Renault 5 GTX
Hey mensen,
mijn naam is Dorus van der Vleuten en op het moment rijdt ik een zeer opvallende renault express, en heb een Renault 5 GTX op het oog.
Weten jullie waar ik op moet letten als ik deze aanschaf wil gaan doen, bv rottende dremples?
Groeten Dorus
mijn naam is Dorus van der Vleuten en op het moment rijdt ik een zeer opvallende renault express, en heb een Renault 5 GTX op het oog.
Weten jullie waar ik op moet letten als ik deze aanschaf wil gaan doen, bv rottende dremples?
Groeten Dorus
je geeft zelf het antwoord al...
door die fijne sideskirts die erop zitten is roest onvermijdelijk bij die dingen...
let ook op of de auto koud en warm start, dat ie netjes loopt, want die carburateurs zijn ook niet de beste meestal...
verder fijne wagentjes!
door die fijne sideskirts die erop zitten is roest onvermijdelijk bij die dingen...
let ook op of de auto koud en warm start, dat ie netjes loopt, want die carburateurs zijn ook niet de beste meestal...
verder fijne wagentjes!
ja precies dat zijn de dingen waar ik iets aan heb, nu ik eindelijk de lang gewilde Renault GT versie zal gaan kopen.
Super bedankt voor dit advies, mischien is dit niet het enige advies wat je me kan geven!
Groeten Dorus
Super bedankt voor dit advies, mischien is dit niet het enige advies wat je me kan geven!
Groeten Dorus
Dorus, goed op roest letten!!!
Door de skirt zie je niet veel. Als je onder de auto kijkt en alleen de velsrand is ietsies geroest is het meestal wel prima. Brokkelt het weg en loopt de roest omhoog, moet je ze er echt even afhalen.
Verder willen die carbs wel eens kromtrekken, de carbvoet. Hierdoor zuigt ie valse lucht en loopt ie niet lekker. Maar dat merk je meteen. en idd, warm en koud moet ie goed starten. Laat de motor lopen tot de ventilator aanslaat, dan is je koelsysteem ook goed. Verder kijken of alle elec.grapjes werken naar behoren.
Rijden tot 40km/h, motor uitzetten, bak in zn vrij en beetje slalommen, zo hoor je of wiellagers, stuurkogeltjes speling hebben. Ook even zonder handen aan het stuur remmen, van zacht remmen naar iets harder. De auto mag niet té scheef wegtrekken. Trek ook de handrem aan tijdens het rijden, kort en krachtig, als ie blokkeerd is 't prima.
Rijd bij deze rem acties niet te hard, 40/50 is hard zat. Ook controleren of alle verlichting het doet.
succes ermee
succes
Door de skirt zie je niet veel. Als je onder de auto kijkt en alleen de velsrand is ietsies geroest is het meestal wel prima. Brokkelt het weg en loopt de roest omhoog, moet je ze er echt even afhalen.
Verder willen die carbs wel eens kromtrekken, de carbvoet. Hierdoor zuigt ie valse lucht en loopt ie niet lekker. Maar dat merk je meteen. en idd, warm en koud moet ie goed starten. Laat de motor lopen tot de ventilator aanslaat, dan is je koelsysteem ook goed. Verder kijken of alle elec.grapjes werken naar behoren.
Rijden tot 40km/h, motor uitzetten, bak in zn vrij en beetje slalommen, zo hoor je of wiellagers, stuurkogeltjes speling hebben. Ook even zonder handen aan het stuur remmen, van zacht remmen naar iets harder. De auto mag niet té scheef wegtrekken. Trek ook de handrem aan tijdens het rijden, kort en krachtig, als ie blokkeerd is 't prima.
Rijd bij deze rem acties niet te hard, 40/50 is hard zat. Ook controleren of alle verlichting het doet.
succes ermee

succes

Mrtn = Maarten
oh ja nog iets:
Laat een gtx met een kilometerstand boven de 180.000 alsteblieft staan...zeker als de motor helemaal drekkig is van de olie...
die GTX-jes zijn de laatste jaren veelal gereden door "jonge straatduivels"
en daardoor veelal afgetrapt door deze "no-knows" ...koud trappen, overtoeren, alles hebben ze meegemaakt...
koop liever een Baccara, iets duurder, maar als je goed zoekt kun je hele mooie vinden voor redelijk geld, met minder kilometers dan een doorsnee GTX...
Succes!
Laat een gtx met een kilometerstand boven de 180.000 alsteblieft staan...zeker als de motor helemaal drekkig is van de olie...
die GTX-jes zijn de laatste jaren veelal gereden door "jonge straatduivels"
koop liever een Baccara, iets duurder, maar als je goed zoekt kun je hele mooie vinden voor redelijk geld, met minder kilometers dan een doorsnee GTX...
Succes!

