Opgevoerde Renault motor in Volvo340 Het turbo virus broeit.

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou 8)

Ik ben net weer even bij Eggens geweest en het blokje lag nog compleet uitmekaar.
Maar hij heeft ook ontdekt dat het mengsel mischien nog iets te arm was.
Dat bleek volgens hem uit de speling die de uitlaatklepgeleiders na 3000 km al hadden.
En de iets wit uitgeslagen uitlaatkleppen.

En dat komt dus volgens Eggens door de nokkenas die meer lucht doorlaat en dus het mengsel te arm maakt.
En de compr. verhouding van 10,5:1 had er niets mee te maken.
Het blokje was trouwens afgesteld op 2,5 CO.

Nu zeggen ze daar dat mijn blokje straks belast moet worden afgesteld op een rollentest bak.
Dus het project is nog niet afgelopen.
En aangezien ik dat maar 1 keer wil doen heb ik 3 keuzes.

1.De aangepaste Alpine carb.
Moet aleen nog een korter heveltje hebben anders kan er geen volgas gegeven worden.
Voordeel.
Snelle Montage en afstelmogenlijkheden en ik heb hem al liggen.
Nadeel.
Verbruik.(Waarschijnlijk 1op6 :@ )

2.Monopiont injectie van een R19/R5 1400 C motor.
Zit daarbij alleen een uitgebreide renix of moeten er ook wijzigingen in de kabelboom komen?
Voordeel.
Zuiniger En mischien meer vermogen?(R19 1400 heeft al 80 pk's met monopiont)
Je haald het spul gewoon vd. sloop.
Nadeel
Brandstofpomp eraf en vervangen door een elektrische en andere dingen aanpassen.
Minder afstelmogenlijkheden.

3. Dubbele weber
En dan een 36'tiger.
Voordeel.
Max vermogen perfect af te stellen.
en een echt mooi gezicht. :worship:
Nadeel.
Verbruik en kosten aanschaf.

En waar kan ik het afstellen het beste laten doen?
Waar hebben jullie goed ervaringen?
Freddie Cane?, Jeroen Lubkin?
En wat zijn de prijzen ongeveer?

Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Dat van die Monopiont injectie klopt niet.
Ik had me vergist en naar de gegevens van 1400 Energy blokje gekeken.
En die hebben dus 80 pk. :wink:
Dus monopiont word moeilijk. :(
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

GTTprutser schreef:Ik ben net weer even bij Eggens geweest en het blokje lag nog compleet uitmekaar.
Maar hij heeft ook ontdekt dat het mengsel mischien nog iets te arm was.
Dat bleek volgens hem uit de speling die de uitlaatklepgeleiders na 3000 km al hadden.
En de iets wit uitgeslagen uitlaatkleppen.

En dat komt dus volgens Eggens door de nokkenas die meer lucht doorlaat en dus het mengsel te arm maakt.
En de compr. verhouding van 10,5:1 had er niets mee te maken.
Het blokje was trouwens afgesteld op 2,5 CO.
Ik weet niet precies wat je er nu voor carburateur op hebt zitten, maar een nokkenas laat natuurlijk meer mengsel door, niet meer lucht. Ze zullen wel bedoelen dat de carburateur niet genoeg benzine kan leveren bij hoge toeren. Misschien is een grotere hoofdsproeier al genoeg om dit op te lossen? En weet je zeker dat de benzinepomp het allemaal bijhoudt (voldoende flow en druk). Misschien toch een goed idee om een electrische pomp van bijv. een R5 GTT te monteren? dan kan het daar in ieder geval niet aan liggen :)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou presies! (Y)
Daar was ik nu ook al over aan het malen. :p
De std. carb zit er nu op.

En dan zou het dus opgelost moeten zijn met de Alpine carb.

En een GTT pompje zou inderdaad wel kunnen.
Maar deze moet dan onder bij de tank gemonteerd worden toch?
Of kan ie het aanzuigen?
En dan kan dat gewoon recht op de carb?
Hem gewoon via de vlotterkamer en retoer leiding het teveel eruit laten smijten?

