
front-mount intercooler
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
- Locatie: kuinre
- Contacteer:
je moet die inlaat buis even isoleren....maar het zal in de praktijk weinig uit maken. de lucht die door de buis heen waait zal niet zo snel de warmte van de buiten kant pakken....tenzij je koel ribben aan de binnenkant gaat lassen
,nu begrijp je wel wat ik bedoel....toch




Juist, dat heb ik sommige figuren al es eerder wijs proberen te maken met een discussie Alu pijp of RVS pijp. En dan zijn er nog echt mensen die serieus denken dat je dat warmteoverdrachtsverschil tussen die 2 buizen kunt waarnemen
Ik zou er lekker nix aan doen, je moest es weten hoe heet de boel bij mij onder de kap is

Ik zou er lekker nix aan doen, je moest es weten hoe heet de boel bij mij onder de kap is

-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
- Locatie: Arnhem
het werkt iddSteven schreef:Isoleer je mond ook even dan
Koop van dat ranzige schuim van de gamma, echte styling
Maar wat is echte styling?
Moet het veel kosten

-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
- Locatie: Arnhem
Gamma!slash schreef:ja dat is waar, maar ik ga het toch even isoleren denk ik, maar met wat??? suggesties?
Ik ben benieuwd naar het resultaat... En naar foto's
Wil wel eens zien hoe dat er allemaal uitziet als dat gemonteerd zit.

slash, kosten/baten afweging maken komt voor velen niet op een chargecooler uit, je hoeft het niet telkens te zeggen, we geloven je best, maar een FMIC 'does the trick for me too'.
Dat zou leuk zijnslash schreef:ik zal ff een paar pics proberen te maken

-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Zegguh Slash. Staat jouw auto soms aan de Zoeterwoudsesingel? Open dakkie etc? Wel je dak dichtdoen als het regent hè.....slash schreef:ik zal ff een paar pics proberen te maken
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Om nou de hele tijd met m`n motorkap open te rijden om dat tankje te zien, vind ik niks.
Ik neem wel lekker een FMI zien ze van een afstandje al dat ik hard ga
.
Ik neem wel lekker een FMI zien ze van een afstandje al dat ik hard ga

-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Helemaal met je eens, wanneer zie ik jou nou eens in Leiden ???
Wil het wel eens in het echie zien.
Wil het wel eens in het echie zien.
Je hoeft ook niet alles te testen. Kennelijk werkt het en staat het ook nog gaaf. Laat hem toch trots zijn op z'n nieuwe aanwinst. Waarom proef ik toch zo vaak afgunst? Zal wel aan mij liggen.Roy schreef:Ja dat zal allemaal wel maar je hebt nog niks getest.slash schreef:Het is gewoon het efficiëntste, en daar draait t om bij koeling, en t staat reete 'koel'onder de motorkap
Slash, ik ben benieuwd naar de pics
Ik heb geen afgunst. Ik heb al een aantal keer gevraagd waarom het dan zo goed werkt. En het enigste wat ik lees is dat het zo vet is en blablabla. Ik wel eens weten waarom. Naar mijn inziens scheelt het alleen in je portomenee.
Maar goed als hij er blij mee is...
Maar goed als hij er blij mee is...

5 GT Turbo '88 GT5
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Lees aub alle argumenten voor een chargecooler nog eens na, ze staan allemaal in het topic. Natuurlijk is testen helemaal een goed bewijs, maar ik zie ook nergens een bewijs voor het efficienter zijn van een fmi, dus die discussie kunnen we tot een goeie rollenbank achterwege laten, niet? De kerel heeft zijn keus gemaakt en er zijn reden genoeg om aan te nemen dat het een goeie is, je moet ze maar willen lezen,Roy schreef:Ik heb geen afgunst. Ik heb al een aantal keer gevraagd waarom het dan zo goed werkt. En het enigste wat ik lees is dat het zo vet is en blablabla. Ik wel eens weten waarom. Naar mijn inziens scheelt het alleen in je portomenee.
Maar goed als hij er blij mee is...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Het gedrag van de je koeling is ook zooo afhankelijk van de situatie/voorgeschiedenis dat een test wat mij betrefd ook niet heilig is. Gewoon ff van allebij de voor en tegens afwegen, en dan kiezen wat je schappelijk kan plaatsenclio_rally schreef:Lees aub alle argumenten voor een chargecooler nog eens na, ze staan allemaal in het topic. Natuurlijk is testen helemaal een goed bewijs, maar ik zie ook nergens een bewijs voor het efficienter zijn van een fmi, dus die discussie kunnen we tot een goeie rollenbank achterwege laten, niet? De kerel heeft zijn keus gemaakt en er zijn reden genoeg om aan te nemen dat het een goeie is, je moet ze maar willen lezen,Roy schreef:Ik heb geen afgunst. Ik heb al een aantal keer gevraagd waarom het dan zo goed werkt. En het enigste wat ik lees is dat het zo vet is en blablabla. Ik wel eens weten waarom. Naar mijn inziens scheelt het alleen in je portomenee.
Maar goed als hij er blij mee is...
Gijs

rev it like a rental
Zijn er al foto's??? 