das met GTT's net zo, en die gaan ook nog steeds als warme broodjes over de toonbank.
Als een GTXje netjes loopt stationair en tijdens rijden, is de koop wat dat betreft wel veilig. Die motoren zijn sterk, alleen de carb is iets minder.
Als een GTXje netjes loopt stationair en tijdens rijden, is de koop wat dat betreft wel veilig. Die motoren zijn sterk, alleen de carb is iets minder.
Mrtn = Maarten
maar een afgettrapte GTT wil toch ook niemand? Tenzij diegene dat ding helemaal stript en ook de motor onder hande neemt...
ik zou geenafgeragde GTT willen hebben als ik er gewoon gelijk mee zou moeten gaan rijden...
dan wordt het echt helemaal niks...
maar goed...van GTT's heb ik GEEN verstand, want ik heb zo'n ding NOG NOOIT gehad en ik zal er ook NOOIT eentje kopen...
ik zou geenafgeragde GTT willen hebben als ik er gewoon gelijk mee zou moeten gaan rijden...
dan wordt het echt helemaal niks...
maar goed...van GTT's heb ik GEEN verstand, want ik heb zo'n ding NOG NOOIT gehad en ik zal er ook NOOIT eentje kopen...

Vertel mij wat....Mrtn schreef:das met GTT's net zo, en die gaan ook nog steeds als warme broodjes over de toonbank.
Als een GTXje netjes loopt stationair en tijdens rijden, is de koop wat dat betreft wel veilig. Die motoren zijn sterk, alleen de carb is iets minder.
Maar, als je er een ander inlaatspruitstuk opzet, of hem laat vlakken, loopt hij weer als een tiet....
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
En bedankt he!. Nu koopt niemand m'n GTX met 294.000 km op de klok.PtrGte schreef:oh ja nog iets:
Laat een gtx met een kilometerstand boven de 180.000 alsteblieft staan...zeker als de motor helemaal drekkig is van de olie...
die GTX-jes zijn de laatste jaren veelal gereden door "jonge straatduivels"en daardoor veelal afgetrapt door deze "no-knows" ...koud trappen, overtoeren, alles hebben ze meegemaakt...

PtrGte schreef:koop liever een Baccara, iets duurder, maar als je goed zoekt kun je hele mooie vinden voor redelijk geld, met minder kilometers dan een doorsnee GTX...

Het gaat niet op voor alle GTX-jes. En niet omdat ik er toevallig 1 te koop heb (zie sig), het zijn best degelijke blokken!

@Dorus: is mijn GTX niets voor jou? Vrijwel alle slijtage-onderdelen zijn vervangen en hij rijdt probeemloos. En zonder de carburateur, deze heeft injectie! Zie de advertentie in m'n signature.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
@Martijn *Baccara*
294.000 is wel erg veel moet ik zeggen, en wat zou dat ding moeten kosten, voor die GTX betaal ik namelijk maar 300,-.
294.000 is wel erg veel moet ik zeggen, en wat zou dat ding moeten kosten, voor die GTX betaal ik namelijk maar 300,-.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
300,- !? Dat is wel errug weinig. Dan vraag ik me serieus af wat de staat is....
Voor deze vraag ik 700,-. Maar als je een beter bod hebt, laat maar horen! Hij mag onderhand echt weg.
Dit is er het afgelopen jaar aan vervangen:
- Koppakking (bij 289.000 km)
- Wiellagers voor
- Waterpomp
- Stuurkogels
- Spoorstangen incl. hoezen
- Thermocontact koelfan
- Koppelingskabel
- Distributieriem (bij 281.000 km)
Totale waarde van de onderdelen is 600,-
En de roest valt mee. De lelijkste plek zit onder het zijraampje. Een echte R5-plek...
Mocht je meer willen weten, doe dan maar via PM.
In de advertentie staan ook foto's.
Voor deze vraag ik 700,-. Maar als je een beter bod hebt, laat maar horen! Hij mag onderhand echt weg.
Dit is er het afgelopen jaar aan vervangen:
- Koppakking (bij 289.000 km)
- Wiellagers voor
- Waterpomp
- Stuurkogels
- Spoorstangen incl. hoezen
- Thermocontact koelfan
- Koppelingskabel
- Distributieriem (bij 281.000 km)
Totale waarde van de onderdelen is 600,-
En de roest valt mee. De lelijkste plek zit onder het zijraampje. Een echte R5-plek...
Mocht je meer willen weten, doe dan maar via PM.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Hey, Martijn, ik heb iemand op CC ook al op jouw GTXje gewezen, dus die neemt misschien kontakt op. 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Altijd goed! Al ben ik de komende twee weken wel op vakantie.Alleycat schreef:Hey, Martijn, ik heb iemand op CC ook al op jouw GTXje gewezen, dus die neemt misschien kontakt op.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
weet je cker dat dit dan een gtx is?
want volgens mij heeft een gtx dat standaard.
teminste mijne heeft dat.
want volgens mij heeft een gtx dat standaard.
teminste mijne heeft dat.

