Renault 1.6 16v motor info

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
richard26
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00

I.v.m. het bouwen van een serieus 1.6 16v race-project een paar vraagjes:
Weet er iemand of er overeenkomsten zijn tussen de 2.0 16v uit o.a. de Clio RS (F4R) en de 1.6 16v (K4M-708)uit de Scénic?
Zouden de cilinderkoppen (bijna) gelijk kunnen zijn?
Zou de bakaansluiting van deze motoren gelijk zijn?
Als er iemand meer info heeft dan hoor ik dat graag.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

De bakaansluiting is (zoals bij vrijwel alle Renaults) identiek.

Er is weinig overeenkomst tussen de 1.4 en 1.6 enerzijds, en de 1.8 en 2.0 anderzijds. Qua opzet redelijk gelijk, maar de cilinder-hartafstand is verschillend, dus je kunt geen onderdeel uitwisselen.
rev it like a rental
richard26
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00

Thanks!
De bedoeling is om (ooit nog eens) een soort van kopie van de Super 1600 te bouwen met full race specs. Met dry-sump, vrij programmeerbare injectie en 4 throttle bodies met variabele inlaatlengte en ga zo maar door.
Maar eigenlijk zoek ik nog een werkplaats handboek (CD) over deze motor. Een boek van Renault Sport van de Super 1600 heb ik in bestelling staan bij de dealer maar hierin staan alleen de onderdelen en de nummers. Weet iemand hoe ik aan zo'n werkplaatshandboek CD kan komen?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

richard26 schreef:Thanks!
De bedoeling is om (ooit nog eens) een soort van kopie van de Super 1600 te bouwen met full race specs. Met dry-sump, vrij programmeerbare injectie en 4 throttle bodies met variabele inlaatlengte en ga zo maar door.
een super 1600 heeft maar 1 gasklep ... geen tb's ....
there is no spoon.
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Tijn schreef:
richard26 schreef:Thanks!
De bedoeling is om (ooit nog eens) een soort van kopie van de Super 1600 te bouwen met full race specs. Met dry-sump, vrij programmeerbare injectie en 4 throttle bodies met variabele inlaatlengte en ga zo maar door.
een super 1600 heeft maar 1 gasklep ... geen tb's ....
En die gasklep is net zo groot als die van een RS; wel heeft de S1600 andere inlaten en een airbox.

Overigens is vrij programmeerbare injectie niet echt nodig, omdat de sirius32 meer kan dan de meeste programmeerbare systemen.
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

StevenK schreef:En die gasklep is net zo groot als die van een RS; wel heeft de S1600 andere inlaten en een airbox.
voor de insiders... zie je wel dat ik luister ? ;-)
there is no spoon.
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Tijn schreef:
StevenK schreef:En die gasklep is net zo groot als die van een RS; wel heeft de S1600 andere inlaten en een airbox.
voor de insiders... zie je wel dat ik luister ? ;-)
Dat was toch mijn taak :D
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

StevenK schreef:
Tijn schreef:
StevenK schreef:En die gasklep is net zo groot als die van een RS; wel heeft de S1600 andere inlaten en een airbox.
voor de insiders... zie je wel dat ik luister ? ;-)
Dat was toch mijn taak :D
Dit lijkt steeds beter te lukken lijkt het wel :lol:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

richard26 schreef:I.v.m. het bouwen van een serieus 1.6 16v race-project een paar vraagjes:
Weet er iemand of er overeenkomsten zijn tussen de 2.0 16v uit o.a. de Clio RS (F4R) en de 1.6 16v (K4M-708)uit de Scénic?
Zouden de cilinderkoppen (bijna) gelijk kunnen zijn?
Zou de bakaansluiting van deze motoren gelijk zijn?
Als er iemand meer info heeft dan hoor ik dat graag.
Heb(ben) jij/jullie JL Tuning gemailed met dezelfde vraag?
richard26
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00

Neuj, heb er verder nog niet over gebeld of zoiets. Het staat ook nog behoorlijk in de kinderschoenen, het gaat allemaal nog wel een paar knaken kosten. We zullen wel zien of het er ooit nog eens van komt. Maar het blok is er ieder geval inmiddels, dus we kunnen gaan beginnen met engineeren. :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

speedline schreef:
richard26 schreef:I.v.m. het bouwen van een serieus 1.6 16v race-project een paar vraagjes:
Weet er iemand of er overeenkomsten zijn tussen de 2.0 16v uit o.a. de Clio RS (F4R) en de 1.6 16v (K4M-708)uit de Scénic?
Zouden de cilinderkoppen (bijna) gelijk kunnen zijn?
Zou de bakaansluiting van deze motoren gelijk zijn?
Als er iemand meer info heeft dan hoor ik dat graag.
Heb(ben) jij/jullie JL Tuning gemailed met dezelfde vraag?
Nou nergens om, en ook absoluut niet beledigend bedoeld hoor,

Maar wat heb jij en Jl zo gemeen? in zo'n beetje al jouw reply's komt JL te pas, en je betrekt hem in vele dingen.

Nogmaals, Dit is geen kritiek maar belangstelling!!!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Anonymous

Olijnsma schreef:
speedline schreef:
richard26 schreef:I.v.m. het bouwen van een serieus 1.6 16v race-project een paar vraagjes:
Weet er iemand of er overeenkomsten zijn tussen de 2.0 16v uit o.a. de Clio RS (F4R) en de 1.6 16v (K4M-708)uit de Scénic?
Zouden de cilinderkoppen (bijna) gelijk kunnen zijn?
Zou de bakaansluiting van deze motoren gelijk zijn?
Als er iemand meer info heeft dan hoor ik dat graag.
Heb(ben) jij/jullie JL Tuning gemailed met dezelfde vraag?
Nou nergens om, en ook absoluut niet beledigend bedoeld hoor,

Maar wat heb jij en Jl zo gemeen? in zo'n beetje al jouw reply's komt JL te pas, en je betrekt hem in vele dingen.

Nogmaals, Dit is geen kritiek maar belangstelling!!!
Ik heb al eens aandelen ge-oppert :lol:
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Olijnsma schreef: Nou nergens om, en ook absoluut niet beledigend bedoeld hoor,

Maar wat heb jij en Jl zo gemeen? in zo'n beetje al jouw reply's komt JL te pas, en je betrekt hem in vele dingen.

Nogmaals, Dit is geen kritiek maar belangstelling!!!
No problemo Erik.

Ik help Jeroen met zijn zaak vandaar het vele "JL dit" en "JL dat"...

Ik ben dus regelmatig aanwezig bij JL Tuning en doe daar naast Jeroen klantcontacten, e-mail, stukje administratie, aanzoeken van leveranciers, etc...

Eigenlijk een soort part-timer dus... :D We ontwikkelen samen het injectiesysteem voor de 5 gt turbo bijvoorbeeld..

Maar waarom ik dat vroeg is omdat JL een nogal "hufterige" mail ontvangen had met ongeveer dezelfde vraag over de 1.6 16v...
richard26
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00

We zijn inmiddels aan het experimenteren en geld uitgeven geslagen, en binnenkort kunnen we testen op de dyno;
Specs tot nu toe o.a. Jenveys 45mm, wilde nokkenassen, BMW zuigers, Suzuki motorfiets zuigerpennen, 1.5DCI krukas enzovoort.
Hopen dat ie niet klapt... :wink:
Plaats reactie