motor kap met evo happer gaat scheuren

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
gernand
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 16:42

ik heb een renault megane van 96

ik heb de achter klep strak gemaakt en een mitsubishi evo happer op de motor kap gemaakt. allemaal heel mooi strak laten spuiten en ongeveer 2 dagen later begon het gezeur. het begon met een klein rantje maar nu zie je zelfs de popnagels.

het is een polyester ding deze heb ik met een komponenten lijm (kit) op de motor kap gelijmt en toen met popnagels vast gezet.

ik weet dat alles over nieuw moet maar ik wil niet weer het zelfde resultaat hebben kan iemand mij helpen???????

m.v.g. gernand
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

is nooit echt helmaal weg te krijgen hope netjes je het ook doet

metaal en polyester op of tegen elkaar ga je altijd zien

kijk maar eens goed bij alle auto`s die zoe een happer erop of erin hebben gemaakt.
vindt het wel een cool ding maar je zit bij alle auto`s de rand of naad zitten

of je moet een voledig kunstof motorkap laten maken dan zie je het niet

groeten
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Of een originele EVo-happer (van metaal) in je kap lassen...
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Maus schreef:Of een originele EVo-happer (van metaal) in je kap lassen...
een originele heeft een aluminium motorkap.
there is no spoon.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tijn schreef:
Maus schreef:Of een originele EVo-happer (van metaal) in je kap lassen...
een originele heeft een aluminium motorkap.
Dat is ook te lassen :p
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

succes met alu op een stalen kap te lassen ...
there is no spoon.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Dan neemt ie maar een Subaru-happert..... :wink:
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Maus schreef:Dan neemt ie maar een Subaru-happert..... :wink:
hehe ik heb nagevraagd hoeveel de originele happer
kost van de subaru wrx sti..

Rond de 190€

Wil hem er zelf op hebben namelijk maar dat is toch wel erg duur.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

lynx in bergschenhoek verkoopt hem van duurzaam polyester. is ook beter voor de hete gt-kapjes.
there is no spoon.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Remco T. schreef:
Maus schreef:Dan neemt ie maar een Subaru-happert..... :wink:
hehe ik heb nagevraagd hoeveel de originele happer
kost van de subaru wrx sti..

Rond de 190€

Wil hem er zelf op hebben namelijk maar dat is toch wel erg duur.
Met (heel) wat geluk vind je een bruikbare motorkap (incl. happer) op de sloop, kost je een heel stuk minder.
Heeft Alex (met die rooie Corsa) ook gedaan.
gernand
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 16:42

bedankt allemaal alleen hier heb ik niet veel aan. ik heb al wel auto's gezien waarbij het is gelukt.
dus het moet kunnen maar ik weet niet hoe.

maar toch bedankt (Y)
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

het kan ook wel, als je dus je hele kap laat overtreken met hetzelfde polyester. Op automax had bijna iedereen met zo'n happer wel tekenen van scheuren, alleen moest je bij sommigen wat beter kijken.
als je hele motorkap bedekt is met hetzelfde materiaal heb je er niet zo'n last van.

Bosch polyester in mijdrecht beweert dat het ze lukt, dat heb ik hem wel horen zeggen.
there is no spoon.
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

dus als je wil dat het mooi wordt; laten doen door een prof...of een kant en klare kap kopen...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Misschien niet helemaal zo mooi, maar wel funtioneel. Je zou je happer er in kunnen werken maar niet dichtplamuren. dus zeg maar net heel iets speling over kunnen houden.maar wel zo dat het vast zit. dan kan en je staal en alu uitzetten en is er (geen/)weinig kans op scheuren.

Of er los op plakken natuurlijk maar dat lijkt weer zo wannabe. zoals wel meer luchthappers.

Gr.Frits
Turbo Toine
Berichten: 60
Lid geworden op: za 1 jun 2002 18:52
Locatie: Voorschoten

mensen lul niet het kan wel.... als je het maar goed doet.. hij gaat scheuren om het feit dat er gassen in het polyester vrij komen tijdens het stoken van de motorkap als hij gespoten is

wat moet je dus doen laat de happer eerst een paar keer in de spuitcabine liggen als hij op stoken staat, dan zijn de ergste gassen er uit.. en btw gebruik geeeeeeen KIT NOOOOOIT KIT alleen polyestermatten en popnagels zijn helemaal uit den boze.....

>-)

daarna nooit over lak plamuren.. dat kan alleen op kaal metaal voor ideale hechting

suc6 er mee
Erik dLC
Berichten: 115
Lid geworden op: di 21 jan 2003 8:38
Contacteer:

Ik deel je mening :worship: Maar aan de andere kant zal het toch wel lastig blijven hoor... Maar doe je het goed zal het zeker wel een paar jaartjes goed blijven zitten, zonder scheuren en alle kutgein er omheen
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Turbo Toine schreef:mensen lul niet het kan wel.... als je het maar goed doet.. hij gaat scheuren om het feit dat er gassen in het polyester vrij komen tijdens het stoken van de motorkap als hij gespoten is
Dit is niet helemaal waar. Polyesterhars hard uit na het mixen met de catalysator. Dit uitharen kan na enkele dagen (1-2) nog steeds optreden. Dit proces is te versnellen door hetgeen op hogere temperatuur te laten uitharden. Geduld is dus van uiterste belang hier. Het is niet de bedoeling dat plamuren en het eventueel overspuiten op dezelfde dag gebeurd.

