kwaaltjes RS / chippen RS

Post hier al je vragen over de Clio
GijsClioRS
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
Locatie: Utrecht

Hallo luitjes,
Ik ben nog nieuw op dit forum. Ik heb een Clio RS (phase 2). Zie ook topic wie is wie.

Maar ik heb twee probleempjes en misschien weet iemand de oplossing. Sinds ik de Clio drie maanden geleden kocht loopt ie de eerste 5 minuten na een koude start niet goed. Hij houdt duidelijk in alsof ie niet genoeg brandstof krijgt ofzo. Kent iemand dit probleem en wat is er aan te doen?
Ook loopt ie behoorlijk belabberd stationair. Ik kan me voorstellen dat een hoge pk motor niet helemaal vloeiend rondloopt, maar die van mij loopt wel erg te bokken. Iemand anders ook last van (gehad)? Hij is trouwens nog helemaal standaard. Blok is dus niet onder handen genomen, ander filter, andere uitlaat oid.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. De dealer vooralsnog niet.
Thnx
Laatst gewijzigd door GijsClioRS op vr 18 feb 2005 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Klinkt bekent in de oren. :)
Aan je eerst genoemde probleem is weinig aan te doen. Daar hebben meer RS'en last vast, zelfs de mijne (phase 3). Met m'n phase 2 ben ik daarmee geregeld terug gegaan naar de dealer, maar die konden dat niet verhelpen.
Je probleem met 't stationair lopen heb ik niet gehad, denk wel dat de dealer dat op kan lossen.
GijsClioRS
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
Locatie: Utrecht

Vervelend dat er aan dat inhouden bij koude start weinig gedaan kan worden want ik vind 't behoorlijk irritant! Ik ga toch de dealer nog eens vragen naar beide problemen te kijken. Nog dik 1,5 jaar garantie dus daar moet ik maar gebruik van maken. :wink: Ben alleen bang dat ze het weer niet kunnen verhelpen.
Iemand anders die dezelfde problemen heeft (of liever: had)?
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Het is ook behoorlijk irritant, maar we zullen er mee moeten leren leven.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Maurits
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 9 dec 2001 0:00
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Klopt, die van mij heeft er ook last van maar dan hooguit de eerste km.

Ik denk dat het temaken heeft met het electronische gaspendaal.
De clio is ingeruild!
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Hi,
ik heb een Clio 2 phase 3 en ik heb niet echt dat hij inhoudt, zeker omdat ik hem altijd normaal warm rij voordat ik ga gassen, maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid), het lijkt net alsof hij dan ineens wakker is, en meer wil....(Ik merk het altijd bij het weg rijden van werk, eerste meters rustig rijden....Wellicht misschien vaag beschreven, maar ik hoop dat iemand het begrijpt. :D

@ Maus, heb jij je auto weleens op de bank gehad voor een vermogen meting? (Omdat hij gemeten maar(?) 165 PK zou hebben volgens een auto blad??)
Thx.
Sander
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

Maus schreef: Maurits, Jeroen, Rasit.
yep, eerste paar kilometers ffies schokken en daarna is het over.. boeie :P
jnjansen_r5gtturbo
Berichten: 1001
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Sander2 schreef:@ Maus, heb jij je auto weleens op de bank gehad voor een vermogen meting? (Omdat hij gemeten maar(?) 165 PK zou hebben volgens een auto blad??)
Thx.
Sander
Een Clio RS van een maat van mij geeft op de Dyno 151 Pk aan de wielen, als we aannemen dat er 10-15% verlies op treedt in de aandrijflijn,
dan heeft die Clio RS dus 165-174 pk aan de aan de krukas, maar die discussie is hier al vaker geweest :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Sander2 schreef: maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid),
Koude motor loopt over het algemeen volgas wel een stukje harder ja 8) maar, niet doen dus.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Riël schreef:
Sander2 schreef: maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid),
Koude motor loopt over het algemeen volgas wel een stukje harder ja 8) maar, niet doen dus.
Ik bedoelde continue gas bij iets als 30 km/uur.... :lol: Nee, volgas doen we zeker niet :smile:
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Sander2 schreef:Hi,
ik heb een Clio 2 phase 3 en ik heb niet echt dat hij inhoudt, zeker omdat ik hem altijd normaal warm rij voordat ik ga gassen, maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid), het lijkt net alsof hij dan ineens wakker is, en meer wil....(Ik merk het altijd bij het weg rijden van werk, eerste meters rustig rijden....Wellicht misschien vaag beschreven, maar ik hoop dat iemand het begrijpt. :D
Dit is ook een bekend "probleem", denk ook dat Gijs dit bedoeld. Kheb 't gehad bij m'n phase 2 en nu met de phase 3 precies hetzelfde.
Zoals Maurits al aan gaf is 't wellicht te verwijten aan het electronische gaspedaal en / of de electronische gasklep.

