koeling intercooler

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nog eens gelezen, en heel erg boeiend. Ga het wel bestellen, echt niet duur, en komt me heel overtuigend en logisch over.

Kort samengevat:

Het apparaat sprayt water over de intercooler om deze koel te houden.
Probleem: binnen een minuut is je 10 liter waterreservoir op.

Koelen als het nodig is. Hoe?

Temperatuursensoren: Intercooler kern, en buitenluchttemperatuur
Fang-sensor: Deze meet de 'duty-cycle' van je injector! hoe groter, hoe meer je vraagt.
De Fang-sensor wordt, hoe vaker die getriggerd wordt, steeds gevoeliger!

is de kern temp te hoog, gaat led1 branden.
is de duty cycle groot, gaat led2 branden.
bij veel stampen brandt led2 sneller.

Branden 1 en 2 beide, gaat de spray sprayen.
Waarom werkt dit:

Intercooler is bij volgas niet warm--> airflow
Bij stilstand is warmt deze pas op, het systeem vangt dit op.
Als je rustig rijdt is koeling niet nodig. Een paar keer volgas geeft ook geen effect. Een poos later warmt de intercooler pas op. Het systeem wil, als je dus van plan bent op het gas te gaan, gaan koelen (fang factor)
Nog begrijpelijk ? :p

Kosten waren grofweg 175 euro voor afgewerkt apparaat, 100 euro voor losse printplaat. sensoren/pompje/sprayer etc is wel zelf te sjoesteren.

Voor volledige uitleg, en resultaten, stort je eens op die site, daar staat het echt goed in uitgelegd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Anonymous

Heeft dus geen zin want;

Je had het water erop moeten spuiten net voordat je wilde gaan trappen bij het stoplicht en nog reed met de auto voor het stoplicht (enige gang erin, pak hem beed 1 à 2 KM)

Waarom ? Omdat je de intercooler dan naar een lager pijl qua temperatuur komt dan normaal en zodra je voor het stoplicht staat het langer duurt voordat deze TE warm wordt.

In jou geval zou alleen een charge-cooler functie hebben denk ik. Die heeft namelijk een "buffer-functie"
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

n-tercooler belooft +50 pk :)
http://www.car-plus.nl/nx/nx.htm
co2 injectie (Y)
Anonymous

le mouton noir (sandy) schreef:n-tercooler belooft +50 pk :)
http://www.car-plus.nl/nx/nx.htm
co2 injectie (Y)
2F2F.......... blink blink...... snappie het nu ?
le mouton noir (sandy)
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 20 mar 2004 19:36
Locatie: dordrecht ,holland
Contacteer:

Matthijs schreef:
le mouton noir (sandy) schreef:n-tercooler belooft +50 pk :)
http://www.car-plus.nl/nx/nx.htm
co2 injectie (Y)
2F2F.......... blink blink...... snappie het nu ?
kom het ff uit legge dan ?

criptomaniac!!!!
(0) matt hijs (0)
:D .................. :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Matthijs schreef:Heeft dus geen zin want;

Je had het water erop moeten spuiten net voordat je wilde gaan trappen bij het stoplicht en nog reed met de auto voor het stoplicht (enige gang erin, pak hem beed 1 à 2 KM)

Waarom ? Omdat je de intercooler dan naar een lager pijl qua temperatuur komt dan normaal en zodra je voor het stoplicht staat het langer duurt voordat deze TE warm wordt.

In jou geval zou alleen een charge-cooler functie hebben denk ik. Die heeft namelijk een "buffer-functie"
Is niet waar, het systeem houdt de intercooler ten alle tijden koud of kouder dan normaal.

Een chargecooler heeft die buffer, maar als die 'vol' raakt is hij niet meer te koelen met waterspray. De chargecooler trekt 't alleen wat langer. Is daar ook besproken trouwens.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Matthijs schreef:Heeft dus geen zin want;

Je had het water erop moeten spuiten net voordat je wilde gaan trappen bij het stoplicht en nog reed met de auto voor het stoplicht (enige gang erin, pak hem beed 1 à 2 KM)

Waarom ? Omdat je de intercooler dan naar een lager pijl qua temperatuur komt dan normaal en zodra je voor het stoplicht staat het langer duurt voordat deze TE warm wordt.
ff het artikel zelf lezen matthijs. Dit systeem heeft een temperatuursensor op de intercooler waarmee hij zelf het moment bepaald waarop er gekoeld moet worden. Er zijn heus meerdere wegen die naar rome leiden op dit gebied, ieder systeem heeft zijn voor en nadelen.
there is no spoon.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

le mouton noir (sandy) schreef:n-tercooler belooft +50 pk :)
http://www.car-plus.nl/nx/nx.htm
co2 injectie (Y)
vermogensbeloftes zijn zo relatief dat je er weinig waarde aan mag hechten. In dit geval hebben ze (zeggen ze) ooit eens 50pk vermogenswinst gehaald met een dergelijk systeem. Dat zegt niets over andere motoren, andere setups, dat soort dingen.

