[GTTurbo]borrelende kachelradiator

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

het is misschien al een keer uitgelegd, maar ik kan 't niet vinden :p : als ik mijn gtt start hoor ik een borrelend geluid uit de kachelradiator? ook in sommige bochten hoor ik hetzelfde. dit duidt waarschijnlijk op lucht in het koelsysteem? temp wordt ook iets te hoog...Ik heb al meerdere malen ontlucht, blijft er soms lucht achter in de kachel? heb ook maar 2 ontluchtingsnippels (3x woordwaarde)

wie kan mij helpen?
5GTT & clio II 1.6 16v
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kachel openzetten, koelvaatje opendraaien en met 1 hand uitgestrekt 1 ontluchtingsnippel opendraaien en flink blazen, als er alleen maar water uitkomt pak je de volgende en dat wissel je een paar x.

Zo werkt het bij mij het altijd :)
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

kachel open= op warm zetten? helemaal niet aan gedacht, maar dat zal wel schelen ja... thnx
5GTT & clio II 1.6 16v
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juistja en flink blazen op je koelvaatje he :)
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

omhoog houden niet voldoende? moet ik er echt druk op zetten..
5GTT & clio II 1.6 16v
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Omhooghouden werkt maar slecht, je kunt gewoon het beste die dop eraf draaien, met een doek de boel schoonmaken (smaakt niet erg lekker) en dan gewoon ff flink blazen.

Werkt al 2,5 jaar goed op alle GTT's die ik ontlucht heb ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je hoeft de kachel echt niet op warm te zetten, het koelwater gaat er toch doorheen.

Overigens is wat klotsend geluid uit de kachel best normaal, overigens, ik heb dat ook wel vaker gehad. Dit hoeft niet perse lucht te zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

ik heb 'm net weer ontlucht, kijken of 't over is.
de temperatuur van de koelvloeistof kwam toch weer wat te hoog, de koelvin slaat gewoon te laat aan(nieuw origineel thermocontact)de meter staat 2 a 3 mm boven het streepje. eerst sloeg de fan aan als de wijzer OP het 3de streepje stond, nu pas erNA? :s
5GTT & clio II 1.6 16v
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik heb dit ook gehad er zijn 2 mogelijkheden.

1. onvoldoende ontlucht door onjuiste procedure, bv ontluchten met draaiende motor
2. miniscuul lekje in de koppakking
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

hij is nou goed ontlucht, 't borrelen is ook weg. koppakking is nieuw...
ik denk dat misschien de temp meter niet goed weergeeft? de wijzer blijft wel redelijk op z'n plek staan, maar de afstand naar 't rode gebied is zo klein :@ .

waar zit trouwens de sensor voor de temperatuur van de koelvloeistof?
5GTT & clio II 1.6 16v
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

onder aan het waterpomphuis
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Ik denk eerder dat dat borrelen komt doordat de pomp begint te draaien bij het starten van de auto en dat er altijd effe wat water aangezogen moet worden waardoor dat geluid ontstaat. Of turbulente stroming door je kachelradiator wat je in het begin effe hoort als het water gaat stromen.
Ik heb het alleen maar als de auto een tijdje stil gestaan heeft. Bij warme motor helemaal niet.

Eerlijk gezegd stoor ik me er niet meer aan :D
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Volgens de vraagbaak kan het verwisselen van de kachelslangen (boven-onder) leiden tot watergeruis. Misschien de slangen eens omdraaien?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Martijn *Baccara* schreef:Volgens de vraagbaak kan het verwisselen van de kachelslangen (boven-onder) leiden tot watergeruis. Misschien de slangen eens omdraaien?
Maar dan zou hij (en ik :wink: ) ze al een keer verwisselt moeten hebben...
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Of de vorige eigenaar :wink: 't is altijd te proberen, lijkt me. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

ik heb ze wel een aantal keer los gehad ja..kutkachelradiator ook :wink: hehe. Maar ze kunnen daar beneden maar op 1 manier vast, dus kan me niet voorstellen dat ik dat verkeerd omgedaan heb.

lachen dat dat in het boek staat :D
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

alles is bij los geweest, dus het zou best kunnen dat ze omgedraaid zijn. het borrelen was even weg maar na 3 keer rijden was het weer terug...
5GTT & clio II 1.6 16v
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

Allartino schreef:het borrelen was even weg maar na 3 keer rijden was het weer terug...
Ja joh, had ik wel verwacht. Maar hoor jij het ook bij een warme motor?

Want dan zit er zoveel water in ("door") de slangen dat er weinig te ratelen valt. Ik zie het echt als het opstarten van de pomp en niet dat ie ergens lucht hapt ofzo want dan zou je het wel constant horen.
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

klopt, het is alleen bij starten te horen...
niet teveel aandacht aan schenken dus... (S)
5GTT & clio II 1.6 16v
Plaats reactie