Rook bij hogere toeren

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
PaTJE
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 13:48
Locatie: Eindhoven

Ben sinds kort eigenaar van een Clio 16v uit 1992
Deze auto is gechipt heeft een spaghetti spruitstuk, katvervanger, open luchtfilter en voor de rest weet ik het nog niet... Heb hem verleden week gekocht met een kapotte krukas.. Heb ik twee dagen de krukas vervangen... en sindsdien lekker rondgereden... Heb alleen de pech dat er iets misgegaan is met de krukaskeering aan bakzijde waardoor die lekt!!!!!!!!!! :@ Maar waar ik me eigenlijk druk om maak is dat als ik soms flink doortrek in zijn toeren en dan gas los laat dan rookt hij.... Niet altijd dus alleen echt hoog in de toeren.. Als ik hem stationair laat lopen en geef paar keer flink gas dan helemaal geen blauwe rook. Helemaal nergens last van rara!!! Iemand een idee????
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Daz een bekende kwaal van de (wat oudere) F7P motoren, en word veelal veroorzaakt door slechte kleppenseals. Seals vervangen wil vaak wel helpen, maar is geen garantie dat het helemaal weg is.
PaTJE
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 13:48
Locatie: Eindhoven

Okee, maar wat ik dan niet snap is dat als ik gewoon de versnelling in zijn neutraal zet en dan een paar keer flink gas geef dan moet hij toch ook gaan roken en dat doet hij dan niet????
-Matthy-
Berichten: 297
Lid geworden op: di 22 apr 2003 21:24
Locatie: Rotterdam

Dat heeft volgens mij te maken met belasting.
In neutraal belast je de motor niet, er is geen weerstand. Met optrekken moet de motor moeite doen en word geremd zeg maar.
Als dit ni zo is, wil ik dit graag horen.
Clio 16V=Alive again!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

PaTJE schreef:Okee, maar wat ik dan niet snap is dat als ik gewoon de versnelling in zijn neutraal zet en dan een paar keer flink gas geef dan moet hij toch ook gaan roken en dat doet hij dan niet????
Nee, bij gaslos ontstaat vacuum in de motor omdat er geen lucht in de motor kan, maar de zuigers wel op en neer gaan. Doordat vacuum word er een beetje olie langs de kleppenseals in de verbrandingskamer gezogen. Zodoende krijg je dus rookwolken bij gaslos.

Als de motor gaat roken bij deel/vollast, zijn het vaak de zuigerveren (olieschraapveren) die niet zo best meer zijn.

Beide zorgen ook voor een hoog olieverbruik.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En de zuigerveren dan? Klepseals dampt toch ook veel stationair .. (hoog vacuum!)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PaTJE
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 13:48
Locatie: Eindhoven

Het vreemde is alleen dat hij het niet altijd doet maar soms en alleen bij gas loslaten..........
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Welke olie gebruik je????
PaTJE
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 13:48
Locatie: Eindhoven

10w40 half syntheet
PaTJE
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 13:48
Locatie: Eindhoven

Net heeft een vriend achter me gereden, en die zei dat het zwarte rook was!!!! Dus is het volgens mij geen verbrande olie, want dat moet blauw zijn....
Iemand een idee....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Teveel benzine!

Lambdasonde?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Teveel benzine = goed :) Nouja, beter dan te weinig bij hoge toeren in ieder geval.
Wat is het verbruik van je auto?
PaTJE
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 13:48
Locatie: Eindhoven

Snap er niets meer van.... Heb laatst de klepseals vervangen..... Alle keeringen en pakkingen vervangen..... Dus geen olielekkage meer... Geen olieverbruik... Maar toch nog last van die ...rookwolken en alleen maar op hoger toeren bij gaslos en dan weer gasgeven... dan blaast die effe...
Snap er niets van iemand een ander idee.. Zuigerveren lijkt me sterk... aangezien ik geen last van olieverbruik heb....
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gechipt dus gewoon brandstof rook volgens mij als gevolg van een rijk mengsel.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

Bart V schreef:Nee, bij gaslos ontstaat vacuum in de motor omdat er geen lucht in de motor kan, maar de zuigers wel op en neer gaan. Doordat vacuum word er een beetje olie langs de kleppenseals in de verbrandingskamer gezogen. Zodoende krijg je dus rookwolken bij gaslos.

