ik heb een renault megane van 96
ik heb de achter klep strak gemaakt en een mitsubishi evo happer op de motor kap gemaakt. allemaal heel mooi strak laten spuiten en ongeveer 2 dagen later begon het gezeur. het begon met een klein rantje maar nu zie je zelfs de popnagels.
het is een polyester ding deze heb ik met een komponenten lijm (kit) op de motor kap gelijmt en toen met popnagels vast gezet.
ik weet dat alles over nieuw moet maar ik wil niet weer het zelfde resultaat hebben kan iemand mij helpen???????
m.v.g. gernand
motor kap met evo happer gaat scheuren
is nooit echt helmaal weg te krijgen hope netjes je het ook doet
metaal en polyester op of tegen elkaar ga je altijd zien
kijk maar eens goed bij alle auto`s die zoe een happer erop of erin hebben gemaakt.
vindt het wel een cool ding maar je zit bij alle auto`s de rand of naad zitten
of je moet een voledig kunstof motorkap laten maken dan zie je het niet
groeten
metaal en polyester op of tegen elkaar ga je altijd zien
kijk maar eens goed bij alle auto`s die zoe een happer erop of erin hebben gemaakt.
vindt het wel een cool ding maar je zit bij alle auto`s de rand of naad zitten
of je moet een voledig kunstof motorkap laten maken dan zie je het niet
groeten
een originele heeft een aluminium motorkap.Maus schreef:Of een originele EVo-happer (van metaal) in je kap lassen...
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Dat is ook te lassenTijn schreef:een originele heeft een aluminium motorkap.Maus schreef:Of een originele EVo-happer (van metaal) in je kap lassen...

Project: GTT Blue Sport
succes met alu op een stalen kap te lassen ...
there is no spoon.
hehe ik heb nagevraagd hoeveel de originele happerMaus schreef:Dan neemt ie maar een Subaru-happert.....
kost van de subaru wrx sti..
Rond de 190
Wil hem er zelf op hebben namelijk maar dat is toch wel erg duur.
lynx in bergschenhoek verkoopt hem van duurzaam polyester. is ook beter voor de hete gt-kapjes.
there is no spoon.
Met (heel) wat geluk vind je een bruikbare motorkap (incl. happer) op de sloop, kost je een heel stuk minder.Remco T. schreef:hehe ik heb nagevraagd hoeveel de originele happerMaus schreef:Dan neemt ie maar een Subaru-happert.....
kost van de subaru wrx sti..
Rond de 190
Wil hem er zelf op hebben namelijk maar dat is toch wel erg duur.
Heeft Alex (met die rooie Corsa) ook gedaan.
het kan ook wel, als je dus je hele kap laat overtreken met hetzelfde polyester. Op automax had bijna iedereen met zo'n happer wel tekenen van scheuren, alleen moest je bij sommigen wat beter kijken.
als je hele motorkap bedekt is met hetzelfde materiaal heb je er niet zo'n last van.
Bosch polyester in mijdrecht beweert dat het ze lukt, dat heb ik hem wel horen zeggen.
als je hele motorkap bedekt is met hetzelfde materiaal heb je er niet zo'n last van.
Bosch polyester in mijdrecht beweert dat het ze lukt, dat heb ik hem wel horen zeggen.
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Misschien niet helemaal zo mooi, maar wel funtioneel. Je zou je happer er in kunnen werken maar niet dichtplamuren. dus zeg maar net heel iets speling over kunnen houden.maar wel zo dat het vast zit. dan kan en je staal en alu uitzetten en is er (geen/)weinig kans op scheuren.
Of er los op plakken natuurlijk maar dat lijkt weer zo wannabe. zoals wel meer luchthappers.
Gr.Frits
Of er los op plakken natuurlijk maar dat lijkt weer zo wannabe. zoals wel meer luchthappers.
Gr.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
mensen lul niet het kan wel.... als je het maar goed doet.. hij gaat scheuren om het feit dat er gassen in het polyester vrij komen tijdens het stoken van de motorkap als hij gespoten is
wat moet je dus doen laat de happer eerst een paar keer in de spuitcabine liggen als hij op stoken staat, dan zijn de ergste gassen er uit.. en btw gebruik geeeeeeen KIT NOOOOOIT KIT alleen polyestermatten en popnagels zijn helemaal uit den boze.....
daarna nooit over lak plamuren.. dat kan alleen op kaal metaal voor ideale hechting
suc6 er mee
wat moet je dus doen laat de happer eerst een paar keer in de spuitcabine liggen als hij op stoken staat, dan zijn de ergste gassen er uit.. en btw gebruik geeeeeeen KIT NOOOOOIT KIT alleen polyestermatten en popnagels zijn helemaal uit den boze.....

daarna nooit over lak plamuren.. dat kan alleen op kaal metaal voor ideale hechting
suc6 er mee
Ik deel je mening
Maar aan de andere kant zal het toch wel lastig blijven hoor... Maar doe je het goed zal het zeker wel een paar jaartjes goed blijven zitten, zonder scheuren en alle kutgein er omheen