Toine heeft in dit geval alleen gelijk als er te snel gehandeld is omdat het proces van uitharding nog niet is afgelopen.

Daarnaast is hetgeen wat Toine zegt niet helemaal waar omdat als men hetgeen perfect heeft aangebracht scheuren op een later tijdstip onontkoombaar zijn omdat de uitzettingscoefficient van polyester nou eenmaal groter is dan die van het metaal. Met als conclusie dat het polyester sneller uitzet en krimpt door temperatuursveranderingen (bijv: door de motor, zon of niet te vergeten de vorst). Hierdoor ontstaan de scheuren in het plamuur.

Simpel toch? :wink:
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Dennis VK schreef: Daarnaast is hetgeen wat Toine zegt niet helemaal waar omdat als men hetgeen perfect heeft aangebracht scheuren op een later tijdstip onontkoombaar zijn omdat de uitzettingscoefficient van polyester nou eenmaal groter is dan die van het metaal. Met als conclusie dat het polyester sneller uitzet en krimpt door temperatuursveranderingen (bijv: door de motor, zon of niet te vergeten de vorst). Hierdoor ontstaan de scheuren in het plamuur.

Simpel toch? :wink:
Dus wat je dan zou moeten doen is een soort dunne pakking maken die tussen je kap en je happer komt, kan je vervolgens allebei laten spuiten, maar dan blijf je dus die naad zien....

Volgens mij is het echter wel te voorkomen, je moet alleen een verf laten mengen die na uitharden nog steeds een beetje elastisch blijft.
R5 GT Turbo
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

ik ben nu bezig met het plaatsen van een subaru luchthapper op de motorkap van mijn gtt. die zet ik gewoon vast met speciale kit, en dan aan de randjes mooi uitstrijken en dan heb je helemaal geen plamuur nodig, en heb je dus ook geen kans op scheuren enzo
R5GTT. Drive it like you stole it
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Maar je happer en je motorkap zullen dan toch nog steeds onafhankelijk van elkaar gaan uitzetten, c.q. krimpen. Leuk dat die kit dat dan op kan vangen, maar je lak zal 't dan nog steeds niet prettig vinden. Of zie ik 't verkeerd?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

heb die kit gehad van een maatje van me, hij werkt als spuiter bij een schadebedrijf hier in de buurt. volgens hem zou de lak rond de luchthapper niet schuren of barsten. maja zeker weten doe je het nooit, we zullen het wel zien.
R5GTT. Drive it like you stole it
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik heb diezelfde kit op mn motorkap gehad. Ik had ook een subaruhapper maar die bleef elke keer scheuren. :(
5 GT Turbo '88 GT5
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

kga et gewoon proberen en dan zien we wel waar het schip strand, kweet et ook nie, jongens van het schadebedrijf hadden het erover dat het wel moest gaan
R5GTT. Drive it like you stole it
Erik dLC
Berichten: 115
Lid geworden op: di 21 jan 2003 8:38
Contacteer:

Het gaat ook wel :) als je er maar gewoon rekening mee houdt dat je gewoon elk jaar een keer je motorkap moet spuiten :D Als je dat niet erg vind is een happer geen probleem :smoke:
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Dan kun je toch veel beter een polyester kap kopen? En daar weer een happer in laten gooien? Soms zal het wat meer kosten maar dan heb je ook iets wat echt goed is.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
BOMZ
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 aug 2004 17:41
Locatie: Nederland, Goirle

Ik ben zelf autospuiter in een schade-herstelbedrijf...
Lijkt erop dat er simpelweg niet goed geschuurd is waardoor zowel lijm, primer/grondlak etc niet hecht.
Normaal gesproken moet dit gewoon lukken, zeker als de happer vastgepopt zit.
Scheuren ontstaan doordat de twee materialen (staal en poly) ten opzichte van elkaar gaan werken, door bv temperatuur verschil...
Maar dus ook wanneer er niet goed geschuurd is, dan laat gewoon heel het zootje los.
Kliejoo
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 10:39

kzelf heb bij mij ook een poly luchthapper gezet op mijn stalen motorkap... staat er nu 4 jaar op en is nog steeds niks te zien van barsten ofzo... heeft wel heel veel tijd en schuurwerk ingezete... mak heb der nog steeds geen spijt van...

Kheb gewoon de luchthapper aan de onderkant gezet en met polydoek vastgemaakt... vervolgens aan de bovenkant ook rondom een laag doek gezet... ongeveer een 10cm op mijn stalen motorkap... dit geschuurd en naderhand met vezelplamuur geplamuurd en afgewerkt met fijnplamuur... een tweetal weken op de auto geplaatst en toen gespoten...

grtz
*-* President of Fast Society *-*
wess
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 10 nov 2004 8:52
Locatie: vlaardingen
Contacteer:

het is idd een kwestie van goed voorbehandelen. en dan kan je er jarenlang plezier van hebben (Y)
Plaats reactie