Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer

Patrick L. schreef:Ik ben mijn 1916v aan het verlagen, de veren voor heb ik vervangen, wilde vandaag de torsieas gaan verstellen maar kwam een bonk roest tegen :(
zelfs de draad is weg, waar je normaal die bout in draaid, wil proberen met hulp van mijn schoonbroer een nieuwe draad te tappen,maar denk niet dat het zal gaan lukken. Wel gedacht om de bout op het uiteinde van de torsieas vast te lassen, maar weet niet of dat een goeie oplossing is, iemand nog tips?
had em graag achter wat lager gehad :(
Zet er gewoon nieuwe draad in? Waarom zou dat niet lukken? Even uitboren en dan M12 ervan maken, kun je er ook een dikkere bout op draaien, dat gaat wel los dan. Niet met de slagtrekker maar met een 30-er dop en wat stevig spul :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick L.

dat van de m12 draad hebben we ook al aan gedacht, denk dat we daar eerst eens aan beginnen, kijken hoever we komen :wink: ,

Riel, heb jij een goede tapset?
Riël
Über-Spammer

in eindhoven wel, kijken of ik er een mag lenen, anders moet je die kant op komen :)
Patrick L.

de m12 draad zit er in, de bout ook, met een 30-er dop. maarre... VAST, knoervast. ben er maar ff meegestopt, weer wat w40 eroverheen, maar dat helpt ook niet veel, moet iets hebben wat echt ontroest.
morgenochtend nieuwe kansen, als de bout en de moer het maar houden, de bout begint al krom te trekken.
Matijs
Contacteer:

Krom? dat kan toch niet, je trekt toch in de lengterichting van de bout?
Maar als de draad er al uit geroest is zou het wel eens vast kunnen zitten ja :p :wink:
Flink op spanning draaien en dan aan de onderkant tegen de torsiestaven aan kleunen met een flinke hamer kan de boel misschien los schrikken?
Had je de uiteinden wel al een paar dagen vantevoren een WD-40 behandeling gegeven? Gewoon om de zoveel tijd inspuiten en dan het dopje er weer op.
peter5GTTurbo
Contacteer:

probeer in plaats van die dop 30 eerst eens alleen die bout met carroserie ringen te gebruiken.
Dan hoef je niet zo`n lang deel van je bout te gebruiken, dus trekt die minder snel krom.
En gebruik ook een verlengde moer, heb je ook weer minder kans op krom trekken.
En idd veel met WD-40 spuiten, lekker een paar dagen in laten trekken. bespaart je een hoop gevloek en getier.
Matijs
Contacteer:

Ja dat was wel een goeie tip, om het eerste stukje zonder dop te doen, en als hij dan los is gebruik je de dop om hem helemaal naar buiten te draaien.
Steven
Car: M536

Dop ff omkeren, een setje ringen is ook zo krom.

Mijn tip is trouwens een mooie lange verlengmoer van de praxis, die draait ook niet zo snel rot.
Kep zo zelfs een versnellingsbakbout stuk gekregen :s
Riël
Über-Spammer

Ja zeker. Hoe langer hoe beter. Moet eens kijken of ik die gasten van metaal bij ons geen tooltje kan laten fixen? :)
Patrick L.

bedankt voor de tips. ga straks weer eens wat dingen proberen, en Riel als ze iets kunnen maken, graag! :)
Rob

Patrick L. schreef:Ik ben mijn 1916v aan het verlagen, de veren voor heb ik vervangen, wilde vandaag de torsieas gaan verstellen maar kwam een bonk roest tegen :(
zelfs de draad is weg, waar je normaal die bout in draaid, wil proberen met hulp van mijn schoonbroer een nieuwe draad te tappen,maar denk niet dat het zal gaan lukken. Wel gedacht om de bout op het uiteinde van de torsieas vast te lassen, maar weet niet of dat een goeie oplossing is, iemand nog tips?
had em graag achter wat lager gehad :(
He Collega! Dat had ik ook :@ . Alleen hebben we toen geprobeerd om er een draad in te tappen, maar dat ging niet echt... Dus staat ie nogsteeds even hoog.
Volgens mij roest dat net harder weg met die dopjes. Want dan blijft al het water dr achjter hangen :S
Patrick L.

nou, als het bij mij zou gaan lukken, komen we jouw wel helpen, hier ligt een goeie tap m12....
Rob

Patrick L. schreef:nou, als het bij mij zou gaan lukken, komen we jouw wel helpen, hier ligt een goeie tap m12....
Ja is goed, maar het hoeft niet Perce.. want als ik nu al door een kuil rijd, komen m'n banden tegen de kasten... Is toch maar niet die 8J velgjes :D .
Maar tzt kan ie wel iets lager ja. Eerst voor maar es die veren om leggen.
Patrick L.

