Bombproof motorenbouw
Ik wil het in dit topic hebben over de bouw van een bombproof engine. Dus een motor ombouwen en geschikt maken voor extreme belasting.
We beginnen bij hoge kwaliteit zuigers. De voorkeur ligt hier bij smeed aluminium. Enorm sterk en duurzaam.
De beste merken op een rijtje:
Arias
http://www.ariaspistons.com
JE/Sportsman Racing Products
http://www.jepistons.com
Probe Industries
http://www.probeindustries.com
Ross
http://www.rosspistons.com
Venolia
http://www.venolia.com/
Wiseco
http://www.wiseco.com
Bovenstaande merken kunnen in enkele gevallen ook speciale zuigerpennen leveren. Dus extra dik en/of sterk voor turbo/nitro/nos applicatie. Of licht en sterk voor normaal aanzuigende applicatie.
Voor de ultieme "bombproof engine" combineer je een bovenstaande zuiger met deze verbindingsmaterialen van ARP Automotive Racing Products:
http://www.arp-bolts.com/
En wel de gehele motor! En in het bijzonder de cilinderkop(pen) met trekankers ("studs").
Spullen van ARP worden gebruikt bij iedere zichzelf respecterende tuner, motorenbouwer en anderzijds. Van Indycar tot F1 tot in zuigermotoren voor de vliegtuigindustrie.
Nu nog een compleet set drijfstangen en performance engine "here-we-come" Hier laat ik het bij 2 merken. Ook weer twee van de besten.
http://www.grpconrods.com
Carrillo Industries
http://www.carrilloind.com
Extreem sterk en dus geschikt voor een enorme toename van het koppel/ vermogen.
We beginnen bij hoge kwaliteit zuigers. De voorkeur ligt hier bij smeed aluminium. Enorm sterk en duurzaam.
De beste merken op een rijtje:
Arias
http://www.ariaspistons.com
JE/Sportsman Racing Products
http://www.jepistons.com
Probe Industries
http://www.probeindustries.com
Ross
http://www.rosspistons.com
Venolia
http://www.venolia.com/
Wiseco
http://www.wiseco.com
Bovenstaande merken kunnen in enkele gevallen ook speciale zuigerpennen leveren. Dus extra dik en/of sterk voor turbo/nitro/nos applicatie. Of licht en sterk voor normaal aanzuigende applicatie.
Voor de ultieme "bombproof engine" combineer je een bovenstaande zuiger met deze verbindingsmaterialen van ARP Automotive Racing Products:
http://www.arp-bolts.com/
En wel de gehele motor! En in het bijzonder de cilinderkop(pen) met trekankers ("studs").
Spullen van ARP worden gebruikt bij iedere zichzelf respecterende tuner, motorenbouwer en anderzijds. Van Indycar tot F1 tot in zuigermotoren voor de vliegtuigindustrie.
Nu nog een compleet set drijfstangen en performance engine "here-we-come" Hier laat ik het bij 2 merken. Ook weer twee van de besten.
http://www.grpconrods.com
Carrillo Industries
http://www.carrilloind.com
Extreem sterk en dus geschikt voor een enorme toename van het koppel/ vermogen.
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
In sommige gevallen kun je ook voor een gesmede sterkere krukas gaan.
[img]http://www.callies.com/images/catalog/cranks/hemi.gif[/img]
[img]http://www.callies.com/images/catalog/cranks/hemi.gif[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Om de krukas goed te ondersteunen en de hoofdlagers goed op hun plek te houden kun je ook gebruik maken van speciale hoofd-lagerkappen.
Deze worden meestal van staal vervaardigd.
[img]http://www.callies.com/images/catalog/caps.gif[/img]
Deze worden meestal van staal vervaardigd.
[img]http://www.callies.com/images/catalog/caps.gif[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
- Locatie: kuinre
- Contacteer:
ik hoop dat de speciale bestelde bussen (van mahle) wel een km of 10 kan rijden 

