kwaaltjes RS / chippen RS
-
- Berichten: 571
- Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
- Locatie: Utrecht
Hallo luitjes,
Ik ben nog nieuw op dit forum. Ik heb een Clio RS (phase 2). Zie ook topic wie is wie.
Maar ik heb twee probleempjes en misschien weet iemand de oplossing. Sinds ik de Clio drie maanden geleden kocht loopt ie de eerste 5 minuten na een koude start niet goed. Hij houdt duidelijk in alsof ie niet genoeg brandstof krijgt ofzo. Kent iemand dit probleem en wat is er aan te doen?
Ook loopt ie behoorlijk belabberd stationair. Ik kan me voorstellen dat een hoge pk motor niet helemaal vloeiend rondloopt, maar die van mij loopt wel erg te bokken. Iemand anders ook last van (gehad)? Hij is trouwens nog helemaal standaard. Blok is dus niet onder handen genomen, ander filter, andere uitlaat oid.
Ik hoop dat iemand me kan helpen. De dealer vooralsnog niet.
Thnx
Ik ben nog nieuw op dit forum. Ik heb een Clio RS (phase 2). Zie ook topic wie is wie.
Maar ik heb twee probleempjes en misschien weet iemand de oplossing. Sinds ik de Clio drie maanden geleden kocht loopt ie de eerste 5 minuten na een koude start niet goed. Hij houdt duidelijk in alsof ie niet genoeg brandstof krijgt ofzo. Kent iemand dit probleem en wat is er aan te doen?
Ook loopt ie behoorlijk belabberd stationair. Ik kan me voorstellen dat een hoge pk motor niet helemaal vloeiend rondloopt, maar die van mij loopt wel erg te bokken. Iemand anders ook last van (gehad)? Hij is trouwens nog helemaal standaard. Blok is dus niet onder handen genomen, ander filter, andere uitlaat oid.
Ik hoop dat iemand me kan helpen. De dealer vooralsnog niet.
Thnx
Laatst gewijzigd door GijsClioRS op vr 18 feb 2005 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Klinkt bekent in de oren.
Aan je eerst genoemde probleem is weinig aan te doen. Daar hebben meer RS'en last vast, zelfs de mijne (phase 3). Met m'n phase 2 ben ik daarmee geregeld terug gegaan naar de dealer, maar die konden dat niet verhelpen.
Je probleem met 't stationair lopen heb ik niet gehad, denk wel dat de dealer dat op kan lossen.

Aan je eerst genoemde probleem is weinig aan te doen. Daar hebben meer RS'en last vast, zelfs de mijne (phase 3). Met m'n phase 2 ben ik daarmee geregeld terug gegaan naar de dealer, maar die konden dat niet verhelpen.
Je probleem met 't stationair lopen heb ik niet gehad, denk wel dat de dealer dat op kan lossen.
-
- Berichten: 571
- Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
- Locatie: Utrecht
Vervelend dat er aan dat inhouden bij koude start weinig gedaan kan worden want ik vind 't behoorlijk irritant! Ik ga toch de dealer nog eens vragen naar beide problemen te kijken. Nog dik 1,5 jaar garantie dus daar moet ik maar gebruik van maken.
Ben alleen bang dat ze het weer niet kunnen verhelpen.
Iemand anders die dezelfde problemen heeft (of liever: had)?
Iemand anders die dezelfde problemen heeft (of liever: had)?
Het is ook behoorlijk irritant, maar we zullen er mee moeten leren leven.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Klopt, die van mij heeft er ook last van maar dan hooguit de eerste km.
Ik denk dat het temaken heeft met het electronische gaspendaal.
Ik denk dat het temaken heeft met het electronische gaspendaal.
De clio is ingeruild!
Hi,
ik heb een Clio 2 phase 3 en ik heb niet echt dat hij inhoudt, zeker omdat ik hem altijd normaal warm rij voordat ik ga gassen, maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid), het lijkt net alsof hij dan ineens wakker is, en meer wil....(Ik merk het altijd bij het weg rijden van werk, eerste meters rustig rijden....Wellicht misschien vaag beschreven, maar ik hoop dat iemand het begrijpt.