poeh poeh, nou inmiddels is de rechter torsie as los gekomen. We zijn op de linker as gaan, meppen, naar binnen geslagen zodat de rechter iets naar de buitenkant kwam, de rest met dop en m12 bout etc eruit gekregen, maar met veel moeite. Toen met de linker begonnen, aangezien we die een stukje naar binnen hadden getikt , dachten we dat ie ook wel weer terug zou gaan, DUS NIET. die zit nu hardstikke vast, we hebben al van binnenuit met een stang er op zitten meppen, en tegelijk trekken, maar geen beweging, uiteindelijk maar gestopt, duim naar de kloten :( en 2 rvs draadstangen overgebroken .Morgenochtend nog een uurtje proberen, en als de linker dan niet wil, stoppen we ermee, want hier krijg ik dus echt de kak van.
Abel
Über-Spammer

Patrick L. schreef:poeh poeh, nou inmiddels is de rechter torsie as los gekomen. We zijn op de linker as gaan, meppen, naar binnen geslagen zodat de rechter iets naar de buitenkant kwam, de rest met dop en m12 bout etc eruit gekregen, maar met veel moeite. Toen met de linker begonnen, aangezien we die een stukje naar binnen hadden getikt , dachten we dat ie ook wel weer terug zou gaan, DUS NIET. die zit nu hardstikke vast, we hebben al van binnenuit met een stang er op zitten meppen, en tegelijk trekken, maar geen beweging, uiteindelijk maar gestopt, duim naar de kloten :( en 2 rvs draadstangen overgebroken .Morgenochtend nog een uurtje proberen, en als de linker dan niet wil, stoppen we ermee, want hier krijg ik dus echt de kak van.
ff goed heet stoken is dat een optie??
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Van eerste post. Ik zie dat daar de uiteinden van de torsiestaaf nogal verroest zijn, is dat bij iedereen ook zo? Bij mij ziet het er nog errug mooi uit. Moet nog wel gaan verlagen, eerst tijd vinden ;)
Bart V

Als de dopjes nooit los geweest zijn, en er dus geen vocht bij gekomen is zijn ze meestal gewoon ongeroest, en komen ze ook gewoon los.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ow dan moet ik nu snel verlagen want ik heb de dopjes losgehaald :lol:

Thnx geeft weer wat hoop dat het makkelijk(er) gaat
Patrick L.

Abel schreef:
Patrick L. schreef:poeh poeh, nou inmiddels is de rechter torsie as los gekomen. We zijn op de linker as gaan, meppen, naar binnen geslagen zodat de rechter iets naar de buitenkant kwam, de rest met dop en m12 bout etc eruit gekregen, maar met veel moeite. Toen met de linker begonnen, aangezien we die een stukje naar binnen hadden getikt , dachten we dat ie ook wel weer terug zou gaan, DUS NIET. die zit nu hardstikke vast, we hebben al van binnenuit met een stang er op zitten meppen, en tegelijk trekken, maar geen beweging, uiteindelijk maar gestopt, duim naar de kloten :( en 2 rvs draadstangen overgebroken .Morgenochtend nog een uurtje proberen, en als de linker dan niet wil, stoppen we ermee, want hier krijg ik dus echt de kak van.
ff goed heet stoken is dat een optie??
ook dat hebben we gedaan, op dat ronde huis, maar heeft niet veel geholpen. hebben eigenlijk alles gedaan wat hier zo`n beetje te vinden was op het forum, maar morgen weer nieuwe kansen, ff weer nieuwe verlengde moeren halen en dan van juh!
Bart V

mischien toch nog even een paar nachtjes in de roestoplosser spuiten als ze verroest zijn, en dat zijn ze neem ik aan??

anders een torsietrekker lenen bij de dealer, daar kan je echt rake klappen mee uitdelen.
Patrick L.

yep, net ook weer ff flink ingespoten,
dus we zien het morgen wel :)
Matijs
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:
Van eerste post. Ik zie dat daar de uiteinden van de torsiestaaf nogal verroest zijn, is dat bij iedereen ook zo? Bij mij ziet het er nog errug mooi uit. Moet nog wel gaan verlagen, eerst tijd vinden ;)
Als ze niet vastgeroest zitten is het een half uurtje werk. Zo gepiept :)
Patrick L.

zo, we hebben het opgegeven, die linker is geen beweging in te krijgen, zal em regelmatig inspuiten met kruipolie, mischien proberen we het over een paar weken nog een keer.
le mouton noir (sandy)
Contacteer:

Patrick L. schreef:zo, we hebben het opgegeven, die linker is geen beweging in te krijgen, zal em regelmatig inspuiten met kruipolie, mischien proberen we het over een paar weken nog een keer.
harder slaan aan de binnenkant
(kom net bij tol vandaan 2 1/2 uur)
en stalen bouten gbruiken
als er een los is moet de ander ook gaan!
suck6
GerryTT

ga vandaag ook proberen om hem zelf te verlagen. zat er aan te denken dat als ik klaar ben om het dopje dat er terug opgaat met silliconen kit in te smeren zodat er geen vocht meer bij kan komen en het dus ook niet meer gaat roesten
Matijs
Contacteer:

Op zich geen slecht idee. Ik heb de uiteinden van de staven helemaal ingesmeerd met kopervet, dat moet ook wel voldoende zijn. Vorige week nog even de achterkant 2cm omhoog gezet, en alles ging dit keer prima los :)
Steven
Car: M536

Zou ook wel heel lullig zijn als he tnu alweer vastzat, vind je niet? ;)
Matijs
Contacteer:

ja :lol:
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Ik ben zojuist even bezig geweest :D
Matijs schreef:* Edit: de torsiestaven hoeven er niet helemaal uit *
Was in mijn geval ook onmogelijk. Tenminste niet zo makkelijk als op de foto op pagina 1 van dit topic, ik heb lopen trekken duwen timmeren maar hij weigerde er verder uit te gaan dan als de karteltjes. Voor verlagen wel goed genoeg, voor vervangen niet. Is gelukkig niet nodig.
Matijs schreef:* Edit: monteer de schokdempers weer, want als de as versteld is krijg je ze er waarschijnlijk niet meer tussen. *
Goede tip, het was me een beetje onmogelijk ook ja. Was dit vergeten...
Matijs schreef:Schuif nu de torsiestaven er weer in. Waarschijnlijk gaan ze er niet in 1 keer in. Verdraai de staaf steeds 1 tandje totdat hij er wel in gaat. Indien nodig timmer je er nog een beetje tegenaan totdat hij ongeveer een halve centimeter naar binnen zit.
Schuiven onmogelijk. Timmeren als een gek, en je moet ook opleggen of de torsieas recht er voor ligt. Dan nog moest ik als een gek timmeren.

Goed dat waren wat comments, nu het probleem:
Matijs schreef:Meet ter controle weer de afstand van de naaf tot het spatbord, deze afstand moet dus de eerder gemeten afstand zijn, min het aantal mm dat je de auto lager wilt hebben.
Gedaan zoals op de eerste pagina, schokdemper los, krik onder de naaf weg, meten. Dat was 34,6 cm. Toen de krik onder de as gelegd, torsieas los gemaakt, en ik heb de krik omhoog gekrikt totdat de afstand 30,1 cm was. Meteen een goede verlaging doen dacht ik. Goed, de torsieas weer terug, en ik haal de krik onder de naaf vandaan. Woesj, hele naaf zakt. Ik meten, blijkt het nu dus 33,6 cm te zijn.

Dus ik heb de naaf 4,5 cm omhoog gekrikt, en de verlaging is maar 1 cm. Was ist los, is die 3,5 cm standaard? Dat ik nu de boel weer los moet maken, ik meet 33,6, wil tot 30,1, dus moet opkrikken tot 26,6 om dan de verlaging 4,5 cm te maken?
Riël
Über-Spammer

Nee nee, je auto moet er wel op rusten. Komt wel goed, als je 4 cm tov van eerst hebt gedaan, valt het wel op de plek.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Je hebt toch wel allebei de staven los gemaakt?
Als er nog 1 vast zit komt daar al het gewicht aan te hangen.
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Nee, ik wist niet dat dat moest. Riël zei me dat net ook via msn, allebei moeten ze er uit. Stond niet in de handleiding. Grove fout Matijs!
Mrtn
Car: R5GTT

Ik verlaag altijd anders :)

Hoogte meten van achterste punt dorpel naar de grond (bv 15cm, gewenst is bv 11cm)

Krik de auto omhoog tot beide banden nét van de grond komen (dus de krik in het midden vd auto)

Meet vanaf achterste punt dorpel naar de grond (bv 34cm in opgekrikte toestand)

Assen eruit trekken (beide zijden)
Banden en dempers laten zitten

Auto bv 4cm (gewenste verlaging) zakken dmv de krik
Achterste punt vd dorpel is nu 30cm

Assen erin en auto laten zakken, nameten, en tot uw schrik komt u erachter dat de auto ongeveer 4 cm is gezakt :)
Mrtn = Maarten
sander o

Staat er dan geen spanning meer op de staven,omdat je de dempers toch laat zitten?
Riël
Über-Spammer

Nee, die heb je er net uitgehaald !
Plaats reactie