[19 16v] met warme motor niet meer willen starten

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

maar weer even een nieuw topic aangesleurd omdat ik hier niets over kan vinden.

ik heb vandaag een nieuw probleem geconstateerd bij mijn 19 16v en dat is :

als ik net een stuk heb gereden en dan de auto een aantal minuten laat staan dat hij niet meer wil starten, met koude motor starten is het geen probleem.

Kan er een probleem zijn met de sensor of met de automatische choke of zou het een computer fout zijn ?

heeft mischien iemand een idee want anders moet ik telkens me auto laten afkoelen en dan pas weer te kunnen starten
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Waarschijnlijk de BDP sensor van de ontsteking, die op de versnellingsbak zit.
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

waar staat BDP voor ? /me = n00b :D
Visscher
Berichten: 387
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Bovenste Doden Punt, zit op de versnellingsbak, boven het vliegwiel
Panoramix
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 15 mar 2002 0:00
Locatie: Gallië

Kan je hem wel starten als je hem door start met het gaspedaal op de bodem?

Dit euvel komt nog wel eens voor bij een R25 en dan ligt het vrij vaak aan de koudestartsensor, een andere/nieuwe erin en probleem opgelost.
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

heb het gas op alle punten geprobeerd maar heb geen verschil gemerkt..geen enkel plofje extra
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Is het niet de startmotor...
edwin19
Berichten: 1791
Lid geworden op: za 9 aug 2003 13:16
Locatie: Veendam
Contacteer:

is het hitteschild boven de startmotor nog wel aanwezig???
Jeroen V
Berichten: 750
Lid geworden op: do 27 dec 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Controleer eerst eens je massa punten aan het blok , je jou ook iets duidelijker kunnen zijn met je beschrijving...

Draait de startmotor fatsoenlijk?
zo nee > massa punt of gare startmotor
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als hij nou weer niet wil starten moet je even een bougiekabel eruit halen, daar een bougie instoppen, teggen het blok (massa) aanhouden en starten (met zn 2en) Dan kan je controleren of het probleem in de ontsteking zit, of in het brandstof systeem.

Succes
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ik heb precies hetzelfde probleem met m'n 2 liter motor...

maar dat schijnt te komen doordat de 1800 16v startmotor niet sterk genoeg is om de 2 liter motor snel genoeg rond te krijgen...(als ie warm is is de compressie volgens mij beter/hoger omdat "koudtoestand" spelingen meer opgeheven zijn)

williams startmotor erop en hij draait als een tiet...

maar goed...jij hebt nog de 1800 16v, dus weet ik niet of je het probleem hier moet zoeken...
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Ik denk ook de startmotor, door het warm zijn van je motor heb je kans dat er iets in je startmotor geen contact meer maakt (door uitzetten en krimpen i.v.m. de warmte van je motor) of draait je startmotor wel alleen slaat je auto niet meer aan???

suc6
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

startmotor draait gewoon , sloeg gewoon niet aan, nou weer geprobeert met warme motor maar doet het nou wel :S :S :S
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Verhaal lijkt me toch wel duidelijk genoeg
uitgelegt. Startmotor draaid wel rond maar
slaat niet aan. Je kunt idd ff proberen als ie
niet aanslaat om te kijken of ie vonkt door een
losse bougie in een kabel te doen, tegen je blok
te houden, te starten en kijken of de bougie
vonkt. Vonkt deze niet dan kun je er 90% zeker
vanuit gaan dat de bdp sensor defect is die aan
de bovenzijde van de bak zit tegen het vliegwiel
aan. Komt vaker voor en klinkt heel bekend in de
oren. geld trouwens voor veel renault motoren en
is al vaker aan de orde geweest...
>>>>> dit is geen spatie hoor riel :p <<<<<
Ik hoor het nog wel, Grtzz Tony :smoke:
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

nah apart ding..geen last meer van gehad :S volgens mij kan ik er beter een Cab. op drukken :D
Jasper16v
Berichten: 4881
Lid geworden op: za 1 dec 2001 0:00
Locatie: Emmen, Drenthe

iets zwaardere accu kan ook helpen, met iets meer startspanning
Jobba
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 12 dec 2003 19:20
Locatie: Heredia, Costa Rica
Contacteer:

als het toch vermoedelijk de startmotor of accu blijkt te zijn, zou je hem toch moeten kunnen aanduwen om dit te bevestigen? start ie dan wel dan weet je dit zeker, start ie niet kan het de ontsteking of benzinetoevoer zijn..
correct me if i'm wrong :)
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

argh.. startmotor draait prima , heb iets gelezen over de Bendix dat die niet goed zou kunnen uitschieten, maar als ik start schud me blok netjes dus lijkt me niet dat een ronddraaiende startmotor je blok zo kan laten bewegen.

had er laatst wel lastvan trouwens dat de startmotor 4x rond ging en toen net leek of ie vast zat, contact af en weer starten weer 4x rond en weer hang.
3e keer startte hij wel normaal

afgelopen zaterdag wou ik het even laten zien wat ie deed ( of juist niet deed = starten) maar toen vertoonde hij geen enkel probleem, warm / half warm / koud.. helemaal goed.

maar vandaag sta ik voor de winkel, even 15 mins gewinkeld kom terug , weer niet willen starten.
aflaten koelen , (3/4 uur wachten ) en na 3x starten doet ie het weer.

ik zal even een bougie opscharrelen en die meenemen , en als ie het weer doet even kijken of het aan de ontsteking ligt.

en kan iemand mij mischien uitleggen wat de BDP sensor doet , eerder hier opgemerkt in dit topic ?