@ Maus, heb jij je auto weleens op de bank gehad voor een vermogen meting? (Omdat hij gemeten maar(?) 165 PK zou hebben volgens een auto blad??)
Thx.
Sander
ik heb een Clio 2 phase 3 en ik heb niet echt dat hij inhoudt, zeker omdat ik hem altijd normaal warm rij voordat ik ga gassen, maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid), het lijkt net alsof hij dan ineens wakker is, en meer wil....(Ik merk het altijd bij het weg rijden van werk, eerste meters rustig rijden....Wellicht misschien vaag beschreven, maar ik hoop dat iemand het begrijpt.

@ Maus, heb jij je auto weleens op de bank gehad voor een vermogen meting? (Omdat hij gemeten maar(?) 165 PK zou hebben volgens een auto blad??)
Thx.
Sander
-
- Berichten: 1001
- Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
- Locatie: Rotterdam
Een Clio RS van een maat van mij geeft op de Dyno 151 Pk aan de wielen, als we aannemen dat er 10-15% verlies op treedt in de aandrijflijn,Sander2 schreef:@ Maus, heb jij je auto weleens op de bank gehad voor een vermogen meting? (Omdat hij gemeten maar(?) 165 PK zou hebben volgens een auto blad??)
Thx.
Sander
dan heeft die Clio RS dus 165-174 pk aan de aan de krukas, maar die discussie is hier al vaker geweest

Koude motor loopt over het algemeen volgas wel een stukje harder jaSander2 schreef: maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid),

Ik bedoelde continue gas bij iets als 30 km/uur....Riël schreef:Koude motor loopt over het algemeen volgas wel een stukje harder jaSander2 schreef: maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid),maar, niet doen dus.


Dit is ook een bekend "probleem", denk ook dat Gijs dit bedoeld. Kheb 't gehad bij m'n phase 2 en nu met de phase 3 precies hetzelfde.Sander2 schreef:Hi,
ik heb een Clio 2 phase 3 en ik heb niet echt dat hij inhoudt, zeker omdat ik hem altijd normaal warm rij voordat ik ga gassen, maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid), het lijkt net alsof hij dan ineens wakker is, en meer wil....(Ik merk het altijd bij het weg rijden van werk, eerste meters rustig rijden....Wellicht misschien vaag beschreven, maar ik hoop dat iemand het begrijpt.![]()
Zoals Maurits al aan gaf is 't wellicht te verwijten aan het electronische gaspedaal en / of de electronische gasklep.
O ja, ik heb 'm niet op de bank gehad, dus ik weet niet of die gemeten waarden relevant zijn of niet.

alles wordt tegenwoordig elektronisch geregeld ivm katalysator, de karakteristiek word dus door de computer bepaald.
Pas als je de computer aan ga passen is het opgelost, misschien kan dit een gespecialiseerd tuningbedrijf doen.
Stationair moet ie gewoon goed lopen, dit klopt niet.
Afstellen ?
Pas als je de computer aan ga passen is het opgelost, misschien kan dit een gespecialiseerd tuningbedrijf doen.
Stationair moet ie gewoon goed lopen, dit klopt niet.
Afstellen ?
In de diverse dyno-topics is hier al uitgebreid over gepraat en het klopt dat een RS motor niet het vermogen heeft wat ze beweren.Sander2 schreef:Hi,
ik heb een Clio 2 phase 3 en ik heb niet echt dat hij inhoudt, zeker omdat ik hem altijd normaal warm rij voordat ik ga gassen, maar wat mij opvalt, is dat hij wel de eerste kilometer bij continue gas ineens een duw in de rug geeft (2e versnelling continue snelheid), het lijkt net alsof hij dan ineens wakker is, en meer wil....(Ik merk het altijd bij het weg rijden van werk, eerste meters rustig rijden....Wellicht misschien vaag beschreven, maar ik hoop dat iemand het begrijpt.![]()
@ Maus, heb jij je auto weleens op de bank gehad voor een vermogen meting? (Omdat hij gemeten maar(?) 165 PK zou hebben volgens een auto blad??)
