Bombproof motorenbouw

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Ik wil het in dit topic hebben over de bouw van een bombproof engine. Dus een motor ombouwen en geschikt maken voor extreme belasting.

We beginnen bij hoge kwaliteit zuigers. De voorkeur ligt hier bij smeed aluminium. Enorm sterk en duurzaam.



De beste merken op een rijtje:


Arias
http://www.ariaspistons.com

JE/Sportsman Racing Products
http://www.jepistons.com

Probe Industries
http://www.probeindustries.com

Ross
http://www.rosspistons.com

Venolia
http://www.venolia.com/

Wiseco
http://www.wiseco.com


Bovenstaande merken kunnen in enkele gevallen ook speciale zuigerpennen leveren. Dus extra dik en/of sterk voor turbo/nitro/nos applicatie. Of licht en sterk voor normaal aanzuigende applicatie.

Voor de ultieme "bombproof engine" combineer je een bovenstaande zuiger met deze verbindingsmaterialen van ARP Automotive Racing Products:

http://www.arp-bolts.com/
En wel de gehele motor! En in het bijzonder de cilinderkop(pen) met trekankers ("studs").

Spullen van ARP worden gebruikt bij iedere zichzelf respecterende tuner, motorenbouwer en anderzijds. Van Indycar tot F1 tot in zuigermotoren voor de vliegtuigindustrie.

Nu nog een compleet set drijfstangen en performance engine "here-we-come" Hier laat ik het bij 2 merken. Ook weer twee van de besten.


http://www.grpconrods.com

Carrillo Industries
http://www.carrilloind.com

Extreem sterk en dus geschikt voor een enorme toename van het koppel/ vermogen.
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

In sommige gevallen kun je ook voor een gesmede sterkere krukas gaan.

[img]http://www.callies.com/images/catalog/cranks/hemi.gif[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Om de krukas goed te ondersteunen en de hoofdlagers goed op hun plek te houden kun je ook gebruik maken van speciale hoofd-lagerkappen.

Deze worden meestal van staal vervaardigd.

[img]http://www.callies.com/images/catalog/caps.gif[/img]
Laatst gewijzigd door speedline op di 23 mar 2004 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

na zuigers, drijfstangen en bouten ben je nu wel aan speciale bussen en pakkingen toe.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

robert schreef:na zuigers, drijfstangen en bouten ben je nu wel aan speciale bussen en pakkingen toe.
Be my guest...
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

kyk dit zyn nog eens nuttige en uitgewerkte topics waar iedereen iets aan heeft die het serieus aan
wil pakken

hopelyk volgen er nog een paar meer die ook zo uitgewerkt worden :worship:
marcel
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

ik hoop dat de speciale bestelde bussen (van mahle) wel een km of 10 kan rijden :D
tyberium
Berichten: 389
Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Ik weet dat Spesso veel verstevigde (kop)pakkingen maakt voor de race industrie. Heeft ook dikkere (tot 1,9mm) metaalverstevigde pakkingen staan voor de Renault 5 PH1 en Ph2 en Clio. Verder hebben ze ook verstevige pakkingen voor waterpomp, carb en carterpan etc. Misschien moet je daar ook eens informeren.

http://www.spesso.com/firsteng3.html
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

speedline schreef:Ik wil het in dit topic hebben over de bouw van een bombproof engine. Dus een motor ombouwen en geschikt maken voor extreme belasting.

We beginnen bij hoge kwaliteit zuigers. De voorkeur ligt hier bij smeed aluminium. Enorm sterk en duurzaam.



De beste merken op een rijtje:


Arias
http://www.ariaspistons.com

JE/Sportsman Racing Products
http://www.jepistons.com

Probe Industries
http://www.probeindustries.com

Ross
http://www.rosspistons.com

Venolia
http://www.venolia.com/

Wiseco
http://www.wiseco.com


Bovenstaande merken kunnen in enkele gevallen ook speciale zuigerpennen leveren. Dus extra dik en/of sterk voor turbo/nitro/nos applicatie. Of licht en sterk voor normaal aanzuigende applicatie.

Voor de ultieme "bombproof engine" combineer je een bovenstaande zuiger met deze verbindingsmaterialen van ARP Automotive Racing Products:

http://www.arp-bolts.com/
En wel de gehele motor! En in het bijzonder de cilinderkop(pen) met trekankers ("studs").

Spullen van ARP worden gebruikt bij iedere zichzelf respecterende tuner, motorenbouwer en anderzijds. Van Indycar tot F1 tot in zuigermotoren voor de vliegtuigindustrie.