b.v.d.
Anonymous

Monteer maar een nieuwe startmotor lijkt me. Hij krijgt hem namelijk niet goed rond als hij warm is.
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

dacht dat de theorie was dat als iets warmer is des te makkelijker te bewegen ?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

BDP sensor is de sensor die aan de ontsteking doorgeeft wanneer de zuiger het BDP (bovenste dode punt) bereikt, en dus moet ontsteken. Als de sensor vuil is o.i.d zal je ontsteking dus niet werken.
Laatst gewijzigd door Bart V op di 20 jul 2004 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

maar als die sensor vuil is zou je bij het rijden dus ook een verkeerde ontsteking hebben dus een slecht lopende motor ,maar hij loopt verder prima
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Nebula schreef:maar als die sensor vuil is zou je bij het rijden dus ook een verkeerde ontsteking hebben dus een slecht lopende motor ,maar hij loopt verder prima
In principe doet hij het OF wel OF niet, maar niet een beetje :)

Gewoon even vonk controleren als hij weer niet wil starten, maar wél rond draait.

Succes
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

naja, ding heeft het nog 2x gedaan en nog niet weer last van gehad, heb het probleem maar in het hoekje renault kwaal gedrukt.

vandaag nog geprobeerd distributie te vervangen, helwerk , eerst al kloten met de deksel van de riem, je kunt echt nergens bij , eindelijk deksel eraf , en toen proberen om de bout uit de krukas te halen, gefaald dus, luchtsleutel kreeg 'm niet los.

volgend keer maar grotere luchtsleutel zoeken..
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Nebula schreef:naja, ding heeft het nog 2x gedaan en nog niet weer last van gehad, heb het probleem maar in het hoekje renault kwaal gedrukt.

vandaag nog geprobeerd distributie te vervangen, helwerk , eerst al kloten met de deksel van de riem, je kunt echt nergens bij , eindelijk deksel eraf , en toen proberen om de bout uit de krukas te halen, gefaald dus, luchtsleutel kreeg 'm niet los.

volgend keer maar grotere luchtsleutel zoeken..
blij zijn dat je geen clio 16v of 5 16v hebt :wink: de 19 heeft behoorlijk wat sleutelvrijheid wat dat betreft... :)
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

ok nou ben ik het moe met die bak, moet ik weer weg auto nog half warm , WEER niet aanslaan, kap kwartier omhoog ff afkoelen, 1x starten en doet het weer, even later bij de snackbar 10 minuten uit, doet ie het pas naar 3x starten.

weet iemand waar alle sensoren zitten die benodigt zijn om de auto te laten starten , kheb de startmotor al besloten tot niet het probleem te zijn.

bvd
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Misschien je hele ontsteking eens vernieuwen? Ik heb dit probleem met een nwe motor gehad en een nwe startmotor. maar ik had dan ook een 2.0 en die krijgt de standaard startmotor niet rond. (zwaardere krukas. Zoals Patrick al zei een willi starter lost dit op.

Ik zou als ik jou was je pluskabel naar de startmotor vernieuwen en de massa kabel vn accu naar carr. Die kunnen ook rot zijn en dan met warmte niet voldoende stroom afgeven.

BDP-sensor is ook redelijk makkelijk te vervangen. Heb er nog wel 1 liggen om even te proberen anders.

Met wartme draait hij juist minder makkelijk omdat onderdelen uit zetten bij warmte ;)

Niet zo snel opgeven man...sommige van ons hebben grotere problemen gehad en uiteindelijk opgelost ;)
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

eheh ik geef ook niet op , maar hij flikt het me alleen als ik haast heb en echt weg moet ,nooit een keer als ik in de buurt ben van iemand die er meer van weet, zal van het weekend de ontsteking nakijken + bekabeling.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Gewoon ff bij de brezan rotor, verdeelkap en bougiekabels halen. En dan de 3-punts bougies bij de renault-dealer.

Als je niet zoveel cash hebt mag je ook langskomen in Lelystad. Ik heb nog een sloper 16v staan met nieuwe bougiekabels, rotor en verdeelkap. :) Die mag je dan wel hebben voor weinig :)
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

thnx for the offer maar zal eerst kijken of dat het probleem is.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Als je dat wil bekijken heb je die spullen toch nodig ;) Maar goed je kan het natuurlijk ook met nwe onderdelen proberen ;) Heb je trouwens een chamade? (je foto) en is het een ph1? Of ph2?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zo te zien een Chamade Fase 1 met TSW Imola velgen en een dubbele (Devil?) uitlaat :)
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Chamade ph1 rules :) hehe, wilde ik ff weten ;)
Martijn.
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 12 jul 2004 8:23
Locatie: Oosterwolde

yep..Chamade Ph1 , velgen moeten nog maar eens andere onder vorige eigenaar heeft nog wel wel 's wat stoepjes geschaafd , en uitlaat is volgens mij idd een devil , heb nog niet kunnen horen of ie herrie maakt want middenpijp is helemaal gaar volgende maand weer nieuwe funds voor dat :P
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Nebula schreef:yep..Chamade Ph1 , velgen moeten nog maar eens andere onder vorige eigenaar heeft nog wel wel 's wat stoepjes geschaafd , en uitlaat is volgens mij idd een devil , heb nog niet kunnen horen of ie herrie maakt want middenpijp is helemaal gaar volgende maand weer nieuwe funds voor dat :P
Maak je borst maar nat...heb maandje geleden nwe middenpijp erop gezet bij de mijne. 160 euro. Was de goedkoopste die ik vinden kon (bij de brezan). Zijn dure geintjes :(
Plaats reactie