mijn nieuwe GTT-beest

Vertel hier alles over je project.
Erix
Contacteer:

Na wat aandringen van een aantal figuren heb ik maak dus toch maar een topic over mijn nieuwe aankoop en het verhaaltje er omheen.

Eind 1999 kocht ik mijn eerste auto-tje… een zwarte GT Turbo Phase 2 met wat werk. Op die auto was ik bijna instant verliefd toen ik er een rondje mee had gereden. En natuurlijk kocht ik die toen ook, hoe stom de keuze uiteindelijk ook is geweest. Langzaam viel de GTT compleet uit elkaar daar ik blind van de liefde stug door bleef gaan. Uiteindelijk na 2 jaar kloten werd de auto afgekeurd op roest in de dorpels. Neergeslagen reed ik die dag mijn GTT naar huis waar ik hem in de tuin uit elkaar begon te halen en daar kwam een gigantisch gat achter de dorpels tevoorschijn.
[img]http://www.zx-audio.nl/GTT/roest/011.jpg[/img]
lekker zo'n gat

Een toenmalige vriend van mij knapte zelf in zijn vrije tijd schade Kadett GSI cabrio’s op die hij dan weer verkocht. Hij bood aan om twee nieuwe dorpels voor mij in elkaar te flexen. Na een half jaar aan het lijntje te zijn gehouden bleek dat hij het achteraf niet kon en dat durfde hij niet te zeggen. Vriendschap was toen ook zo’n beetje gelijk over maargoed. Via het forum toen adres gekregen waar ik overzet dorpels kon bestellen en deze natuurlijk gelijk besteld. Mijn baas is vroeger plaatwerker/lasser geweest en hij bood aan om in de avond uurtjes die dorpels erin te lassen. Zo gezegd zo gedaan. Dorpels zaten op zijn plek en na het thuis weer tectyleren van de gehele bodem met zo’n teerachtig goedje wilde ik de auto weer naar beneden laten zakken… klap! Scheurt de steunbalk die voorin over de breedte ligt tussen de twee dorpels links voor van de binnendorpel af…

Toen was ik het beu. Auto is geschorst en is gepromoveerd tot bloembak in de achtertuin. Van een kennis van me werk heb ik toen een Corrado G60 gekocht waar nu paar maanden in rondrijd. En ik moet zeggen, dat ding rijdt erg relaxed al is het niet zo sensationeel als een GTT. Ondertussen was ik al naar een aantal GTT-tjes gaan kijken maar veel soeps heeft er afgelopen jaar niet tussen gezeten eerlijk gezegd. Door de zwarte GTT was ik denk ik beetje erg allergisch geworden voor roest. Eindelijk had ik een GTT gevonden, weer een zwarte met zogenaamd 180 pk. Motortje was niet echt netjes meer en leverde ook zeker geen 180 pk, echter de koets en het interieur was zeer netjes in orde. Met die jongen afgesproken dat ie een voorschot zou krijgen en ik het geld bij elkaar zou gaan rapen. Blijkbaar vertrouwde die gast mij niet of iets want voordat ik zijn bankrekening nummer kreeg had ie de auto al verkocht aan iemand anders. Na wat verder kijken ging ik naar een rode GTT kijken maar ook dat vond ik het gevraagde bedrag niet waard. En op marktplaats kwam er een nieuwe advertentie bij zonder foto waarop ik reageerde. Zo’n beetje voordat ik mijn muis weer op zijn plek had gelegd kreeg ik een GSM nummer met de vraag of ik een afspraak wilde maken. Zo gezegd zo gedaan. Diezelfde dag zag ik dat Jasper hier een vraag stelde over foto’s van de betreffende GTT en ik kreeg er al beetje zin in toen in enkele foto’s zag staan. De dag erop ben ik er naartoe gereden en heb de GTT bekeken. Hij zag er goed uit op het eerste gezicht op een paar puntjes na. Eerst maar eens een testritje gemaakt waar ik niet zelf bij mocht rijden :(. Die jongen begon verhalen op te hangen dat het een super snelle GTT was waar ik het niet echt mee eens was. Hij vond van wel en door de koppeling steeds wat te laten slippen wilde ie toch laten zien dat het een snel wagentje was… zonde voor die plaatjes… Maargoed, de auto vertoonde tijdens het rijden geen kuren. Wel had hij gezegd dat ie de dag ervoor de auto niet gestart kreeg. Dat vond ik niet zo’n probleem, ik had nu immers zelf gehoord en gezien dat het motortje netjes liep. Terug bij hem thuis aangekomen ben ik zover mogelijk onder de auto gekropen (ja ik ben erg dun) om te kijken hoe het met de bruine pest gesteld was. Maar dat viel allemaal goed mee en op dat moment had ik besloten om die auto te kopen. We spraken een voorlopig bedrag af aangezien Jasper de volgende dat nog zou komen kijken.

