[clio1] Keiharde tik in motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik vroeg me even af wat een onwijs harde tik in de motor zou kunnen zijn. Je hoort soms wel de kleppen als die iets wijd staan, maar die hoor je altijd als de motor draait.

Als de auto start hoor je het hele harde getik, dan stationair is het stil, als je dan gas geeft tikt het weer heel hard. Het geluid lijkt uit de bovenkant van de motor te komen. Het is gewoon eng om bij de motor te staan met de kap open, je denkt dat er elk moment iets uit die motor kan vliegen. Ik had iets gehoord van nokkenaslager, zou dit dat kunnen veroorzaken?

Gaat dus om een Clio 1.2 en niet over mijn eigen auto.
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op ma 30 aug 2004 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

kei = een steen

wat is een kij?
Immer wieder die verdammte Holländer
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

*zucht*
Keihard (verbeterd dus :) ) = heel erg hard, lawaaiig.

En de vandale zegt:

kei·hard (bn.)
1 zeer hard => beenhard, diamanten, staalhard, steenhard, zo hard als /staal/steen/
2 meedogenloos
3 zeer luid => loeihard
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

aaaaaaaahhh nu snap ik het ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Zijn de kleppen al gesteld dan?? Bougies al nagetrokken?? Zit er genoeg olie in??? (lagers) Distributie al gecontroleerd?? etc.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Kleppen hoor je ook bij stationair toch? Is bij mijn auto ook zo.
Hoor je de bougies bij die tikken? Is enkel bij gas geven, en starten.

't is trouwens niet een auto die ik zomaar kan controleren, staat ergens te koop.

Zal eens kijken of ik het geluid kan opnemen.
PaTJE
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 13:48
Locatie: Eindhoven

Drijfstanglagers........
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

-Ray- schreef:aaaaaaaahhh nu snap ik het ;)
heb jij je inburgeringscursus afgemaakt ?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

lagers liggen eruit, zo is het, meteen einde verhaal, als je doorrijdt vliegen de onderdelen om je oren in no-time.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Lijkt me toch wel heel erg dat dat een drijfstanglager is, ook al zeg je dat 't uit de bovenkant komt. Probeer met een schroevendraaier in je oor toch eens te ontdenken waar 't precies vandaan komt.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

drijfstanglager zou ook ik zeggen, al heb ik me wel eens vergist...

een zuiger die vastgelopen is en weer los gekomen is, kan flink kantelen welke toch ook een identiek "drijfstanglager-kapot" geluid veroorzaakte...

mijn idee: bougies eruit en een lange pen op de zuiger zetten...krukas links/rechtsom draaien, dan zie je zo of er een lager uit ligt, want als ie KEI :wink: HARD tikt, dan ligt ie er goed uit...

waarschijnlijke oplossing:

nieuwe krukas en een andere drijfstang erin...blokkie schoonspoelen...in elkaar en GAAN!!!

kantelende zuiger...-->ruilblokkie van de sloop/motorenhandel...

kleppen die ZO hard tikken...nee...daar word je niet bang van...

een drijfstanglager tik waar je bang van wordt daar kan ik wel in mee komen... :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

WEL tijdens starten, NIET stationair, WEL op toeren: is wel typisch drijfstanglagergedrag.
rev it like a rental
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

WEL tijdens starten (geen oliedruk-->tik)

NIET stationair (wel druk, geen belasting)

WEL op toeren: (wel druk, maar ook een flinke hamerslag op die zuiger :wink: )


is wel typisch drijfstanglagergedrag.[/quote]

inderdaad...

kantelende zuiger is stationair ook wel te horen...
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Is het niet makkelijker wanneer je krukaslagers er uit liggen een anderblok te regelen?? kost mij inziens minder dan een nieuwe krukas. en zeker voor een 1.2 alle blokken moeten daar toch in passen. Ook al gooi je er een 1.4 in het verschil zie je bijna niet. :D

GR.Frits
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als ik het goed begrijp staat die auto ergens tekoop, en lijkt het me dus duidelijk dat je hem NIET moet kopen :) tenzij je het zelf kan maken, anders gewoon laten staan.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Dan ga ik ze effe vertellen dat ze hem kunnen afschrijven :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Dan ga ik ze effe vertellen dat ze hem kunnen afschrijven :D
smartass >-)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

andere mogelijkheden zijn lekkage uitlaatspruitstuk, of bougie die lekt.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

pierre schreef:andere mogelijkheden zijn lekkage uitlaatspruitstuk, of bougie die lekt.
Bougie ok dat die zou tikken als die lekt. Maar uitlaat spruitstuk lek verandert je auto in een Trekker niet in een Boorhamer :lol:
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

? wat is het verschil tussen boorhamer en trekker ?
heb zelf toen een scheurtje in het uitlaatspruitstuk gehad en dit maakte een tikkend geluid, vandaar dat ik het moeilijk kon vinden.

een tip om een geluid te traceren, houdt een afgesneden waterslang van dikte 10mm en lengte 30 cm of zo tegen het oor en luister gericht naar het geluid.
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ze vertelden me dat ze er een andere motor in gaan leggen, zelfde specs, en dan weer verkopen voor 1000 euro.
Plaats reactie