Thx.
Sander
Het excuus is dan dat 'de auto wel de prestaties en het rijgenot biedt, zoals geadverteerd, dus er is niks aan de hand'.
De grap is ook dat Franse fabrikanten vaak in PK's een hoger getal opgeven dan in kW's. Voor de fase 3 geven ze bijvoorbeeld 131.5 kW op, en dat is 131.5 * 1.36 = 178,9 pk en geen 182.
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Zoals je al zegt is Renault niet de enige die dat doet... zeker niet!StevenK schreef:De grap is ook dat Franse fabrikanten vaak in PK's een hoger getal opgeven dan in kW's. Voor de fase 3 geven ze bijvoorbeeld 131.5 kW op, en dat is 131.5 * 1.36 = 178,9 pk en geen 182.
Maar goed, ik heb zelf ook wel het gevoel dat mijn RS dit 'probleem'' een beetje heeft. Bij koude motor draait hij met wat horten en stoten, zelfs stationair een beetje. Het is bij mij overigens wel na 1-2 minuten al weg, dus ik weet niet hoe lang hij bij jou er last van heeft...
Denk zelf overigens dat het met de nokkenas te maken heeft of, zoals Maus zegt, met de uitstoot (die de computer regelt) van gassen.
Elmo
Ik kan uit betrouwbare bron meedelen dat het rotte lopen van een RS puur ligt aan de software van de ECU (motormanagement computer). Het is dus bewust geprogrammeerd en niet iets waar de dealer of importeur iets aan kan doen.
Behalve als er een software update komt van de fabrikant. Die kan dan worden geupload of geflashed naar de ECU toe.
De software is zo geschreven om de motor schoon te laten lopen en motor en katalysator snel te laten opwarmen. Er wordt een speciale warmloopregeling voor de ontsteking gebruikt die dat bewerkstelligt. Dus het slechte stationair lopen en het slechte oppakken bij koude motor is onderandere hier debet aan.
Als je dan normaal probeert te rijden reageert de motor slecht als je koppel vraagt. Dit omdat de ECU moet switchen tussen snel opwarmen en een normaal rijprogramma. De motor zelf loopt dan wat achter op de feiten vanwege de lage koelvloeistof en motor temperatuur waardoor de motor niet mooi rond draait.
Let wel dat dit een versimpelde uitleg is. De exacte werking van de ECU en haar software is nog vele malen gecompliceerder.
Behalve als er een software update komt van de fabrikant. Die kan dan worden geupload of geflashed naar de ECU toe.
De software is zo geschreven om de motor schoon te laten lopen en motor en katalysator snel te laten opwarmen. Er wordt een speciale warmloopregeling voor de ontsteking gebruikt die dat bewerkstelligt. Dus het slechte stationair lopen en het slechte oppakken bij koude motor is onderandere hier debet aan.
Als je dan normaal probeert te rijden reageert de motor slecht als je koppel vraagt. Dit omdat de ECU moet switchen tussen snel opwarmen en een normaal rijprogramma. De motor zelf loopt dan wat achter op de feiten vanwege de lage koelvloeistof en motor temperatuur waardoor de motor niet mooi rond draait.
Let wel dat dit een versimpelde uitleg is. De exacte werking van de ECU en haar software is nog vele malen gecompliceerder.
Laatst gewijzigd door speedline op za 7 aug 2004 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 571
- Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
- Locatie: Utrecht
Helder verhaal van Speedline dat ik inmiddels kan bevestigen. Ik ben vrijdag nog even naar de dealer gereden en gemeld dat ik bovenstaand probleem nog steeds had.
Ze kwamen dus ook met het verhaal dat vanwege de huidige (hoge)milieunormen de kat e.d. zo snel mogelijk warm moeten worden en dat programma conflicteert dan met het normale rij-programma. Blijft hinderlijk maar moeten we inderdaad mee leven.
Even offtopic: stond trouwens mooie grijze RS bij werkplaats Stam in Utrecht. Iemand van hier?
