wiellager Clio

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
~thijs~
Contacteer:

Ik wilde net vertrekken met de auto. toen ik wegreed hoorde ik een knarsend geluid! dus ikke stoppen auto weer geparkeerd wat behoorlijk stroef ging alsof me remmen bleven hangen. dus ik me wiel eraf schroeven zit er bijna een cm speling in dus wiellager overleden. alleen vraag ik me nu af hoe ik me auto bij de garage moet krijgen, kan ik nog een kilometer of 1 a 2 rijden?
Steven
Car: M536

Sja beetje moeilijk te zeggen, klinkt alsof he tlager in z'n geheel uit elkaar is geklapt.

Je kan ook zelf het fusee eruit halen en dan naar de dealer brengen, is nog goedkoper ook ;)
~thijs~
Contacteer:

vergeet niet dat ik in het centrum woon he :wink:
R(ay)Si

Gaat lekker met de RSi'tjes :(
Alleen nog maar VW!
Rick D.

~thijs~ schreef:vergeet niet dat ik in het centrum woon he :wink:
Kunnen ze auto ook nie pikken :lol: :wink: :lol:
Abel
Über-Spammer

tja .. ik heb ook een paar 100 kilometer gereden met een stukke lager.. mij was wijsgemaakt dat het geluid van de banden kwam. :evil:
~thijs~
Contacteer:

jep hier hetzelfde, ik ga me lager zelf vervangen samen met stevie, me lager is een jaar geleden ookal vervangen en de snelle slijtage zou volgens me garage omdat me auto verlaagd is :s maar ik heb ook al vernomen dat dat gelul is
R(ay)Si

Wel ff melden he als je gaat sleutelen :P

Kom k wel ff bakkie doen :D
Alleen nog maar VW!
~thijs~
Contacteer:

zaterdag
R(ay)Si

oe...wordt lastig :)

Kijk wel ff :P
Alleen nog maar VW!
Frits Clio 16v

Mijn wiellager (clio 16v, rechts-achter) moet ook nog een keer vervangen worden. Maar ik had begrepen dat het niet uitmaakt als je er nog effe mee doorrijd. Alleen die zoemmmm is irritant, maar ik rij er al 1500 km mee.

Volgende week wordt hij vervangen, maar wil wel graag weten of het nou wel of niet schadelijk is (geweest) als je er mee doorrijd?

Gr, Frits.
~thijs~
Contacteer:

nou normaal kan je inderdaad effe door blijven rijden, maar zoveel geluid als die van mij maakt is niet normaal echt een metaal knarsend geluid, dus ik denk dat me lager stiekum geploft is zonder het eerst aan te geven :wink:
Bart V

Dikke kans dat de naaf ook uitgesleten is vanwege de speling. Meet dus je naaf op, en controleer of deze niet konisch uitgesleten is. Als dit de vorige keer al zo was is dat een verklaring waarom je lager nu weer kapot gegaan is.

Voor de duidelijkheid: De naaf is dat ding waar je wielbouten in gaan, en zit in de binnenkant van lager geperst.

Succes
Frits Clio 16v

Bij mij is het alleen een zoem die je vooral hoort boven de 80 km/uur. Dus niet schadelijk alleen irritant begrijp ik. (Y)

Gr, Frits.
~thijs~
Contacteer:

Bart V schreef:Dikke kans dat de naaf ook uitgesleten is vanwege de speling. Meet dus je naaf op, en controleer of deze niet konisch uitgesleten is. Als dit de vorige keer al zo was is dat een verklaring waarom je lager nu weer kapot gegaan is.

Voor de duidelijkheid: De naaf is dat ding waar je wielbouten in gaan, en zit in de binnenkant van lager geperst.

Succes
mmm goed om effe op te letten thanx :)
~thijs~
Contacteer:

Zo gister met veel hulp van Stevie me fusee eronderuit gehaald en me lager was echt goed naar de klote je kon de lager balletjes zien zitten dus morgen naar de garage nieuw lager erin laten zetten en dan dinsdag me fusee er weer onder
R(ay)Si

~thijs~ schreef:Zo gister met veel hulp van Stevie me fusee eronderuit gehaald en me lager was echt goed naar de klote je kon de lager balletjes zien zitten dus morgen naar de garage nieuw lager erin laten zetten en dan dinsdag me fusee er weer onder
:worship: :)
Alleen nog maar VW!
~thijs~
Contacteer:

vandaag een nieuwe lager erin laten zetten, morgen de boel er weer onder!! heeft iemand enig idee met hoeveel nm een centrale wielmoer vast gezet moet worden? ik heb morgen een momentsleutel te leen
Steven

Zaterdag nog tegen je gezegd knul ;)

