[5GTT] [29-7-04]andere motor: Alleen nog afstellen :D

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

Idd, je kan de draden van het thermocontact kort sluiten.

Niet draaien? Relais defect of geen spanning op relais
Wel draaien? Thermocontact
Rick D.
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 4 apr 2003 21:48
Locatie: Maarssenbroek

SimonBalk schreef:Thermocontact heb ik al vervangen door het exemplaar dat ik altijd gebuikte.
Kan dan nog steeds zijn dat deze defect is.
Laatst gewijzigd door Rick D. op vr 30 jul 2004 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Inderdaad,als je die 2 draden,tegen elkaar houd zou hij het moeten doen,zoniet.wordt het verder meten :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het relais zit in de windvanger passagierskant naast de radiateur, kijk of 't stekkertje goed is, niet nat etc. Is vaak de boosdoener.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

check ook je olie pijl!! volgens je drukmeter staat je pijl nu te laag
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Abel schreef:check ook je olie pijl!! volgens je drukmeter staat je pijl nu te laag
De olie staat tegen het max aan. Verder gaat bij mij dacht ik de naald van de drukmeter alleen omhoog als de motor loopt.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

als je hem op contact zet zal hij de olie pijl weergeven
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kan ook dat da tniet werkt.

Is de radiateur wel heet?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Best mogenlijk dus datde thermostaat dicht blijft staan.of was je er zeker van dat die goed werkte?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

SimonBalk schreef:ik heb de sensor in de radiateur vervangen door de sensor die in mijn oude radiateur zat. Voor zover ik weet werkt dat allemaal voordat de motor kapot ging. Alleen slaat de fan nu nog steeds niet aan. Bij welke stand moet de fan normaal gesproken aanslaan?

foto(voor de temperatuur aanwijzing):
[img]http://www.5GTT.com/foto's/blok13.jpg[/img]

Ik zit er nu aan te denken om een schakelaar in de auto te maken waarmee in de fan uit en aan kan doen.

Verder lukt het (stationair)afstellen niet echt. ik denk dat ik hiervoor iemand moet vragen die er verstand van heeft. Dan weet ik iig zeker dat het goed zit.
dit kan frans stokman doen, is vaak gratis
die temperatuur aanwijzing is hoog, de koelvin moet dan al aanslaan, deze slaat aan na het passeren van de bovenste streep
Anonymous

Je zit inmiddels op 90 graden ongeveer. Niet vreselijk druk maken dus :) Goed is anders.... dat wel :)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

sander,

nu je die andere radiateur van mij gekregen hebt, lijkt het me verstandig de koelvin-sensor dus te laten zitten.
Deze sensor krijgt stroom via een dynamopool waar altijd stroom op staat, ook bij stilstand
De andere stroomdraad van de koelvin is verbonden met de sensor in de radiateur.

die koelvin moet aanslaan, dit is essentieel, als het niet werkt wil ik er ook wel naar kijken, het moet gewoon werken.

de watertemperatuursensor die zit onder de waterpomp, deze stuurt de meter in het dashboard en waarschuwingslmapje voor oververhitting aan.
dit heeft niets met de regeling van de watertemperatuur te maken, het registreert slechts.

belangrijk is tevens dat de thermostaat open gaat, deze zit tegen de waterpomp in de grote slang vanaf de bovenkant radiateur.
je kan die thermostaat eruit halen door die slang van de waterpomp te halen.
dompel deze in water en ga dit koken.
dan zie je of de klep open gaat.

dus drie dingen
1. laat de sensor koelvin in de radiateur die je van mij gekregen hebt zitten.
2. sluit koelvin hierop juist aan
3. check thermostaat alvorens alles te monteren in een pan met heet water.

als je er niet uit komt sta ik tot je dienst.

tevens kun je dan zien hoe de gaskabel bevestigd dient te zijn door met mijn auto te vergelijken.
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

pierre, die radiateur ziet er goed uit. temperatuur is gelijk een streep lager + dat de vin nu zelf aanslaat.

Nu moet ik alleen de motor nog laten afstellen. Hiervoor heb ik nog niemand kunnen vinden, dus ik denk dat ik dat maar bij renault laat doen.

Verder heb ik een nieuw probleem. Wanneer ik mijn gewone licht aan doe, gaat ook mijn grootlicht aan. Omschakelen naar groot licht doet hij wel in de schakelaar (ik hoor het klikje) maar het licht blijft onveranderd op mijn dash. Misschien dat het komt omdat ik nogal wat koelvloeistof heb gemorst :( bij de radiateur wisseling.

