Tikken van de motor.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Douwe

Zoals o.a. Ray al had opgemerkt tikt de motor mijn Twingo 1.2 erg veel en luid.

Nu heb ik hem eergister weg gebracht en heeft de monteur de kleppen nagekeken maar die hoefde niet gesteld te worden. (21.000 geleden had die ze ook al gesteld)

Verder kon die eigenlijk niks bijzonders ontdekken. Behalve dat de olie op het minimum stond :s wat raar is want ik heb pas de olieververst maar aangezien er geen sporen van lekkage is en ik na het navullen wat problemen had doordat ik er teveel olie in had gedaan. Vermoed ik dat ik teveel olie vervolgens weer heb laten weg lopen.

Nu op zijn advies Slick 50 er ingegooid en met olie afgevuld. (olie merk ik meen gastrol niet bepaald goedkoop)

Iemand enig idee hoe ik mijn motor stiller krijg :s
Bart V

Sinds wanneer tikt die motor dan???
Stefan T-SPORT
Contacteer:

Ik heb dat ook. Nadat mijn kleppen gesteld waren was het geluid wel minder maar dat was ook maar van korte duur. Ben bang dat het bij een C3G motor hoort. Misschien dat het wel te verminderen is, maar dat zou ik dan graag ook wel willen weten :)

Als ik andere twingo's zie (lees:hoor) rijden klinkt het precies hetzelfde. Ik herken een twingomotor al van afstand :lol:
* Stefan T-SPORT *
Rontwingo

Ik heb het ook :wink:

Ik heb ook mijn blok laten nakijken, maar ze konden niets vinden. Ze zeiden dat het te maken kon hebben met het benzineinspuit systeem, maar zeker weten konden ze niet :s Volgens de monteur kon het geen kwaad en kwam het iid vaker voor. Maar toch blijft het een rotgehoor :(
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb er ook last van,
kreeg eens te horen van een vriend "wat tikt jou motor"

Twingogewoonte
Remco_Rs
Contacteer:

Elke twingo die ik in de garage tot nu toe heb gehad,en dat zijn er echt Heeeeeeeeeel veel :) hebben dit,is zeg maar "Het aard van het beesie" :)
Laatst gewijzigd door Remco_Rs op zo 13 jun 2004 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-Ray-
Contacteer:

nou ik erover nadenk had mijn cliooke het ook, ook hoorde je het lager van de distributie janken. typisch renault kwaaltje...
Immer wieder die verdammte Holländer
Stefan S.

Ik heb er geen last van :D :p , dus probleem is waarschijnlijk bij de nieuwere motoren verholpen (Y)
Remco_Rs
Contacteer:

dtune_stefan schreef:Ik heb er geen last van :D :p , dus probleem is waarschijnlijk bij de nieuwere motoren verholpen (Y)
jij hebt ook 8 kleppies meer :D
Stefan S.

zekersss :smoke: :lol: . Maar hebben de nieuwere 8V blokjes hier ook nog last van? Mijn vriendin heeft een twingo uit 2000 en zij heeft hier ook geen last namelijk.
Vos

dtune_stefan schreef:zekersss :smoke: :lol: . Maar hebben de nieuwere 8V blokjes hier ook nog last van? Mijn vriendin heeft een twingo uit 2000 en zij heeft hier ook geen last namelijk.
olga heeft een mpi tje hè :D zullen er wel geen last van hebben :wink:
Clio 16v.....
Remco_Rs
Contacteer:

dtune_stefan schreef:zekersss :smoke: :lol: . Maar hebben de nieuwere 8V blokjes hier ook nog last van? Mijn vriendin heeft een twingo uit 2000 en zij heeft hier ook geen last namelijk.
Klopt,de nieuwere 8v-tjes hebben hier geen last van
Thadarkraven
Contacteer:

REMCO-X schreef:Elke twingo die ik in de garage tot nu toe heb gehad,en dat zijn er echt Heeeeeeeeeel veel :) hebben dit,is zeg maar "Het aard van het beesie" :)
Ga ik helemaal in mee, die motoren tikken allemaal,
zo zijn ze geboren, staat de klepspeling (Y) dan
nix aan te doen voor zover ik weet
clio-sport

ik heb ut ook wel eens dat mijn klepstooters herrie maken dit is een soort van zwaar iritant getik maar wat olie bij vullen en hij doet ut weer toppie.
(Maar die bulshit verhalen van het hoort bij een twingo gaat nergens om want geen 1 auto hoort te tikken bijgeluiden zijn nooit goed (N) )maargoed het feit dat je olie pijl laag stond na het verversen kan er mis mee te maken hebbne dat je olie nog doorgelopen was altijd na een stukje rijden nog een keer pijlen en bijvulen als nodig is niet teveel want dan komt ut boven je zuigers en doettie niks meer
:)
maar goed check ut ff moet tog een oorzaak hebbuh lijkt mij
Thadarkraven
Contacteer:

clio-sport schreef:ik heb ut ook wel eens dat mijn klepstooters herrie maken dit is een soort van zwaar iritant getik maar wat olie bij vullen en hij doet ut weer toppie.
(Maar die bulshit verhalen van het hoort bij een twingo gaat nergens om want geen 1 auto hoort te tikken bijgeluiden zijn nooit goed (N) )maargoed het feit dat je olie pijl laag stond na het verversen kan er mis mee te maken hebbne dat je olie nog doorgelopen was altijd na een stukje rijden nog een keer pijlen en bijvulen als nodig is niet teveel want dan komt ut boven je zuigers en doettie niks meer
:)
maar goed check ut ff moet tog een oorzaak hebbuh lijkt mij
In de 5 jaar dat ik bij renault werk is er nog geen
een twingo geweest van dat type die niet dat tikkende
geluid maken dus nogmaals, dit geluid hoord bij die
motoren. Geluid is ook zowieso al harder door de distributieketting als ik het goed zeg en we het over een c3j motor hebben...
( zelfde als een metaal achtig geluid bij de 1.6e
8v die onder andere in de oudere modellen coupe's
vaak zaten )

Die tikkende klepstoters is een heel ander verhaal, bij de 16v zitten hydraulische stoters en die vullen
zich idd met olie en houden zo de speling goed. Die tikken idd wel met koud maar dat geluid moet verdwijnen als de motor als even loopt!! De 8v motoren hebben die niet en de speling moet met de hand worden afgesteld dmv van Stelschroefjes/moertjes.

TIKKEN KAN DUS OOK VAN DE STOTERSTANGEN KOMEN MISSCHIEN DIE VANAF FABRIEK IETS TE GROF TEGEN DE
ONDERLIGGENDE NOKKENAS KETSEN. (IS MAAR EEN INGEVING)
WEDEROM, ER IS NOG GEEN C3J MOTOR AAN KAPPOT GEGAAN.
Remco_Rs
Contacteer:

Helemaal mee eens,denk dat clio-sport een beetje de 16v /met de 8v door elkaar haalt,Ken gebeuren :)
clio-sport

whuahahahaah OEPS MIJN FOUT LATEN WE HET ER MAAR OP HOUDEN DAT UT AL LAAT WAS toen ik um poste :lol: bij mij zijn ut idd de hydraulische stooters en het geluid is idd weer weg vor dat ik de straat uit ben k zal voortaan eerst goed lezuh voor ik comentaar geef :wink:
Remco_Rs
Contacteer:

geeft niks hoor :) ken gebeuren (Y)
Thadarkraven
Contacteer:

(Y) Altijd goed als mensen meedenken toch, ook ik
heb niet altijd alles goed (Y)
clio 1.4 16v look
Contacteer:

Bij ons thuis heeft de fiat seicento dat ook is ook een 8V-tje vele malen terug geweest naar de garage maar niets gevonden (had het maar geen fiat moeten zijn)
Douwe

Mooi ik ben dus in elk geval niet alleen :lol:

Heb idd alles al geprobeerd recent een duur spulletje (naam kwijt, 30,- voor 500ml) door de olie gegooid het is nu wel wat minder maar je hoort het nog steeds.
Steven
Car: M536

Slick50
Rontwingo

Steven schreef:Slick50
Wat voor werking heeft dat spul?
Anonymous

Rontwingo schreef:
Steven schreef:Slick50
Wat voor werking heeft dat spul?
TIK, TIK, TIK, TIK, tik, ti, t, t,t,t,t,t,t,t,t :)
Steven
Car: M536

Je hebt er meerdere versies van, maar je hebt die voor de motor, die gaat olieverbruik tegen en laat de motor soepeler lopen. Tis een dikmaker, maar hij heeft wel degelijk effect.

Je hebt ze ook nog voor versnellingsbakken, die werken ook erg goed.
Rontwingo

Als dat dat getik minder maakt ga ik dat ook maar eens aanschaffen. (Y)
Douwe

Yes slick 50 is naar mijn ervaring ook de enigste die werkt alle goedkope variante hadden bij mij geen resultaat maar slick 50 (Y)
PtrGte
Contacteer:

Wat veel mensen vaak over het hoofd zien is de oorzaak van het tikken in de motor...

dergelijke goedjes zijn helaas vaak nog steeds:

"Uitstel van executie"

Tenzij je een tikkende hydraulische klepstoter hebt, maar dan kun je beter een halve liter motorolie eruit laten lopen, een halve liter ATF erin gooien, wachten tot het tikken weg is (kan soms uren duren) en vervolgens olie verversen, gewoon normale motorolie...

dan zal het weg zijn en is nog goedkoper ook...en er zit geen "rommel" in je motor...want:

mij maak je niet wijs dat die "extraatjes" voor de motor bevorderlijk zijn voor de mechanische delen...

maar goed...iemand die tevreden is, dat is al een tegen argument... :wink:

bottom line is:

als je een drijfstanglager hoort tikken, kun je nog zoveel Slick 50 of andere dikmakende goodies in je motor gooien, kopat gaan zallie zeker!!! :)
Rontwingo

Ik heb die Slick 50 gekocht, alleen hoe heb jij dat gedaan Douwe?

Al je oude olie eruit laten lopen en verse erin met Slick50 gemengt of slick50 bij je oude olie gedaan??
Douwe

Het kan allebei alleen het beste is om het bij een verversing te doen. Dus oude olie eruit beetje nieuwe erin slick 50 erbij en afvullen met olie.

Denk eraan niet cheap te zijn met olie er zit wel degelijk verschil tussen de goedkope en duurdere merken het is zonde om slick 50 erin te gooien en vervolgens er olie van de kwantum erin te gooien a 9 euri de 5 liter (N) voor kwaliteit betaal je zo simpel is het.

Denk ook aan je oiliefilter meeste vergeten dat die ook gewisseld moet worden om de zoveel kilometer dus als je toch bezig bent :D
Rontwingo

Thanks.

Ik heb er nog nooit goedkope olie in gedaan, want ik vertrouw die van de Hema ofzoiets niet.
Douwe

No probs succes (Y)
Rontwingo

Oja, om de olie af te tappen moet je toch onder je blok zijn waar je een soort van schroef kan los draaien zodat het er zo uit kan lopen??

Olie bijvullen kan ik wel, maar nu eruit halen nog :wink:
Douwe

Yepz in het plastikke bodemscherm zit een gat en daar zie je een dikke bout zitten hier heb je wel een speciaal vierkante sleutel voor nodig om hem los te draaien. (geen tork of imbus)

Ik heb gewoon staafje gepakt die vierkant was en vervolgens bijgeslepen tot dat die in het gat paste (Y)

Wel gelijk een emmer klaar zetten en wachten tot de olie koud is anders kan het nog al pijnlijk worden :p :wink:
Tom
Moderator
Car: MB

deurkruk wil ook wel eens passen, of gewoon voor een paar euro even zo'n sleutel halen :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie