[R5] ratelend geluid bij optrekken...aandrijfas+lager oke

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Jobba
Contacteer:

het probleem is dus het volgende:
bij gasgeven vooral vanaf 50km/u hoor ik rechtsvoor geratel. hetzelfde geluid is te horen op de snelweg wanneer ik over een hobbel rij op het punt dat de auto weinig druk op de wielen heeft. wanneer ik een bijrijder heb is het probleem zo goed als verdwenen...

wat ik weet/heb gedaan:
vandaag is de rechter-aandrijfas vervangen. helaas zonder resultaat dus... vervolgens heb ik gevoeld op speling en er zit aardig wat horizontale speling op het rechter wiel. verticaal is goed. hierna heb ik de rechter kant opgekrikt, stuur naar links gedraaid, gestart en doorgetrokken tot +- 140 km/u. net iets hieronder was er een luid gebrom te horen gevolgd door een harde tik en geratel :(
onder de auto kijken en daar lag de inhoud van de stofhoes van de nieuwe aandrijfas verspreid :( de hoes is nog gewoon heel en het lijkt erop dat de homokineet aan de bakkant (rechts dus) eruit is gevlogen en weer terug gesprongen met als gevolg dat al het vet eruit geperst werd. leek mij de meest logische verklaring...
maar nu weet ik nog steeds niet wat het geratel veroorzaakt! misschien speling op de fuseekogel of stuurstang ofzo? hoe kan ik dit het beste testen?
ik heb ook het gevoel dat de auto wat heen en weer 'zweeft' ... echt lekker rijden is het in ieder geval niet meer...
Riël
Über-Spammer

Toplagers van de veerpoot kunnen versleten zijn. Met die as, soms zuigt ie zich vacuum waardoor het vet niet bij de kogels kan, loopt ie stuk van. Even rubber opwippen als alles gemonteerd is, psss hoor je dan. Zou kunnen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre

speling op de voorwielophanging is in eerste instantie de fuseekogel, als hier ruimte in zit neemt de wegligging en besturing behoorlijk af.

maar ja, die maakt geen geluid.
aandrijfassen kunnen niet loskomen en terugschieten, ze zijn geborgd.

Het kan evengoed de linkeras zijn,de wieldraagarmen die speling hebben op het subframe of last but not least de wiellagers.

Sommige geluiden bij renault 5 gt turbo gaan vanzelf weer weg, dat ook nog eens. :D
Jobba
Contacteer:

toplagers heb ik ook aan gedacht maar zou dat een ratelend geluid geven met optrekken? het voelt echt alsof het rechterwiel er bijna afvalt namelijk... ook met een lichte trilling in het stuur en vage besturing als gevolg.
de aandrijfas hoes zal dan inderdaad vacuum getrokken zijn... misschien wel door al het getril ofzo. hij is in ieder geval nog heel maar heeft al het vet eruit geperst.
de fusee leek wel oke, ik ben geen monteur dus ik kan ernaast zitten. ik dacht dat er wel speling zat op de stuurkogel/stang dus zou dit de oorzaak zijn?
wiellagers en linkerkant lijken echt oke, de zware trillingen zijn er alleen als de rechterkant opgekrikt is + gas geven... dus ik zal het daar moeten zoeken :)
pierre

als je het idee hebt dat het wiel eraf valt is het de fuseekogel, dan stuurt het ook voor geen meter meer.
serieus naar kijken, gevaarlijk want als de fusee los komt uit de fuseekogel heb je de poppen aan het dansen, dan vlieg je over de kop.

stuurkogels merk je niet zoveel van alleen iets vager sturen, check ze ook, maken geen geluid.
Mrtn
Car: R5GTT

Kvolg dit topic wel even, kheb dat ook gehad vorige week. Kverdenk mn bak ervan, axiale speling op het linker dif. maar vandaag enkele bakken op de sloop bekeken en ze hebben t allemaal een beetje.

Auto begon best hevig te tokken en bonken bij acceleren... zoiets wat jij ook hebt :wink:

is het normaal dat je bij de rechter as de 3klauw die met de spie op de bak komt uit elkaar kan trekken, dat alleen het rubber deze vasthoudt zeg maar?? als ik t rubber los maak pak ik die delen van elkaar. Links kan dat niet. iemand?
Mrtn = Maarten
Calle

Bestuurderskant: As zit met een ring over de hoes met drie boutjes vast op de versnellingsbak. -> boutjes los, as eruit en ook nagenoeg alle versnellingsbak olie.