Als de motor gaat roken bij deel/vollast, zijn het vaak de zuigerveren (olieschraapveren) die niet zo best meer zijn.

Beide zorgen ook voor een hoog olieverbruik.
Dan is dat bij die van mij dus ook het geval, moet regelmatig mn olie bijvullen
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Katvervanger? Dan heb je dus ook geen "naverbranding" in de kat en kan het dus best teveel benzine zijn omdat je motor (eh eigenlijk injectiecomputer) de benzine niet snel genoeg terug regelt. Een hoop benzine stuurt hij er alleen in bij forse belasting, niet bij een stilstaande auto.

Het kan dus best "gewoon" benzine zijn, vooral ook omdat het zwarte rook geeft. Ik denk niet dat je het in je verbruik gaat zien aangezien het maar heel kort is.

Correct me if I'm wrong, ik ben ook geen expert. :)
joeri_16V
Berichten: 2258
Lid geworden op: zo 9 feb 2003 12:40
Car: megane 2
Locatie: Kloosterzande (zeeland)

t geeft wel leuke klappen en vlammen :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Met of zonder kat scheelt aanzienlijk (Y) Met kat zal je zien dat de rook nagenoeg weg is, en de uitlaatgassen "frisser" ruiken :) Is het trouwens blauwe of grijze rook??
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Bart V schreef:Met of zonder kat scheelt aanzienlijk (Y) Met kat zal je zien dat de rook nagenoeg weg is, en de uitlaatgassen "frisser" ruiken :) Is het trouwens blauwe of grijze rook??
PaTJE schreef:Net heeft een vriend achter me gereden, en die zei dat het zwarte rook was!!!! Dus is het volgens mij geen verbrande olie, want dat moet blauw zijn....
Iemand een idee....
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

hmm dan is het duidelijk. geen olieverbruik...dus zal die rook alleen verdwijnen als je de kat monteert. De chip zal er niet zoveel mee te maken hebben denk ik, er moet tenslotte altijd een "ideaal" mengsel gemaakt worden aan de hand van diversen meetbare factoren. Een goede chip zorgt voor goede verbranding, en dus niet een te rijk mengsel. Mijn 16V pluimt ook wat zowel met originele als met gechipte computer. Ook ik heb geen kat, en recent vervangen kleppenseals en laag olieverbruik. Als ik mijn kat er tussen schroef is het over.

Ik denk dus dat je er mee zal moeten leren leven, óf een kat monteren.

Mischien kan Menno of Speedline hier nog iets zinnigs aan toevoegen??
PaTJE
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 31 mei 2004 13:48
Locatie: Eindhoven

Ik weet het niet meer.... Blauw zwart.... Het pluimt gewoon... Maar ja als het benzine dan ben ik tevreden.... Wat is het gemiddelde olieverbruik van een clio?
Lex
Über-Spammer
Berichten: 13324
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bart V schreef:hmm dan is het duidelijk. geen olieverbruik...dus zal die rook alleen verdwijnen als je de kat monteert. De chip zal er niet zoveel mee te maken hebben denk ik, er moet tenslotte altijd een "ideaal" mengsel gemaakt worden aan de hand van diversen meetbare factoren. Een goede chip zorgt voor goede verbranding, en dus niet een te rijk mengsel. Mijn 16V pluimt ook wat zowel met originele als met gechipte computer. Ook ik heb geen kat, en recent vervangen kleppenseals en laag olieverbruik. Als ik mijn kat er tussen schroef is het over.

Ik denk dus dat je er mee zal moeten leren leven, óf een kat monteren.

Mischien kan Menno of Speedline hier nog iets zinnigs aan toevoegen??
Ik blijf bij het verhaal van Bart, ik met mijn 19 16v hetzelfde. Met kat geen rook, met zonder kat roken. Ook ik heb vorig jaar klepseals vervangen.
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Plaats reactie