wegligging gtt

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
2-tune-2

ik ben dus bezig om me turbotje weer vanaf een kale carroserie op te bouwen voor de racerij. maar nu wil ik dus alles optimaat hebben dus ook de wegliging.
ik heb al de voorwielophaning van een clio 16v maar past hier ook de achteras van?
en wat zullen de voordelen zijn wat en wat zijn de afmetingen hiervan?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

2-tune-2 schreef: ik heb al de voorwielophaning van een clio 16v maar past hier ook de achteras van?
ja,
grotere spoorbreete achter. maar als je gaat zoeken op achteras zal je de rest ook wel vinden. de achter dempers passen ook. en als je toch bezig bent de remmen niet vergeten.

het moet passen want een GTT achteras past ook onder een clio. :wink:

Gr.Frits
jnjansen_r5gtturbo

Draagarmen en fusees van een Clio 16v of 19 16v erop. Achteras van een Clio 16v eronder. En je rijdt iedereen de str*nt om de oren ! (met een flink grotere spoorbreedte in een Clio afstelling!)
Ff geleend van Speedline :wink: Zie ook hier en hier
Mrtn
Car: R5GTT

moet je alleen wel een ET hebben voor je velgen, die staan met standaard GTT ET36 velgen verder naar buiten en zullen dus in conclaaf raken met de schermen

I assume....
Mrtn = Maarten
2-tune-2

Mrtn schreef:moet je alleen wel een ET hebben voor je velgen, die staan met standaard GTT ET36 velgen verder naar buiten en zullen dus in conclaaf raken met de schermen

I assume....
dat moet geen probleem worden aangezien me pa een autoschadeherstel bedrijf heeft.
dus verbreden.......geen punt >-)
2-tune-2

het past dus van phase 1 clio 16v maar is het van een phase2 niet hetzelfde
2-tune-2

Frits schreef:
2-tune-2 schreef: ik heb al de voorwielophaning van een clio 16v maar past hier ook de achteras van?
ja,
grotere spoorbreete achter. maar als je gaat zoeken op achteras zal je de rest ook wel vinden. de achter dempers passen ook. en als je toch bezig bent de remmen niet vergeten.

het moet passen want een GTT achteras past ook onder een clio. :wink:

Gr.Frits
hoe bedoel je dempers passen ook?? een clio heeft toch gewoon dezelfde torsievering al een gtt. k
Steven
Car: M536

Jah fase 1 en fase 2 zijn hetzelfde, alleen let dus wel op dat je bij de Clio 1 blijft.

Clio 2 is weer heel anders...
2-tune-2

phase2 is toch een clio 2 het model dat nu de clio cup rijdt daar kan ik namelijk de achterwielophanging van krijge
Jasper16v

wat nu clio cup rijd is clio 2 phase 2 (nog niet de ph.3 denk ik)

de clio 1 is tot het jaar 97 ofzo gemaakt
2-tune-2

Steven schreef:Jah fase 1 en fase 2 zijn hetzelfde, alleen let dus wel op dat je bij de Clio 1 blijft.

sorry dit snap ik eff nie
clio 2.......phase2 wat is het verschil
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

2-tune-2 schreef:
Steven schreef:Jah fase 1 en fase 2 zijn hetzelfde, alleen let dus wel op dat je bij de Clio 1 blijft.

sorry dit snap ik eff nie
clio 2.......phase2 wat is het verschil
compleet andere auto's.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

clio I
ph1: 91 t/m 93
ph2: 93 t/m 96
ph3: 97 t/m 98

clio II
ph1: 98 t/m 2001 ??
ph2: 2001 tot heden
Ton

zitten we niet bij clio 2 fase 3
kan het mis hebben hoor
Jasper16v

klopt ja, ph.3 nu
Ton

wordt fase 2 nog wel gemaakt anders kan ik johan niet uitlachen
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

ja van de clio's II heb ik niet zo veel verstand :). dus dat lijstje mag iemand anders afmaken. en anders ff op autoweek kijken. daar staat het meestal wel goed.
2-tune-2

zou ik dan wel met een clio1 16v achteras de de schroefveren (de cup auto heeft deze namelijk achter) van een cup clio kunnen moenteren
speedline

2-tune-2 schreef:zou ik dan wel met een clio1 16v achteras de de schroefveren (de cup auto heeft deze namelijk achter) van een cup clio kunnen moenteren
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat iedereeen bedoeld.

Een Clio van de 1ste generatie. Die is er dus in 3 Phases. Heeft een achteras met torsievering en torsiestabilisatie.

Een Clio van de 2e generatie heeft een achteras met losse schroefveren. Enneh, deze Clio is er ook in 3 Phases.
2-tune-2

ja dat snap ik maar is het nu mogelijk om onder me gtt een achteras met schroefveren te krijgen. welke generatie dan ook of eventueel een combinatie van de modellen.
Menno

Tja, alles kan, maar in principe past dit absoluut niet. Je zult dan serieus het hele dragende gedeelte van de achterkant van je auto moeten verlassen. Niet de moeite en risico waard, imho.
rev it like a rental
speedline

2-tune-2 schreef:ja dat snap ik maar is het nu mogelijk om onder me gtt een achteras met schroefveren te krijgen. welke generatie dan ook of eventueel een combinatie van de modellen.
De enige enigzins betaalbare variant imo, is ombouw van de achterzijde van de gtt naar een carrosserie met veertorens. Dit in combinatie met een achteras met daarop 2 verstevigingsplaten gelast. Dan kun je coil-overs (veerpoten met de veer over de demper) op de achteras toepassen.

