Renault 5 GTX

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Dorus666
Contacteer:

Hey mensen,
mijn naam is Dorus van der Vleuten en op het moment rijdt ik een zeer opvallende renault express, en heb een Renault 5 GTX op het oog.
Weten jullie waar ik op moet letten als ik deze aanschaf wil gaan doen, bv rottende dremples?

Groeten Dorus
PtrGte
Contacteer:

je geeft zelf het antwoord al...

door die fijne sideskirts die erop zitten is roest onvermijdelijk bij die dingen...

let ook op of de auto koud en warm start, dat ie netjes loopt, want die carburateurs zijn ook niet de beste meestal...

verder fijne wagentjes! :wink:
Dorus666
Contacteer:

ja precies dat zijn de dingen waar ik iets aan heb, nu ik eindelijk de lang gewilde Renault GT versie zal gaan kopen.
Super bedankt voor dit advies, mischien is dit niet het enige advies wat je me kan geven!

Groeten Dorus
Mrtn
Car: R5GTT

Dorus, goed op roest letten!!!

Door de skirt zie je niet veel. Als je onder de auto kijkt en alleen de velsrand is ietsies geroest is het meestal wel prima. Brokkelt het weg en loopt de roest omhoog, moet je ze er echt even afhalen.

Verder willen die carbs wel eens kromtrekken, de carbvoet. Hierdoor zuigt ie valse lucht en loopt ie niet lekker. Maar dat merk je meteen. en idd, warm en koud moet ie goed starten. Laat de motor lopen tot de ventilator aanslaat, dan is je koelsysteem ook goed. Verder kijken of alle elec.grapjes werken naar behoren.

Rijden tot 40km/h, motor uitzetten, bak in zn vrij en beetje slalommen, zo hoor je of wiellagers, stuurkogeltjes speling hebben. Ook even zonder handen aan het stuur remmen, van zacht remmen naar iets harder. De auto mag niet té scheef wegtrekken. Trek ook de handrem aan tijdens het rijden, kort en krachtig, als ie blokkeerd is 't prima.
Rijd bij deze rem acties niet te hard, 40/50 is hard zat. Ook controleren of alle verlichting het doet.

succes ermee :)

succes (Y)
Mrtn = Maarten
PtrGte
Contacteer:

oh ja nog iets:

Laat een gtx met een kilometerstand boven de 180.000 alsteblieft staan...zeker als de motor helemaal drekkig is van de olie...

die GTX-jes zijn de laatste jaren veelal gereden door "jonge straatduivels" :wink: en daardoor veelal afgetrapt door deze "no-knows" ...koud trappen, overtoeren, alles hebben ze meegemaakt...

koop liever een Baccara, iets duurder, maar als je goed zoekt kun je hele mooie vinden voor redelijk geld, met minder kilometers dan een doorsnee GTX...

Succes! :)
Mrtn
Car: R5GTT

das met GTT's net zo, en die gaan ook nog steeds als warme broodjes over de toonbank.

Als een GTXje netjes loopt stationair en tijdens rijden, is de koop wat dat betreft wel veilig. Die motoren zijn sterk, alleen de carb is iets minder.
Mrtn = Maarten
PtrGte
Contacteer:

maar een afgettrapte GTT wil toch ook niemand? Tenzij diegene dat ding helemaal stript en ook de motor onder hande neemt...

ik zou geenafgeragde GTT willen hebben als ik er gewoon gelijk mee zou moeten gaan rijden...

dan wordt het echt helemaal niks...

maar goed...van GTT's heb ik GEEN verstand, want ik heb zo'n ding NOG NOOIT gehad en ik zal er ook NOOIT eentje kopen... :)
Alleycat
Contacteer:

Mrtn schreef:das met GTT's net zo, en die gaan ook nog steeds als warme broodjes over de toonbank.

Als een GTXje netjes loopt stationair en tijdens rijden, is de koop wat dat betreft wel veilig. Die motoren zijn sterk, alleen de carb is iets minder.
Vertel mij wat....
Maar, als je er een ander inlaatspruitstuk opzet, of hem laat vlakken, loopt hij weer als een tiet....
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

PtrGte schreef:oh ja nog iets:

Laat een gtx met een kilometerstand boven de 180.000 alsteblieft staan...zeker als de motor helemaal drekkig is van de olie...

die GTX-jes zijn de laatste jaren veelal gereden door "jonge straatduivels" :wink: en daardoor veelal afgetrapt door deze "no-knows" ...koud trappen, overtoeren, alles hebben ze meegemaakt...
En bedankt he!. Nu koopt niemand m'n GTX met 294.000 km op de klok. :(

