het is misschien al een keer uitgelegd, maar ik kan 't niet vinden : als ik mijn gtt start hoor ik een borrelend geluid uit de kachelradiator? ook in sommige bochten hoor ik hetzelfde. dit duidt waarschijnlijk op lucht in het koelsysteem? temp wordt ook iets te hoog...Ik heb al meerdere malen ontlucht, blijft er soms lucht achter in de kachel? heb ook maar 2 ontluchtingsnippels (3x woordwaarde)
Kachel openzetten, koelvaatje opendraaien en met 1 hand uitgestrekt 1 ontluchtingsnippel opendraaien en flink blazen, als er alleen maar water uitkomt pak je de volgende en dat wissel je een paar x.
Omhooghouden werkt maar slecht, je kunt gewoon het beste die dop eraf draaien, met een doek de boel schoonmaken (smaakt niet erg lekker) en dan gewoon ff flink blazen.
Werkt al 2,5 jaar goed op alle GTT's die ik ontlucht heb
ik heb 'm net weer ontlucht, kijken of 't over is.
de temperatuur van de koelvloeistof kwam toch weer wat te hoog, de koelvin slaat gewoon te laat aan(nieuw origineel thermocontact)de meter staat 2 a 3 mm boven het streepje. eerst sloeg de fan aan als de wijzer OP het 3de streepje stond, nu pas erNA?
hij is nou goed ontlucht, 't borrelen is ook weg. koppakking is nieuw...
ik denk dat misschien de temp meter niet goed weergeeft? de wijzer blijft wel redelijk op z'n plek staan, maar de afstand naar 't rode gebied is zo klein .
waar zit trouwens de sensor voor de temperatuur van de koelvloeistof?
Ik denk eerder dat dat borrelen komt doordat de pomp begint te draaien bij het starten van de auto en dat er altijd effe wat water aangezogen moet worden waardoor dat geluid ontstaat. Of turbulente stroming door je kachelradiator wat je in het begin effe hoort als het water gaat stromen.
Ik heb het alleen maar als de auto een tijdje stil gestaan heeft. Bij warme motor helemaal niet.
Martijn *Baccara* schreef:Volgens de vraagbaak kan het verwisselen van de kachelslangen (boven-onder) leiden tot watergeruis. Misschien de slangen eens omdraaien?
Maar dan zou hij (en ik ) ze al een keer verwisselt moeten hebben...
ik heb ze wel een aantal keer los gehad ja..kutkachelradiator ook hehe. Maar ze kunnen daar beneden maar op 1 manier vast, dus kan me niet voorstellen dat ik dat verkeerd omgedaan heb.
Allartino schreef:het borrelen was even weg maar na 3 keer rijden was het weer terug...
Ja joh, had ik wel verwacht. Maar hoor jij het ook bij een warme motor?
Want dan zit er zoveel water in ("door") de slangen dat er weinig te ratelen valt. Ik zie het echt als het opstarten van de pomp en niet dat ie ergens lucht hapt ofzo want dan zou je het wel constant horen.