28 augustus Dynodag Goes chattopic (Nieuwe info!)

Alles over de meetings.
Nieuwe topics mogen alleen door moderators aangemaakt worden. PM 1 van de mods hier om er 1 aan te laten maken.
Plaats reactie
antoine
Car: Renault Clio III RS

[img=600,400] aub toepassen(of iets wat er op lijkt.
Mijn scherm is niet zo groot :D
-PAZ-
Über-Spammer

die corsa is echt super snel, heb em wel eens zien rijden bij race wars op et circuit van zolder, daar verpulverde hij een subaru impreza op de 400 sprint, de subaru was net over de 300 meter en die corsa stond alweer stil :worship: :worship:
spir@l
Car: 5 GT Turbo
Contacteer:

Klinkt als een geslaagde dag.
Jammer dat ik niet zelf even ben wezen kijken.
Maar ja...Awakenings festival...

Leuke resultaten ook!(al kan ik op die plaatjes erg slecht zien wat er nou allemaal gehaald is...)
Maar bestaat er een manier om deze vermogens (grof) om te rekenen naar krukas pk's/Nm's?
Niet dat dat belangrijk is, maar dat zegt veel mensen toch net iets meer. :) (makkelijker vergelijken ook aangezien de meeste hun krukas pk's weten en niet aan de wielen)

Enige puntje...
Ik zie op de foto/films geen koeling voor de auto staan?
Ik neem aan dat er wel iets van koeling was?

Volgende keer wil ik mn autootje ook wel even op de (pijn)bank leggen...
Jeroen Lubking
Contacteer:

spir@l schreef:Maar bestaat er een manier om deze vermogens (grof) om te rekenen naar krukas pk's/Nm's?

Ik zie op de foto/films geen koeling voor de auto staan?
Ik neem aan dat er wel iets van koeling was?
Je kan van een aandrijfverlies uitgaan van tussen de 10% en 15%.
Tel dat op bij je vermogen aan de wielen en je hebt krukas vermogen.

Kwa koeling was het goed in orde er stond 1 grote fan voor de radiateur en een aparte blower precies voor de Intercooler.
Bij Ray was er zelfs geen sprake van enorme overhittings verschijnselen
We hebben alleen de auto even tot rust laten komen voor dat we de laatste run op 1,3 bar hebben gedaan.

mvg jeroen lubking,
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
spir@l
Contacteer:

Thanx, Jeroen.

Ik ging er ook wel vanuit dat jullie de zaken goed voor mekaar hadden.
Ik vroeg t me gewoon af.

Mooi ook hoe je goed het effect van de toename in turbodruk ziet op de auto van Ray.

Trouwens...
injectie-gtt niet getest?
Sander
Contacteer:

@gerrit: Kun je die uitdraai van Ray wat groter weergeven of een linkje voor mensen die daar behoefte aan hebben.

gr sander
Sander
Contacteer:

@gerrit: Kun je die uitdraai van Ray wat groter weergeven of een linkje voor mensen die daar behoefte aan hebben.

gr sander
-Ray-
Contacteer:

-Ray- schreef:ik heb geen foto's gemaakt, was teveel bezig met het kijken naar me eigen auto :)

4 runs, met de volgende drukken onder de gasklep de volgende resultaten aan de wielen:

0.5 bar 100.7 pk en 159 Nm koppel
0.9 bar 125 pk en 196,3 Nm koppel
1.1 bar 135.1 pk en 207.5 Nm koppel
1.3 bar 139.4 pk en 212,9 Nm koppel

ff klikken voor de uitdraai in full size :)

Ray's runs
hier sander ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Sander
Contacteer:

-Ray- schreef:
-Ray- schreef:ik heb geen foto's gemaakt, was teveel bezig met het kijken naar me eigen auto :)

4 runs, met de volgende drukken onder de gasklep de volgende resultaten aan de wielen:

0.5 bar 100.7 pk en 159 Nm koppel
0.9 bar 125 pk en 196,3 Nm koppel
1.1 bar 135.1 pk en 207.5 Nm koppel
1.3 bar 139.4 pk en 212,9 Nm koppel

ff klikken voor de uitdraai in full size :)

Ray's runs
hier sander ;)
Thanks Ray (Y)
De laaste was met 1,3 Bar begreep ik van Jeroen maar heb je ook nog de drukken van de andere runs?

gr sander
-Ray-
Contacteer:

ik denk dat je toch net ff beter moet lezen wat hierboven staat ;)
Sander
Contacteer:

-Ray- schreef:ik denk dat je toch net ff beter moet lezen wat hierboven staat ;)
Nou en denk dat niet ik weet zeker dat ik beter moet kijken. Weet niet wat er in mijn oog zat maar het zal wel groot geweest zijn. :lol: :wink:

gr s :beer: nder
-Ray-
Contacteer:

hijs fijn :D
Roy
Moderator

Koeling was dik in orde daar (Y)

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/200549/incoming/dyno.JPG[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
Marcel B.