Dat is in iedergeval iets voor morgen. vond het nu wel weer leuk geweest voor vandaag.
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

ook de houder van de gaskabel heb ik iets bijgebogen. Deze stond echt tever uit elkaar. Nu werkt het gas geven ook weer perfect! :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik vind dat afstellen altijd zo kneuzig klinken, er valt zo ongeveer nix af te stellen aan die DIS32 carbs... je hebt 2 schroeven en je zou bij meer laaddruk eens een sproeiertje kunnen wisselen.

Het CO afstellen is ook een eitje, neem nou dit:
http://www.renault-tuning.com/article.php?sid=30
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

SimonBalk schreef:pierre, die radiateur ziet er goed uit. temperatuur is gelijk een streep lager + dat de vin nu zelf aanslaat.

Nu moet ik alleen de motor nog laten afstellen. Hiervoor heb ik nog niemand kunnen vinden, dus ik denk dat ik dat maar bij renault laat doen.

Verder heb ik een nieuw probleem. Wanneer ik mijn gewone licht aan doe, gaat ook mijn grootlicht aan. Omschakelen naar groot licht doet hij wel in de schakelaar (ik hoor het klikje) maar het licht blijft onveranderd op mijn dash. Misschien dat het komt omdat ik nogal wat koelvloeistof heb gemorst :( bij de radiateur wisseling.

Dat is in iedergeval iets voor morgen. vond het nu wel weer leuk geweest voor vandaag.

zo, dat kun je snel, echt geweldig dat het nu goed is, ben echt blij voor je.
:) :) :) :) :) :) :wink: )
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

ik ben er ook erg blij mee. wilde eigenlijk gaan douchen en morgen verder gaan, maar ik kon het niet laten :P Na 4x verwisselen krijg je het wel onder de knie.
Steven schreef:Ik vind dat afstellen altijd zo kneuzig klinken, er valt zo ongeveer nix af te stellen aan die DIS32 carbs... je hebt 2 schroeven en je zou bij meer laaddruk eens een sproeiertje kunnen wisselen.

Het CO afstellen is ook een eitje, neem nou dit:
http://www.renault-tuning.com/article.php?sid=30
Daar ga ik morgen even naar kijken. Ik heb wel geprobeerd wat aan te passen, maar wat ik ook deed, het leek steeds slechter te worden. Anders gewoon even iemand zoeken die het voor me kan doen :P
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik neem aan en hoop toch dat je je geld van die anderen terugkrijgt he ?
anders even een advocaat erop. :gun:

afstellen is toch specialistenwerk, ook het Co moet kloppen, garage is vaak gratis als je een goede klant bent. :wink:
Laatst gewijzigd door pierre op vr 30 jul 2004 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

pierre schreef:ik neem aan en hoop toch dat je je geld van die anderen terugkrijgt he ?
anders even een advocaat erop. :wink:
Daar heb ik al naar gebeld en ik hem gewoon terug brengen. dat zit wel goed :P
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

ik heb er nu 90 km mee gereden en alles zag er goed uit. Alleen mijn olie druk meter doet het nog steeds bij vlagen. Was bij de vorige motor ook zo. misschien dat ik de contactpunten van de sensor nog even moet schoonmaken of misschien zit de fout wel in mijn dash.

Verder zie ik andere een schroef in de carb die ik nu heb wanneer vergeleken met mijn oude. Ik denk dat daardoor het afstellen van de CO misscien niet lukt.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik heb nog twee blauw gespoten lange zijstukken boven de achterlichten over, als nieuw zonder krasjes.
heb je er wat aan ?
gratis, ik gebruik ze niet.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Vandaag rijdend gezien in HHW!

Mooi man :worship:

(Y) (Y)
Alleen nog maar VW!
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

is er nu ook geen belg die met een identieke turbo rondrijdt? enkel de kapo was anders gelovek :S
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Droes schreef:is er nu ook geen belg die met een identieke turbo rondrijdt? enkel de kapo was anders gelovek :S
Lijkt er erg veel op, weet wie je bedoelt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SimonBalk
Berichten: 732
Lid geworden op: ma 24 feb 2003 8:32
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

R(ay)Si schreef:Vandaag rijdend gezien in HHW!

Mooi man :worship:

(Y) (Y)
Ik heb er onderhand alweer over de 2000 kilometers mee gereden. Geen problemen gehad tot nu toe. Ben er erg tevreden over :D
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Hij was onlangs ook al in Leiden gespot.. (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

nee, was in brielle dacht ik.
Plaats reactie