Nu nog een compleet set drijfstangen en performance engine "here-we-come" Hier laat ik het bij 2 merken. Ook weer twee van de besten.


http://www.grpconrods.com

Carrillo Industries
http://www.carrilloind.com

Extreem sterk en dus geschikt voor een enorme toename van het koppel/ vermogen.
ff een update:

what about

Accralite?

Omega?

Accralite heeft schijnbaar vele zuigers geleverd aan Sodemo...wellicht bekend hier...

Omega-zuigers heb ik laatst nog in m'n handen gehad, die hebben we in een 2.0 16v opel motor gestopt, samen met wat ander leuk spul...voor de autocross...
GOED SPUL!!! (en mooi ook nog!)

maar van Accralite zou ik nog wel willen weten of iemand hier ervaringen mee heeft...???

(oh ja nog een goeie: Arrow Precision...

maken titanium drijfstangen, kosten wel 2000 euro...maar dan heb je ook wat...

enige nadeel: om de 2 of 3 races motor uit elkaar en checken op ovaliteit van de bigends...en na ieder zeizoen vervangen...

wel 2/3 van het gewicht van een stalen (carrillo bijvoorbeeld) drijfstang en NET ZO STERK!!! 8)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

bombproof heb ik wel van gehoord, maar dan in een andere context, bv de bmw van de minister-president.
bombproof en bulletproof voor eventuele terroristische aanslagen, tís niet meer veilig na 11-9-2001.

wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?
-volgens mij niemand.
als ik het hier goed lees, zijn de meeste al blij dat ie gewoon loopt en nog niet doorgeroest is.
Anonymous

pierre schreef:wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?
? :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Och setje originele bussen en een bleedvalve kun je best lang mee spelen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

pierre schreef:bombproof heb ik wel van gehoord, maar dan in een andere context, bv de bmw van de minister-president.
bombproof en bulletproof voor eventuele terroristische aanslagen, tís niet meer veilig na 11-9-2001.

wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?
-volgens mij niemand.
als ik het hier goed lees, zijn de meeste al blij dat ie gewoon loopt en nog niet doorgeroest is.
ik denk dat er meer mensen zijn die het WILLEN dan die het KUNNEN... :wink:

je kunt inderdaad met standaard spullen een heel eind komen...maar dan...voor DIEGENE die dan nog NET iets verder willen...is het toch fijn dat zulke spullen te verkrijgen zijn...

Maar als je lekker met je standaard motortje rond wil blijven rijden, even goeie vrienden, maar begrijp goed dat zulke spullen niet voor NIETS gemaakt worden :wink:
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

pierre schreef:wie kan en wil voor zijn 5 gt turbo veel geld neertellen voor gesmede zuigers etc ?
check.
there is no spoon.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ik snap wel dat je niet een motor die goed loopt uit elkaar gaat halen om (bijvoorbeeld) diue zuigers erin te stoppen, maar ik denk dat als je gaat kijken naar een setje nieuwe standaard zuigers of gesmede, dat het verschil niet zo heel groot is...
Als je dan in je achterhoofd hebt dat je iemand bent die TOCH vroeg of laat de druk op wil voeren, dan rijdt het een stuk fijner als je in je achterhoofd hebt dat die gesmede zuigers het met gemak aankunnen...

anders zit je de helft van de tijd te piekeren of het allemaal wel heel blijft...

en ALS je std zuigers dan overlijden, ben je verder van huis...(qua geld,tijd,vrolijkheid 8) )

maar goed...

smijn mening... :wink:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Alleen dat sparen schiet niet op met een GTT, omdat er steeds onderhoud aan is :lol: Maar we doen ons best... Ik WIL wel gesmede zuigers :wink:
Anonymous

Matijs schreef:Alleen dat sparen schiet niet op met een GTT, omdat er steeds onderhoud aan is :lol: Maar we doen ons best... Ik WIL wel gesmede zuigers :wink:
origineel houden dat ding :)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

hahaha...

noem eens DRIE geheel ORIGINELE GTT's binnen RTC...

:lol: :lol: :lol:
Anonymous

PtrGte schreef:hahaha...

noem eens DRIE geheel ORIGINELE GTT's binnen RTC...

:lol: :lol: :lol:
Die van mij is 1 :p
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Matthijs schreef:
PtrGte schreef:hahaha...

noem eens DRIE geheel ORIGINELE GTT's binnen RTC...