Ze kwamen dus ook met het verhaal dat vanwege de huidige (hoge)milieunormen de kat e.d. zo snel mogelijk warm moeten worden en dat programma conflicteert dan met het normale rij-programma. Blijft hinderlijk maar moeten we inderdaad mee leven.
Even offtopic: stond trouwens mooie grijze RS bij werkplaats Stam in Utrecht. Iemand van hier?
Dit is wellicht ook de verklaring waarom de motor temp. meter zo snel al oploopt bij de Clio. (Als je je straat al uitrijdt...) Mijn megane coupe 2.0 16v IDE motor deed er veel langer over...speedline schreef:Als je dan normaal probeert te rijden reageert de motor slecht als je koppel vraagt. Dit omdat de ECU moet switchen tussen snel opwarmen en een normaal rijprogramma. De motor zelf loopt dan wat achter op de feiten vanwege de lage koelvloeistof en motor temperatuur waardoor de motor niet mooi rond draait.
-
- Berichten: 571
- Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
- Locatie: Utrecht
Dat viel me ook al op ja. Alleen jammer dat er geen olietemp. meter in het dashboard zit. Dan weet je pas echt wanneer het gas er op kan. Zou op zich best mogen voor het geld van een RS. Zelfs in mijn Peugeot 106 zat een olietemp. meterSander2 schreef:Dit is wellicht ook de verklaring waarom de motor temp. meter zo snel al oploopt bij de Clio. (Als je je straat al uitrijdt...) Mijn megane coupe 2.0 16v IDE motor deed er veel langer over...speedline schreef:Als je dan normaal probeert te rijden reageert de motor slecht als je koppel vraagt. Dit omdat de ECU moet switchen tussen snel opwarmen en een normaal rijprogramma. De motor zelf loopt dan wat achter op de feiten vanwege de lage koelvloeistof en motor temperatuur waardoor de motor niet mooi rond draait.

Nou daar hoef je niet mee te leven hoor... Er komt een software update c.q. "chiptuning" beschikbaar waarmee onder andere dit probleem uit de wereld wordt geholpen.GijsClioRS schreef:Helder verhaal van Speedline dat ik inmiddels kan bevestigen. Ik ben vrijdag nog even naar de dealer gereden en gemeld dat ik bovenstaand probleem nog steeds had.
Ze kwamen dus ook met het verhaal dat vanwege de huidige (hoge)milieunormen de kat e.d. zo snel mogelijk warm moeten worden en dat programma conflicteert dan met het normale rij-programma. Blijft hinderlijk maar moeten we inderdaad mee leven.
Die direkt ingespoten motor (die overigens stilletjes uit het modelgamma is afgevoerd vanwege de fantastische "betrouwbaarheid") draait veel efficienter. Hij geeft minder warmte af en mede daardoor warmt de motor minder snel op.Sander2 schreef: Dit is wellicht ook de verklaring waarom de motor temp. meter zo snel al oploopt bij de Clio. (Als je je straat al uitrijdt...) Mijn megane coupe 2.0 16v IDE motor deed er veel langer over...
Dus een klein beetje appels en peren vergelijken. Alhoewel zowel de appel als de peer hier de zelfde software trucs gebruiken om de kat snel op te warmen... Maar met wat onderlinge verschillen...
-
- Berichten: 571
- Lid geworden op: wo 21 jul 2004 14:32
- Locatie: Utrecht
Enig idee wanneer en waar deze chip beschikbaar zal zijn? Kosten? En zal ik dan problemen krijgen met de topoccasion-garantie die ik nog 1,5 jaar heb? Nog andere voordelen van zo'n chippie, vermogenswinst?speedline schreef:Nou daar hoef je niet mee te leven hoor... Er komt een software update c.q. "chiptuning" beschikbaar waarmee onder andere dit probleem uit de wereld wordt geholpen.GijsClioRS schreef:Helder verhaal van Speedline dat ik inmiddels kan bevestigen. Ik ben vrijdag nog even naar de dealer gereden en gemeld dat ik bovenstaand probleem nog steeds had.
