ACT : Formule 1 Deel I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Matijs
Contacteer:

Super kwalificatie! :)
Maar de Renault hebben wel wat op te lossen bij de start... Gelukkig staan ze allebei aan de goede kant van de baan. (Y)
het gaat een leuke race worden 8)
Matijs
Contacteer:

Sato's spin kostte Alonso tijd!

News 12-06-2004

Fernando’s qualifying drama

TV viewers saw Fernando hit debris – Pat Symonds explains what happened.

Fernando Alonso’s qualifying lap nearly started in disaster. The Spaniard followed Takuma Sato in the running order, and the latter’s exuberant approach the final chicane saw him hit the kerbs hard and leave debris on the circuit. Pat Symonds picks up the thread…

“When Sato hit the kerbs, he knocked ballast blocks off the car. We could see they were heavy because the marshal needed two hands to pick one up!

“Unfortunately, another was left on the circuit and Fernando hit it extremely hard, causing considerable damage to the floor of the car, which cost him aerodynamic performance around the lap.

“In light of this, fifth place is certainly a highly-creditable position.”

The FIA allowed the damaged components to be replaced, and Fernando will start the race with his car in optimum condition.

bron: http://www.renaultf1.com
Jasper16v

Vaag dat ze het circuit dan niet eerst schoongemaakt hebben eigenlijk...maar mischien hadden de marshalls het niet gezien.
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

FIA laat Renault toe de wagen van Alonso te herstellen.

De FIA laat een herstelling van de schade aan de wagen van Alonso toe. De schade die Alonso opliep zijn beschadigde bodemelementen doordat hij wat puin raakte in de kwalificatie. Takuma Sato verloor zijn ballastblokken in de laatste chicane. “We konden zien dat ze zwaar waren,” zei Pat Symonds, “want de marshal had twee handen nodig om er één op te rapen. Maar hij liet er één liggen…”

bron: www.f1-club.be

Lullig :S

Trulli heeft stem nog niet terug

Het grootste probleem van Jarno Trulli de laatste weken heeft niks te maken met de wegligging van zijn Renault of de slijtage van zijn banden. Nee, de Italiaan heeft andere problemen. Trulli is namelijk al een paar weken zijn stem kwijt, waardoor communicatie met teamleden of de pers zeer problematisch is.

Trulli is zijn stem al kwijt sinds de avond na zijn geweldige overwinning in Monaco. Toch beweert hij dat hij zich die avond niet misdragen heeft: "Ik heb echt niet te veel gefeest, dat beloof ik", zegt de Italiaan met een lach. "Mijn stem wordt al iets beter maar het is heel frustrerend om niet goed te kunnen communiceren. Verder voel ik me prima hoor", aldus de vrolijke Trulli.

Bron: www.f1racing.nl
Matijs
Contacteer:

Bah bah, een competatieve 2 stop-strategie van Renault om zeep geholpen door falende aandrijfassen :@ En ja hoor, Schumi wint natuurlijk gewoon weer. Overigens wel verbazend hoe Williams ineens weer meedoet.
Het gaat volgende week weer spannend worden!
Remi

Jammer voor Renault, het was toch een falende aandrijfas en fout in de suspensie geloof ik?

Voor Ferrari was het echt een mooie overwinning, heus wel verdient. Want Schumachter komt toch maar ff vanaf P 6 naar voren gereden, Montoya ging mooi met hem mee. Ze hebben het dik voor mekaar bij Ferrari (Y)

Op Indianapolis heeft Renault aangekondigd erg sterk te zullen zijn dus ik kijk al uit naar de volgende week. Hopelijk zit er ook wat in voor Renault.

Overigens ook topprestatie van Williams...
Matijs
Contacteer:

De falende achterwielophanging van Trulli was waarschijnlijk ook toe te schrijven aan een rondslingerende afgebroken aandrijfas.
Matijs
Contacteer:

Even een discussie-balletje opgooien:
Ik zit me al een race of vijf af te vragen waarom die Ferrari's zoveel viezer worden dan de andere auto's. Aan het eind van de race zijn die dingen echt helemaal zwart, vooral rond en bovenop de sidepods. Waar komt dat door? Vandaag ook weer, halverwege de race waren de witte (!) letters van de Vodaphone stickers boven de luchtinlaten van de sidepods zowat onzichtbaar door de dikke laag zwarte meuk die er op die auto zit.
Mijn theorie is dat er iets aan de hand is met de verf van de Ferrari's. Volgens mij heeft de verf een soort ruw oppervlak, zoals een haaienhuid, waardoor ze minder drag hebben. En in die ruwe verf blijven allemaal stofdeeltjes hangen waardoor de auto zo vies wordt. Het geheim van Ferrari, zichtbaar voor iedereen?
Tom
Moderator
Car: MB

mooi race'je vanavond vond ik :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jasper16v

met een mooie uitslag
Matijs
Contacteer:

eg nie :@
Remco_Rs
Contacteer:

Jammer van Button,had hem graag weer op het podium gezien.En ondanks dat ik een hekel heb aan R schummi,had ik het hem wel gegund om de race te winnen,maar helaas die andere "Deutche Bradwurt" deed het net weer eff beter :) .
Serge1916V

^%@#$#(*&%E@!!! race (N)
Jasper16v

De tactiek van Ferrari was weer super vandaag. De beste heeft gewonne ;). Ik had Button wel grag op het podium gezien.
Matijs
Contacteer:

Ja het lullige is dus dat Renault dezelfde strategie had, maar dan wel met fatsoenlijke startposities.

Maarja, heeft er weer 1 of andere Duitser de aandrijfassen door zitten zagen vannacht... :( :lol: :wink:
Jasper16v

Had Renault een 2 stops strategie? Volges mij ging Alonso ook redelijk vlug naar binnen?
Matijs
Contacteer:

Volgens de uitlatingen van de Coureurs en het nieuwe op de site van Renault stonden ze allebei op 2 stops, en waren ze klaar voor het podium, en mogelijk de winst...
Alonso ging maar 1 rondje voor Schumi naar binnen.

Mooie race en terechte winnaar. :)
Alleen jammer dat de Renaults uitvielen ipv de McLarens :evil:
limburgio

vond het echt een kut race, eerst valt trulli uit, en net als alonse, na een slechte pits van 16secs, een serieus inhaalmanoeuvre is aant doen op de eerste 3 rijders valt die ook uit, hij had op 4rondes tijd bijna 3secs gewonnen, ik zag em echt die ferrari's nog inhalen want hij ging er nogal vandoor :D echt jammer, volgende week revanche, heads up renault! don't forget the glory years
Remi

Matijs schreef:Even een discussie-balletje opgooien:
Ik zit me al een race of vijf af te vragen waarom die Ferrari's zoveel viezer worden dan de andere auto's. Aan het eind van de race zijn die dingen echt helemaal zwart, vooral rond en bovenop de sidepods. Waar komt dat door? Vandaag ook weer, halverwege de race waren de witte (!) letters van de Vodaphone stickers boven de luchtinlaten van de sidepods zowat onzichtbaar door de dikke laag zwarte meuk die er op die auto zit.
Mijn theorie is dat er iets aan de hand is met de verf van de Ferrari's. Volgens mij heeft de verf een soort ruw oppervlak, zoals een haaienhuid, waardoor ze minder drag hebben. En in die ruwe verf blijven allemaal stofdeeltjes hangen waardoor de auto zo vies wordt. Het geheim van Ferrari, zichtbaar voor iedereen?
Is op zicht wel een interessante discussie, maar ik kan er niet direct antwoord op geven. Waarom zou een ruwer oppervlakte trouwens de drag verminderen? En als je zo'n ruw oppervlak zou gebruiken zouden die auto's toch nooit zo kunnen blinken bij aanvang van de race? Eens kijken of ik er iets over kan vinden...
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik kan me dat niet voorstellen, eigenlijk. Dat gaat aardig ten koste van de aerodynamica, denk ik. Maar wie weet heb je gelijk! :)
EricvH

Matijs schreef:Maarja, heeft er weer 1 of andere Duitser de aandrijfassen door zitten zagen vannacht... :( :lol: :wink:
Ja, dat zal het geweest zijn! :lol:
Merijn
Über-Spammer

Breaking news: Williams en Toyota zijn beide gediskwalificeerd, vanwege illegale brake ducts. :(
Tom
Moderator
Car: MB

grappig
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Matijs
Contacteer:

? hmkay. Wel goed voor mijn punten in het F1 manager spel (Y)
Merijn
Über-Spammer

Grappig? Dat is gewoon zwaar kilo utrecht tango, Tommie..