:lol: :lol: :lol:
Die van mij is 1 :p
oke...ik heb al één turfje gezet op m'n papiertje hier :wink:
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

shit dit gaat weer nergens over :D

zometeen weer een slotje... :)
Anonymous

PtrGte schreef:shit dit gaat weer nergens over :D

zometeen weer een slotje... :)
Heb jij gedaan dan :lol: :p
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Matthijs schreef:
Matijs schreef:Alleen dat sparen schiet niet op met een GTT, omdat er steeds onderhoud aan is :lol: Maar we doen ons best... Ik WIL wel gesmede zuigers :wink:
origineel houden dat ding :)
Te laat... :p
Ik wil alles origineel houden voor je, maar de motor moet er toch aan geloven. Ik ga toch echt niet lang met die gammele ph.1 zooi rondrijden. Dat moet toch ooit een mooi fel ph.2 blokje worden. Of misschien nog wel iets heel anders...
Anonymous

Matijs schreef:
Matthijs schreef:
Matijs schreef:Alleen dat sparen schiet niet op met een GTT, omdat er steeds onderhoud aan is :lol: Maar we doen ons best... Ik WIL wel gesmede zuigers :wink:
origineel houden dat ding :)
Te laat... :p
Ik wil alles origineel houden voor je, maar de motor moet er toch aan geloven. Ik ga toch echt niet lang met die gammele ph.1 zooi rondrijden. Dat moet toch ooit een mooi fel ph.2 blokje worden. Of misschien nog wel iets heel anders...
Verbeteringen zijn altijd goed toch ? Maar geen rice-zaken :)

Advies van een trotse Copa owner :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee ik speel nog steeds met de gedachte om eens een AT kop erop te schroeven en een R5T-achtig blokje van de maken >-) Maar voorlopig staan er nog een hoop andere dingen bovenaan het "wat doe ik met mijn spaargeld"-lijstje :wink:
Anonymous

Matijs schreef:Nee ik speel nog steeds met de gedachte om eens een AT kop erop te schroeven en een R5T-achtig blokje van de maken >-) Maar voorlopig staan er nog een hoop andere dingen bovenaan het "wat doe ik met mijn spaargeld"-lijstje :wink:
Kop is anders van een AT en een T1
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Matijs schreef:Nee ik speel nog steeds met de gedachte om eens een AT kop erop te schroeven en een R5T-achtig blokje van de maken >-) Maar voorlopig staan er nog een hoop andere dingen bovenaan het "wat doe ik met mijn spaargeld"-lijstje :wink:
die kop komt toch niet overeen qua water en olie-kanalen ?
there is no spoon.
Anonymous

Tijn schreef:
Matijs schreef:Nee ik speel nog steeds met de gedachte om eens een AT kop erop te schroeven en een R5T-achtig blokje van de maken >-) Maar voorlopig staan er nog een hoop andere dingen bovenaan het "wat doe ik met mijn spaargeld"-lijstje :wink:
die kop komt toch niet overeen qua water en olie-kanalen ?
Dat zeg ik :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nou, dat moet ik dan nog maar eens onderzoeken :beer:

Edit: Iemand misschien plaatjes van? Over het inwendige van de R5T heb ik helaas nog weinig info kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door Matijs op do 15 jul 2004 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Matijs schreef:Nou, dat moet ik dan nog maar eens onderzoeken :beer:
Dat hoeft niet........ ik heb het bewijs hier wel staan :)

Sven vroeg het me eens......... ff de auto in gedoken en dat klopte.......

Ik kon een T1 kop kopen voor 60 euro........ had ik het maar gedaan :(
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ja ik heb helaas geen T1 in de schuur staan :(
Anonymous

Matijs schreef:Ja ik heb helaas geen T1 in de schuur staan :(
Beter een T2 kopen is het advies :)......... En er was weer licht aan het eind van de tunnel :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Het is een T1 of niks, persoonlijk vind ik de T2 niet zo boeiend.

Maar is het onderblok van de Turbo anders dan van de AT dan?
Anonymous

Matijs schreef:Het is een T1 of niks, persoonlijk vind ik de T2 niet zo boeiend.

Maar is het onderblok van de Turbo anders dan van de AT dan?
Onderblok niet. T2 is gewoon net wat beter hier en daar....... lees nou maar eens het grote Turbo boek..... dan spreek ik je wel weer :)

Prijs/Kwaliteit verschil zeg maar...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee ik bedoel het verschil tussen de waterkanalen van de Turbo en de AT...
Plaats reactie