De stationair regeling uitgelegd

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

De stationair regeling uitgelegd:

Betreft
F7P Clio, 19 16v
F7R Clio Williams


De stationair regeling voor de bovenstaande motoren is gebaseerd op het toevoeren van extra lucht aan de motor door een luchtregelschuif. Deze regelschuif geeft een omloopkanaal over de gasklep meer of minder vrij. Dit geeft hetzelfde effect als het openen van de gasklep.

Bij de F7P/F7R wordt een Bosch regelschuif gebruikt. (BOSCH dubbelspoel 0280 140 501) De 2 spoelen van de schuif worden door middel van PWM (Pulse Width Modulation of puls breedte modulatie) signalen door de ECU (rekeneenheid/ motormanagement-computer)aangestuurd. Deze signalen werken elkaar tegen om een nauwkeuriger regeling te verkrijgen. De luchtschuif wordt als het ware door de ECU "vastgehouden" in een bepaalde stand. Er worden 2 typen luchtregelschuiven door Renault gebruikt. Uiteraard moet de schuif bij de juiste ECU passen.


Werking

De PWM puls en daarmee de opening van de luchtschuif voor de stationair regeling wordt door de ECU bepaald aan de hand van de volgende ingangssignalen.
  • · Koelvloeistoftemperatuur (E.C.T. Engine Coolant Temperature)
    · Gaskleppotmeter (T.P.S. Throttle Position Sensor)
    · Rijsnelheid (V.S.S. Vehicle Speed Sensor)


Het openingspercentage van de luchtschuif kan variëren van 37 % tot 68 % bij koude motor en van 29 % tot 60 % bij warme motor.
De ECU bepaalt een referentie stationair toerental aan de hand van de motortemperatuur. Bijv. koude motor 1200tpm en warme motor 900tpm.
Wordt het gas los gelaten dan stelt de ECU onmiddellijk het referentie stationair toerental in.
Het is dus heel belangrijk dat de ECU de "gas los" stand herkent. Wanneer de motor sneller of langzamer dan z’n referentie toerental draait dan zal de ECU langzaam het PWM signaal wijzigen. Het wijzigen van het PWM signaal wordt bewust langzaam gedaan omdat anders het gevaar bestaat dat de motor afwisselend hoog dan wel laag toerental gaat draaien.
Het TPS signaal is het belangrijkste signaal. Bij gesloten gasklep moet de TPS signaalspanning tussen de 0.12 en 0.16 Volt liggen. Dit is tussen 0% en 1% op het Fastchip XRD X-Ray Display of Renault's XR-25 diagnose computer.

Wijzigingen aan de motor zoals veranderingen in compressie, ouderdom (slijtage), nokkenassen en inspuitventielen (injectoren) verstoren de stationairloop en regeling! Omdat de stationair regeling langzaam reageert moet het referentie stationair toerental van de ECU opnieuw ingesteld worden na iedere motorwijziging .
Dit gebeurt bij de F7P/F7R NIET automatisch.
Er is geen adaptatieve correctie (automatische aanpassing) van de referentiewaarde van de luchtschuif. Vandaar ook de aanwezigheid van een luchtomloopschroef op het gasklephuis. De luchtomloopschroef kan op de volgende manier opnieuw ingesteld worden. N.b.: Bij een standaard motor in goede staat hoeft dit niet gedaan te worden !
  • - Draai de motor warm en verwijder de omloopschroef verzegeling. Koppel de TPS stekker los.
    - Geef 1x voorzichtig gas en stel daarna het gewenste toerental met de omloopschroef in. Gebruik hiervoor een nauwkeurige toerenteller. Sluit de TPS stekker weer aan.
De stand van de stationair regelschuif wordt niet door de ECU aangepast als er een rijsnelheidsignaal is en/of de gasklep geopend is. De regelschuif wordt dan op een vaste grotere openingswaarde ingesteld. (Dit geeft een hoger toerental en voorkomt afslaan!)


Problemen

Bij problemen: Controleer of er geen luchtlek bij het inlaatspruitstuk is. Kijk of de luchtomloopschroef bij de gasklep dichtstaat of verzegeld is. Controleer de luchtschuif op vervuiling. Eventueel schoonmaken.
Stel de gasklepsensor af indien nodig tussen de 0.12 ~ 0.16 V. Draai de 2 bevestigingsschroeven daarvoor één slag los. Controleer het voltage opnieuw na het vastzetten van de sensor. Gebruik hiervoor een nauwkeurige multimeter.


Warme motor draait te hoog stationair na gereden te hebben.
  • - Controleer spruitstuk op luchtlekkage
    - Controleer TPS voltage
Motor slaat af / draait te laag na gereden te hebben.
  • - Controleer TPS voltage
    - Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.

Motor slaat (bijna) af na koude start.
  • - Defekte lambda sonde
    - Vastzittende luchtschuif
    - Controleer TPS voltage
Warme motor draait onregelmatig stationair.
  • - Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
    - Controleer TPS voltage


Credits
---------
Henk Dijkstra (Fastchip)
Gerrit de Man (Speedline)

Dit artikel kan gebruikt worden voor de F.A.Q. Meer artikelen volgen.

Dit artikel staat tevens op de Fastchip website.
mark -19- 16v
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
Locatie: gelderland

very nice :D

keep up the good work
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

(Y) Volgens mij is dit voor een GTE hetzelfde toch?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Vergelijkbaar, volgens mij gebruikt de gte geen snelheidsindicatie.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Leuk stukje. Heb je ook nog wat info over de regeling zelf?
rev it like a rental
Plaats reactie