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
yup, kun je zo kopen en monteren als je handig genoeg bent.Dorus666 schreef:Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Heb je dat ding nu gekocht of wat...?Dorus666 schreef:Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Er hoort een toerenteller in te zitten. Ander klokkenpaneeltje misschien? Zo ja, klopt dan de kilometerstand nog...
Autovisietest van een GTX: http://home.tiscali.nl/r5baccara/html/Test_5_GTX.htm
Autovisietest van een GTX: http://home.tiscali.nl/r5baccara/html/Test_5_GTX.htm
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Dan is het geen GTX. Ik vraag me af of je wel weet wat je koopt, want je zegt een GT versie te willen hebben...Dorus666 schreef:Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Elektrische ramen en cv waren een optie als comfortpakket. Zie de test in mijn eerdere post.Riël schreef:Verder electrische ramen en cv. Toerenteller.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Geldt dit ook voor de multipoint injectie motoren?Riël schreef:Dan is het geen GTX. Ik vraag me af of je wel weet wat je koopt, want je zegt een GT versie te willen hebben...Dorus666 schreef:Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.tja het ís een GT versie maar daar zijn ook verschillende van. GTX heeft altijd een toerenteller, een 1.7carb óf injectiemotor. De carb is ten alle tijde sneller... de latere injectiemotoren hebben zelfs maar 55kw ivm de katalysator. Verder electrische ramen en cv. Toerenteller. Let goed op wat je koopt!
Ik ben nog steeds aan het dubben of ik zo'n blok in mijn Baccara ga proppen.
Dan hou ik het originele blok erbij, voor het geval ik hem weer in de originele staat wil hebben.
Maar als de injectie motoren slomer zijn, schiet het niet op. Hij is nu wel lekker vlot, met die dubbele solex carb.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
De multipoint-injectie blokken liggen in de GTE (C409). Te herkennen aan het grote inlaatspruitstuk. De monopoint-injectie blokken liggen vanaf modeljaar '90 in de GTX (C408). Op het eerste gezicht lijkt dit gewoon een carburateurblok, er zit ook zo'n groot luchtfilter op. Zo'n blok heeft 55 KW/75 PK.
Is nog steeds pittig, maar niet zo snel als wat wij
gewend zijn. 
Is nog steeds pittig, maar niet zo snel als wat wij

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
nee, ik heb de auto nog niet gekocht maar ik heb ook idd gezien dat een GTX een toerenteller heeft dus ik wacht ff af en ga eerst kijken of het wel iets is.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Riël schreef:Dan is het geen GTX. Ik vraag me af of je wel weet wat je koopt, want je zegt een GT versie te willen hebben...Dorus666 schreef:Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.tja het ís een GT versie maar daar zijn ook verschillende van. GTX heeft altijd een toerenteller, een 1.7carb óf injectiemotor. De carb is ten alle tijde sneller... de latere injectiemotoren hebben zelfs maar 55kw ivm de katalysator. Verder electrische ramen en cv. Toerenteller. Let goed op wat je koopt!
Martijn *Baccara* schreef:Er hoort een toerenteller in te zitten. Ander klokkenpaneeltje misschien? Zo ja, klopt dan de kilometerstand nog...
Autovisietest van een GTX: http://home.tiscali.nl/r5baccara/html/Test_5_GTX.htm