Passagierskant: As zit met een vertanding aan de binnenkant van het holle uiteinde over een getande as die uit de versnellingsbak komt. Deze wordt geborgd door een dubbele rolpin, zeg maar twee in elkaar gerolde pinnen die klemvast door de openingen in de as uit de versnellingsbak en die van de aandrijfas zitten.

Iedereen de de motor er een keer uit heeft gehaald weet dit omdat ze er allebei af moeten.

:foto:

[img]http://members.chello.nl/c.blok10/rtc/aandrijfassen.jpg[/img]

Renault heeft dit waarschijnlijk gedaan zodat de homokineten aan de bakzijde symmetrisch in de auto zitten, een in de bak en een er buiten. Niet dat het torque steering heeft voorkomen... :D
Calle

Bonus een plaatje van een open versnellingsbak:

[img]http://members.chello.nl/c.blok10/rtc/v ... ngsbak.jpg[/img]
Jobba
Contacteer:

hmm ja, maar de aandrijfas is het in mijn geval dus zeker niet :)
ik zit nog met een paar vraagjes;
als ik het wiel verticaal heen en weer probeer te wrikken is er totaal geen speling te voelen. betekent dit niet dat de fusee goed is?
horizontaal is er wel speling...
en als ik een bijrijder heb hoor ik zo goed als geen geratel meer. hoe minder druk op het rechter wiel hoe meer geratel, valt hier iets uit te concluderen?
pierre

fuseekogel mag in ieder geval geen speling in zitten, moet je deze loshalen om het beter te beoordelen.
Jobba
Contacteer:

gaan we doen :)
tnx voor het meedenken (Y)
Jobba
Contacteer:

ik lees dit op het forum met een soortgelijk probleem.
Een heeel klein detail: de asfstand tussen bakstuk en de as was te veruitelkaar gemonteerd. Dit wordt bij montage gewoon inelkaar gedrukt. De aandrijfashoes bij de bak werkt nu als luchtveer, en duwt de homokineet bij het fusee inelkaar. Bij lange ritten looptie door gebrek aan smering en weetik veel warm en last aan elkaar. Resultaat: presies zoals je beschrijft.

Wat doe ik nu (met dezelfde as): gewoon monteren, maar nog even niet de moer bij de naaf aantrekken. Auto gewoon opzn wielen zetten. De as 3mm richting bak duwen. Nu de ashoes bij de bak aan 1 kant losmaken, en aan de bovenkant (anders loopt de olie eruit) even een ijzerdraadje tussen de hoes en as peueteren. PSSTT, loopt de extra lucht eruit. Zakie vastmaken en hij loopt niet meer kapot.
Normaal maakte ik een nieuwe as in 4 uur kapot. (dan ben je ongeveer in Nancy). Nu al 3 jaar en een paar frankrijkritten al geen probleem meer.

duzzz what to do:

maak de centrale moer van de as los, druk de as 3 mm terug, en pruts even een ijzerdraadje langs de bakhoes. Kijk even of er lucht uit puft. Die 3 mm is om voor de uitzetting van de lucht te compenseren als de hoes warm wordt.

oja: iedere dealer die je dit verteld zal je voor gek verklaren. Maar ik heb wel mijn probleem ermee opgelost en zij konden dat niet.
bij mij gaat de aandrijfhoes aan bakkant dus ook als luchtveer werken waardoor al het vet eruit vliegt...
zou ik misschien gewoon 2x een verkeerde as eronder hebben gezet, en is deze oplossing geloofwaardig?
Calle

Hmmm... Er zit volgens mij een ontluchtingsslangetje op de versnellingsbak, dus daar kan nooit een overdruk onstaan aan de hoes die aan de bak wordt geschroeft. Je hebt het hier over de hoes van de as aan de bestuurders/bakkant aan de wielzijde van de as? Die normaal dus geseald is?

Dat van die speling verticaal niet en horizontaal is een bekende, volgens mij ligt dat aan de stuurkogel, maar als ik het zeker weet laat ik het horen.
Jobba
Contacteer:

nee bij mij is het de rechteras die al zn vet eruit perste... toen het rechterwiel opgekrikt was, naar links gestuurd en laten draaien op 140km/u...
eerst hoorde ik een hard gebrom en daarna heel hard geratel (op 140). motor weer uit en een dikke vlek vet uit de bakkant homokineet van de rechter as onder de auto...
ik verdenk toch de stuurkogel als veroorzaker van de problemen (geratel/trillen/vage besturing) bij gasgeven, en misschien de fuseekogel.. of motorophanging, aandrijfas, lager aaaaaaaaargh ik word gek!
Jobba
Contacteer:

en de winnaar is... *tromgeroffel*

Riël!!! :foto: (waarschijnlijk :D )