:wink:
PtrGte schreef:koop liever een Baccara, iets duurder, maar als je goed zoekt kun je hele mooie vinden voor redelijk geld, met minder kilometers dan een doorsnee GTX...
(Y)
Het gaat niet op voor alle GTX-jes. En niet omdat ik er toevallig 1 te koop heb (zie sig), het zijn best degelijke blokken! :)

@Dorus: is mijn GTX niets voor jou? Vrijwel alle slijtage-onderdelen zijn vervangen en hij rijdt probeemloos. En zonder de carburateur, deze heeft injectie! Zie de advertentie in m'n signature.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Dorus666
Contacteer:

@Martijn *Baccara*
294.000 is wel erg veel moet ik zeggen, en wat zou dat ding moeten kosten, voor die GTX betaal ik namelijk maar €300,-.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

300,- !? Dat is wel errug weinig. Dan vraag ik me serieus af wat de staat is....

Voor deze vraag ik €700,-. Maar als je een beter bod hebt, laat maar horen! Hij mag onderhand echt weg.

Dit is er het afgelopen jaar aan vervangen:
- Koppakking (bij 289.000 km)
- Wiellagers voor
- Waterpomp
- Stuurkogels
- Spoorstangen incl. hoezen
- Thermocontact koelfan
- Koppelingskabel
- Distributieriem (bij 281.000 km)
Totale waarde van de onderdelen is €600,-

En de roest valt mee. De lelijkste plek zit onder het zijraampje. Een echte R5-plek...

Mocht je meer willen weten, doe dan maar via PM. :) In de advertentie staan ook foto's.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Alleycat
Contacteer:

Hey, Martijn, ik heb iemand op CC ook al op jouw GTXje gewezen, dus die neemt misschien kontakt op. :)
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Alleycat schreef:Hey, Martijn, ik heb iemand op CC ook al op jouw GTXje gewezen, dus die neemt misschien kontakt op. :)
Altijd goed! Al ben ik de komende twee weken wel op vakantie. :)
Dorus666
Contacteer:

Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

weet je cker dat dit dan een gtx is?

want volgens mij heeft een gtx dat standaard.

teminste mijne heeft dat. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Dorus666 schreef:Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.
yup, kun je zo kopen en monteren als je handig genoeg bent.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Ollie

Dorus666 schreef:Hey mensen, ik koop waarschijnlijk een renault GTX maar daar zit geen toeren teller in die ik wel zou willen hebben omdat ik dat cool vind staan, kun je die zo kopen om in te bouwen? of gaat dat gewoon niet.
Heb je dat ding nu gekocht of wat...?
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Er hoort een toerenteller in te zitten. Ander klokkenpaneeltje misschien? Zo ja, klopt dan de kilometerstand nog...
Autovisietest van een GTX: http://home.tiscali.nl/r5baccara/html/Test_5_GTX.htm
Riël
Über-Spammer

Dan is het geen GTX. Ik vraag me af of je wel weet wat je koopt, want je zegt een GT versie te willen hebben...:s tja het ís een GT versie maar daar zijn ook verschillende van. GTX heeft altijd een toerenteller, een 1.7carb óf injectiemotor. De carb is ten alle tijde sneller... de latere injectiemotoren hebben zelfs maar 55kw ivm de katalysator. Verder electrische ramen en cv. Toerenteller. Let goed op wat je koopt!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Verder electrische ramen en cv. Toerenteller.
Elektrische ramen en cv waren een optie als comfortpakket. Zie de test in mijn eerdere post. :)
Alleycat
Contacteer:

Riël schreef:
Dan is het geen GTX. Ik vraag me af of je wel weet wat je koopt, want je zegt een GT versie te willen hebben...:s tja het ís een GT versie maar daar zijn ook verschillende van. GTX heeft altijd een toerenteller, een 1.7carb óf injectiemotor. De carb is ten alle tijde sneller... de latere injectiemotoren hebben zelfs maar 55kw ivm de katalysator. Verder electrische ramen en cv. Toerenteller. Let goed op wat je koopt!
Geldt dit ook voor de multipoint injectie motoren?
Ik ben nog steeds aan het dubben of ik zo'n blok in mijn Baccara ga proppen.
Dan hou ik het originele blok erbij, voor het geval ik hem weer in de originele staat wil hebben.
Maar als de injectie motoren slomer zijn, schiet het niet op. Hij is nu wel lekker vlot, met die dubbele solex carb. :p
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De multipoint-injectie blokken liggen in de GTE (C409). Te herkennen aan het grote inlaatspruitstuk. De monopoint-injectie blokken liggen vanaf modeljaar '90 in de GTX (C408). Op het eerste gezicht lijkt dit gewoon een carburateurblok, er zit ook zo'n groot luchtfilter op. Zo'n blok heeft 55 KW/75 PK.
Is nog steeds pittig, maar niet zo snel als wat wij :wink: gewend zijn. :)
Dorus666
Contacteer:

nee, ik heb de auto nog niet gekocht maar ik heb ook idd gezien dat een GTX een toerenteller heeft dus ik wacht ff af en ga eerst kijken of het wel iets is.
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Riël schreef:
Martijn *Baccara* schreef:Er hoort een toerenteller in te zitten. Ander klokkenpaneeltje misschien? Zo ja, klopt dan de kilometerstand nog...
Autovisietest van een GTX: http://home.tiscali.nl/r5baccara/html/Test_5_GTX.htm
(I) dat zeg ik. :)
SchepjeS schreef:weet je cker dat dit dan een gtx is?

want volgens mij heeft een gtx dat standaard.

teminste mijne heeft dat. :)
Dorus666
Contacteer:

Dan is het geen GTX. Ik vraag me af of je wel weet wat je koopt, want je zegt een GT versie te willen hebben... tja het ís een GT versie maar daar zijn ook verschillende van. GTX heeft altijd een toerenteller, een 1.7carb óf injectiemotor. De carb is ten alle tijde sneller... de latere injectiemotoren hebben zelfs maar 55kw ivm de katalysator. Verder electrische ramen en cv. Toerenteller. Let goed op wat je koopt!
Hij heeft geen toerenteller maar het is iig een 1.7 met een carb, zou het dan niet kunnen dat dit model geen toerenteller heeft?
Ik ga volgende week vrijdag kijken (als het goed is).
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Dan kan het ook zijn dat er een ander blok in is gekomen. Een GTX is ook te herkennen aan z'n stoelen en portierbekleding. Aan de buitenzijde is alles in carrosseriekleur gespoten en hij heeft side-skirts.

Zo niet, dan is het geen GTX. Die toerenteller maakt hem al verdacht. :)
Erik (Schepjes)
Contacteer:

Hij heeft geen toerenteller maar het is iig een 1.7 met een carb, zou het dan niet kunnen dat dit model geen toerenteller heeft?
Ik ga volgende week vrijdag kijken (als het goed is).
is ie op kenteken ook een 1700?
Dorus666
Contacteer:

Op kenteken bewijs moet je als het goed is ook kunnen zien of het een GTX is, dan staat er als het goed is Renault 5 GTX.
Een vriend van me had een Nissan 200 SX rn daar stond ook op het kenteken: Nissan 200 SX 1.8 Turbo.
En bij zijn nieuwe Swift GTI staat ook: Susuki Swift GTI. Dus ik ga ervan uit dat er hierbij ook op zal staan. En de bumper en alles is rood. De stoelen zijn ook kuip vormig.

[img]http://static.marktplaats.nl/fotos/auto ... /71066.jpg[/img]
jpp_GTX

Zo te zien lijkt het me een GTX alleen dan zonder comfort pakket.

Mijn eigen GTX heeft wel dat pakket en ziet er van binnen dan ook net iets anders uit. Echter je hebt dezelfde stoelen (op foto) en ook stoffen binnenpanelen. Waarschijnlijk zit er dan ook geen "standaard" spoiler op de achterklep.

Dat je geen toerenteller hebt is wel vreemd, bij mijn weten was dat namelijk wel standaard. Ik kan op de foto niet goed zien wat er dan op de plaats van de toerenteller zit....wel iets met een wijzertje als ik het goed zie.....

Succes met de aankoop....

BTW op het kenteken van mijn gtx staat idd dat het een GTX is (K6) en bovendien komt er bij een GTX geloof ik c40k in het chassisnr. voor. Daar vragen ze bij Renault namelijk altijd naar.....
Dorus666
Contacteer:

Hehe, ze had zich vergist, er zit wel een toeren teller in, pfff gelukkig was er ff bang voor.
Riël
Über-Spammer

Nou, veel plezier ermee dan :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik (Schepjes)
Contacteer:

hahah alle ophef over niks. :smile:

maar in ieder geval suc6 met eventuele aankoop (Y)
iwi

zoet er zo wel strak uit in ieder geval!
Dorus666
Contacteer:

Dank je wel, ik hoop dat ie niet al te rot is van onder :lol:
Dorus666
Contacteer:

Nou de auto gaat donderdag door de keuring en dan ga ik em ook bekijken en eventueel kopen, ik hou jullie op de hoogte
Plaats reactie