front-mount intercooler

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

foto moet je ff aan jeroen vragen, en t blijft allemaal ijs en ijs koud >-)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Wat heb je allemaal gedaan dan dat ie nu zo hard gaat?
5 GT Turbo '88 GT5
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

je moet die inlaat buis even isoleren....maar het zal in de praktijk weinig uit maken. de lucht die door de buis heen waait zal niet zo snel de warmte van de buiten kant pakken....tenzij je koel ribben aan de binnenkant gaat lassen :lol: ,nu begrijp je wel wat ik bedoel....toch :) :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist, dat heb ik sommige figuren al es eerder wijs proberen te maken met een discussie Alu pijp of RVS pijp. En dan zijn er nog echt mensen die serieus denken dat je dat warmteoverdrachtsverschil tussen die 2 buizen kunt waarnemen |:

Ik zou er lekker nix aan doen, je moest es weten hoe heet de boel bij mij onder de kap is :)
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

ja dat is waar, maar ik ga het toch even isoleren denk ik, maar met wat??? suggesties?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Isoleer je mond ook even dan :p

Koop van dat ranzige schuim van de gamma, echte styling (Y)
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

gast.....
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee benzine :p
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

Steven schreef:Isoleer je mond ook even dan :p

Koop van dat ranzige schuim van de gamma, echte styling (Y)
het werkt idd :wink:

Maar wat is echte styling?

Moet het veel kosten (S)
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

slash schreef:ja dat is waar, maar ik ga het toch even isoleren denk ik, maar met wat??? suggesties?
Gamma!
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist en dat hittebestendig isolatietape.
En dan ziet het er toch mooi uit....
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

jongens, koop een charge-cooler...... echt....
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ik ben benieuwd naar het resultaat... En naar foto's :P Wil wel eens zien hoe dat er allemaal uitziet als dat gemonteerd zit.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

slash, kosten/baten afweging maken komt voor velen niet op een chargecooler uit, je hoeft het niet telkens te zeggen, we geloven je best, maar een FMIC 'does the trick for me too'.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

ik zal ff een paar pics proberen te maken
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

slash schreef:ik zal ff een paar pics proberen te maken
Dat zou leuk zijn :D
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik heb het pas bij JL Tuning ff staan te bekijken. Ik vind het persoonlijk te duur voor wat je krijgt.
5 GT Turbo '88 GT5
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

slash schreef:ik zal ff een paar pics proberen te maken
Zegguh Slash. Staat jouw auto soms aan de Zoeterwoudsesingel? Open dakkie etc? Wel je dak dichtdoen als het regent hè.....
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

wonderbaarlijk was er niks nat binnen ondanks de regen, en het is trouwens de witte singel...
tja t is wel wat geld, maar gewoon echt beter als zo'n FMI.....
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Hoe weet je dat nou? Omdat mensen zeggen dat het goed werkt? Heb je getest ten opzichte van een fmi?
5 GT Turbo '88 GT5
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

Het is gewoon het efficiëntste, en daar draait t om bij koeling, en t staat reete 'koel'onder de motorkap
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Om nou de hele tijd met m`n motorkap open te rijden om dat tankje te zien, vind ik niks.
Ik neem wel lekker een FMI zien ze van een afstandje al dat ik hard ga :p .
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

haha, ja das een goeie, maarja laat iedereen maar lekker doen wat ie zelf wil, toch?
peter5GTTurbo
Berichten: 2308
Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Helemaal met je eens, wanneer zie ik jou nou eens in Leiden ???
Wil het wel eens in het echie zien.
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

ja ik wil al een tijd komen, maar vrijdag komt mij nooit uit, maar als ie ECHT af is, zal ik zeker komen, dat is een belofte >-)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

slash schreef:Het is gewoon het efficiëntste, en daar draait t om bij koeling, en t staat reete 'koel'onder de motorkap
Ja dat zal allemaal wel maar je hebt nog niks getest.
5 GT Turbo '88 GT5
TURBODJ
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 3 feb 2002 0:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Roy schreef:
slash schreef:Het is gewoon het efficiëntste, en daar draait t om bij koeling, en t staat reete 'koel'onder de motorkap
Ja dat zal allemaal wel maar je hebt nog niks getest.
Je hoeft ook niet alles te testen. Kennelijk werkt het en staat het ook nog gaaf. Laat hem toch trots zijn op z'n nieuwe aanwinst. Waarom proef ik toch zo vaak afgunst? Zal wel aan mij liggen.

Slash, ik ben benieuwd naar de pics
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik heb geen afgunst. Ik heb al een aantal keer gevraagd waarom het dan zo goed werkt. En het enigste wat ik lees is dat het zo vet is en blablabla. Ik wel eens weten waarom. Naar mijn inziens scheelt het alleen in je portomenee.