Het is nu duidelijk dat de veerpootlagers compleet verrot zijn en het gebonk en hopelijk ook het geratel bij optrekken veroorzaken. De fusee- en stuurkogels zijn prima!
deze krengen kosten 30 euro per stuk bij Renault :( en ik moet er 2 vervangen... morgen gaat het gebeuren.
een paar vraagjes nog:
heeft iemand nog tips etc waar ik op moet letten bij het vervangen?
moeten de veerpoten uitelkaar voor deze klus?
kan ik deze lagers ook ergens goedkoper krijgen?
en als je nieuwe veerpoten koopt, zitten deze lagers er dan bij/in? (zou wel GTT poten erop willen om hem iets lager te krijgen, of kan ik ook verlagingsveren voor de GTT op mijn eigen veerpoten zetten?)
pierre

de veerpootlagers kun je alleen vervangen door de veerpoot te demonteren.

zijn ze eigenlijk wel stuk, komt zelden voor.
het betekent niks als ze uit elkaar te nemen zijn en je de kogellagers kunt zien, is normaal.
als er maar geen kogels ontbreken of de ring gebarsten is, is er niks aan de hand.

veerpoot betekent schokdemper met veer inclusief schotels, alles is apart, niet bij elkaar te bestellen onder een nummer.
pierre

je kan niet zomaar een andere veer op een bestaande demper monteren, deze zijn namelijk op elkaar afgesteld.
dan krijg je een raar weggedrag.

ik denk dat die geluiden toch met de aandrijflijn te maken hebben, wellicht de linkeraandrijfas schuifstuk in de bak nr. 7700856937 (5gt turbo)
Mrtn
Car: R5GTT

Wie kan vertellen met hoeveel NM het vliegwiel en de drukgroep vastgezet dienen te worden??

thanx
Mrtn = Maarten
pierre

Mrtn schreef:Wie kan vertellen met hoeveel NM het vliegwiel en de drukgroep vastgezet dienen te worden??

thanx
new topic ???
Riël
Über-Spammer

pierre schreef:de veerpootlagers kun je alleen vervangen door de veerpoot te demonteren.

zijn ze eigenlijk wel stuk, komt zelden voor.
het betekent niks als ze uit elkaar te nemen zijn en je de kogellagers kunt zien, is normaal.
als er maar geen kogels ontbreken of de ring gebarsten is, is er niks aan de hand.

veerpoot betekent schokdemper met veer inclusief schotels, alles is apart, niet bij elkaar te bestellen onder een nummer.
Komt Zelden Voor???????? Nee joh, haal m eens los, moet je zien hoe rot die dingen zijn.

Kosten 35 euro per stuk bij renault btw, het al 2x een setje mogen vervangen, die van mijn gewone vijf zijn er nu ook aan.
Riël
Über-Spammer

Jobba schreef:en de winnaar is... *tromgeroffel*

Riël!!! :foto: (waarschijnlijk :D )

Het is nu duidelijk dat de veerpootlagers compleet verrot zijn en het gebonk en hopelijk ook het geratel bij optrekken veroorzaken. De fusee- en stuurkogels zijn prima!
deze krengen kosten 30 euro per stuk bij Renault :( en ik moet er 2 vervangen... morgen gaat het gebeuren.
een paar vraagjes nog:
heeft iemand nog tips etc waar ik op moet letten bij het vervangen?
moeten de veerpoten uitelkaar voor deze klus?
kan ik deze lagers ook ergens goedkoper krijgen?
en als je nieuwe veerpoten koopt, zitten deze lagers er dan bij/in? (zou wel GTT poten erop willen om hem iets lager te krijgen, of kan ik ook verlagingsveren voor de GTT op mijn eigen veerpoten zetten?)
Veerpoot demonteren, verenspanners erop, en uit elkaar nemen (veer eraf dus).

Lagers kun je zover ik weet nergens goedkoper krijgen, ik weet niet of ze elders geleverd worden.

Ze zitten er NIET bij, bij nieuwe veerpoten (=Schokdempers dus).