250 nm
~thijs~
Contacteer:

das waar maar ik kreeg ik ook weer andere getalletjes door (150nm) en omdat jij zei ik "dacht" 250 nm dacht ik van ik vraag het nog effe voor de zekerheid :wink:

als je je verveeld mag je morgen avond langskomen hoor :p
mike16v

Clio Baccara 16v schreef:Bij mij is het alleen een zoem die je vooral hoort boven de 80 km/uur. Dus niet schadelijk alleen irritant begrijp ik. (Y)

Gr, Frits.
ik heb exact hetzelfde... moet denk ik ongeveer 1500 km rijden kan dit? of toch lager laten vervangen? weet iemand een prijsje??

Thijs: ik kom misschien wel ff langs.
Steven

Ik zou hem toch maar ff vervangen Mike, 1500 km rijden is geen goed plan.....
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik zou 'm uit voorzorg ook even laten vervangen. Zo'n moeite schijnt dat ook weer niet te zijn.
Steven

Thijs is nu de nieuwe expert in fusee lostrekke ;)
~thijs~
Contacteer:

tis waarschijnlijk achter bij mike zij hij, maar dat zal wel nagenoeg hetzelfde gaan?
Matijs
Contacteer:

Het idee is wel redelijk hetzefde ja.
Achter heb je een flinke pers nodig om het lager uit de remschijf te drukken en de nieuwe netjes recht er in te persen. Dus schijf eraf en dan met het nieuwe lager naar een garage die dat even voor je willen doen (of Doe Het Zelf garage).
Steven

Eh nee, achter moet je em uit de schijf persen en als deze schijven al een aantal jaartjes meegegaan zijn dan breken de schijven bij het persen.

Dus je moet dna ff tandjes op elkaar zetten en 2 nieuwe schijven met lagers kopen, die lagers kun je dan ook heel makkelijk zelf erin persen met eem bankschroef of met warm/koud uitzettings-methodes.

Kost wel ff wat meer, maja dan is de achterkant weer ff gecovered.
~thijs~
Contacteer:

sow ben ik effe blij dat het voor was bij mij :p
~thijs~
Contacteer:

Sow de hele reutemeteut zit er weer op :)
mike16v

~thijs~ schreef:Sow de hele reutemeteut zit er weer op :)
nou das mooi thijs! voor mij wat minder zo te horen... zught, wordt af en toe wel erg moe van dat ding...
Steven

Sja je kan het proberen door alleen een lager te laten persen Mike, misschien lukt het wel...
Tis vooral belangrijk dat de gehele schijf goed ondersteund wordt bij het persen.

Maarja houd dit even in je achterhoofd (denk ook aan de kortingen bij Brezan ;) )
mike16v

Steven schreef:Sja je kan het proberen door alleen een lager te laten persen Mike, misschien lukt het wel...
Tis vooral belangrijk dat de gehele schijf goed ondersteund wordt bij het persen.

Maarja houd dit even in je achterhoofd (denk ook aan de kortingen bij Brezan ;) )
ja das waar, maar mijn baan staat weer op het spel :-( ik wordt echt geplaagt... kan dus niet teveel uitgeven...
~thijs~
Contacteer:

mike16v schreef:
~thijs~ schreef:Sow de hele reutemeteut zit er weer op :)
nou das mooi thijs! voor mij wat minder zo te horen... zught, wordt af en toe wel erg moe van dat ding...
Bassie en Adriaan schreef:wat er ook gebeurt altijd blijven lachen:)
evo
Contacteer:

Clio Baccara 16v schreef:Mijn wiellager (clio 16v, rechts-achter) moet ook nog een keer vervangen worden. Maar ik had begrepen dat het niet uitmaakt als je er nog effe mee doorrijd. Alleen die zoemmmm is irritant, maar ik rij er al 1500 km mee.
Hmm nu ik dit lees. Mijn Clio doet dit sinds 2 weken, een heel irritant zoemend geluid. Ook rechtsachter, begint vaak rond 80 kmh.

Waarschijnlijk dus de wiellager?
Rick D.

evo schreef:
Clio Baccara 16v schreef:Mijn wiellager (clio 16v, rechts-achter) moet ook nog een keer vervangen worden. Maar ik had begrepen dat het niet uitmaakt als je er nog effe mee doorrijd. Alleen die zoemmmm is irritant, maar ik rij er al 1500 km mee.
Hmm nu ik dit lees. Mijn Clio doet dit sinds 2 weken, een heel irritant zoemend geluid. Ook rechtsachter, begint vaak rond 80 kmh.

Waarschijnlijk dus de wiellager?
Yep :smoke:
Plaats reactie