Maar goed als hij er blij mee is... :)
5 GT Turbo '88 GT5
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Roy schreef:Ik heb geen afgunst. Ik heb al een aantal keer gevraagd waarom het dan zo goed werkt. En het enigste wat ik lees is dat het zo vet is en blablabla. Ik wel eens weten waarom. Naar mijn inziens scheelt het alleen in je portomenee.

Maar goed als hij er blij mee is... :)
Lees aub alle argumenten voor een chargecooler nog eens na, ze staan allemaal in het topic. Natuurlijk is testen helemaal een goed bewijs, maar ik zie ook nergens een bewijs voor het efficienter zijn van een fmi, dus die discussie kunnen we tot een goeie rollenbank achterwege laten, niet? De kerel heeft zijn keus gemaakt en er zijn reden genoeg om aan te nemen dat het een goeie is, je moet ze maar willen lezen,

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
slash
Berichten: 688
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:27
Locatie: leiden

idd, ik heb met jeroen al gesproken over een vermogensbank, dus het zit in de planning...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

clio_rally schreef:
Roy schreef:Ik heb geen afgunst. Ik heb al een aantal keer gevraagd waarom het dan zo goed werkt. En het enigste wat ik lees is dat het zo vet is en blablabla. Ik wel eens weten waarom. Naar mijn inziens scheelt het alleen in je portomenee.

Maar goed als hij er blij mee is... :)
Lees aub alle argumenten voor een chargecooler nog eens na, ze staan allemaal in het topic. Natuurlijk is testen helemaal een goed bewijs, maar ik zie ook nergens een bewijs voor het efficienter zijn van een fmi, dus die discussie kunnen we tot een goeie rollenbank achterwege laten, niet? De kerel heeft zijn keus gemaakt en er zijn reden genoeg om aan te nemen dat het een goeie is, je moet ze maar willen lezen,

Gijs
Het gedrag van de je koeling is ook zooo afhankelijk van de situatie/voorgeschiedenis dat een test wat mij betrefd ook niet heilig is. Gewoon ff van allebij de voor en tegens afwegen, en dan kiezen wat je schappelijk kan plaatsen ;)
rev it like a rental
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Zijn er al foto's??? (S)
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

is er iemand die al resultaten heeft met die dubbeldikke intercooler van gttuning???
persoonlijk denk ik dat dit een goede oplossing is omdat als je met FMIC werkt wordt de afstand tussen turbop ->IC ->carbu ook verder en duurt het wat langer eer de koude lucht naar de carbu gaat, misschien is die dan weer wat opgewarmd :-D

als je nu voor de sprint sproeiers richt op je IC met ijskoud water of ander product dat enorm koelt, dit moet toch ook veel afdoen niet?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die dubbeldikke intercoolers op basis van origineel kun je ook bij andere tenten krijgen en dan hoef je niet zo debiel veel te betalen voor dat GTTuning plaatje.
Biesheuvel heeft ze onder andere, ver kan JL ze ook leveren en elke rallyspecialist wel volgens mij.

Die opwarming door de buizen is echt een fabel van hier tot tokio, kweenie hoe jullie daar telkens aan komen, maar het oppervlak van die buis is relatief klein en de temperatuursverschillen ook niet reuze groot.
Verder is die buis helemaal niet langer, lengte blijft nagenoeg hetzelfde.
Dus voordat je hier verder serieus over wilt ouwehoeren ga je eerst maar es met warmteoverdracht coefficienten rekenen. En dan kom je er misschien achter dat het nog niet eens 1 graad zal schelen.

En als je dan een FMIC hebt die beter in de wind hangt en daardoor dus efficienter is en 5 graden meer koelt ben je dat hele fabeltje gelijk kwijt.
Want de standaard intercooler zit daar helemaal niet zo handig, hij zit deels achter de bumper (vandaar die gaten vaak) en vangt helemaal niet zo lekker wind zo.

Die intercoolerspray werkt wel, in de rally gebruiken ze vaak 50% water en 50% alcohol (ethanol dacht ik?) das lekker vluchtig en verhoogt de efficiency van de intercooler.
Nadeel is dat het niet permanent is en je ook nog regelmatig bij moet vullen als je het veel gebruikt.

Bij sprints zie je vaak dat ze vloeibare stikstof op de intercooler spuiten, dat werkt helemaal mega :)
turbo5
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 1 mei 2001 0:00
Locatie: Hooge zwaluwe / breda

Methanol moet je niet op je intercooler spuiten dat moet je injecteren !!! :p :p :p :p :p
Plaats reactie