1. Schumacher
2. Barichello
3. Button
4. Fisichella
5. Raikkonen
6. Coulthard
7. Glock
8. Heidfeld

Worden we hier vrolijk van, kijkend naar het algemeen klassement? Neen... :(
Matijs
Contacteer:

Remi schreef:
Matijs schreef:Even een discussie-balletje opgooien:
Is op zicht wel een interessante discussie, maar ik kan er niet direct antwoord op geven. Waarom zou een ruwer oppervlakte trouwens de drag verminderen? En als je zo'n ruw oppervlak zou gebruiken zouden die auto's toch nooit zo kunnen blinken bij aanvang van de race? Eens kijken of ik er iets over kan vinden...
Ja dat blinken zit mij ook een beetje dwars, je zou verwachten dat een ruw oppervlak minder glimt. Tenzij de ruwheid zich op een hele kleine schaal voordoet natuurlijk.
Bovendien zit het niet overal, want zoals Merijn terecht opmerkt zou dit de aerodynamica beinvloeden. De achtervleugel heeft het bijvoorbeeld niet, maar vooral op die sidepods vlat het echt op, en dit lijkt mij een plek waar je zo min mogelijk luchtweerstand wilt hebben...

En wat betreft de voordelen van die ruwheid, dit is een techniek die bijvoorbeeld bij zwemmen wordt toegepast. Een ruw oppervlak houdt een dun laagje water vast, waardoor er een grenslaag ontstaat tussen het bewegende voorwerp en de omgeving, en hierdoor neemt de weerstand significant af.
De vraag is natuurlijk of dit effect boven water ook significant is, maargoed in F1 helpen alle kleine beetjes...

Of zouden het simpelweg de Bridgestone banden zijn die zoveel zwarte zooi afgeven?
Matijs
Contacteer:

Merijn schreef:Grappig? Dat is gewoon zwaar kilo utrecht tango, Tommie..

1. Schumacher
2. Barichello
3. Button
4. Fisichella
5. Raikkonen
6. Coulthard
7. Glock
8. Heidfeld

Worden we hier vrolijk van, kijkend naar het algemeen klassement? Neen... :(
Glock 7e :lol: Dolle boel zo.
Jasper16v

omg? glock en Heidfeld schuiven zo gewoon 4 plekken op :S
Matijs
Contacteer:

Ja 3 punten voor Jordan! :lol:

Column: De schuld van Ferrari.

Vroeger gingen we met de familie steeds naar het kleine stadje Malcesine aan het Gardameer. Sindsdien ben ik verliefd geworden op de streek en ook een beetje op het land. Een grootvoetbal tornooi: Italië is mijn tweede ploeg. Nog vroeger keken we op zondagmiddag tijdens het middageten steeds naar de Formule1. De rode wagens met die Italiaanse naam zijn steeds mijn favoriet geweest, ook al snapte ik er toen vrij weinig van.
Wist ik veel dat ze toen amper iets wonnen, ze zagen er mooi uit. Dan is het bij mij een tijdje stil geweest op F1 vlak, tot ik toevallig via een vriend terug met de sport in contact kwam. De oude favoriet was terug uit het dal geklommen waar ze van kwamen, zo weet ik nu, en deed terug regelmatig mee om de overwinning.

Formule1 is een passie geworden, elke dag ga ik verschillende keren kijken of er nog nieuws te rapen valt. Let op, ik ben wel geen wandelende Formule1 encyclopedie. Vraag me niet wie er in 1977 op Silverstone gewonnen heeft, en waar hij gestart is. Voor de geïnteresseerden: het was James Hunt die op pole startte, won en de snelste ronde neerzette in zijn McLaren. Voor dit soort dingen bestaan voor mij archief websites.

De laatste tijd ben ik gegroeid als fan. Ferrari heeft nog steeds dat speciale plekje in mijn hart, maar ik ben meer fan van de sport gewonnen. Als Formule1 fan valt het me op dat vele van mijn medefans Ferrari verwijten de sport kapot te maken.