De volgende dag belde die jongen mij net voor de middag met de vraag of ik de auto zaterdag op kon komen halen. Pfoe! Ff denken… Dat moest wel lukken en die zaterdag ben ik in de Peugeot 106 van moeder Edwin & Lisa op gaan halen. Na een lange file door een gekantelde caravan en een stukje plankgas waren we net op tijd bij het postkantoor om de auto over te schrijven. Daarna zijn we naar de GTT zelf gegaan om alle bijbehorende spulletjes bij elkaar te rapen en een laatste inspectie. De GTT werd gestart en wat warm laten lopen. Edwin zou de GTT naar huis rijden zodat ik verantwoordelijk bleef voor de auto van moeders. Edwin en Lisa stapten in en reden achter mij aan tot de eerste drempel. Schraaaaaap!!! Auw…. Zonde, shit happens ff slikken en weer door rijden. Na een rustige rit waren we met z’n allen in Etten-Leur aangekomen en heb ik de peugeot geparkeerd om Edwin en Lisa daarna met de GTT bij hun thuis weer af te zetten (is wel zo netjes he). Trots stap ik in mijn nieuwe beestje en rijd de straat uit, door het ‘grote’ centrum van Etten-Leur op weg naar de snel weg. Echter bij het nemen van de laatste rotonde begon de auto ineens heel erg te bokken en te happeren en alsof ik niet kon rijden vroeg Lisa wat ik deed. Nou eigenlijk deed ik vrij weinig en moest de auto eigenlijk rustig van de rotonde afrijden. Misschien was het een vuiltje in de carburateur en ik trok de smoorklep helemaal open en liet hem afremmen met choke dicht. Maar het had geen effect, na nog een tweede poging ging het mis…. Een hoop ontploffingen met een bruine wolk achter ons stopte het verkeer achter ons spontaan en zochten een zo veilig mogelijke plaats. De motor sloeg gelijk af en ik besloot de auto maar de berm in te laten rollen om te kijken wat er mis was. Voordat ik uitstapte probeerde ik de auto nog één keer vol hoop te starten maar er zat geen leven meer in. Dus dan maar de motorkap open en kijken wat er aan de hand was. Dat was in eerste instantie zo gevonden, de sensor voor de vervroegingreactie die voorop de cilinderkop zit was afgebroken. Op dat moment belde Edwin gelijk een vriend van hem, Sebastian die ook in Etten-Leur woont. Hij kwam gelijk in zijn Clio Williams met een sleepkabel mij redden. Hij vroeg waar ik woonde en als reactie op de straatnaam kreeg natuurlijk te horen: ‘ah in die ghetto, dat weet ik wel te vinden’. Netjes sleepte hij mij weer via het centrum naar de woonwijk toe waar ik woon tot 1 straat voor mijn straat gaf ie net na een drempel iets te enthousiast gas terwijl de sleepkabel verre van strak stond. Klap! Sleep oog brak af samen met een klein stukje bumper. Eventjes met knoopje de sleepkabel om het subframe wurgen en de laatste paar honderd meter afleggen. De GTT voorzichtig de garage van mijn ouders ingeduwd (waren toch hele weekend weg) en Sebastian bedankt voor zijn hulp. Edwin en Lisa daarna nog naar huis gebracht en me maatje opgebeld dat ik thuis was. Niet veel later hop naar Tilburg… feest!