Ik weet dat Spesso veel verstevigde (kop)pakkingen maakt voor de race industrie. Heeft ook dikkere (tot 1,9mm) metaalverstevigde pakkingen staan voor de Renault 5 PH1 en Ph2 en Clio. Verder hebben ze ook verstevige pakkingen voor waterpomp, carb en carterpan etc. Misschien moet je daar ook eens informeren.
http://www.spesso.com/firsteng3.html
http://www.spesso.com/firsteng3.html
ff een update:speedline schreef:Ik wil het in dit topic hebben over de bouw van een bombproof engine. Dus een motor ombouwen en geschikt maken voor extreme belasting.
We beginnen bij hoge kwaliteit zuigers. De voorkeur ligt hier bij smeed aluminium. Enorm sterk en duurzaam.
De beste merken op een rijtje:
Arias
http://www.ariaspistons.com
JE/Sportsman Racing Products
http://www.jepistons.com
Probe Industries
http://www.probeindustries.com
Ross
http://www.rosspistons.com
Venolia
http://www.venolia.com/
Wiseco
http://www.wiseco.com
Bovenstaande merken kunnen in enkele gevallen ook speciale zuigerpennen leveren. Dus extra dik en/of sterk voor turbo/nitro/nos applicatie. Of licht en sterk voor normaal aanzuigende applicatie.
Voor de ultieme "bombproof engine" combineer je een bovenstaande zuiger met deze verbindingsmaterialen van ARP Automotive Racing Products:
http://www.arp-bolts.com/
En wel de gehele motor! En in het bijzonder de cilinderkop(pen) met trekankers ("studs").
Spullen van ARP worden gebruikt bij iedere zichzelf respecterende tuner, motorenbouwer en anderzijds. Van Indycar tot F1 tot in zuigermotoren voor de vliegtuigindustrie.
Nu nog een compleet set drijfstangen en performance engine "here-we-come" Hier laat ik het bij 2 merken. Ook weer twee van de besten.
http://www.grpconrods.com
Carrillo Industries
http://www.carrilloind.com
Extreem sterk en dus geschikt voor een enorme toename van het koppel/ vermogen.
what about
Accralite?
Omega?
Accralite heeft schijnbaar vele zuigers geleverd aan Sodemo...wellicht bekend hier...
Omega-zuigers heb ik laatst nog in m'n handen gehad, die hebben we in een 2.0 16v opel motor gestopt, samen met wat ander leuk spul...voor de autocross...
GOED SPUL!!! (en mooi ook nog!)
maar van Accralite zou ik nog wel willen weten of iemand hier ervaringen mee heeft...???
(oh ja nog een goeie: Arrow Precision...
maken titanium drijfstangen, kosten wel 2000 euro...maar dan heb je ook wat...
enige nadeel: om de 2 of 3 races motor uit elkaar en checken op ovaliteit van de bigends...en na ieder zeizoen vervangen...
wel 2/3 van het gewicht van een stalen (carrillo bijvoorbeeld) drijfstang en NET ZO STERK!!!

bombproof heb ik wel van gehoord, maar dan in een andere context, bv de bmw van de minister-president.
bombproof en bulletproof voor eventuele terroristische aanslagen, tís niet meer veilig na 11-9-2001.
wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?
-volgens mij niemand.
als ik het hier goed lees, zijn de meeste al blij dat ie gewoon loopt en nog niet doorgeroest is.
bombproof en bulletproof voor eventuele terroristische aanslagen, tís niet meer veilig na 11-9-2001.
wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?
-volgens mij niemand.
als ik het hier goed lees, zijn de meeste al blij dat ie gewoon loopt en nog niet doorgeroest is.
?pierre schreef:wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?

Och setje originele bussen en een bleedvalve kun je best lang mee spelen.
ik denk dat er meer mensen zijn die het WILLEN dan die het KUNNEN...pierre schreef:bombproof heb ik wel van gehoord, maar dan in een andere context, bv de bmw van de minister-president.
bombproof en bulletproof voor eventuele terroristische aanslagen, tís niet meer veilig na 11-9-2001.
wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?
-volgens mij niemand.
als ik het hier goed lees, zijn de meeste al blij dat ie gewoon loopt en nog niet doorgeroest is.
je kunt inderdaad met standaard spullen een heel eind komen...maar dan...voor DIEGENE die dan nog NET iets verder willen...is het toch fijn dat zulke spullen te verkrijgen zijn...
Maar als je lekker met je standaard motortje rond wil blijven rijden, even goeie vrienden, maar begrijp goed dat zulke spullen niet voor NIETS gemaakt worden
check.pierre schreef:wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?
there is no spoon.
ik snap wel dat je niet een motor die goed loopt uit elkaar gaat halen om (bijvoorbeeld) diue zuigers erin te stoppen, maar ik denk dat als je gaat kijken naar een setje nieuwe standaard zuigers of gesmede, dat het verschil niet zo heel groot is...
Als je dan in je achterhoofd hebt dat je iemand bent die TOCH vroeg of laat de druk op wil voeren, dan rijdt het een stuk fijner als je in je achterhoofd hebt dat die gesmede zuigers het met gemak aankunnen...
anders zit je de helft van de tijd te piekeren of het allemaal wel heel blijft...
en ALS je std zuigers dan overlijden, ben je verder van huis...(qua geld,tijd,vrolijkheid
)
maar goed...
smijn mening...
Als je dan in je achterhoofd hebt dat je iemand bent die TOCH vroeg of laat de druk op wil voeren, dan rijdt het een stuk fijner als je in je achterhoofd hebt dat die gesmede zuigers het met gemak aankunnen...
anders zit je de helft van de tijd te piekeren of het allemaal wel heel blijft...
en ALS je std zuigers dan overlijden, ben je verder van huis...(qua geld,tijd,vrolijkheid

maar goed...
smijn mening...
Alleen dat sparen schiet niet op met een GTT, omdat er steeds onderhoud aan is
Maar we doen ons best... Ik WIL wel gesmede zuigers 

origineel houden dat dingMatijs schreef:Alleen dat sparen schiet niet op met een GTT, omdat er steeds onderhoud aan isMaar we doen ons best... Ik WIL wel gesmede zuigers

hahaha...
noem eens DRIE geheel ORIGINELE GTT's binnen RTC...

noem eens DRIE geheel ORIGINELE GTT's binnen RTC...