Niets is minder waar. Ferrari heeft de standaard van de sport flink omhoog getrokken. Het team kan er toch niet aan doen dat de rest niet meekan?
Neem nu rivalen Williams en McLaren: beiden hebben ook monsterbudgetten, en toch doen ze iets verkeerd. Ze slagen er niet in om nog maar in de buurt van Ferrari te komen. Als er iemand de sport om zeep helpt dan zijn zij het wel. Ze smijten miljarden naar onderzoek, en strandden dan op meer dan een seconde van de Scuderia.
Teams als BAR en Renault hebben een fractie van het budget en eindigen respectievelijk op een halve seconde. Ze doen zelfs af en toe mee voor de overwinning.
Het is overduidelijk dat ze bij toppers Williams en McLaren aan het sukkelen zijn, de organisatie die ze jaren hadden, is nu plots niet meer goed genoeg en ze falen om dat in te zien.

Bij Renault zette ze onder Gascoyne twee teams in die elk apart met ontwerpvoorstellen kwamen. Die strategie werkte, ze werden in het begin van het seizoen genoemd als team met het beste aërodynamische pakket.
McLaren echter pakte het groots aan, ze zette topman Newey aan het werk om een zeilboot te ontwerpen en staken kruiwagens vol geld in het McLaren Technology Center. Om de nieuwe Formule1 wagen te ontwerpen deden ze een beroep op Mike Coughlan. Met alle respect voor Coughlan, maar waarom McLaren hem vroeg is mij nog steeds onduidelijk. Coughlan werkte vroeger bij Arrows, het team dat in 2002 na tegenvallende resultaten en rechtszaken stilletjes de aftocht blies.

Als je het mij vraagt: een gigantische blunder van de zilveren pijlen, maar toch is het volgens sommige de schuld van Ferrari dat de sport saai is geworden.

Williams doet niet veel beter, het team is geen team meer. Het is het sinds de komst van Montoya amper geweest. De Colombiaan is nooit dikke vriendjes geweest met Ralf Schumacher en de sfeer in het team is dan ook bitsig. Zelfs toen ze elkaar van de baan begonnen te rammen deed het team niets. Laat ze maar racen tegen elkaar, onder het motto: liever geen punten dan domme punten. De teamgeest verdween helemaal na een ruzie tussen de teamleiding en beide piloten. Gevolg: beide vertrekken ze naar een ander team. Misschien is dit wel het beste wat Williams op dit moment kan overkomen. Maar een team waar vroeger discipline heerste, is nu veranderd in een anarchistisch boeltje waar iedereen voor zichzelf opkomt en niemand het gemeenschappelijke doel, Ferrari verslagen, voor ogen heeft.

Toch is het de schuld van Ferrari dat de sport saai is.

Wat Ferrari nu laat zien is de erfenis van 8 jaar hard werk. De goede mensen zoeken, en er een team mee opbouwen. Het team laat race na race hoogstandjes zien. Zowel technisch, strategisch als fysisch. Het heeft de 2 meest ervaren piloten in dienst, en in tegenstelling tot anderen is er een hiërarchie die de resultaten ten goede komt. Af en toe leidt dat tot acties waar ik als F1 fan niet echt achter sta, maar het is niet de schuld van Ferrari dat ze die luxe hebben.
De Scuderia voert een strak bewind, zowel intern als extern, daar ligt de sleutel van hun succes, en de oplossing voor de andere teams om eindelijk te doen wat zij moeten doen: de sport terug interessant maken.

Een ding mag je als Formule1 fan nooit verwachten: Dat een team van het gas komt om de sport spannend te houden. Je moet steeds eisen dat de anderen alles doen wat ze kunnen om nooit af te glijden naar waar we nu zijn. In plaats van Ferrari dingen te verwijten, verwijt de anderen voor het schandalig tekort komen op elk vlak.

Om af te sluiten wil ik Dan Knutson citeren. Hij is een Amerikaans F1 journalist die al jaren het Formule1 circus volgt. Hij schreef in zijn internetdagboek:
“Mensen klagen af en toe dat Schumacher steeds wint, en ik geef toe dat ik ook liever heb dat hij meer verslagen wordt. Maar langs de andere kant hebben we het voorrecht van een van de grootste sportlegendes aller tijden in actie te zien. Klaagde er iemand toen Babe Ruth weer eens een home run sloeg?”

Bron: www.f1pits.net
Matijs
Contacteer:

O wat is Alonso toch een held! Meteen naar de derde plek bij de start! :worship:
Steven
Car: M536

....en toen gooide een rotte band roet in het eten..
R(ay)Si

Weg onze held :(
Alleen nog maar VW!
Gesloten