Zondag ochtend met zware kater wakker geworden en vanuit Tilburg naar huis gereden. Edwin zei dat ie wilde assisteren maar het kwam hem ff niet zo lekker uit, geen probleem. Hoefde in feite alleen maar iemand te hebben die eventjes de motorkap vasthield terwijl ik de moeren losdraaide wat m’n maatje uiteraard wel wilde doen. Hij bleek het spannend te vinden want hij bleef er steeds bij en gaf heel handig steeds aan wat ik wilde hebben. Als eerste hebben we het stukje sensor wat nog in de cilinderkop zat los gepulkt waarna we dezelfde sensor uit mijn zwarte GTT hebben getrokken en bij het nieuwe beestje ingebouwd. Hop starten die hap… nix! Damnit. Stekker van stroomverdeler losgetrokken om te kijken of er wel een vonk kwam naar dat was niet veel soeps, eigenlijk zelfs helemaal niets. Dan maar de bijbel erbij pakken voor de weerstand waardes en zo het zooitje eens allemaal doormeten. Uiteindelijk bleken ook de BDP-sensor en de ontstekingsunit zelf het loodje te hebben gelegd. Deze onderdelen natuurlijk ook gelijk uit de zwarte GTT getrokken en weer starten. Pruttel, en lopen… cool! Ff warm laten lopen en rustig rondje gaan rijden tot ie netjes warm was. Gas erop! Alles deed goed zijn werk en de auto trok veeeeel aandacht zo zonder motorkap tijdens de meulenmarkt. Uiteindelijk weer rustig naar huis gehobbeld, luchtfilters geswitcht en alles weer netjes in elkaar gezet. Mijn nieuwe GTT-beest was weer road-proof :)
[img]http://www.zx-audio.nl/GTT/GTT.jpg[/img]
m'n nieuwe beestje naast de GTE van HoolieAd

Graag wilde ik Edwin & Lisa nog bedanken voor het mee ophalen van de GTT.
Sebastian voor het sleeptochtje.
Jeroen voor zijn hulp tijdens het fixen.
Jeroen
Contacteer:

Kun je van die grote foto ff een link maken of verkleinen.

De tekst is zo niet te lezen
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Leuk verhaal.
Zou alleen even die foto resizen, dat leest makkelijker :-)
Anonymous

Idd leest makkelijker.

Dit is dus de befaamde GTT ? Iig..... net ding, leuk verhaal... eerste wat ik zou doen is even het gaas vervangen ;) Had je zelf ook wel gezien dacht ik :)

Mooie kleur verder !! have fun !
MartinGTT

He He eindelijk, toch de stap maar gewaagd...
(Y)
Robert Turbo

Mooie GTT.

Succes ermee. (Y)
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Erix
Contacteer:

@MartinGTT: Ja, jij had die witte GTT voor m'n neus weggekaapt dus moest ff verder zoeken he ;)
MartinGTT

Ja wie t eerst komt wie t eerst maalt :lol: :lol:
Maarja de jouwe rijdt eerder :@
Erix
Contacteer:

je hebt helemaal gelijk ;)

je weet me te vinden als je hulp zoekt he
EricvH

Hé da's mooi. Nog een GTT in Etten-Leur!! Mischien dat er volgend jaar nog één rond rijdt in de buurt :s
Jeroen
Contacteer:

Verhaaltje nu gelezen, wat een avontuur.

Maar ik zie wel eens rijden denk ik, je 5 valt goed op in die kleur (Y)
R(ay)Si

Mooi GTT (Y)

Veel plezier ermee en houd hem heel ! :)
Alleen nog maar VW!
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

vette bak (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Een van de vettere GT Turbo's! :worship:
Veel plezier ermee!

En hopenlijk ga je er normaler mee om als de vorige eigenaar! (N)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Mrtn
Car: R5GTT

Altijd heb ik dat de mooiste GTT gevonden (Y)

3 jaar terug net na de restauratie.... :kwijl:

Is ie echt zo mishandeld dan??
Mrtn = Maarten
Chris
Erelid - Moderator - RvT

De jongen voor Erix kocht hem van Peter, de ontwerper zeg maar. Die gast waarvan Erix hem kocht was kwa rijden zeg maar beter af met een Golf GTI als je begrijpt wat ik bedoel..