Tja aan deze toestand zit nog wel een groot plus punt. :D
Hij kan nog veel harder gaan! >-)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Je kan de benzinepomp monteren waar je wilt, dat maakt niet uit, dus maar net waar je plaats hebt. Toevoer- en afvoerslang aansluiten, gesch + je en minnetje en klaar.

Volgens mij heb je ook een drukregelaar nodig en of die van een GTT volstaat weet ik niet. Ga je voor monopoint, heb je ook de kabelboom en comp. nodig, maar weer geen benzineregelaar :)
Mrtn = Maarten
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou das mooi.
En het schakelen van die pomp kan ik mooi via de zekering kast laten lopen.
Daar zit nog een ruimte voor een relias.

En in monopiont moet ik me eerst nog wat meer verdiepen.
Anders word dat nu ook weer zo'n experiment.
Die Apine carb. heb ik nu al voor handen en hij is al grotendeels aangepast.
Behalve dan de slag van de gashevel.

En waar kan ik het beste mijn auto op de bank zetten met mijn CVT bak.
Of maakt dat niet uit?
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

En ik zou toch gewoon een brandstofregelaar van een Alpine kunnen pakken?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Waarom geen multipoint trouwens? En dan gewoon laten remappen, dan heb je grote kans dattie echt serieus vermogen gaat ophoesten :)

Lijkt me persoonlijk veel koeler 8)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Dat zou het mooiste zijn natuurlijk. :)
En ik volg de posts over de GTT-i's van Jeroen Lubkin op de voet.
Maar voor 1500 euro moet ik er nog maar eens over na denken. :D
Hoewel het prestatiewijs het geld dubbeldwars waard is op GTT's.
Mischien is het goedkoper voor een atmosferisch blokje? :p
En dan zou het beter met 2 ventielen kunnen omdat bij een volvo/daf toch pas een stukje in de kop de inl.kanalen gescheiden worden.
Nouja ik denk dat JL het al druk genoeg heeft met de GTT-i's :worship: .
Maar mischien is het het mialen waard.
Al is het alleen voor het afstellen van mijn carb.



Greets
Andries
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kan je zelf niet ff een lambdasensor erin draaien en ene displaytje kopen om em af te lezen?

http://www.quickshifter.com/mi_intro_int.htm
Anonymous

Steven schreef:Kan je zelf niet ff een lambdasensor erin draaien en ene displaytje kopen om em af te lezen?

http://www.quickshifter.com/mi_intro_int.htm
Ledjes zitten niet recht..... maken ze zelf denk ik die setjes ?
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Das inderdaad een goede oplossing! (Y)
Daar zal ik van de week eens achteraan.

Thanks! 8)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Tja dat is inderdaad een mooi setje. :)
maar omdat ik de lambda sonde een eindje van het uitl.spruitstuk pas kwijt kan heb ik een verwarmde lambda sonde nodig :( .
En bij een tuning zaakje in Vries kost dat met elektronika om hem weer op temp. te houden 228 Euro.

En dat is dus aleen de Lambda sonde en regelkastje voor de lambda sonde. :p

Een verwarmde lambdasonde regel ik zelf wel bij lasolek of koskamp.

Maar weten jullie ook een tuner die wat meer los kan leveren?
Ik zou dan bijv. alleen het kastje met ledjes en het kastje voor de Lambda nodig hebben.
Dan kan ik dus wat moois samenstellen. :p
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Sja volgens mij is het hele simpele electronica, dus wie weet zijn er vast wel bouwpakketjes voor?
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou ik zal morgen eens kijken. :)
ik zal er deze week in elk geval iets proberen te maken.

Maar nu had ik nog een vraag voor de motorbouwers/samenstellers/creatiefelingen onder ons.
Op hoeveel pk's/nm,s schatten jullie dit blokje ongeveer?
Std. 72 pk's en 106nm koppel.

