Velgen clio 16v op een 5gtx

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Hallo,

nou had ik clio 16v velgen gemonteerd.. met 195/45/15 banden.

maar aan de linker kant heb ik genoeg ruimte over.. maar rechts zit ie er tegen aan.. :s

wat is er dan..?

achteras krom?
auto krom?
uitlaten lijnen?


MvG

Erik Schepers
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Misschien de vulhals/tank?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

et is toch zelfde als van GTT?!! Zou gewoon moeten passen zonder problemen (zelfs met -6)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ja dat d8 ik ook..

maar hij staat gewoon een tikkie meer naar buiten. heel vreemd zal morgen er nog ff onder kruipen
en velgen eens omwisselen
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zeker weten geen spacers tussen? Vast gerot of de as ofzo ???
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

zitten aan alle 2 de kante spacers tussen maar het heeft er al een x onder gezeten dus je zou nu aannemen dat het gewoon het zelfde moet zijn.

morgen maar eens kijken zonder spacers
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die zou ik er eens even afhalen dan
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

maar het zou dan toch wel gelijk moeten zijn?

aangezien ze er aan alle 2 de kanten op zitten,

vaagheid :s
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

wat Calle zij is het enige verschil. De vulhals van de tank loopt daar idd
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ik zal er morgen ff ondergaan liggen,

iig bedankt,

ik laat het morgen wel even weten wat er loos is als ik het al vind. :)

Greets
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Of de spacers zijn niet gelijk... Maar als ze meer of minder naar binnen staan klopt er toch iets niet met hoe de wielen op de as zitten, of hoe de as onder de auto zit, maar dan had je het wel al gemerkt denk ik. :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tom schreef:et is toch zelfde als van GTT?!! Zou gewoon moeten passen zonder problemen (zelfs met -6)
Is zeker niet hetzelfde!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ja ik denk het ook wel hier voor het ik 13inch maar was het me nooit opgevallen dat me wielen meer naar binnen of buiten stonden, dat was zonder spacers

duss ff Checke :)
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Riël schreef:
Tom schreef:et is toch zelfde als van GTT?!! Zou gewoon moeten passen zonder problemen (zelfs met -6)
Is zeker niet hetzelfde!
oowh?!

moet toch gewoon passen gtx met 16v velgen??
jerom
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 12 mei 2003 15:19
Locatie: heiloo

Erik (Schepjes) schreef:
Riël schreef:
Tom schreef:et is toch zelfde als van GTT?!! Zou gewoon moeten passen zonder problemen (zelfs met -6)
Is zeker niet hetzelfde!
gtt-as is iets breder....
er is geen mooier sport dan renault sport
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Goed,

we hebben net de wielen verwisseld,
toen ik alles aan gedraait had, kon ik makelijk me vingers tussen band en auto doen.

Toen ging ik stukje rijden om te horen of het niet aan liep.. niks aan de hand in het begin.

Paar bochten genomen begon het weer heel licht,
ik bij de band zat er zowat helemaal geen ruimte meer tussen band en auto!

Dus dachten we dat de achteras los zou zitten.

Die zit met plaatjes over de bouten heen vast toch?

nou was het aan de rechterkant, waar het wiel aan loopt dat ik die plaatjes er heel gemakelijk af kon halen dat hoort toch niet??


Greets
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

uit het ICE FAQ topic:

"maar eerst andere velgen.. dit dwijlt wel heeeel erg :lol: :p "

Misschien waren het niet alleen de velgen...
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

tis was nou wel een heel stuk minder.. met 65 bandjes en nu 45.. :)

kan het nog iets anders zijn dan dat de achteras los zit?
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Je asbevestiging zit met een paar bouten tegen het chassis geschroefd aan de onderkant, daar draait in rubber de echte "as" met draagarmen in en daar zit dan weer je remmen en wielen via je wiellager aan vast. Als je wiellager of bout zo los/lurb zijn dat je wiel heen en weer kan voorspelt dat niet veel goeds. Je as die los aan het chassis zit had je ook wel moeten merken, dus misschien de rubbers?

Vage shit in ieder geval (ook vaag sturen waarschijnlijk :p ) succes!
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Rubbers ?

zal morgen wel even kijken je bedoelt waar de torsie staven in zitten daaro ergens?

en sja vaag sturen, heb eigelijk niet in een andere 5 gereden duss zou eigelijk niet weten hoe het wel hoort.. (~)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Erik (Schepjes) schreef:Rubbers ?

zal morgen wel even kijken je bedoelt waar de torsie staven in zitten daaro ergens?
Ja, zoals bij het torsverstellen met ravensburger topic, daar waar de torsiestaaf inzit is ook het punt waar de 'draagarm' om draait in de bevestiging. Die arm zit met rubbers in die bevestiging zodat je niet elk klein keitje en wegbelijning voelt als je erover heen rijdt.

Je zou de hele achterkant eens los moeten zetten van de grond, dus op krikpunten steuen zodat de achteras vrij hangt en dan eens goed aan de verschillende onderdelen gaan robben met de wielen erop en eraf, dan moet je wel kunnen vinden waar het probleem zit. niet da auto van de assteunen afrobben he!