Een setje verlaginsveren is wel overal te krijgen en is niet echt duur. Koop veren die voor jouw auto zijn.
Jobba
Contacteer:

tnx again voor de info!
ik begin nu toch wel weer enigsinds te twijfelen of dit het wel is..
ik heb hem op de brug gehad en na laten kijken door een monteur. deze kon bij het wiel niets ontdekken (alle kogels enzo waren prima) maar zag toen dat je de veerpoten onder motorkap met de hand heen en weer kon bewegen. (aan die zwarte dopjes dus, echt veel speling) volgens hem mocht dit helemaal geen speling geven en veroorzaakt dit het gebonk en geratel.
pierre

Die speling mag niet teveel zijn, gaat weg als je het lager vervangt.

Dus vervang die lagers en kijk wat het oplevert, niet meer.
Vroeger had je een zgn. reparatieset en dan zat er nog een rubber bij, dat is nu zonder rubber die gaat trouwens ook eindeloos mee.

Het stuurgedrag in bochten wordt heel slecht als hier inderdaad ruimte in zit, voor geluiden maakt het niets uit, is mijn ervaring.
Jobba
Contacteer:

:( dat was het dus ook niet... het gebonk en wegligging is wel iets verbeterd maar nog steeds geratel bij gasgeven, in bochten en vooral de combinatie:
op snelweg -> gasgeven -> hobbel, wanneer de auto dus een beetje loskomt hoor en voel ik geratel.
weer de brug op en de aandrijfassen controleren, toch wat speling op de linker as! als ik m vastpak en heen en weer draai hoor ik een 'tik' aan de bakkant. ook kan ik hem daar een beetje op en neer bewegen en hoor ik een tikje. als ik het linkerwiel heen en weer beweeg hoor je het ook, en als ik hem een slinger geef hoor je "tik tik tik etc" (allemaal bij de bak dus)
als ik het rechterwiel heen en weer beweeg of een slinger geef hoor ik precies hetzelfde getik, maar dus wel waar de linkeras de bak in gaat. je voelt dan ook licht getik in de linkeras.
- zou dit de problemen veroorzaken?
- en is dit de linkeraandrijfas of zou er iets stuk kunnen zijn in het differentieel?
- kan ik een homokineet van een rechteraandrijfas op de linker kunnen monteren (bakkant)?
Riël
Über-Spammer

Pff, eigenlijk moet er iemand naar kijken. Geratel als je met een as draait is nooit goed, tik tik komt voor mijn gevoel eerder van het dif, er valt niet veel te tikken aan een as.

Hoe zijn je motorsteunen eigenlijk?
jpp_GTX

Hey ...

met veel belangstelling volg ik dit topic!

Ook ik loop al 2 jaar te kloten met dit hele gedoe. Heb precies hetzelfde

Al 4 assen vervangen (beide kanten 2 nieuw en 2 tweedehands), wiellager, motorsteun maar nog steeds is het niet over.

Komende week kijkt weer iemand anders erna, vervangt de beide toplagers, denk ook beide assen en kijkt de motorsteunen ook na...

als dit geen verbetering oplevert dan zal het idd het Differentieel zijn vrees ik. Tijd voor een andere bak dan op termijn...

Maar....los van minder prettig rijgedrag gaat het bij mij nu al 30.000 km goed...hopelijk volgende week voorbij!
pierre

Jobba schreef::( dat was het dus ook niet... het gebonk en wegligging is wel iets verbeterd maar nog steeds geratel bij gasgeven, in bochten en vooral de combinatie:
op snelweg -> gasgeven -> hobbel, wanneer de auto dus een beetje loskomt hoor en voel ik geratel.
weer de brug op en de aandrijfassen controleren, toch wat speling op de linker as! als ik m vastpak en heen en weer draai hoor ik een 'tik' aan de bakkant. ook kan ik hem daar een beetje op en neer bewegen en hoor ik een tikje. als ik het linkerwiel heen en weer beweeg hoor je het ook, en als ik hem een slinger geef hoor je "tik tik tik etc" (allemaal bij de bak dus)
als ik het rechterwiel heen en weer beweeg of een slinger geef hoor ik precies hetzelfde getik, maar dus wel waar de linkeras de bak in gaat. je voelt dan ook licht getik in de linkeras.
- zou dit de problemen veroorzaken?
[pierre] beetje speling en een tik is normaal, is niet het probleem
- en is dit de linkeraandrijfas of zou er iets stuk kunnen zijn in het differentieel?
- kan ik een homokineet van een rechteraandrijfas op de linker kunnen monteren (bakkant)?
[pierre] nee, dat gaat niet.
Jobba
Contacteer:

de motorsteunen schijnen prima te zijn, heeft de monteur ook naar gekeken vandaag... verder lijkt de ophanging en kogels dus ook perfect.
jpp_GTX van jou verhaal word ik ook niet vrolijk :P als het niet mn linkeras is zou ik niets anders meer weten dan problemen in het differentieel :(