O ja, ik heb 'm niet op de bank gehad, dus ik weet niet of die gemeten waarden relevant zijn of niet. :)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

alles wordt tegenwoordig elektronisch geregeld ivm katalysator, de karakteristiek word dus door de computer bepaald.
Pas als je de computer aan ga passen is het opgelost, misschien kan dit een gespecialiseerd tuningbedrijf doen.

Stationair moet ie gewoon goed lopen, dit klopt niet.
Afstellen ?
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Het zou er ook best mee te maken kunnen hebben. Tegenwoordig moeten de motoren aan weet ik niet welke Europese normen voldoen, met zulk soort dingen tot gevolg hebbende.
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Sander2 schreef:Hi,
ik heb een Clio 2 phase 3 en ik heb niet echt dat hij inhoudt, zeker omdat ik hem altijd normaal warm rij voordat ik ga gassen, maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid), het lijkt net alsof hij dan ineens wakker is, en meer wil....(Ik merk het altijd bij het weg rijden van werk, eerste meters rustig rijden....Wellicht misschien vaag beschreven, maar ik hoop dat iemand het begrijpt. :D

@ Maus, heb jij je auto weleens op de bank gehad voor een vermogen meting? (Omdat hij gemeten maar(?) 165 PK zou hebben volgens een auto blad??)
Thx.
Sander
In de diverse dyno-topics is hier al uitgebreid over gepraat en het klopt dat een RS motor niet het vermogen heeft wat ze beweren.

Het excuus is dan dat 'de auto wel de prestaties en het rijgenot biedt, zoals geadverteerd, dus er is niks aan de hand'.

De grap is ook dat Franse fabrikanten vaak in PK's een hoger getal opgeven dan in kW's. Voor de fase 3 geven ze bijvoorbeeld 131.5 kW op, en dat is 131.5 * 1.36 = 178,9 pk en geen 182.
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

StevenK schreef:De grap is ook dat Franse fabrikanten vaak in PK's een hoger getal opgeven dan in kW's. Voor de fase 3 geven ze bijvoorbeeld 131.5 kW op, en dat is 131.5 * 1.36 = 178,9 pk en geen 182.
Zoals je al zegt is Renault niet de enige die dat doet... zeker niet!

Maar goed, ik heb zelf ook wel het gevoel dat mijn RS dit 'probleem'' een beetje heeft. Bij koude motor draait hij met wat horten en stoten, zelfs stationair een beetje. Het is bij mij overigens wel na 1-2 minuten al weg, dus ik weet niet hoe lang hij bij jou er last van heeft...

Denk zelf overigens dat het met de nokkenas te maken heeft of, zoals Maus zegt, met de uitstoot (die de computer regelt) van gassen.

Elmo
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ik kan uit betrouwbare bron meedelen dat het rotte lopen van een RS puur ligt aan de software van de ECU (motormanagement computer). Het is dus bewust geprogrammeerd en niet iets waar de dealer of importeur iets aan kan doen.

Behalve als er een software update komt van de fabrikant. Die kan dan worden geupload of geflashed naar de ECU toe.

De software is zo geschreven om de motor schoon te laten lopen en motor en katalysator snel te laten opwarmen. Er wordt een speciale warmloopregeling voor de ontsteking gebruikt die dat bewerkstelligt. Dus het slechte stationair lopen en het slechte oppakken bij koude motor is onderandere hier debet aan.