Erik (Schepjes) schreef: en sja vaag sturen, heb eigelijk niet in een andere 5 gereden duss zou eigelijk niet weten hoe het wel hoort.. (~)
Ik heb alleen maar in een GTT en GTE zelf gereden en dat stuurt lekker strak ook al helt hij wel over :D :D , dus wat dat betreft kan ik je ook niet helpen...
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ga ik hopelijk vandaag doen. ff een goeie krik en as steunen lenen en dan maar even kijken ect ect..

iig bedankt (Y) :)
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Calle schreef:
Erik (Schepjes) schreef: en sja vaag sturen, heb eigelijk niet in een andere 5 gereden duss zou eigelijk niet weten hoe het wel hoort.. (~)
Ik heb alleen maar in een GTT en GTE zelf gereden en dat stuurt lekker strak ook al helt hij wel over :D :D , dus wat dat betreft kan ik je ook niet helpen...
Ik heb ook nooit een andere 5 gereden, maar mijn gtt-tje stuur best netjes, helt idd wel veel over en heeft voor mijn gevoel lang niet zoveel wegligging als mijn AX...
R5 GT Turbo
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

dat overhellen komt dan toch ook door je banden..?

want met deze bandjes was het wel een stukkie minder..
:)

maar goed, hoop dat het droog blijft zal ik eens gaan spieken en hopen dat ik wat vind.

:)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Erik (Schepjes) schreef:dat overhellen komt dan toch ook door je banden..?

want met deze bandjes was het wel een stukkie minder..
:)

maar goed, hoop dat het droog blijft zal ik eens gaan spieken en hopen dat ik wat vind.

:)
Overhellen heeft verdomd weinig met je banden te maken en alles met je ophanging. Een GTT heeft een andere achteras die ook nog eens veel stijver is, hij staat lager dan een gewone 5, dunnere anti-roll bar voor en andere veerpoten. Resultaat is een auto die minder overhelt en een stuk minder onderstuurd is dan een gewone vijf. Met een beetje spelen kun je de kont er zelfs goed uit krijgen.

Banden hebben nog wel een beetje invloed als je van 13 naar 15 inch gaat, waardoor je wangen lager worden, waardoor de band minder ver zal "uitbuigen" als je hard een bocht neemt. Dit geeft een betere grip en voor je gevoel "hangt" hij ook minder, maar bij gelijke setup blijft hij nagenoeg evenveel overhellen.

Dat overhellen zorgt trouwens ook voor een deel voor de goede grip en vooral het goedmoedige grensgedrag van een standaard GTT/GTE. Met de standaard setupo kun je auto naar mijn mening het best in een goed in de bocht zetten en dan kun je ook fors snel zo'n bocht door. :D
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

ahaa..

Maar ik was net ff aan het voelen en trekken geweest.. maar ik krijg/zie niks in beweging :s

vaagheid,

dan ff een vraag die plaatjes die over je bout heen zit in de auto.. die horen toch klem te zitten?
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Erik (Schepjes) schreef:ahaa..

Maar ik was net ff aan het voelen en trekken geweest.. maar ik krijg/zie niks in beweging :s

vaagheid,

dan ff een vraag die plaatjes die over je bout heen zit in de auto.. die horen toch klem te zitten?
Welke plaatjes zijn dat? :s
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

In de auto onder de achterbank zitten aan de ene kant 2 bouten en aan de andere kant 2 bouten en daar zitten weer over ietdere bout een plaatje wat over je bout heen gaat en aan je carosserie klemt.


ik zal er morgen anders even een fototje van schieten

:)
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

http://www.priyantha.nl/rtc/upload/plaa ... teras2.JPG

http://www.priyantha.nl/rtc/upload/plaa ... hteras.JPG

Maar ik ging net ff schudden en duwen achter op de auto.. en toen veerde die rechts veel minder als links, terwijl het wiel rechts zo niet aanloopt of iets dergelijks,

zou me schokdemper brak zijn?
maar daar van gaat het wiel toch niet naar buiten enzo?

Greets
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Erik (Schepjes) schreef:http://www.priyantha.nl/rtc/upload/plaa ... teras2.JPG

http://www.priyantha.nl/rtc/upload/plaa ... hteras.JPG

Maar ik ging net ff schudden en duwen achter op de auto.. en toen veerde die rechts veel minder als links, terwijl het wiel rechts zo niet aanloopt of iets dergelijks,

zou me schokdemper brak zijn?
maar daar van gaat het wiel toch niet naar buiten enzo?

Greets
Bij mijn GTE zit het schuim nog over die plaatjes en zitten ze muurvast... Ik weet niet zeker of dit de bouten zijn van je achteras, maar ik kan me in iedergeval niet voorstellen dat het los hoort te zitten.

Een brakke schokdemper zou je best kunnen hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de zijwaartse verplaatsing van je wiel tot gevolg zou hebben, het dempt alleen het in- en uitveren.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

renault 5 zitten allemaal scheef in elkaar, de bekende franse slag.
mijn vooras bv zit ook niet recht, zit ook een cm verschil tussen en de uitlijning is perfekt.
de hoogte van de achteras verschilt ook af fabriek.
dus als het aan loopt gewoon iets verhogen.

vaag sturen kan duiden op speling in de fuseekogels.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

onder deze auto zit een achteras van een tl met ca 65 d km uit 87 echt veel heeft het ding niet te leiden gehad
wat kan is dat de achter as toch iets los zit ofzo
maar als je aan het wiel trekt zie je dan die arm zijwaards bewegen of heb je het idee dat de trommel naar buiten komt (wielager speling)
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Ik zie die arm niet bewegen..

wiel lijkt er wel scheef op te staan als je erachter staat :s
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hoe scheef?
\ of / als je achter de auto staat?
of een van die als je van boven kijkt
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

uhhh

je staat er achter,

wiel staat aan de achterkant meer naar buiten.. , voorkant van het wiel staat dan naar binnen zeg maar..

snappie?
Plaats reactie