spir@l schreef:
Kijk, even buiten het feit om dat dit voor zo'n kleine 100% van de lezers hier niet te betalen valt, wil ik weleens weten wat precies de normen zijn om een motor bombproof te kunnen noemen.
Er zijn geen vaststaande normen voor "bombproof" motorenbouw. Het is namelijk geheel afhankelijk van de motor die je onder handen neemt wat je aan onderdelen moet veranderen om een gewenst vermogen te draaien.
In de Japanse Importscene bijvoorbeeld is van een hoop motoren bekend boven welke vermogens het nodig is de motor aan te passen. Bijvoorbeeld een Nissan 300ZX Twin Turbo Z32. Boven de 290kW/400pk (is al 133pk/liter!) moet de motor uit elkaar en opgebouwd worden met andere zuigers en drijfstangen omdat de algemene ervaring is dat als je dit niet doet de standaard drijfstangen gaten blijven prikken in de kostbare aluminium onderblokken. Verder kan je vanwege de motorconstructie niet meer als 400kW/550pk (185pk/liter!!!) draaien zonder dat het motorblok van versterkingen moet worden verzien.
Deze motor kan dus standaard al gigantisch veel hebben maar wil je meer moet er geinvesteerd worden. Anders sloop je het mechaniek moedwillig en moet er onder aan de rekening nog veel meer betaald worden. Je had dan beter vooraf kunnen investeren in een "bombproof" engine.
Dit is maar een voorbeeld waar ik de cijfers bij weet. Maar dit geld dubbel en dwars voor iedere auto en specifieke motor alleen dan met andere vermogenswaarden.
En dat het niet te betalen is bestrijd ik met hand en tand.
Als je bijvoorbeeld je motor (goed) laat reviseren kun je voor een relatief klein meerbedrag kiezen voor betere onderdelen zoals gesmede zuigers, betere zuigerveren en verbindingsmaterialen (bouten, moeren, trekankers van ARP). Betere drijfstangen zijn wel erg kostbaar maar bij hele hoge specifieke vermogens onmisbaar. Overigens, ook in preciese bewerking en oog voor detail gaat veel van de kwaliteit van een motorenbouwer zitten. Goede onderdelen gemaakt van kwalitatief hoogstaande materialen is 1. Montage en afstemming van toleranties is 2.
Maar nu is de vraag wat dit allemaal voor gevolgen heeft voor onze gtt's en 16v's. Niet al te veel eigenlijk. Uiteraard is dit topic voor de gtt veel relevanter als de Clio 16v aangezien het vermogen van de gtt veel makkelijk opgedraaid kan worden.
Uiteraard kun je van je standaard auto verwachten dat ie gedurende een lange levensduur blijft doen waar ie voor gemaakt is. Het feit van benodigde betere onderdelen dringt zich namelijk pas op als je met het standaard mechaniek dingen wil gaan doen waar het niet voor gemaakt is. Bij een 16v hogere toerentallen gaan draaien in combinatie met een verhoogd vermogen. Bij een gtt hogere turbodrukken.
(Renault levert eigenlijk echt kwaliteit als je kijkt naar de staat van sommige motoren en hoe zo behandeld zijn gedurende vele kilometers

)(Ik wist wel dat er een reden moest zijn dat ik Renault een warm hart toedraag!

)
P.s.: Sorry voor de algemene termen maar dan is mijn punt misschien wat beter te begrijpen.