Ben sinds kort eigenaar van een Clio 16v uit 1992
Deze auto is gechipt heeft een spaghetti spruitstuk, katvervanger, open luchtfilter en voor de rest weet ik het nog niet... Heb hem verleden week gekocht met een kapotte krukas.. Heb ik twee dagen de krukas vervangen... en sindsdien lekker rondgereden... Heb alleen de pech dat er iets misgegaan is met de krukaskeering aan bakzijde waardoor die lekt!!!!!!!!!! Maar waar ik me eigenlijk druk om maak is dat als ik soms flink doortrek in zijn toeren en dan gas los laat dan rookt hij.... Niet altijd dus alleen echt hoog in de toeren.. Als ik hem stationair laat lopen en geef paar keer flink gas dan helemaal geen blauwe rook. Helemaal nergens last van rara!!! Iemand een idee????
Daz een bekende kwaal van de (wat oudere) F7P motoren, en word veelal veroorzaakt door slechte kleppenseals. Seals vervangen wil vaak wel helpen, maar is geen garantie dat het helemaal weg is.
Okee, maar wat ik dan niet snap is dat als ik gewoon de versnelling in zijn neutraal zet en dan een paar keer flink gas geef dan moet hij toch ook gaan roken en dat doet hij dan niet????
Dat heeft volgens mij te maken met belasting.
In neutraal belast je de motor niet, er is geen weerstand. Met optrekken moet de motor moeite doen en word geremd zeg maar.
Als dit ni zo is, wil ik dit graag horen.
PaTJE schreef:Okee, maar wat ik dan niet snap is dat als ik gewoon de versnelling in zijn neutraal zet en dan een paar keer flink gas geef dan moet hij toch ook gaan roken en dat doet hij dan niet????
Nee, bij gaslos ontstaat vacuum in de motor omdat er geen lucht in de motor kan, maar de zuigers wel op en neer gaan. Doordat vacuum word er een beetje olie langs de kleppenseals in de verbrandingskamer gezogen. Zodoende krijg je dus rookwolken bij gaslos.
Als de motor gaat roken bij deel/vollast, zijn het vaak de zuigerveren (olieschraapveren) die niet zo best meer zijn.
Net heeft een vriend achter me gereden, en die zei dat het zwarte rook was!!!! Dus is het volgens mij geen verbrande olie, want dat moet blauw zijn....
Iemand een idee....
Snap er niets meer van.... Heb laatst de klepseals vervangen..... Alle keeringen en pakkingen vervangen..... Dus geen olielekkage meer... Geen olieverbruik... Maar toch nog last van die ...rookwolken en alleen maar op hoger toeren bij gaslos en dan weer gasgeven... dan blaast die effe...
Snap er niets van iemand een ander idee.. Zuigerveren lijkt me sterk... aangezien ik geen last van olieverbruik heb....
Bart V schreef:Nee, bij gaslos ontstaat vacuum in de motor omdat er geen lucht in de motor kan, maar de zuigers wel op en neer gaan. Doordat vacuum word er een beetje olie langs de kleppenseals in de verbrandingskamer gezogen. Zodoende krijg je dus rookwolken bij gaslos.
Als de motor gaat roken bij deel/vollast, zijn het vaak de zuigerveren (olieschraapveren) die niet zo best meer zijn.
Beide zorgen ook voor een hoog olieverbruik.
Dan is dat bij die van mij dus ook het geval, moet regelmatig mn olie bijvullen
Katvervanger? Dan heb je dus ook geen "naverbranding" in de kat en kan het dus best teveel benzine zijn omdat je motor (eh eigenlijk injectiecomputer) de benzine niet snel genoeg terug regelt. Een hoop benzine stuurt hij er alleen in bij forse belasting, niet bij een stilstaande auto.
Het kan dus best "gewoon" benzine zijn, vooral ook omdat het zwarte rook geeft. Ik denk niet dat je het in je verbruik gaat zien aangezien het maar heel kort is.
Met of zonder kat scheelt aanzienlijk Met kat zal je zien dat de rook nagenoeg weg is, en de uitlaatgassen "frisser" ruiken Is het trouwens blauwe of grijze rook??
Bart V schreef:Met of zonder kat scheelt aanzienlijk Met kat zal je zien dat de rook nagenoeg weg is, en de uitlaatgassen "frisser" ruiken Is het trouwens blauwe of grijze rook??
PaTJE schreef:Net heeft een vriend achter me gereden, en die zei dat het zwarte rook was!!!! Dus is het volgens mij geen verbrande olie, want dat moet blauw zijn....
Iemand een idee....
hmm dan is het duidelijk. geen olieverbruik...dus zal die rook alleen verdwijnen als je de kat monteert. De chip zal er niet zoveel mee te maken hebben denk ik, er moet tenslotte altijd een "ideaal" mengsel gemaakt worden aan de hand van diversen meetbare factoren. Een goede chip zorgt voor goede verbranding, en dus niet een te rijk mengsel. Mijn 16V pluimt ook wat zowel met originele als met gechipte computer. Ook ik heb geen kat, en recent vervangen kleppenseals en laag olieverbruik. Als ik mijn kat er tussen schroef is het over.
Ik denk dus dat je er mee zal moeten leren leven, óf een kat monteren.
Mischien kan Menno of Speedline hier nog iets zinnigs aan toevoegen??
Ik weet het niet meer.... Blauw zwart.... Het pluimt gewoon... Maar ja als het benzine dan ben ik tevreden.... Wat is het gemiddelde olieverbruik van een clio?
Bart V schreef:hmm dan is het duidelijk. geen olieverbruik...dus zal die rook alleen verdwijnen als je de kat monteert. De chip zal er niet zoveel mee te maken hebben denk ik, er moet tenslotte altijd een "ideaal" mengsel gemaakt worden aan de hand van diversen meetbare factoren. Een goede chip zorgt voor goede verbranding, en dus niet een te rijk mengsel. Mijn 16V pluimt ook wat zowel met originele als met gechipte computer. Ook ik heb geen kat, en recent vervangen kleppenseals en laag olieverbruik. Als ik mijn kat er tussen schroef is het over.
Ik denk dus dat je er mee zal moeten leren leven, óf een kat monteren.
Mischien kan Menno of Speedline hier nog iets zinnigs aan toevoegen??
Ik blijf bij het verhaal van Bart, ik met mijn 19 16v hetzelfde. Met kat geen rook, met zonder kat roken. Ook ik heb vorig jaar klepseals vervangen.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92