Ik vroeg me even af wat een onwijs harde tik in de motor zou kunnen zijn. Je hoort soms wel de kleppen als die iets wijd staan, maar die hoor je altijd als de motor draait.
Als de auto start hoor je het hele harde getik, dan stationair is het stil, als je dan gas geeft tikt het weer heel hard. Het geluid lijkt uit de bovenkant van de motor te komen. Het is gewoon eng om bij de motor te staan met de kap open, je denkt dat er elk moment iets uit die motor kan vliegen. Ik had iets gehoord van nokkenaslager, zou dit dat kunnen veroorzaken?
Gaat dus om een Clio 1.2 en niet over mijn eigen auto.
[clio1] Keiharde tik in motor
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Joost (DoubleYou) op ma 30 aug 2004 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
kei = een steen
wat is een kij?
wat is een kij?
Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
*zucht*
Keihard (verbeterd dus
) = heel erg hard, lawaaiig.
En de vandale zegt:
kei·hard (bn.)
1 zeer hard => beenhard, diamanten, staalhard, steenhard, zo hard als /staal/steen/
2 meedogenloos
3 zeer luid => loeihard
Keihard (verbeterd dus

En de vandale zegt:
kei·hard (bn.)
1 zeer hard => beenhard, diamanten, staalhard, steenhard, zo hard als /staal/steen/
2 meedogenloos
3 zeer luid => loeihard
aaaaaaaahhh nu snap ik het 

Immer wieder die verdammte Holländer
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Kleppen hoor je ook bij stationair toch? Is bij mijn auto ook zo.
Hoor je de bougies bij die tikken? Is enkel bij gas geven, en starten.
't is trouwens niet een auto die ik zomaar kan controleren, staat ergens te koop.
Zal eens kijken of ik het geluid kan opnemen.
Hoor je de bougies bij die tikken? Is enkel bij gas geven, en starten.
't is trouwens niet een auto die ik zomaar kan controleren, staat ergens te koop.
Zal eens kijken of ik het geluid kan opnemen.
Lijkt me toch wel heel erg dat dat een drijfstanglager is, ook al zeg je dat 't uit de bovenkant komt. Probeer met een schroevendraaier in je oor toch eens te ontdenken waar 't precies vandaan komt.
rev it like a rental
drijfstanglager zou ook ik zeggen, al heb ik me wel eens vergist...
een zuiger die vastgelopen is en weer los gekomen is, kan flink kantelen welke toch ook een identiek "drijfstanglager-kapot" geluid veroorzaakte...
mijn idee: bougies eruit en een lange pen op de zuiger zetten...krukas links/rechtsom draaien, dan zie je zo of er een lager uit ligt, want als ie KEI
HARD tikt, dan ligt ie er goed uit...
waarschijnlijke oplossing:
nieuwe krukas en een andere drijfstang erin...blokkie schoonspoelen...in elkaar en GAAN!!!
kantelende zuiger...-->ruilblokkie van de sloop/motorenhandel...
kleppen die ZO hard tikken...nee...daar word je niet bang van...
een drijfstanglager tik waar je bang van wordt daar kan ik wel in mee komen...
een zuiger die vastgelopen is en weer los gekomen is, kan flink kantelen welke toch ook een identiek "drijfstanglager-kapot" geluid veroorzaakte...
mijn idee: bougies eruit en een lange pen op de zuiger zetten...krukas links/rechtsom draaien, dan zie je zo of er een lager uit ligt, want als ie KEI
waarschijnlijke oplossing:
nieuwe krukas en een andere drijfstang erin...blokkie schoonspoelen...in elkaar en GAAN!!!
kantelende zuiger...-->ruilblokkie van de sloop/motorenhandel...
kleppen die ZO hard tikken...nee...daar word je niet bang van...
een drijfstanglager tik waar je bang van wordt daar kan ik wel in mee komen...

WEL tijdens starten (geen oliedruk-->tik)
NIET stationair (wel druk, geen belasting)
WEL op toeren: (wel druk, maar ook een flinke hamerslag op die zuiger
)
is wel typisch drijfstanglagergedrag.[/quote]
inderdaad...
kantelende zuiger is stationair ook wel te horen...
NIET stationair (wel druk, geen belasting)
WEL op toeren: (wel druk, maar ook een flinke hamerslag op die zuiger
is wel typisch drijfstanglagergedrag.[/quote]
inderdaad...
kantelende zuiger is stationair ook wel te horen...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Is het niet makkelijker wanneer je krukaslagers er uit liggen een anderblok te regelen?? kost mij inziens minder dan een nieuwe krukas. en zeker voor een 1.2 alle blokken moeten daar toch in passen. Ook al gooi je er een 1.4 in het verschil zie je bijna niet.
GR.Frits

GR.Frits
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Dan ga ik ze effe vertellen dat ze hem kunnen afschrijven 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
smartassJoost (DoubleYou) schreef:Dan ga ik ze effe vertellen dat ze hem kunnen afschrijven

Project: GTT Blue Sport
Bougie ok dat die zou tikken als die lekt. Maar uitlaat spruitstuk lek verandert je auto in een Trekker niet in een Boorhamerpierre schreef:andere mogelijkheden zijn lekkage uitlaatspruitstuk, of bougie die lekt.

? wat is het verschil tussen boorhamer en trekker ?
heb zelf toen een scheurtje in het uitlaatspruitstuk gehad en dit maakte een tikkend geluid, vandaar dat ik het moeilijk kon vinden.
een tip om een geluid te traceren, houdt een afgesneden waterslang van dikte 10mm en lengte 30 cm of zo tegen het oor en luister gericht naar het geluid.
heb zelf toen een scheurtje in het uitlaatspruitstuk gehad en dit maakte een tikkend geluid, vandaar dat ik het moeilijk kon vinden.
een tip om een geluid te traceren, houdt een afgesneden waterslang van dikte 10mm en lengte 30 cm of zo tegen het oor en luister gericht naar het geluid.
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ze vertelden me dat ze er een andere motor in gaan leggen, zelfde specs, en dan weer verkopen voor 1000 euro.