Als je dan normaal probeert te rijden reageert de motor slecht als je koppel vraagt. Dit omdat de ECU moet switchen tussen snel opwarmen en een normaal rijprogramma. De motor zelf loopt dan wat achter op de feiten vanwege de lage koelvloeistof en motor temperatuur waardoor de motor niet mooi rond draait.

Let wel dat dit een versimpelde uitleg is. De exacte werking van de ECU en haar software is nog vele malen gecompliceerder.
Laatst gewijzigd door speedline op za 7 aug 2004 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Toch maar es overwegen om 'm te laten chippen. :)
GijsClioRS
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
Locatie: Utrecht

Helder verhaal van Speedline dat ik inmiddels kan bevestigen. Ik ben vrijdag nog even naar de dealer gereden en gemeld dat ik bovenstaand probleem nog steeds had.
Ze kwamen dus ook met het verhaal dat vanwege de huidige (hoge)milieunormen de kat e.d. zo snel mogelijk warm moeten worden en dat programma conflicteert dan met het normale rij-programma. Blijft hinderlijk maar moeten we inderdaad mee leven.

Even offtopic: stond trouwens mooie grijze RS bij werkplaats Stam in Utrecht. Iemand van hier?
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

speedline schreef:Als je dan normaal probeert te rijden reageert de motor slecht als je koppel vraagt. Dit omdat de ECU moet switchen tussen snel opwarmen en een normaal rijprogramma. De motor zelf loopt dan wat achter op de feiten vanwege de lage koelvloeistof en motor temperatuur waardoor de motor niet mooi rond draait.
Dit is wellicht ook de verklaring waarom de motor temp. meter zo snel al oploopt bij de Clio. (Als je je straat al uitrijdt...) Mijn megane coupe 2.0 16v IDE motor deed er veel langer over...
GijsClioRS
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
Locatie: Utrecht

Sander2 schreef:
speedline schreef:Als je dan normaal probeert te rijden reageert de motor slecht als je koppel vraagt. Dit omdat de ECU moet switchen tussen snel opwarmen en een normaal rijprogramma. De motor zelf loopt dan wat achter op de feiten vanwege de lage koelvloeistof en motor temperatuur waardoor de motor niet mooi rond draait.
Dit is wellicht ook de verklaring waarom de motor temp. meter zo snel al oploopt bij de Clio. (Als je je straat al uitrijdt...) Mijn megane coupe 2.0 16v IDE motor deed er veel langer over...
Dat viel me ook al op ja. Alleen jammer dat er geen olietemp. meter in het dashboard zit. Dan weet je pas echt wanneer het gas er op kan. Zou op zich best mogen voor het geld van een RS. Zelfs in mijn Peugeot 106 zat een olietemp. meter :s
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

GijsClioRS schreef:Helder verhaal van Speedline dat ik inmiddels kan bevestigen. Ik ben vrijdag nog even naar de dealer gereden en gemeld dat ik bovenstaand probleem nog steeds had.
Ze kwamen dus ook met het verhaal dat vanwege de huidige (hoge)milieunormen de kat e.d. zo snel mogelijk warm moeten worden en dat programma conflicteert dan met het normale rij-programma. Blijft hinderlijk maar moeten we inderdaad mee leven.
Nou daar hoef je niet mee te leven hoor... Er komt een software update c.q. "chiptuning" beschikbaar waarmee onder andere dit probleem uit de wereld wordt geholpen.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Sander2 schreef: Dit is wellicht ook de verklaring waarom de motor temp. meter zo snel al oploopt bij de Clio. (Als je je straat al uitrijdt...) Mijn megane coupe 2.0 16v IDE motor deed er veel langer over...
Die direkt ingespoten motor (die overigens stilletjes uit het modelgamma is afgevoerd vanwege de fantastische "betrouwbaarheid") draait veel efficienter. Hij geeft minder warmte af en mede daardoor warmt de motor minder snel op.