Ze kwamen dus ook met het verhaal dat vanwege de huidige (hoge)milieunormen de kat e.d. zo snel mogelijk warm moeten worden en dat programma conflicteert dan met het normale rij-programma. Blijft hinderlijk maar moeten we inderdaad mee leven.
veul vragen dus...
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 18 mei 2004 11:09
- Locatie: Sappemeer
Heb hetzelfde probleem gehad met 1.6-16V, lag idd aan de gasklep. Groetjes en succes,Maus schreef:Het is ook behoorlijk irritant, maar we zullen er mee moeten leren leven.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Rudolf.
Ik heb ook een Clio 2 Fase 2 met een 1.6 16V motor en heb precies hetzelfde probleem, maar ik vindt ook dat mijne een te laag stationair toerental heeft! 500 toeren per minuut!?!?!Clio 1.6-16V schreef:Heb hetzelfde probleem gehad met 1.6-16V, lag idd aan de gasklep. Groetjes en succes,Maus schreef:Het is ook behoorlijk irritant, maar we zullen er mee moeten leren leven.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Rudolf.
Is dat toerental bij jullie ook zo laag??
-
- Berichten: 6419
- Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
dat is bij de mijne ook zo met koude moter draait ie 1000 toeren/min maar zodra die enigszins warm begint te worden daalt het naar circa 500 toeren negen van de tien x is de moter dan absoluut niet op bedrijfstempratuur en staat ie te stotteren bij het stationair draaien
GijsClioRS schreef:Enig idee wanneer en waar deze chip beschikbaar zal zijn? Kosten? En zal ik dan problemen krijgen met de topoccasion-garantie die ik nog 1,5 jaar heb? Nog andere voordelen van zo'n chippie, vermogenswinst?
veul vragen dus...
Reflash van ECU (je hoeft geen chip meer te vervangen maar het programma wordt in de ECU geladen) en Groep N vervangings ECU zijn beschikbaar. Mail naar speedline_37@hotmail.com voor informatie. Geen PM!Maus schreef:Ik geloof dat ik zeer binnenkort ff langsga in Zevenhuizen.
Je zult geen problemen krijgen met de garantie want de dealer ziet niet dat er een ander, sportief motormanagement programma is geplaatst. De aan handen en voeten gebonden medewerkers van Renault Nederland's TD (Ik snap niet dat ze die uberhaupt hebben...) kunnen dat ook niet.
Hadden jullie allemaal wel een exemplaar met elektronische gasklep dan? Alhoewel er al meer dan drie motortypen zijn voor alleen de Phase 1 en 2 waren de Phase 1's voornamelijk uitgerust met een normale gaskabelbediende gasklep. Geen ETC exemplaar.Maus schreef:Het is ook behoorlijk irritant, maar we zullen er mee moeten leren leven.
Ik ben er diverse malen mee terug geweest, op een gegeven moment wilden ze een trouble-shooter van Reno er bij laten komen, maar dat is er nooit van gekomen omdat ik vrij plotseling van de RS af was.
Mogelijk heeft de elektronische gasklep er iets mee te maken?
Anderen die ook dezelfde problemen gehad hebben, zijn (als ik mij niet vergis):
Maurits, Jeroen, Rasit.
Hmmm, weet je dat zeker?Clio 1.6-16V schreef:Heb hetzelfde probleem gehad met 1.6-16V, lag idd aan de gasklep. Groetjes en succes, Rudolf.
Ik heb in ieder geval nog niet gehoord van Jeroen dat ie langs geweest is. Zelf zien ook niet want ik ben namelijk (bijna) nooit in Zevenhuizen.Sander2 schreef:Maus, al laten chippen?
Euh, ik heb wel eens eerder mensen met een RS die vroegen waarom de motor een stationair laag toerental draaide goed laten kijken naar de schaalverdeling op de toerenteller. Dan blijkt dat de motor keurig op 750min-1 staat en blijft.Juno schreef:Ik heb ook een Clio 2 Fase 2 met een 1.6 16V motor en heb precies hetzelfde probleem, maar ik vindt ook dat mijne een te laag stationair toerental heeft! 500 toeren per minuut!?!?! Is dat toerental bij jullie ook zo laag??