is er iemand die al resultaten heeft met die dubbeldikke intercooler van gttuning???
persoonlijk denk ik dat dit een goede oplossing is omdat als je met FMIC werkt wordt de afstand tussen turbop ->IC ->carbu ook verder en duurt het wat langer eer de koude lucht naar de carbu gaat, misschien is die dan weer wat opgewarmd :-D
als je nu voor de sprint sproeiers richt op je IC met ijskoud water of ander product dat enorm koelt, dit moet toch ook veel afdoen niet?
persoonlijk denk ik dat dit een goede oplossing is omdat als je met FMIC werkt wordt de afstand tussen turbop ->IC ->carbu ook verder en duurt het wat langer eer de koude lucht naar de carbu gaat, misschien is die dan weer wat opgewarmd :-D
als je nu voor de sprint sproeiers richt op je IC met ijskoud water of ander product dat enorm koelt, dit moet toch ook veel afdoen niet?
Die dubbeldikke intercoolers op basis van origineel kun je ook bij andere tenten krijgen en dan hoef je niet zo debiel veel te betalen voor dat GTTuning plaatje.
Biesheuvel heeft ze onder andere, ver kan JL ze ook leveren en elke rallyspecialist wel volgens mij.
Die opwarming door de buizen is echt een fabel van hier tot tokio, kweenie hoe jullie daar telkens aan komen, maar het oppervlak van die buis is relatief klein en de temperatuursverschillen ook niet reuze groot.
Verder is die buis helemaal niet langer, lengte blijft nagenoeg hetzelfde.
Dus voordat je hier verder serieus over wilt ouwehoeren ga je eerst maar es met warmteoverdracht coefficienten rekenen. En dan kom je er misschien achter dat het nog niet eens 1 graad zal schelen.
En als je dan een FMIC hebt die beter in de wind hangt en daardoor dus efficienter is en 5 graden meer koelt ben je dat hele fabeltje gelijk kwijt.
Want de standaard intercooler zit daar helemaal niet zo handig, hij zit deels achter de bumper (vandaar die gaten vaak) en vangt helemaal niet zo lekker wind zo.
Die intercoolerspray werkt wel, in de rally gebruiken ze vaak 50% water en 50% alcohol (ethanol dacht ik?) das lekker vluchtig en verhoogt de efficiency van de intercooler.
Nadeel is dat het niet permanent is en je ook nog regelmatig bij moet vullen als je het veel gebruikt.
Bij sprints zie je vaak dat ze vloeibare stikstof op de intercooler spuiten, dat werkt helemaal mega
Biesheuvel heeft ze onder andere, ver kan JL ze ook leveren en elke rallyspecialist wel volgens mij.
Die opwarming door de buizen is echt een fabel van hier tot tokio, kweenie hoe jullie daar telkens aan komen, maar het oppervlak van die buis is relatief klein en de temperatuursverschillen ook niet reuze groot.
Verder is die buis helemaal niet langer, lengte blijft nagenoeg hetzelfde.
Dus voordat je hier verder serieus over wilt ouwehoeren ga je eerst maar es met warmteoverdracht coefficienten rekenen. En dan kom je er misschien achter dat het nog niet eens 1 graad zal schelen.
En als je dan een FMIC hebt die beter in de wind hangt en daardoor dus efficienter is en 5 graden meer koelt ben je dat hele fabeltje gelijk kwijt.
Want de standaard intercooler zit daar helemaal niet zo handig, hij zit deels achter de bumper (vandaar die gaten vaak) en vangt helemaal niet zo lekker wind zo.
Die intercoolerspray werkt wel, in de rally gebruiken ze vaak 50% water en 50% alcohol (ethanol dacht ik?) das lekker vluchtig en verhoogt de efficiency van de intercooler.
Nadeel is dat het niet permanent is en je ook nog regelmatig bij moet vullen als je het veel gebruikt.
Bij sprints zie je vaak dat ze vloeibare stikstof op de intercooler spuiten, dat werkt helemaal mega