Dus een klein beetje appels en peren vergelijken. Alhoewel zowel de appel als de peer hier de zelfde software trucs gebruiken om de kat snel op te warmen... Maar met wat onderlinge verschillen...
GijsClioRS
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
Locatie: Utrecht

speedline schreef:
GijsClioRS schreef:Helder verhaal van Speedline dat ik inmiddels kan bevestigen. Ik ben vrijdag nog even naar de dealer gereden en gemeld dat ik bovenstaand probleem nog steeds had.
Ze kwamen dus ook met het verhaal dat vanwege de huidige (hoge)milieunormen de kat e.d. zo snel mogelijk warm moeten worden en dat programma conflicteert dan met het normale rij-programma. Blijft hinderlijk maar moeten we inderdaad mee leven.
Nou daar hoef je niet mee te leven hoor... Er komt een software update c.q. "chiptuning" beschikbaar waarmee onder andere dit probleem uit de wereld wordt geholpen.
Enig idee wanneer en waar deze chip beschikbaar zal zijn? Kosten? En zal ik dan problemen krijgen met de topoccasion-garantie die ik nog 1,5 jaar heb? Nog andere voordelen van zo'n chippie, vermogenswinst?
veul vragen dus...
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ik geloof dat ik zeer binnenkort ff langsga in Zevenhuizen. :)
Clio 1.6-16V
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 mei 2004 11:09
Locatie: Sappemeer

Maus schreef:Het is ook behoorlijk irritant, maar we zullen er mee moeten leren leven.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Heb hetzelfde probleem gehad met 1.6-16V, lag idd aan de gasklep. Groetjes en succes,

Rudolf.
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Maus, al laten chippen? :worship:
Juno
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 21 jun 2002 7:38
Locatie: Warder, vlakbij Volendam/Edam

Clio 1.6-16V schreef:
Maus schreef:Het is ook behoorlijk irritant, maar we zullen er mee moeten leren leven.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Heb hetzelfde probleem gehad met 1.6-16V, lag idd aan de gasklep. Groetjes en succes,

Rudolf.
Ik heb ook een Clio 2 Fase 2 met een 1.6 16V motor en heb precies hetzelfde probleem, maar ik vindt ook dat mijne een te laag stationair toerental heeft! 500 toeren per minuut!?!?!

Is dat toerental bij jullie ook zo laag??
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

dat is bij de mijne ook zo met koude moter draait ie 1000 toeren/min maar zodra die enigszins warm begint te worden daalt het naar circa 500 toeren negen van de tien x is de moter dan absoluut niet op bedrijfstempratuur en staat ie te stotteren bij het stationair draaien
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

500 toeren is wel erg laag of niet ?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jep, meestal is het 750 ofzo.

Mijn toerenteller zegt wel eens 1500 toeren, maja GTT he ;)
Juno
Berichten: 730
Lid geworden op: vr 21 jun 2002 7:38
Locatie: Warder, vlakbij Volendam/Edam

Dus het is wel aan te raden om het toerental ff te laten afstellen?? FF wat hoger.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

GijsClioRS schreef:Enig idee wanneer en waar deze chip beschikbaar zal zijn? Kosten? En zal ik dan problemen krijgen met de topoccasion-garantie die ik nog 1,5 jaar heb? Nog andere voordelen van zo'n chippie, vermogenswinst?
veul vragen dus...
Maus schreef:Ik geloof dat ik zeer binnenkort ff langsga in Zevenhuizen. :)
Reflash van ECU (je hoeft geen chip meer te vervangen maar het programma wordt in de ECU geladen) en Groep N vervangings ECU zijn beschikbaar. Mail naar speedline_37@hotmail.com voor informatie. Geen PM!

Je zult geen problemen krijgen met de garantie want de dealer ziet niet dat er een ander, sportief motormanagement programma is geplaatst. De aan handen en voeten gebonden medewerkers van Renault Nederland's TD (Ik snap niet dat ze die uberhaupt hebben...) kunnen dat ook niet.
Maus schreef:Het is ook behoorlijk irritant, maar we zullen er mee moeten leren leven.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Hadden jullie allemaal wel een exemplaar met elektronische gasklep dan? Alhoewel er al meer dan drie motortypen zijn voor alleen de Phase 1 en 2 waren de Phase 1's voornamelijk uitgerust met een normale gaskabelbediende gasklep. Geen ETC exemplaar.
Clio 1.6-16V schreef:Heb hetzelfde probleem gehad met 1.6-16V, lag idd aan de gasklep. Groetjes en succes, Rudolf.
Hmmm, weet je dat zeker?
Sander2 schreef:Maus, al laten chippen? :worship:
Ik heb in ieder geval nog niet gehoord van Jeroen dat ie langs geweest is. Zelf zien ook niet want ik ben namelijk (bijna) nooit in Zevenhuizen.
Juno schreef:Ik heb ook een Clio 2 Fase 2 met een 1.6 16V motor en heb precies hetzelfde probleem, maar ik vindt ook dat mijne een te laag stationair toerental heeft! 500 toeren per minuut!?!?! Is dat toerental bij jullie ook zo laag??
Euh, ik heb wel eens eerder mensen met een RS die vroegen waarom de motor een stationair laag toerental draaide goed laten kijken naar de schaalverdeling op de toerenteller. Dan blijkt dat de motor keurig op 750min-1 staat en blijft.