Roy je had ook de toeristische route naar huis genomen zag ik? :)

Echt... borden volgen Rotterdam, krijg je allemaal van die kloteweggetjes waar je maar 80 mag (en daar iedereen dat dus ook doet :evil: )
Don't walk the grass... smoke it
Roy
Moderator

Op de heenweg ben ik via Belgie gereden dankzij mijn perfecte routeplanner :(
Dus ik dacht als ik de borden Rotterdam maar volg komt het wel goed :wink:

Even om iedereen uit de droom te helpen trouwens: Een willie is dus absoluut niet te vergelijken met een RSI. :wink: Een williams is beduidend sneller :(
5 GT Turbo '88 GT5
Marcel B.

>-) iig wel de mijne ;)
Florus

speedline schreef:Beste Williams resultaten

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQClAlsU ... /willi.JPG[/img]
(Willies draaien 150pk aan de voorwielen... >-) )
Wat is er dan aan die williams'en veranderd,dat ze zoveel pk's a/d wielen hebben ?
-Ray-
Contacteer:

die van oxje heeft een ander uitlaatspruitstuk, compleet aangepaste uitlaatlijn en een open luchtfilter. geen chip dacht ik.
Florus

Vind ik het toch vreemd dat ie door alleen z'n uitlaatsysteem aan te passen,zo veel pk's heeft gekregen.
Marcel B.

-Ray- schreef:die van oxje heeft een ander uitlaatspruitstuk, compleet aangepaste uitlaatlijn en een open luchtfilter. geen chip dacht ik.
open luchtfilter?! :) Slang vanaf de bumper naar het filterhuis met K&N filter.

Overigens is over het blok niet heel erg veel bekend, het zou best eens zo kunnen zijn dat ie gereviseerd is en de compressie wat hoger ligt dan normaal.
Florus

Marcel B. schreef:
-Ray- schreef:die van oxje heeft een ander uitlaatspruitstuk, compleet aangepaste uitlaatlijn en een open luchtfilter. geen chip dacht ik.
open luchtfilter?! :) Slang vanaf de bumper naar het filterhuis met K&N filter.

Overigens is over het blok niet heel erg veel bekend, het zou best eens zo kunnen zijn dat ie gereviseerd is en de compressie wat hoger ligt dan normaal.
Aha,dat zou best wel eens kunnen.

Volgende keer ga 'k ook maar eens in Goes op de bank,
volgens mij verschilt het nogal wat per bank.
-Ray-
Contacteer:

robert dB haalde met zijn willie met menno-chip en devil auspuff 174pk....
Merijn
Über-Spammer

Aan de wielen??
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

krukas volgens mij.
R(ay)Si

Roy schreef:Even om iedereen uit de droom te helpen trouwens: Een willie is dus absoluut niet te vergelijken met een RSI. :wink: Een williams is beduidend sneller :(
He wat jammer nou :D
Alleen nog maar VW!
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

zo ik heb even mn filmpies op mn site gegooit,voor de gene die willen downen,hier de links

Dit was de uitslag

[img]http://www.renault4ever.com/rollerbank.jpg[/img]

http://www.renault4ever.com/MeganeCoupe1.avi

http://www.renault4ever.com/MeganeCoupe2.avi
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Maus

Florus schreef:Vind ik het toch vreemd dat ie door alleen z'n uitlaatsysteem aan te passen,zo veel pk's heeft gekregen.
Bij de Sub dealer in Zuid Beijerland staat momenteel een WRX (standaard rond de 220 pk), voorzien van een complete uitlaatlijn van Powerflow, verders nix veranderd, en heeft nu zelfs meer pk's dan een standaard STI. (Uitdraai van de rollenbank erbij.)
Florus

Maus schreef:
Florus schreef:Vind ik het toch vreemd dat ie door alleen z'n uitlaatsysteem aan te passen,zo veel pk's heeft gekregen.
Bij de Sub dealer in Zuid Beijerland staat momenteel een WRX (standaard rond de 220 pk), voorzien van een complete uitlaatlijn van Powerflow, verders nix veranderd, en heeft nu zelfs meer pk's dan een standaard STI. (Uitdraai van de rollenbank erbij.)
Maar welke rollenbank geeft nou de juiste pk's aan,ze verschillen allemaal.
Eigenlijk zou er gewoon maar 1 bank in heel nl. moeten zijn zodat iedereen op de zelfde bank meet.