Maar daar komt veel constructiewerk bij kijken waar de lassen van gecontroleerd moeten worden. Dus betaalbaar in dit opzicht is een rekbaar begrip.

En gaan lopen kloten om een semi torsieas met schroefveren onder je 5 te bonjouren is klootviolen op zijn smalst. Het blijft gewoon een torsie aslichaam met schroefveren ipv torsievering.

Nog steeds geen onafhankelijke achterwielophanging. Dat kan ook maar dat wordt een heel kostbare constructie. (=> Cli(k)o V6!!!)

4x4 trouwens ook maar nu sla ik door... Al is dat misschien nog simpeler te realiseren als bovenstaande oplossingen.

Maar om ff kort te gaan. Een achteras met grotere spoorbreedte en gewoon torsiestaven is veruit de beste en financieel interessantste oplossing.

Zelf gebruikte Renault dezelfde combinatie (torsieas achter) op zijn Maxi rally versies van de Clio en Megane. Aan afstelmogelijkheden geen gebrek. Gewoon ff zorgen voor meerdere sets staven.
2-tune-2

okey hier heb ik wat aan. nu alleen nog ff wete hoe breedt een 16v achteras is en hoe breed het van een wiliams is. als iemand dit weet en mischien weet iemand ook nog de breedte voorwielophangin
Steven

Achterassen van een Willy en een 16v zijn gelijk :p
Was totaal 3,6 cm breder als GTT dacht ik... en anders doe je gewoon es een goeie search, want dit is niet d eeerste x dat het besproken wordt...
2-tune-2

ik had yoch ergens geleze dat het van een willy anders was (breder) ohw sorry was clio coupe
Laatst gewijzigd door 2-tune-2 op di 15 jun 2004 17:37, 4 keer totaal gewijzigd.
2-tune-2

heb dit eff uit een ander topic overgenome

(speedline)
Ik doe pas een upgrade als ik over de volgende onderdelen beschik:
* 1e grap: comfort
* Clio 16v draagarmen
* Clio 16v stabilisatorstang
* Clio 16v achteras
* 6Jx14 of 6,5Jx15 velgen gebruiken
Hierdoor krijgen de voor- en achteras een flink grotere spoorbreedte met flink hogere bochtsnelheden als resultaat. Maar alleen doen als je over alle zojuist genoemde onderdelen beschikt. Anders is het voor onervaren piloten levensgevaarlijk !!!

* 2e grap: keihard de lekkerste
* Clio 16v coupe/ Williams draagarmen
* Clio coupe/ Williams stabilisatorstang
* Clio coupe onbekrachtigd stuurhuis
* Clio coupe achteras
* 7Jx15 velgen gebruiken
Voor de echte stuurman...
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Voor is breder ja, achter niet
2-tune-2

sorry bedoelde coupe achteras
2-tune-2

weet iemand hoeveel breder voor en achter van een coupe is
Gerald
Über-Spammer
Contacteer:

2-tune-2 schreef:weet iemand hoeveel breder voor en achter van een coupe is
GTT coupe of clio coupe?? maar helaas ik weet het ook niet
speedline

De coupe achterassen zijn identiek aan de standaard achterassen. En dat geld voor de gtt en de 16v. Het enige wat er "Coupe" is aan de coupe achterassen zijn hardere rubber bussen voor de draagarmen en stijvere veer en stabilisatiestaven.

Het ding is dus harder geveerd, spoort strakker en omdat de stabilisator instelling stijver is zorgt zo'n as voor meer overstuur. Heel fijn op het circuit omdat je de auto dan beter met het gaspedaal kunt sturen.

Overigens; De 16v en Williams hebben exact dezelfde achteras.
2-tune-2

okey maar is een clio as nou breder als die van een gtt en zo ja welke vande clio modellen heeft de breedste as die op de gtt past.
het moet breder aangezien ik in frankrijk de uitboukit van de renault gtt maxi heb desteld.
Steven

Argh vervelend zijn he?

A: Niet searchen
B: Niet lezen

Laatste keer:
Je kunt alleen de as van een Clio 1 16v/williams nemen en dan zijn ze allemaal even breed.

En wat ie aan de voorkant breder kan worden ga je maar lekker opzoeken op dit forum.
2-tune-2

ja maar iedereen hier zegt weer wat anders. want wat ik nu begrijo is dat een clio as niet breder is als van een gtt
furius

Hierdoor krijgen de voor- en achteras een flink grotere spoorbreedte met flink hogere bochtsnelheden als resultaat. Maar alleen doen als je over alle zojuist genoemde onderdelen beschikt. Anders is het voor onervaren piloten levensgevaarlijk

als ik dit lees lijkt me het toch duidelijk dat het van een 16v voor en achter breder is of niet soms :wink:
Plaats reactie