Ik kan mij voorstellen dat jij dit ook hebt in je 1.6 16v want die heeft tenslotte hetzelfde Magnetti Spaghetti dashboard.

Dus ff goed kijken welk bolletje voor wat is. Als de motor echt rond de 500min-1 draait (wat je toch goed moet voelen want dan draait ie echt niet lekker rond meer) moet je er snel naar laten kijken door een gekwalificeerd en ervaren monteur met diagnose apparatuur.
spitsoor schreef:dat is bij de mijne ook zo met koude moter draait ie 1000 toeren/min maar zodra die enigszins warm begint te worden daalt het naar circa 500 toeren negen van de tien x is de moter dan absoluut niet op bedrijfstempratuur en staat ie te stotteren bij het stationair draaien
Stotteren of onrond lopen? Kijk aub ook nog eens goed naar de toerenteller. Kan zijn dat ook jij de bolletjes voor 750 en 500 door elkaar haalt.
Juno schreef:Dus het is wel aan te raden om het toerental ff te laten afstellen?? FF wat hoger.
De dealer moet in staat zijn met de diagnose console het toerental iets te verhogen. Maar misschien is het mogelijk om het bij exemplaren bij ETC ook zelf te doen. Maar daar weet ik het fijne nog niet van...

Maar of het uberhaupt nodig is? Dan moet je wel zeker weten dat je zoals bovenstaand al 2x gemeld, de bolletjes voor 750 en 500 niet door elkaar haalt.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

speedline schreef:
Ik kan mij voorstellen dat jij dit ook hebt in je 1.6 16v want die heeft tenslotte hetzelfde Magnetti Spaghetti dashboard.
Een RS heeft in ieder geval een Sagem dashboard, de overige types dacht ik ook.

Die bolletjesverwarring snap ik wel een beetje, maar een tweede blik op de teller toont toch duidelijk welk bolletje wat is.
rev it like a rental
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Jep de schaal is inderdaad (zoals bij iedere auto) iets anders onder de 1000 rpm. Ff goed kijken dus.

Heb zelf echter de laatste maanden last van een motor die, als hij koud is, niet lekker loopt. Als ik heb stationair laat lopen zie ik de toerenteller tussen 700 en 1000 rpm schommelen. Na enkele seconden is het weg, maar mijn motor is zo wel 2-3 keer uitgevallen. Zolang het niet (steeds) vaker gebeurd en het niet (steeds) langer is laat ik het maar voor wat het is, onder het motto 'een snelle nokkenas is een onregelmatige nokkenas'. Zou het iets met mijn uitlaat te maken kunnen hebben? (ZDeze Sebring heeft uiteraard een andere weerstand dan een standaard ding.)
Sander2
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 13 apr 2004 19:24
Locatie: Berkel en Rodenrijs

speedline schreef:
Sander2 schreef:Maus, al laten chippen? :worship:
Ik heb in ieder geval nog niet gehoord van Jeroen dat ie langs geweest is. Zelf zien ook niet want ik ben namelijk (bijna) nooit in Zevenhuizen.
@speedline : Wat zouden de voordelen zijn van een reflash van van de ECU? Vermogens winst zal minimaal zijn neem ik aan, wellicht het beter lopen van de motor in koude toestand? Ik heb ook weleens gelezen dat de auto zuiniger zal rijden?! Bedankt voor je bijdrage! (Y)
Plaats reactie