Ik kan mij voorstellen dat jij dit ook hebt in je 1.6 16v want die heeft tenslotte hetzelfde Magnetti Spaghetti dashboard.
Dus ff goed kijken welk bolletje voor wat is. Als de motor echt rond de 500min-1 draait (wat je toch goed moet voelen want dan draait ie echt niet lekker rond meer) moet je er snel naar laten kijken door een gekwalificeerd en ervaren monteur met diagnose apparatuur.
Stotteren of onrond lopen? Kijk aub ook nog eens goed naar de toerenteller. Kan zijn dat ook jij de bolletjes voor 750 en 500 door elkaar haalt.spitsoor schreef:dat is bij de mijne ook zo met koude moter draait ie 1000 toeren/min maar zodra die enigszins warm begint te worden daalt het naar circa 500 toeren negen van de tien x is de moter dan absoluut niet op bedrijfstempratuur en staat ie te stotteren bij het stationair draaien
De dealer moet in staat zijn met de diagnose console het toerental iets te verhogen. Maar misschien is het mogelijk om het bij exemplaren bij ETC ook zelf te doen. Maar daar weet ik het fijne nog niet van...Juno schreef:Dus het is wel aan te raden om het toerental ff te laten afstellen?? FF wat hoger.
Maar of het uberhaupt nodig is? Dan moet je wel zeker weten dat je zoals bovenstaand al 2x gemeld, de bolletjes voor 750 en 500 niet door elkaar haalt.
Een RS heeft in ieder geval een Sagem dashboard, de overige types dacht ik ook.speedline schreef:
Ik kan mij voorstellen dat jij dit ook hebt in je 1.6 16v want die heeft tenslotte hetzelfde Magnetti Spaghetti dashboard.
Die bolletjesverwarring snap ik wel een beetje, maar een tweede blik op de teller toont toch duidelijk welk bolletje wat is.
rev it like a rental
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Jep de schaal is inderdaad (zoals bij iedere auto) iets anders onder de 1000 rpm. Ff goed kijken dus.
Heb zelf echter de laatste maanden last van een motor die, als hij koud is, niet lekker loopt. Als ik heb stationair laat lopen zie ik de toerenteller tussen 700 en 1000 rpm schommelen. Na enkele seconden is het weg, maar mijn motor is zo wel 2-3 keer uitgevallen. Zolang het niet (steeds) vaker gebeurd en het niet (steeds) langer is laat ik het maar voor wat het is, onder het motto 'een snelle nokkenas is een onregelmatige nokkenas'. Zou het iets met mijn uitlaat te maken kunnen hebben? (ZDeze Sebring heeft uiteraard een andere weerstand dan een standaard ding.)
Heb zelf echter de laatste maanden last van een motor die, als hij koud is, niet lekker loopt. Als ik heb stationair laat lopen zie ik de toerenteller tussen 700 en 1000 rpm schommelen. Na enkele seconden is het weg, maar mijn motor is zo wel 2-3 keer uitgevallen. Zolang het niet (steeds) vaker gebeurd en het niet (steeds) langer is laat ik het maar voor wat het is, onder het motto 'een snelle nokkenas is een onregelmatige nokkenas'. Zou het iets met mijn uitlaat te maken kunnen hebben? (ZDeze Sebring heeft uiteraard een andere weerstand dan een standaard ding.)
@speedline : Wat zouden de voordelen zijn van een reflash van van de ECU? Vermogens winst zal minimaal zijn neem ik aan, wellicht het beter lopen van de motor in koude toestand? Ik heb ook weleens gelezen dat de auto zuiniger zal rijden?! Bedankt voor je bijdrage!speedline schreef:Ik heb in ieder geval nog niet gehoord van Jeroen dat ie langs geweest is. Zelf zien ook niet want ik ben namelijk (bijna) nooit in Zevenhuizen.Sander2 schreef:Maus, al laten chippen?