Bij de megane van chris wordt bijv. bijna 88 pk a/d wielen
gemeten,terwijl volgens de fabrieksopgave de auto 90 pk a/d krukas heeft.
Marcel B.

Dat was denk wel na inspuiting van magic spullie :)
-Ray-
Contacteer:

octaan booster zeker :D
StevenK
Contacteer:

Florus schreef:
Maus schreef:
Maar welke rollenbank geeft nou de juiste pk's aan,ze verschillen allemaal.
Er zijn gecallibreerde banken, maar dat zijn altijd motor-banken. En dan kost een run zomaar 2000 euro.
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

Ze konden na het inspuiten van "the magic shit" :p zeggen dan de motor te arm stond afgesteld,vandaag zeiden ze bij de dealer dat ze er niks aan konden doen,dus ben ik bezig met een chippie.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
speedline

Maus schreef:
Dit mag je nooit en te nimmer vergelijken Maus.

Bij turbomotoren pas je het gedeelte achter de turbo aan waardoor de turbine van die turbo minder tegendruk ziet. (Het aanpassen van het spruitstuk en dus het gedeelte voor de turbo is een heel andere discipline.)

Hierdoor draait de turbo een hoger stationair toerental en spoelt de turbo sneller op en reageert beter op het gas. (Als je een niet afgeregelde turbo zou hebben zou de turbodruk stijgen!)

Bij atmosferische motoren pas je de uitlaat aan aan de gebruiksomstandigheden. Voor veel koppel in het middentoerengebied kies je de uitlaatdiameter en capaciteit dusdanig dat de uitlaat bij dat toerental een zuigende werking creëert op de cilinder. Hij trekt de uitlaatgassen er als het ware uit.

Voor atmosferische motoren met de nadruk op topvermogen moet de uitlaat groter worden voor zo weinig mogelijk tegendruk (ja ja) c.q. restrictie. Die grotere diameter zorgt er dan voor dat het hierboven beschreven fenomeen pas optreedt bij hogere toerentallen en de auto dus daadwerkelijk sneller wordt.

Er is nog een overtreffende trap.

[img]http://www.911pcar.com/images_old/996_aero_gt_trim.jpg[/img]

Porsche gebruikt aerodynamische middelen (het bovenstaande spoilertje) om (tegen meerprijs) het uitlaatsysteem van zijn Porsche 996GT3 leeg te trekken. Dit levert een kleine maar meetbare vermogensstijging op bij hoge snelheden.

(En iedereen zich maar afvragen waarom die auto's zo kostbaar zijn... :worship: )

En bij motorfietsen richten ze het uitlaatsysteem in een bepaalde hoek zodat ook hier de aerodynamica helpt om het vermogen van de motor te vergroten.
speedline

chris-mc schreef:Ze konden na het inspuiten van "the magic shit" :p zeggen dan de motor te arm stond afgesteld,vandaag zeiden ze bij de dealer dat ze er niks aan konden doen,dus ben ik bezig met een chippie.
Remmenreiniger...
speedline

Maus schreef: Bij de Sub dealer in Zuid Beijerland staat momenteel een WRX (standaard rond de 220 pk), voorzien van een complete uitlaatlijn van Powerflow, verders nix veranderd, en heeft nu zelfs meer pk's dan een standaard STI. (Uitdraai van de rollenbank erbij.)
Kuch kuch (bullshit)... Sorry Maus maar ze zitten je gewoon een verhaaltje op je mouw te spelden...

Vermogenswinst met uitlaat is geen uitzondering maar zeker geen 45pk en meer als 50Nm... (En een STI levert meer als dat de fabriek opgeeft en maakt onder alle omstandigheden "gehakt" van een std. WRX...)
Plaats reactie