Ik heb gister overigens nog de TWIN van deze auto gezien! Die RS blauwe zeg maar!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Erix
Contacteer:

Had beetje idee dat de auto een soort condoom was voor hem.

ff lekker tijdje mee raggen en dan weggooien.. (N)

Het interieur is ook goed uitgeleefd zegmaar. Dashboard rammelt aan alle kanten. Overal zijn stukken verf vanaf. Zo'n beetje alle panelen zijn gescheurd en de bijrijderstoel is niet helemaal meer heel qua mechanisme.

Maar dat gaat allemaal gefixed worden. Ander dashboard erin (degene die mij kennen weten denk ik wel wat voor iets er voor in de plaats komt). Panelen vervangen door nieuwe gespoten panelen enz...
jshock
Contacteer:

zekker een mooie bak. goed verhaal ook! zonde he als mensen er heel slecht mee omgaan. daarom koop je toch niet zo'n mooie bak?

succes ermee!
GTT
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

16v dash?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Alles van Autometer?! :kwijl: :kwijl: :worship:
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

Mooie auto eerlijk waar en heel veel Plezier natuurlijk, maar snap alleen de verkoopprijs taxatie waarde niet.

Verder heel veel suc6 en doe er voorzichtig mee :)
Job-turbo
Contacteer:

Een strakke bak (Y) Vond het altijd al een plaatje. Succes ermee!!!

Ps. Maik heb je mijn PM gehad?
Erix
Contacteer:

Er komt idd een creme wit met zwart 16v dashboard in te zitten. De taxatie waarde is van 3 jaar terug toen de auto net gerestaureerd was. Manneke heeft die auto dus in die paar jaar tijd zo uitgeleefd dat ie de auto niet meer voor een knappe prijs verkocht kreeg blijkbaar.
Mrtn
Car: R5GTT

wat vroeg ie ervoor dan als ik vragen mag :)
Mrtn = Maarten
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Koel hebbie weer wat te doen ff :D
.:: TurboPowerr ::.
Ivo
Über-Spammer

Ben benieuwd hoe ie er uit gaat zien, zal zeker mooier zijn, dan dse laatste keer dat ik er effies ingezeten heb....

Je kan denk wel een emmertje leer creme (reiniger) gebruiken.... :lol:

Blijft een mooi ding trouwens...., maak em weer netjes man.... (Y)
Ad van Haperen
Contacteer:

Hijs echt VET.

Kreeg gelijk een harde plasser toen ik hem zag :D

En erix wel luisteren naar mijn mening over het nieuwe dash met spuiten he :D:P
Thierry

Mooie wagen (Y)
De kleur is ook supermooi bij een GTT :kwijl:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Super wagen!!!!!!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

Gelukig toch na alle elende een leuk en vet 5je gevonden

heel veel plezier ermee erix (Y) :D
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Anonymous

Hooliead schreef:Kreeg gelijk een harde plasser toen ik hem zag :D
Sommige mensen zijn echt kansloos :lol:
Ad van Haperen
Contacteer:

Matthijs schreef:
Hooliead schreef:Kreeg gelijk een harde plasser toen ik hem zag :D
Sommige mensen zijn echt kansloos :lol:
haha dankje :D
turbo5

succes , toch toffe auto !

Heb jij effe geluk dat ik uhm niet heb gekocht !!

Een bedankt is op zn plaats !! :lol: :lol: :lol:
jnjansen_r5gtturbo

turbo5 schreef: Heb jij effe geluk dat ik uhm niet heb gekocht !!
Of ik ;)

Nee ff zonder gein, een mooie basis voor een gaaf project suc6 ermee!
Erix
Contacteer:

Dat is wederzijds Jasper... Ik had dat rode beestje van jouw ook bijna gekocht. Kon het alleen niet echt eens worden met die jongen over de prijs enzo.

Maar toch bedankt dat je hem hebt laten staan :P
Plaats reactie