[R19]diverse problemen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
arthur19

Hoi

Ik heb wat vervelende problemen met mijn 19.

Ten eerste heb ik bij een motor die net gestart is (ook als ie warm is --> uit --> weer starten) dat het toerental onder de 1000 valt en dat de motor gaat bokken, en danwel uitvalt of dat ie zichzelf weer omhoog gooit naar 1500 toeren en dan direct weer terug naar 500 etc.

Om dit probleem op te lossen heb ik de rotor en verdeelkap al vervangen, en heb ik de stappenmotor grondig gereinigd met remmenreiniger. Dit was dus geen oplossing.

Mijn 2e probleem is het feit dat de motor als ie compleet warm is stationair 1500-1600 toeren draait. Mijn monteur heeft al naar de luchtsluif oid gekeken, en die op minimaal en maximaal gezet, maar dit maakt zo goed als geen verschil.

Mijn 3e probleem had ik laatst toen ik naar men vriendin in zoetermeer ging over de snelweg (normaal rijd ik er weinig grote stukken mee, veelal om en nabij mijn woonplaats capelle), de auto begon namelijk als ik een constant toerental draaide te bokken, bij welke snelheid dan ook, in welke versnelling dan ook. Het was het bokken dat je hebt als je wegrijd tijdens je eerste autoles. Dit bokken had ik niet bij voluit acceleren, enkel dus bij een constante snelheid. Mijn monteur zegt dat het maybe te maken heeft met het feit dat we een beetje aan de luchtsleuf gezeten hebben, maar we weten zeker dat die weer staat zoals die stond. Zou dit bokken te maken kunnen hebben met versleten motorsteunen? Lijkt mij erg onwaarschijnlijk want het trad erg opeens op, uit het niets.

Mijn 4e probleem is dat nadat mijn monteur de ontstekingsmodule had losgekoppeld, en ook even de accupluspool had losgehaald om de boel te resetten mijn boordcomputer van slag is en constant staat te knipperen, en er van de weergave weinig meer klopt. Mijn benzine vooraad springt bijvoorbeeld van 6 naar 50 liter. Op mijn ontstekingsmodule staat overigens GM (General Motors), is dit normaal? of zou dit een oorzaak kunnen zijn van bepaalde problemen?

Ik ga overigens volgende week naar een Renault dealer om de auto uit te laten lezen. Maar als er hier iemand is die me kan helpen....GRAAG!
Robert Turbo

Wat voor motor heb je erin liggen?
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Riël
Über-Spammer

Zoek eens of de motor ergens valse lucht trekt?

Controleer ook de lambda sonde eens just for sure.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
arthur19

hoi

kheb gewoon de 1.8 16V. En hoe check ik of de motor ergens valse lucht trekt dan? En wat betreft de lamda sonde...aan of afgekoppeld maakt geen verschil.
R(ay)Si

arthur19 schreef:hoi

kheb gewoon de 1.8 16V. En hoe check ik of de motor ergens valse lucht trekt dan? En wat betreft de lamda sonde...aan of afgekoppeld maakt geen verschil.
Dan zou ik eens een andere proberen.....want als hij aangekoppeld hetzelfde doet als hij niet gekoppeld is, lijkt het mij dat ie stuk is :)
Alleen nog maar VW!
Bart V

Het verschil met of zonder sonde merk je niet direct aan hoe de motor loopt. Hang er maar een CO meetapparaat aan, dan zie je dat zodra je de sonde loskoppelt de CO uitstoot "occileerd" (hoog laag hoog laag etc)De computer krijgt geen info van de sonde, en gaat vervolgens een beetje zoeken. Je zal het ook merken aan je verbruik, maar alleen op termijn. Dus als je stomweg de stekker eraf trekt, en denkt dat de sonde stuk is doordat de motor hetzelfde blijft lopen zit je ernaast :)

Sonde is overigens ook te controleren met een Voltmeter.

Succes
Menno

1: probleem met de mengselvoorziening. (injectiesyteem dus)

2: Waarschijnlijk is de computer in noodloop geraakt. Oorzaak: kapotte snelheidssensor, of probleem met de mengselvoorziening. (injectiesyteem dus)

3: wederom die mengselregeling

4: Draai het resetknopje van je dagteller eens rechtsom. Dan reset je de boardcomputer, en doet ie 't weer. Als je ook weer normale gemiddelde snelheid en verbruik meet op je boardcomputer, is die speedsensor OK (zie 2)

Dat ding wat jij ontstekingsmodule noemt is de mapsensor. Deze meet de druk in het inlaatspruitstuk, en is zo'n beetje de belangrijkste input voor het injectiesysteem. Dit zou dus op zich wel de oorzaak van je problemen kunnen vormen. Check de stekker, en vooral het slangetje voor lekkage.

Verders is die sonde nameten niet echt een verkeerd idee.

Het afstellen van die luchthoeveelheid mag weinig invloed hebben op 't rijden.
rev it like a rental
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

2: dat is waarschijnlijk dit probleem : http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=3724
Bart V

menno schreef:Het afstellen van die luchthoeveelheid mag weinig invloed hebben op 't rijden.
Ze hebben aan de TPS zitten prutsen, dat bedoeld hij met "luchtsluif"
Madmaus

Kijk ook ff hier: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=14604

En wat betreft het hoog stationair lopen na gereden te hebben, Ik heb precies het zelfde probleem maar na ff me unit rebooten(contact aan en uit) is het weer over. Dit is waarschijnlijk een massa probleem.

Als je je kmteller kabel volgt(ergens onder het japje onder het stuur 2 torx schroeven) Zitten daar 3 kabels aan, en waarschijnlijk is de massakabel niet helemaal 100 meer. zie dit topic: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... onair+hoog

Groeten Maurice
jeroen.k

arthur19 schreef:hoi

Gewoon? Dat zijn heel bijzondere blokjes man :p

Hoop dat je je probleem makkelijk en snel oplost :)
Plaats reactie