Een goed gekoelde interecooler heeft altijd zin, alleen hoeveel hangt gewoon van een heleboel factoren af.
there is no spoon.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Riël schreef:Fang-sensor: Deze meet de 'duty-cycle' van je injector! hoe groter, hoe meer je vraagt.
beetje jammer dat GT's geen injectoren hebben.
there is no spoon.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

maar de vraag is hoe snel dat afkoelt?

De lucht van turbo naar icooler naar inlaat gaat met een rot gang, de tijd in de intercooler is veel te kort om te koelen naar mijn idee.

Tegen de tijd dat de icooler is afgekoelt ben je bij wijze van spreken al thuis :)
Mrtn = Maarten
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

misschien moeten we de hele intercooler gewoon weglaten. De lucht zit er toch te kort in en als de temp van dat ding toch niet uitmaakt... waarom zet ik hem dan eigenlijk in de rijwind ?

hmm... denk dat ik hem onder mijn blok ga hangen ofzo .... :smoke:

en nou ff serieus, het zal niet 1-2-3 10 graden schelen na 10 seconden dat apparaat aanzetten. Eentje met temperatuursensoren zal allicht beter werken dan eentje zonder. Als je ALTIJD de meest koude lucht wilt hebben en 900 euro hebt, moet je lekker chargecooleren. heb je dat niet en neem je genoegen met enige voorbereiding voor het blazen (stopluchtsprintjes zijn zooooo 1988) dan moeten dit soort constructies wel kunnen werken toch ?
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een chargekoeler kent hetzelfde probleem nog steeds ... betere koeling met dit systeem en het spaart je nog eens 700 euro.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Tijn schreef:
Riël schreef:Fang-sensor: Deze meet de 'duty-cycle' van je injector! hoe groter, hoe meer je vraagt.
beetje jammer dat GT's geen injectoren hebben.
Beetje verder lezen staat daar ook een oplossing voor, dmv een map-sensor of boostswitch. Niet zo nauwkeurig, maar 't werkt ook. En sommige gt's hebben wel injectie :P
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Riël schreef: En sommige gt's hebben wel injectie :P
ik ken er drie die het voorbij de tekentafel heben gehaald tot nu toe.
De originele fastchip auto, job-turbo en de JL tuning GT-EFI

plannen om op injectie over te schakelen maken dit systeem nog nog niet bruikbaar ;-)
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Meer er zijn andere opties als alleen het injectorsignaal wil ik maar zeggen :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Riël schreef:Meer er zijn andere opties als alleen het injectorsignaal wil ik maar zeggen :)
Pak je toch gewoon het signaaltje van je bobine, heeft de zelfde frequentie.

gr sander
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

maar niet dezelfde dienstfiets en daar kijkt het systeempie naar.
rev it like a rental
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Het voordeel van het injectorsignaal is dat er al verschillende sensoren bij betrokken zijn.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ik ben nog op zoek naar een boost swith wie weet waar die dingen te koop zijn en zijn ze ook instelbaar?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

vlgens mij zitten ze op iedere gtt enof at.

maar daar zetten ze bij overdruk de onsteking uit. Dat haal je eraf en jij zet er het water mee aan :)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

kan volgens mij niet want dat is een normaly closed contact.
toch?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, een verbind door met massa contact.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ahaa dat is heel mooi kan je er dus mooi een relais mee aansturen echt perfect weer wat geleerd dus (Y)
abel had ook al zòn idee dat het een normaly opened was nu ben ik echt weer gerustgesteld en heb weer een leuk idee er bij .
bedankt (Y) wat is het toch mooi he zòn forum :D :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je kan zelfs de inschakeldruk instellen ;)!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Gast

das heerschap kan beter effe die vod uit zen mond halen. Djees (beetje onduidelijk)

morgen plaats ik even een pic over mijn intercooler historie.
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

iemand ervaring met AQUA MIST? heeft aquamist nog nut als je een front mounted intercooler plaatst? of is de lucht koud genoeg dan, de bedoeling is om hoge drukken te rijden en zo nog een goede inlaatlucht temp te krijgen, misschien zijn hier mensen met hun front mounted intercooler die al temperatuur verschillen hebben gemeten qua in en uitlaat van de intercooler?

greetz
Plaats reactie