[GTT] inlaatspruitstuk demonteren?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hoi allemaal,

kan ik het inlaatspruitstuk van mijn GTT demonteren met de motor in de auto, d.w.z. zonder de hele kop er af te moeten halen? En zo ja, hoe kom ik bij de onderste moeren en in wat voor bochten moet ik mij wringen?
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

He Matijs, het is wel te doen want ik heb het ook gedaan. Ik heb alles er omheen weg gehaald en toen gewoon begonnen met het los draaie van de moeren. Ben er wel een paar avonden aan bezig geweest en er is 1 moer waar je bijna niet bij kunt(deze zat er bij dus ook niet op en daar was de pakking gescheurd) maar rijd er nu toch weer bijna 10.000 km mee zonder problemen
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Is goed te doen ik heb het ook al twee keer gedaan. Ik heb er wel een steeksleutel voor aangepast, en dat wat geklooi kom je er wel. Toch geen problemen met de delorto hé? :(

gr s :D nder
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Sander schreef:Is goed te doen ik heb het ook al twee keer gedaan. Ik heb er wel een steeksleutel voor aangepast, en dat wat geklooi kom je er wel. Toch geen problemen met de delorto hé? :(

gr s :D nder
Dat wordt dus weer vloeken :s Na veel problemen (lang verhaal, dat komt nog wel een keer in mijn project topic) dit weekend eindelijk met de wide band lambda de carburateur precies af kunnen stellen (ik reed wel al een tijdje met een "op het gehoor" afstelling). Maar nu bleek de lijm waarmee het spruitstuk gelijmd was de beloofde temperaturen toch niet aan te kunnen. Brak dus m'n complete carburateur van het spruitstuk! (N) :s Zit nu weer even opnieuw vastgelijmd, maar dat gaat dus gegarandeerd weer niet lang houden :@ Het zal nu dus toch gelast moeten worden. Dus dan moet het hele zaakje er even af ja...
Voorlopig dus weer even niet rijden en op zoek naar een goede lasser.

Hij rijdt nu wel super trouwens 8) Trekt op 0,65 bar al als een dolle. Dat beloofd wat voor de 0,9 bar setup >-) (Y)

Oja, en heb je een foto van die aangepaste sleutel? Wat heb je er precies aan aangepast?
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Lijm? (S)
5 GT Turbo '88 GT5
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Roy schreef:Lijm? (S)
Dezelfde lijm waarmee Lotus zijn Elise in elkaar lijmt, het is sterker dan het aluminium dat er mee vast gemaakt wordt, erg duur goedje. Maar blijkbaar is het niet zo goed bestand tegen de omstandigheden van een inlaatspruitstuk, temperatuur verschillen en misschien ook brandstof etc.

Het is in ieder geval slecht nieuws.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Matijs schreef:heb je een foto van die aangepaste sleutel? Wat heb je er precies aan aangepast?
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Matijs schreef:
Matijs schreef:heb je een foto van die aangepaste sleutel? Wat heb je er precies aan aangepast?
Sorry vergeten, hier is hij dan:
[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/sp.sleutels.jpg[/img]

Volgens mij was het alleen die klein. Steek-ring door middel geslepen en de steeksleutel wat afgeslankt.

suc6

gr S :D nder
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Right... ik zal volgende week eens even kijken of ik tijd heb om een poging te wagen.
In ieder geval bedankt voor de info (Y)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Even een update: Het is allemaal gelukt :)

En ik heb niet eens gereedschap hoeven slopen. Ik heb de turbo-pipe los gemaakt zodat ik aan de achterkant met een kleine ratel de linker van de onderste twee moeren van het inlaatspruitstuk los kon maken. De andere lukt prima met een ringsleutel. Nog wel redelijk prutsen, maar goed te doen. En als de carburateur eraf is dan heb je de bovenste 4 zo los. Wel eerst even het koelwater aftappen, want anders loopt er heel wat uit als je de slangen aan de achterkant van het spruitstuk los maakt.
En inmiddels is het spruitstuk ook alweer uitelkaar geweest en nu weer inelkaar gelast. Ik heb hem vanavond opgehaald. Ziet er erg netjes uit. Kan ik het zaakje zaterdag weer inelkaar zetten, en zondag weer eens lekker een stukje "testen" ;)

Even een snel fotootje:

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/SpruitstukGelast.jpg[/img]
:foto: (Y)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Netjes hoor (Y)

Wat voor materiaal is dat dan?
Mrtn = Maarten
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

wat voor materiaal is wat?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

wat er gelast is :)

ik bedoel ook, kon je het niet zelf lassen?
Mrtn = Maarten
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

ow zo, nee dat is allemaal aluminium, dat las je niet zomaar. Is nu gelast door een man die ervaring heeft met het lassen van spruitstukken.
Plaats reactie