Dit is niet helemaal waar. Polyesterhars hard uit na het mixen met de catalysator. Dit uitharen kan na enkele dagen (1-2) nog steeds optreden. Dit proces is te versnellen door hetgeen op hogere temperatuur te laten uitharden. Geduld is dus van uiterste belang hier. Het is niet de bedoeling dat plamuren en het eventueel overspuiten op dezelfde dag gebeurd.Turbo Toine schreef:mensen lul niet het kan wel.... als je het maar goed doet.. hij gaat scheuren om het feit dat er gassen in het polyester vrij komen tijdens het stoken van de motorkap als hij gespoten is
Toine heeft in dit geval alleen gelijk als er te snel gehandeld is omdat het proces van uitharding nog niet is afgelopen.
Daarnaast is hetgeen wat Toine zegt niet helemaal waar omdat als men hetgeen perfect heeft aangebracht scheuren op een later tijdstip onontkoombaar zijn omdat de uitzettingscoefficient van polyester nou eenmaal groter is dan die van het metaal. Met als conclusie dat het polyester sneller uitzet en krimpt door temperatuursveranderingen (bijv: door de motor, zon of niet te vergeten de vorst). Hierdoor ontstaan de scheuren in het plamuur.
Simpel toch?
Dus wat je dan zou moeten doen is een soort dunne pakking maken die tussen je kap en je happer komt, kan je vervolgens allebei laten spuiten, maar dan blijf je dus die naad zien....Dennis VK schreef: Daarnaast is hetgeen wat Toine zegt niet helemaal waar omdat als men hetgeen perfect heeft aangebracht scheuren op een later tijdstip onontkoombaar zijn omdat de uitzettingscoefficient van polyester nou eenmaal groter is dan die van het metaal. Met als conclusie dat het polyester sneller uitzet en krimpt door temperatuursveranderingen (bijv: door de motor, zon of niet te vergeten de vorst). Hierdoor ontstaan de scheuren in het plamuur.
Simpel toch?
Volgens mij is het echter wel te voorkomen, je moet alleen een verf laten mengen die na uitharden nog steeds een beetje elastisch blijft.
R5 GT Turbo
ik ben nu bezig met het plaatsen van een subaru luchthapper op de motorkap van mijn gtt. die zet ik gewoon vast met speciale kit, en dan aan de randjes mooi uitstrijken en dan heb je helemaal geen plamuur nodig, en heb je dus ook geen kans op scheuren enzo
R5GTT. Drive it like you stole it
Maar je happer en je motorkap zullen dan toch nog steeds onafhankelijk van elkaar gaan uitzetten, c.q. krimpen. Leuk dat die kit dat dan op kan vangen, maar je lak zal 't dan nog steeds niet prettig vinden. Of zie ik 't verkeerd?
heb die kit gehad van een maatje van me, hij werkt als spuiter bij een schadebedrijf hier in de buurt. volgens hem zou de lak rond de luchthapper niet schuren of barsten. maja zeker weten doe je het nooit, we zullen het wel zien.
R5GTT. Drive it like you stole it
Het gaat ook wel
als je er maar gewoon rekening mee houdt dat je gewoon elk jaar een keer je motorkap moet spuiten
Als je dat niet erg vind is een happer geen probleem 

Dan kun je toch veel beter een polyester kap kopen? En daar weer een happer in laten gooien? Soms zal het wat meer kosten maar dan heb je ook iets wat echt goed is.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Ik ben zelf autospuiter in een schade-herstelbedrijf...
Lijkt erop dat er simpelweg niet goed geschuurd is waardoor zowel lijm, primer/grondlak etc niet hecht.
Normaal gesproken moet dit gewoon lukken, zeker als de happer vastgepopt zit.
Scheuren ontstaan doordat de twee materialen (staal en poly) ten opzichte van elkaar gaan werken, door bv temperatuur verschil...
Maar dus ook wanneer er niet goed geschuurd is, dan laat gewoon heel het zootje los.
Lijkt erop dat er simpelweg niet goed geschuurd is waardoor zowel lijm, primer/grondlak etc niet hecht.
Normaal gesproken moet dit gewoon lukken, zeker als de happer vastgepopt zit.
Scheuren ontstaan doordat de twee materialen (staal en poly) ten opzichte van elkaar gaan werken, door bv temperatuur verschil...
Maar dus ook wanneer er niet goed geschuurd is, dan laat gewoon heel het zootje los.
kzelf heb bij mij ook een poly luchthapper gezet op mijn stalen motorkap... staat er nu 4 jaar op en is nog steeds niks te zien van barsten ofzo... heeft wel heel veel tijd en schuurwerk ingezete... mak heb der nog steeds geen spijt van...
Kheb gewoon de luchthapper aan de onderkant gezet en met polydoek vastgemaakt... vervolgens aan de bovenkant ook rondom een laag doek gezet... ongeveer een 10cm op mijn stalen motorkap... dit geschuurd en naderhand met vezelplamuur geplamuurd en afgewerkt met fijnplamuur... een tweetal weken op de auto geplaatst en toen gespoten...
grtz
Kheb gewoon de luchthapper aan de onderkant gezet en met polydoek vastgemaakt... vervolgens aan de bovenkant ook rondom een laag doek gezet... ongeveer een 10cm op mijn stalen motorkap... dit geschuurd en naderhand met vezelplamuur geplamuurd en afgewerkt met fijnplamuur... een tweetal weken op de auto geplaatst en toen gespoten...
grtz
*-* President of Fast Society *-*
het is idd een kwestie van goed voorbehandelen. en dan kan je er jarenlang plezier van hebben