[Clio 16v] Gierend geluid?

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
AZ4L

JA JA, het is weer zover, net een probleem opgelost, hebben we er alweer 1. Wat nu weer. Net op de snelweg, hoorde ik opeens in de 5e versnelling een heel hoog geluid, alsof ie lucht aan het aanzuigen was. Dit vond ik vreemd, doet ie normaal nooit. Niet echt hard of zo, maar ik kon het goed horen. Als ik het koppelingspedaal intrapte, was het geluid weg. Koppeling los, en daar was het weer. Ik reed toen van de snelweg af. Bij het eerstvolgende verkeerslicht moest ik stoppen. Toen ik optrok, hoorde ik zo'n beetje in iedere versnelling (en in z'n 4 het meest) een toenemend gierend geluid. Bij gas los, klinkt het geluid nog steeds gierend maar ook enigszins schrapend.. je zou haast zeggen dat er iets ergens tegenaan loopt (zoiets als een band tegen de wielkuip maar dan harder) SHIT, NIET GOED... :(

Wie kan me vertellen wat dit kan zijn? De versnellingsbak is een tijdje terug vervangen door een revisiebak, incl nieuwe koppelingsplaten. Zover ik weet kan het niet aan mijn bak liggen, aangezien het gierende geluid weggaat als ik de koppeling intrap... wat dan wel? Druklager? (N)
pierre

versnellingsbak maakt het geluid
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik denk ook dat het de bak is... Of het is het druklager, maar dat zou ook niet moeten kunnen.
AZ4L

Waarom zou het druklager eigenlijk niet kunnen?
Mrtn
Car: R5GTT

Is het geen zingend lager? dat een lager aant eind van z'n latijn is

een overbrenglager ofzo omdat alle versnellingen er last van hebben?

zoals ik al eerder zei, weet niet hoe bakken werken, maar lagers gaan zingen als ze stuk gaan
Mrtn = Maarten
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

AZ4L schreef:Waarom zou het druklager eigenlijk niet kunnen?
Omdat ik aanneem dat die vervangen is, bij het vervangen van je bak en koppeling. :)
AZ4L

Zingend, en dan bedoel je denk ik, naarmate je harder gaat, hoger gaat zingen? Idd, zoiets ja. Ik noem het alleen gieren omdat ik zo niet weet hoe ik het geluid moet beschrijven.. :) Het geluid doet me eigenlijk denken aan een elektromotor aangedreven voertuig of iets dergelijks.
Remco_Rs
Contacteer:

Zoals ik het verhaal hoor,denk ik inderdaad ook aan en lager van een bepaalde versnelling die verrot is.Maar hoe lang geleden is er een Revisie bak ondergegaan? en heb je dit ook bij een bedrijf laten doen ?
AZ4L

Ongeveer een half jaar geleden is die gereviseerde bak eronder gezet door Euromasters te Uden (een vriend van mijn vader), waar ik overigens altijd naar toe ga als er shit is met m'n Clio wat ik zelf niet kan oplossen ...
Remco_Rs
Contacteer:

Ik neem aan dat je dan nog Garantie hebt ? of heb je het zwart laten doen.
AZ4L

Allemaal wit 8) maar ik ken die man wel, dus dat zit wel snor, daar maak ik me niet zo druk over. Het is gewoon wat er nu weer allemaal aan de hand is.
Remco_Rs
Contacteer:

Begrijp dat het erg K*T is,maar ik zou gewoon lekker terug gaan je hebt toch garantie neem ik aan,dus laat die gene het lekker uitzoeken voor je :)
AZ4L

Oh, gaan ik zeker morgen doen, maar ja, ik wil er a la minute achter komen. Ik ontdekte net ook dat heel mijn achterkant volgespat is olie, van boven tot onder allemaal miniscuul kleine druppeltjes, lichtkleurig vet, dus niet zwart. Uitlaat is droog, dus daar komt het iig niet vandaan... de hele onderkant wel vettig.
Remco_Rs
Contacteer:

AZ4L schreef:Oh, gaan ik zeker morgen doen, maar ja, ik wil er a la minute achter komen. Ik ontdekte net ook dat heel mijn achterkant volgespat is olie, van boven tot onder allemaal miniscuul kleine druppeltjes, lichtkleurig vet, dus niet zwart. Uitlaat is droog, dus daar komt het iig niet vandaan... de hele onderkant wel vettig.
Dat is dan waarschijnlijk bak olie(is meestal goud/bruin achtig) en ruikt een beetje raar :) Heb je al gekeken onder de auto( bij de versnelligsbak)
-PAZ-
Über-Spammer

het lijkt me dat er toch iets niet goed zit met de versnellings bak, olie lekken en rare geluiden maken, dan is de kans groot dat er iets goed fout is, zou er in elk geval niet te veel meer mee rijden voordat er een goede monteur naar gekeken heeft.
en ik neem aan dat je toch nog wel garantie hebt dus dan zou het in principe gewoon opgelost moeten worden toch
R5GTT. Drive it like you stole it
AZ4L

REMCO-X schreef:
AZ4L schreef:Oh, gaan ik zeker morgen doen, maar ja, ik wil er a la minute achter komen. Ik ontdekte net ook dat heel mijn achterkant volgespat is olie, van boven tot onder allemaal miniscuul kleine druppeltjes, lichtkleurig vet, dus niet zwart. Uitlaat is droog, dus daar komt het iig niet vandaan... de hele onderkant wel vettig.
Dat is dan waarschijnlijk bak olie(is meestal goud/bruin achtig) en ruikt een beetje raar :) Heb je al gekeken onder de auto( bij de versnelligsbak)
Ik zie idd druppeltje hangen en kleine olieplek ter hoogte van de schakelstangvork (? daar waar de pook aan vast zit)
Bart V

Daar lekken ze wel vaker, maar na bij revisie zou die kering vervangen moeten zijn, en mag hij dus zeker niet lekken. Mischien is jouw bak-defect te danken aan een te laag oliepeil wat ontstaan is door die lekkage. Even olie peilen, dan weet je het zeker.
pierre

AZ4L laat het nakijken bij bart V, die is serieus en nauwkeurig, ik zie trouwens dat de location HK is, dus dat wordt een end rijden.
Remco_Rs
Contacteer:

pierre schreef:AZ4L laat het nakijken bij bart V, die is serieus en nauwkeurig, ik zie trouwens dat de location HK is, dus dat wordt een end rijden.
Das niet echt logisch,uit zijn vorige reacties,meld hij dat hij het wit heeft laten doen bij een bedrijf en dan ga je natuurlijk niet eerst bij iemand anders langs,Laat lekker dat bedrijf het uitzoeken,lijkt mij het meest logische.
pierre

vooronderzoek ? second opinion ?
AZ4L

Ja, dat dacht ik zelf ook, ik ga hem vanavond afslepen naar Uden, zodat ze er morgen vroeg al naar kunnen kijken. Ben erg benieuwd wat het nou echt is...
Victor

als je m sleept, zet m dan in zn vrij + koppeling in trappen. Anders draait je bak nog mee.

Alle simptonen lijken erop dat je bak olie lekt. Mijn bak is net vervangen (zit nu een ruilbak op van Bart, thank!!!). Vorige bak had lang zonder olie gereden. Sinds ik de auto heb had ie geen olie gelekt...ja omdat er dus helemaal geen olie inzat!
De bak heeft het nog 2000 km zonder olie uitgehouden maar 1 lange rit met dit warme weer en hij was helemaal gaar.

Misschien iets kleins misgegaan bij montage waardoor die lekt. Ik hoop voor je dat je nog geen schade hebt, anders moet je weer een andere bak.
AZ4L

Zo, ik denk dat ik me best gelukkig mag noemen, aangezien het probleem dus was een volledig weggeslagen oliekeerring/carterstop (?), dus mijn bak was dus zo goed als droog. Achteraf een zeer eng idee, aangezien ik er nog mee doorgereden heb... garage heeft nu Brega 80W90 in de bak gegooid en uiteraard de stop vervangen en het rijdt weer als vanouds.. Ik kijk nu alweer verder naar het volgende probleem! :)
Plaats reactie