Die van mij is 1PtrGte schreef:hahaha...
noem eens DRIE geheel ORIGINELE GTT's binnen RTC...
![]()
![]()

oke...ik heb al één turfje gezet op m'n papiertje hierMatthijs schreef:Die van mij is 1PtrGte schreef:hahaha...
noem eens DRIE geheel ORIGINELE GTT's binnen RTC...
![]()
![]()
shit dit gaat weer nergens over
zometeen weer een slotje...

zometeen weer een slotje...

Heb jij gedaan danPtrGte schreef:shit dit gaat weer nergens over![]()
zometeen weer een slotje...


Te laat...Matthijs schreef:origineel houden dat dingMatijs schreef:Alleen dat sparen schiet niet op met een GTT, omdat er steeds onderhoud aan isMaar we doen ons best... Ik WIL wel gesmede zuigers

Ik wil alles origineel houden voor je, maar de motor moet er toch aan geloven. Ik ga toch echt niet lang met die gammele ph.1 zooi rondrijden. Dat moet toch ooit een mooi fel ph.2 blokje worden. Of misschien nog wel iets heel anders...
Verbeteringen zijn altijd goed toch ? Maar geen rice-zakenMatijs schreef:Te laat...Matthijs schreef:origineel houden dat dingMatijs schreef:Alleen dat sparen schiet niet op met een GTT, omdat er steeds onderhoud aan isMaar we doen ons best... Ik WIL wel gesmede zuigers
Ik wil alles origineel houden voor je, maar de motor moet er toch aan geloven. Ik ga toch echt niet lang met die gammele ph.1 zooi rondrijden. Dat moet toch ooit een mooi fel ph.2 blokje worden. Of misschien nog wel iets heel anders...

Advies van een trotse Copa owner

Nee ik speel nog steeds met de gedachte om eens een AT kop erop te schroeven en een R5T-achtig blokje van de maken
Maar voorlopig staan er nog een hoop andere dingen bovenaan het "wat doe ik met mijn spaargeld"-lijstje 

Kop is anders van een AT en een T1Matijs schreef:Nee ik speel nog steeds met de gedachte om eens een AT kop erop te schroeven en een R5T-achtig blokje van de makenMaar voorlopig staan er nog een hoop andere dingen bovenaan het "wat doe ik met mijn spaargeld"-lijstje
die kop komt toch niet overeen qua water en olie-kanalen ?Matijs schreef:Nee ik speel nog steeds met de gedachte om eens een AT kop erop te schroeven en een R5T-achtig blokje van de makenMaar voorlopig staan er nog een hoop andere dingen bovenaan het "wat doe ik met mijn spaargeld"-lijstje
there is no spoon.
Dat zeg ikTijn schreef:die kop komt toch niet overeen qua water en olie-kanalen ?Matijs schreef:Nee ik speel nog steeds met de gedachte om eens een AT kop erop te schroeven en een R5T-achtig blokje van de makenMaar voorlopig staan er nog een hoop andere dingen bovenaan het "wat doe ik met mijn spaargeld"-lijstje

Nou, dat moet ik dan nog maar eens onderzoeken 
Edit: Iemand misschien plaatjes van? Over het inwendige van de R5T heb ik helaas nog weinig info kunnen vinden.

Edit: Iemand misschien plaatjes van? Over het inwendige van de R5T heb ik helaas nog weinig info kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door Matijs op do 15 jul 2004 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat hoeft niet........ ik heb het bewijs hier wel staanMatijs schreef:Nou, dat moet ik dan nog maar eens onderzoeken

Sven vroeg het me eens......... ff de auto in gedoken en dat klopte.......
Ik kon een T1 kop kopen voor 60 euro........ had ik het maar gedaan

Ja ik heb helaas geen T1 in de schuur staan 

Beter een T2 kopen is het adviesMatijs schreef:Ja ik heb helaas geen T1 in de schuur staan


Het is een T1 of niks, persoonlijk vind ik de T2 niet zo boeiend.
Maar is het onderblok van de Turbo anders dan van de AT dan?
Maar is het onderblok van de Turbo anders dan van de AT dan?
Onderblok niet. T2 is gewoon net wat beter hier en daar....... lees nou maar eens het grote Turbo boek..... dan spreek ik je wel weerMatijs schreef:Het is een T1 of niks, persoonlijk vind ik de T2 niet zo boeiend.
Maar is het onderblok van de Turbo anders dan van de AT dan?

Prijs/Kwaliteit verschil zeg maar...
Nee ik bedoel het verschil tussen de waterkanalen van de Turbo en de AT...