nogmaals, als ik beide wielen een flinke draai geef hoor ik getik bij het differentieel, aan de linker kant hiervan. ook voel je de linkeras meetikken als het rechterwiel draait. deze as kan je ook een beetje heen en weer bewegen (speling) en ook dan hoor je het getik weer bij het differentieel.
ik weet dus niet in hoeverre dit normaal is, of dit slijtage is aan de as (binnenste homokineet) of aan het differentieel en of dit geratel veroorzaakt bij optrekken met weinig druk op de wielen en optrekken in bochten...
als jullie nog ideeen hierover hebben hoor ik het graag! de centjes beginnen op te raken en ik wil er zo graag vanaf :)

[edit]had je reactie niet gezien pierre ;) die tik is dus waarschijnlijk normaal... hmmm
nu weet ik het echt allemaal ff niet meer...[/edit]
pierre

als de centjes op zijn, vergeet het, de auto rijdt toch ?
of pak een weekje de fiets, goed voor de conditie.

een sloopversnellingsbak is al te krijgen voor 50 euro.
Jobba
Contacteer:

Riël schreef:Hoe zijn je motorsteunen eigenlijk?
oke hij is weer op de brug geweest!
ik ben opgehouden met zoeken na het controleren van het ophangingsrubber want die vertrouw ik dus toch niet helemaal :)
bij nadere inspectie van het linker-rubber ontdekte ik een scheurtje hierin!
dit zag er ongeveer zo uit:

[img]http://www2.hku.nl/~job/R5/images/rubber.gif[/img]

een klein scheurtje dus in de uitstekende hoek. nu weet ik niet zeker of dit de oorzaak is van de problemen, maar de monteur die erbij was vond dat ie zoiezo wel erg slappe rubbers heeft. (blok kantelt een aardig stuk als je m op de handrem zet en in zn 1 op laat komen).
wat denken jullie ervan???
pierre

is NIET het probleem, laten zitten.

110 percent zeker, anders eet ik mijn stoelbekleding op. :D
Jobba
Contacteer:

pierre schreef:is NIET het probleem, laten zitten.
110 percent zeker, anders eet ik mijn stoelbekleding op. :D
daar hou ik je aan :lol: :foto:
goed dan ga ik binnenkort eerst die linkeras er eens afslopen om te kijken hoe dat er allemaal uitziet. ik heb ook van iemand gehoord dat waar de as het differentieel ingaat het uitgesleten kan zijn... of anders misschien de asrollen?
jpp_GTX

Jobba schreef:ik heb ook van iemand gehoord dat waar de as het differentieel ingaat het uitgesleten kan zijn... of anders misschien de asrollen?

Nou dit denk ik ook al 2 jaar lang, want direct nadat ik een as ivm homokineet heb vervangen begon het trillen bij gasgeven. En omdat het bij gas-los meteen weer weg is denk ook ik aan deze plek.

Ik weet alleen niet of dit te vervangen is, want bij voorkeur tegelijk met een nieuwe aandrijfas natuurlijk.....

WIE O WIE WEET OF HET HIER AAN KAN LIGGEN EN OF DIT TE VERVANGEN IS????

JP.
pierre

heet satelliet nr. 700856937, maar hier komt geen geratel uit,
moet nog meer stoelbekleding inslaan als ik dit ook moet opeten.

als de linkeras niet goed is, komt er een soort gebrom uit bij een bepaald toerental, dit het ik eens gehad, satelliet is toen vervangen, resultaat nul, trok vanzelf weg.
Jobba
Contacteer:

of je houdt gewoon erg van stoelbekleding pierre of mijn opties beginnen hard op te raken :D
nog even de info die ik van Renoldie (clubcinq) kreeg:
Het zou kunnen dat er speling zit in het deel van het differentieel waar je linker aandrijfas in valt. Dit kun je vervangen, zonder demontage van de bak. Of het zit in je linker as, misschien is er een looprol weg? Je zal dan je as er uit moeten halen om dit te controleren.
........
daar waar de rollen van de as op lopen is dan wat uitgesleten. Dat zou je misschien kunnen voelen. Heb dat een keer bij een laguna gehad, maar kon er niet veel aan zien. Na vervangen van dat deel, was het probleem wel opgelost. Op het einde van de as zitten 3 rollen, waar weer naaldlagertjes inzitten. Let op dat die rollen er niet af vallen.
Plaats reactie