SchepjeS schreef:weet je cker dat dit dan een gtx is?
want volgens mij heeft een gtx dat standaard.
teminste mijne heeft dat.
Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
Hij heeft geen toerenteller maar het is iig een 1.7 met een carb, zou het dan niet kunnen dat dit model geen toerenteller heeft?Dan is het geen GTX. Ik vraag me af of je wel weet wat je koopt, want je zegt een GT versie te willen hebben... tja het ís een GT versie maar daar zijn ook verschillende van. GTX heeft altijd een toerenteller, een 1.7carb óf injectiemotor. De carb is ten alle tijde sneller... de latere injectiemotoren hebben zelfs maar 55kw ivm de katalysator. Verder electrische ramen en cv. Toerenteller. Let goed op wat je koopt!
Ik ga volgende week vrijdag kijken (als het goed is).
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Dan kan het ook zijn dat er een ander blok in is gekomen. Een GTX is ook te herkennen aan z'n stoelen en portierbekleding. Aan de buitenzijde is alles in carrosseriekleur gespoten en hij heeft side-skirts.
Zo niet, dan is het geen GTX. Die toerenteller maakt hem al verdacht.
Zo niet, dan is het geen GTX. Die toerenteller maakt hem al verdacht.

5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
is ie op kenteken ook een 1700?Hij heeft geen toerenteller maar het is iig een 1.7 met een carb, zou het dan niet kunnen dat dit model geen toerenteller heeft?
Ik ga volgende week vrijdag kijken (als het goed is).
Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
Op kenteken bewijs moet je als het goed is ook kunnen zien of het een GTX is, dan staat er als het goed is Renault 5 GTX.
Een vriend van me had een Nissan 200 SX rn daar stond ook op het kenteken: Nissan 200 SX 1.8 Turbo.
En bij zijn nieuwe Swift GTI staat ook: Susuki Swift GTI. Dus ik ga ervan uit dat er hierbij ook op zal staan. En de bumper en alles is rood. De stoelen zijn ook kuip vormig.
[img]http://static.marktplaats.nl/fotos/auto ... /71066.jpg[/img]
Een vriend van me had een Nissan 200 SX rn daar stond ook op het kenteken: Nissan 200 SX 1.8 Turbo.
En bij zijn nieuwe Swift GTI staat ook: Susuki Swift GTI. Dus ik ga ervan uit dat er hierbij ook op zal staan. En de bumper en alles is rood. De stoelen zijn ook kuip vormig.
[img]http://static.marktplaats.nl/fotos/auto ... /71066.jpg[/img]
Zo te zien lijkt het me een GTX alleen dan zonder comfort pakket.
Mijn eigen GTX heeft wel dat pakket en ziet er van binnen dan ook net iets anders uit. Echter je hebt dezelfde stoelen (op foto) en ook stoffen binnenpanelen. Waarschijnlijk zit er dan ook geen "standaard" spoiler op de achterklep.
Dat je geen toerenteller hebt is wel vreemd, bij mijn weten was dat namelijk wel standaard. Ik kan op de foto niet goed zien wat er dan op de plaats van de toerenteller zit....wel iets met een wijzertje als ik het goed zie.....
Succes met de aankoop....
BTW op het kenteken van mijn gtx staat idd dat het een GTX is (K6) en bovendien komt er bij een GTX geloof ik c40k in het chassisnr. voor. Daar vragen ze bij Renault namelijk altijd naar.....
Mijn eigen GTX heeft wel dat pakket en ziet er van binnen dan ook net iets anders uit. Echter je hebt dezelfde stoelen (op foto) en ook stoffen binnenpanelen. Waarschijnlijk zit er dan ook geen "standaard" spoiler op de achterklep.
Dat je geen toerenteller hebt is wel vreemd, bij mijn weten was dat namelijk wel standaard. Ik kan op de foto niet goed zien wat er dan op de plaats van de toerenteller zit....wel iets met een wijzertje als ik het goed zie.....
Succes met de aankoop....
BTW op het kenteken van mijn gtx staat idd dat het een GTX is (K6) en bovendien komt er bij een GTX geloof ik c40k in het chassisnr. voor. Daar vragen ze bij Renault namelijk altijd naar.....
Hehe, ze had zich vergist, er zit wel een toeren teller in, pfff gelukkig was er ff bang voor.
Nou, veel plezier ermee dan 

-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
hahah alle ophef over niks.
maar in ieder geval suc6 met eventuele aankoop

maar in ieder geval suc6 met eventuele aankoop

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
Dank je wel, ik hoop dat ie niet al te rot is van onder 

Nou de auto gaat donderdag door de keuring en dan ga ik em ook bekijken en eventueel kopen, ik hou jullie op de hoogte