk je dat ik die oude koeriersbak verkocht heb! Uiteraard nadat ik hem zelf eerst nog ff afgetrapt heb! Whahaha!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Chris schreef:
dennisvr schreef:daarom is dat blauwe ding van mij zo gaar zeker?
Juist! Waarom denk je dat ik die oude koeriersbak verkocht heb! Uiteraard nadat ik hem zelf eerst nog ff afgetrapt heb! Whahaha!
:worship:
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

haha ik heb weer is een discussie aangezet ;)
maar bedankt voor jullie replies, ben weer een stuk wijzer. :smile:
jean-paul
Berichten: 852
Lid geworden op: wo 16 jan 2002 0:00
Locatie: HAARLEM

Chris schreef:
Marc01 schreef:[Uitdraaien hangt er vanaf wat je ermee doet, als je aan het knallen bent geweest moet je zeker 3 min uitdraaien, als je de laatste 5 minuten voor je thuis bent gewoon rustig rijdt kan je hem best meteen uitzetten.

Na 3 minuten stationair heeft de turbo 60% van zijn warmte afgegeven.

Drie minuten? Dat heb ik nog nooit gedaan! :lol:
whahahaha... (Y)
je moet die opel kneuzen in duitsland zien...
alleen bij flink volgas gaat ie een minuut uitgedraaid worden en voor de rest staat ie al uit voordat ze stilstaan :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Veel kouder wordt je turbo niet, de turbo spint nog en moet uitdraaien, da's het belangrijkste. En daar heb je echt geen 3 minuuten voor nodig, heb wel wat beters te doen ;)
WarmRIJDEN en niet warmDRAAIEN. Warmdraaien wordt je olie NIET warm van, na 15 minuten soms nog niet eens, dus gewoon rustig wegrijden meteen na het starten is het beste.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Riël schreef:Veel kouder wordt je turbo niet, de turbo spint nog en moet uitdraaien, da's het belangrijkste. En daar heb je echt geen 3 minuuten voor nodig, heb wel wat beters te doen ;)
WarmRIJDEN en niet warmDRAAIEN. Warmdraaien wordt je olie NIET warm van, na 15 minuten soms nog niet eens, dus gewoon rustig wegrijden meteen na het starten is het beste.
gelukkig zijn er mensen die het wel nog snappen (Y)
Mrtn = Maarten
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Riël schreef:Veel kouder wordt je turbo niet, de turbo spint nog en moet uitdraaien, da's het belangrijkste.
Hij moet ook uitdraaien, maar het probleem is dat als de turbo net intensief gebruikt is hij erg veel warmte heeft geproduceerd. Die warmte moet ie geleidelijk afgeven aan de rest van het blok. Als je hem dus meteen uitzet dan begint het blok aan de ene kant al af te koelen, terwijl aan de andere kant enorm veel hitte zit. Op die manier koelt het zooitje ongelijkmatig af en dan krijg je de welbekende barsten in de turbo en soms erger. Als je dus ff laat draaien wordt via de olie de hitte gelijkmatig verspreid over het blok en heb je minder kans op schade.
R5 GT Turbo
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

maar hoe lang moet je m laten uitdraaien, na gewoon gebruik ? (dus niet na keihard blazen)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Marc01 schreef:
Riël schreef:Veel kouder wordt je turbo niet, de turbo spint nog en moet uitdraaien, da's het belangrijkste.
Hij moet ook uitdraaien, maar het probleem is dat als de turbo net intensief gebruikt is hij erg veel warmte heeft geproduceerd. Die warmte moet ie geleidelijk afgeven aan de rest van het blok. Als je hem dus meteen uitzet dan begint het blok aan de ene kant al af te koelen, terwijl aan de andere kant enorm veel hitte zit. Op die manier koelt het zooitje ongelijkmatig af en dan krijg je de welbekende barsten in de turbo en soms erger. Als je dus ff laat draaien wordt via de olie de hitte gelijkmatig verspreid over het blok en heb je minder kans op schade.
Je turbo geeft de warmte af aan de buitenlucht. Zou hij het aan het blok geven gaat dit via het uitlaatspruitstuk en daar wordt 't ook mooi verdeeld. Verder gaat er olie met een relatief lage snelheid door een loeihete turbo. De ergste hitte is hij ook vrij snel kwijt. 3 minuten uitdraaien moet je zelf weten. Ik vind daarbij ook nog eens dat de koeling van het beestje stationair ook niet denderend is, ik laat hem zelfs liever niet lang lopen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gesloten