Hoi allemaal,
kan ik het inlaatspruitstuk van mijn GTT demonteren met de motor in de auto, d.w.z. zonder de hele kop er af te moeten halen? En zo ja, hoe kom ik bij de onderste moeren en in wat voor bochten moet ik mij wringen?
[GTT] inlaatspruitstuk demonteren?
He Matijs, het is wel te doen want ik heb het ook gedaan. Ik heb alles er omheen weg gehaald en toen gewoon begonnen met het los draaie van de moeren. Ben er wel een paar avonden aan bezig geweest en er is 1 moer waar je bijna niet bij kunt(deze zat er bij dus ook niet op en daar was de pakking gescheurd) maar rijd er nu toch weer bijna 10.000 km mee zonder problemen
Is goed te doen ik heb het ook al twee keer gedaan. Ik heb er wel een steeksleutel voor aangepast, en dat wat geklooi kom je er wel. Toch geen problemen met de delorto hé?
gr s
nder

gr s

Dat wordt dus weer vloekenSander schreef:Is goed te doen ik heb het ook al twee keer gedaan. Ik heb er wel een steeksleutel voor aangepast, en dat wat geklooi kom je er wel. Toch geen problemen met de delorto hé?![]()
gr snder

Voorlopig dus weer even niet rijden en op zoek naar een goede lasser.
Hij rijdt nu wel super trouwens

Oja, en heb je een foto van die aangepaste sleutel? Wat heb je er precies aan aangepast?
Dezelfde lijm waarmee Lotus zijn Elise in elkaar lijmt, het is sterker dan het aluminium dat er mee vast gemaakt wordt, erg duur goedje. Maar blijkbaar is het niet zo goed bestand tegen de omstandigheden van een inlaatspruitstuk, temperatuur verschillen en misschien ook brandstof etc.Roy schreef:Lijm?
Het is in ieder geval slecht nieuws.
Matijs schreef:heb je een foto van die aangepaste sleutel? Wat heb je er precies aan aangepast?
Sorry vergeten, hier is hij dan:Matijs schreef:Matijs schreef:heb je een foto van die aangepaste sleutel? Wat heb je er precies aan aangepast?
[img]http://www.priyantha.nl/rtc/upload/sp.sleutels.jpg[/img]
Volgens mij was het alleen die klein. Steek-ring door middel geslepen en de steeksleutel wat afgeslankt.
suc6
gr S

Right... ik zal volgende week eens even kijken of ik tijd heb om een poging te wagen.
In ieder geval bedankt voor de info
In ieder geval bedankt voor de info

Even een update: Het is allemaal gelukt 
En ik heb niet eens gereedschap hoeven slopen. Ik heb de turbo-pipe los gemaakt zodat ik aan de achterkant met een kleine ratel de linker van de onderste twee moeren van het inlaatspruitstuk los kon maken. De andere lukt prima met een ringsleutel. Nog wel redelijk prutsen, maar goed te doen. En als de carburateur eraf is dan heb je de bovenste 4 zo los. Wel eerst even het koelwater aftappen, want anders loopt er heel wat uit als je de slangen aan de achterkant van het spruitstuk los maakt.
En inmiddels is het spruitstuk ook alweer uitelkaar geweest en nu weer inelkaar gelast. Ik heb hem vanavond opgehaald. Ziet er erg netjes uit. Kan ik het zaakje zaterdag weer inelkaar zetten, en zondag weer eens lekker een stukje "testen"
Even een snel fotootje:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/SpruitstukGelast.jpg[/img]

En ik heb niet eens gereedschap hoeven slopen. Ik heb de turbo-pipe los gemaakt zodat ik aan de achterkant met een kleine ratel de linker van de onderste twee moeren van het inlaatspruitstuk los kon maken. De andere lukt prima met een ringsleutel. Nog wel redelijk prutsen, maar goed te doen. En als de carburateur eraf is dan heb je de bovenste 4 zo los. Wel eerst even het koelwater aftappen, want anders loopt er heel wat uit als je de slangen aan de achterkant van het spruitstuk los maakt.
En inmiddels is het spruitstuk ook alweer uitelkaar geweest en nu weer inelkaar gelast. Ik heb hem vanavond opgehaald. Ziet er erg netjes uit. Kan ik het zaakje zaterdag weer inelkaar zetten, en zondag weer eens lekker een stukje "testen"

Even een snel fotootje:
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/SpruitstukGelast.jpg[/img]

wat voor materiaal is wat?
ow zo, nee dat is allemaal aluminium, dat las je niet zomaar. Is nu gelast door een man die ervaring heeft met het lassen van spruitstukken.