Ik heb zelf een idee van 90 pk,s en iets 120nm aan de hand wat ik nu bijhield.
En het is natuurlijk geen turboblokje.
En hij heeft zijn bottleneck natuurlijk in zijn kop en carb. zitten nu.

Ik heb zelf nog een beetje twijfels over de compressie verhouding die is toegepast.
Die is zoals eerder is aangegeven verhoogt van 9,2:1 naar 10,5:1.
Hoewel dit niet pingeld en voor de rest mooi loopt.

Zit ik toch te denken om een straks een cill. kop van de sloop te halen.
Zelf voorzichtig de kop en inlaatspruitstuk pasmaken/flowen/polijsten met een dremel met flexieber asje.
En de inl.kleppen polijsten
Maar daarna de inlaatkanalen licht laten parelstralen omdat op een gepolijst oppervlak het mengsel de neiging heeft te condenseren.
Wat dan weer negatief is voor de cill. vulling.
En de kop zelf verder te reviseren.
Verder wou ik dezelfde compr. verhouding houden.

Ik denk zelf dat dit beter is dan aleen een grotere compr. verhouding.
Want ik ben bang dat dit blokje anders niet lang heel blijft.

Wat denken jullie?

Greets
Andries
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En een multipoint injectie opbouw? Van een GTE o.i.d.? Het is misschien best mogelijk adh van benzinedruk/injector combinatie en aapassing van sensoren een fijne inspuit te krijgen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Steven schreef:Waarom geen multipoint trouwens? En dan gewoon laten remappen, dan heb je grote kans dattie echt serieus vermogen gaat ophoesten :)

Lijkt me persoonlijk veel koeler 8)
Goed lezen he Notekraker :p
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Jij ook altijd met je stomme ideen :smoke:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

He jongens.
Geef mekaar een hand en nu niet ruzie maken hoor :lol: .
Het is inderdaad het uitzoeken waard.
Ik zal eens wat spul bijmekaar verzamelen.

Ik heb trouwens het kastje met de ledjes al besteld.
En het is een mooi uitgebreide.
De verwarmde lambda sonde heb ik zelf via brezan voor 78 euro geregeld.
Ook heb ik voor wel 1 euro een lasring met schoefdraad voor de lambda-sonde erbij. :D
Ik heb dus ook niet een apart kastje nodig voor de verwarming vd lambdasonde.(Tja weet ik ook veel :p )
Die kan gewoon op het contact. (Y)

Greets
Andries
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heb jij het kastje van die site? of een andere?

Laat me ff weten hoe het werkt, want ik zit er ook aan te denken :)


En met Riël schil ik nog een appeltje op Automaxx ofzo hehe :)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Ik heb inderdaad een ander kastje.
Ik heb een kastje van het merk illumination?
Die is weer een stukje uitgebreider.
met 19 ledjes geloof ik.
En wat degelijker uigevoerd.

:lol:
Ik vind het echt jammer dat ik daar niet bij kan weze. :smoke:

Ik kan dat weekend meezeilen met mijn ouders op een zeiljacht.


Greets
Andries
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heb je misschien een linkje ervan ofzo? Of gewoon wat specs?
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Ik zal eens even kijken of een website van is.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nope ik kan niets vinden ik zal de merknaam wel verkeerd hebben onthouden.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat kost het dan? Waarvandaan etc.? Mag de rest ook PM-en, scheelt weer een hoop onzin in je topic ;)
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

http://www.lumenition.com
Zo eindelijk ik heb het gevonden. :p

De site steld niet zoveel voor maar met de Acrobat viewer kom je wel meer te weten.
http://www.lumenition.com/productguide2002.pdf


Ik heb produkt nr. AFR 004 besteld.

En ik zie ook al iets heel interesants staan bij de throttle bodies.
Deze passen gewoon op spuitstukken van dubbell carbs.
En daar is dus nog aan te komen voor mijn blokje.
Alleen past daar maar 1 carb. op dus is met 1 throttle bodie toepasbaar op mijn blokje. :worship:
Zal aleen wel erg prijzig zijn.
En dan nog alles wat daar bij komt.
Het is dan wel geen multipiont maar wel injectie.


Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nou >-)

Ik heb mijn blokje weer terug en het was dus garantiewerk.
Behalve dan de klepgeleiders maar daar is niets voor gerekend.
Ik bouw hem vammiddag en vanavond weer op en zet er nu de Alpine carb. erop.
Dat ie dan nog bij vollast arm loopt lijkt me dan wel heel sterk. :p

En als het dan meezit gaat zaterdag het blokje er weer in. :D

Greets
Andries
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Maar er direct weer einden mee rijden is een ander verhaal.
Ik wou em nu wel heel graag laten afstellen op een testbank.
Weet ik ook direct wat de motor nu leverd.

Khep Menno een pm gestuurt. :wink:
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Nog efe een vraag tussendoor.
Heeft de mechanische benzinepomp nog genoeg opbrengst voor de Alpine Carberateur?
Want ik geloof dat de R5 Alpientjes met een elektrisch pomp zijn uitgerust.

Greets
Andries
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Waarschijnlijk niet. Zo'n mechanisch pompje is echt ieniemienie.
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Mmm
Dus dan zal ik even naar de sloop om een pompje op te halen.
Van een Renault 5/19 ofzo.
Moet hier dan net als een GTT een brandstofregelaar bij?
Of loopt de druk via de retour op de carb. weg?
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Goede vraag. Ik weet eigenlijk niet of er op een Alpientje een drukregelaar zit.
De meeste vijfjes die je op de sloop vindt hebben trouwens ook een mechanische pomp. De electrische pomp vind je alleen op GTT/GTE en injectie modellen.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

op de R19's, R21's en R25's vind je wel pompjes, daar staan er nog genoeg van :)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Waarschijnlijk wel veel auto's behalve renault :P
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GTTprutser
Berichten: 331
Lid geworden op: do 11 jul 2002 21:16
Locatie: Assen

Zo eindelijk weer leven in mijn blokje. :beer:

De Alpine carb doet het tot nu toe prima hoewel er morgen nog wel wat mee gereden moet worden.
Dan kijken wat de benzine pomp doet.
Ik had een prob. met de choke maar dit heb ik opgelost door 1 van de 2 choke kleppen te verwijderen.
Die boven de 2e trap dus.
Dus nu loopt ie ook weer een stuk beter.
20 min warm laten lopen kopbouten nagetrokken.
Klepjes weer op 0,15mm gesteld.

Morgen gaat de motorkap er weer op.
En gaat ie nog even naar de garage om weer op 3,5 Co afgesteld te worden.
Want het bestelde kastje is er op zijn vroegst volgende week.
Ik ga er dus niet te veel mee rijden eerst.
:D Moeilijk, :D Moeilijk!

Maar in elk geval bij het warm draaien geen blauwe kwalmen en olie stinkerij (Y) .

Ik heb nu ook een dremel met fexiebel asje met wat slijpsteentjes erbij gekocht.
Eind deze week haal ik een cill. kop en inlaatspruitstuk van de sloop.
En ga ik ze rustig proberen te flowen.
Kwa inlaatkanalen lijkt ie wat op deze zelf-geflowde volvo kop op deze site.
http://mysite.wanadoo-members.co.uk/360s

Daar ga ik rustig een tijdje over doen. :p
Niet alles aleen maar groter maar vlak boven de kleppen alles wat vloeiender en waar de inl.kanalen zich scheiden ook wat geleidelijker.
Als de cill. kop en spruitstuk het toelaat probeer ik het vanaf het inlaatspruitstuk naar de kleppen iets taps toe te lopen.
Daarna van binnen polijsten en dan laten parelstralen.
Omdat op een spiegelglad oppervlak de benzine in druppels gat condenseren.
En natuurlijk het inl.spruitstuk precies pas op de kop.

Ik zal er wel fotos van maken.
Of het nu lukt of niet! :p
Want er aleen over lullen ben ik gewoon zat >-) .

Als iemand nog tips heeft.
Ik sta voor alles open :D

Greets
Andries
Plaats reactie