[5GTT] [29-7-04]andere motor: Alleen nog afstellen :D

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
SimonBalk
Contacteer:

Ik reed vanochtend lekker over de A1 bij Deventer richting Amsterdam. Kom een file tegen, rem af en opeens klinkt mijn moter als een grasmaaier :(

Gelijk maar weer even op de vluchtstrook gezet, de moter viel uit terwijl ik dit deed. Toen ik de moter weer probeerde te starten, hoorde ik hem maar heel langzaam rond gaan. Het viel mij toen op dat mijn temperatuur meten bleef stijgen. Hij was al voorbij het 3e streepje.

Toen maar even de ANWB gebeld. Ben niet voor niets lid. Uit eindelijk is het gelukt om de moter aan te krijgen, maar wanneer ik de startmoter uit doe, valt ook mijn moter uit(veel weerstand dus).

De man van de ANWB zei mij gelijk al dat het als kapotte lagers klonk :( Ik heb netjes een vervangende auto gekregen en morgen of donderdag wordt mijn auto 'thuis bezorgd'.

Weet iemand toevallig al een beetje wat er aan de hand is na dit verhaal te hebben gelezen? En wat gaat mij dit geintje kosten om het zelf te maken?

Vrijdag in 1x de auto goedgekeurd en nu rijdt hij niet meer. Dit voelt niet erg lekker. Als de kosten voor de reparatie hoog zijn, zal ik er waarschijnlijk (en helaas) aan moeten denken om hem weg te doen.

Ik hoop dat jullie me een beetje inzicht kunnen geven.

Alvast bedankt voor de hulp,

Sander.
Laatst gewijzigd door SimonBalk op zo 1 aug 2004 10:00, 11 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Met een beetje mazzel heb je alleen nieuwe drijfstanglagers nodig, in het ergste geval is je krukas ingevreten en krom, en heb je een kromme drijfstang (been there done that).
Optie 1: motor eruit, lagertjes (eurootje of 35), motor erin. Als je zelf handig bent 3 dagen werk.
Optie 2: motor eruit, bak eraf, alle kruktappen laten slijpen, alle lagers nieuw, nieuwe drijfstang, alles weer monteren, motor erin. Of gewoon meteen een complete motorrevisie. Of een ander blok op de kop tikken, maarja dan weet je weer niet waar je aan toe bent...
SimonBalk
Contacteer:

ok. Dus alleen de lagers is niet zo erg qua kosten. Ik ben in iedergeval wel van plan om dan eens grondig naar de moter te kijken, zodat ik niet weer over een maand stil sta.

Bedankt voor de snelle reactie.

Vanavond maar even met de buurman(automonteur) praten hierover, maar ik zal toch wel even moeten wachten totdat de auto er weer is voordat we kunnen kijken.
Bart V

Vreemd dat zoiets zomaar gebeurd. Ben dan altijd wel benieuwd naar de oorzaak.

Als je lagers overigens hoorbaar waren vrees ik dat idd ook de krukas ingevreten is. Dat is zo gebeurd als er even geen smering optreedt.

Succes
Riël
Über-Spammer

Is er genoeg olie en oliedruk!?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Contacteer:

Ik zou inderdaad even op zoek gaan naar de oorzaak. 1 tip: Als je het blok toch open hebt, haal de oliepomp eruit en meet de speling! Kleine moeite, en het kan je een herhaling besparen. Goede oliepomp kopen zijn de kosten niet.
Oja en Bart heeft gelijk dat je waarschijnlijk wel wat werk aan je krukas hebt. Mijn broertje heeft met zijn R5 GTS hetzelfde gehad als jij, snelweg, rinkelen, stoppen, niet meer rond willen, wegslepen. Dit was optie twee in mijn verhaal. Alle lagers waren slecht, maar 1 lager was kompleet staal op staal. Dit lager was dus na een uurtje snelweg zo warm geworden dat hij was vasgelast (en weer losgebroken), met een kromme drijfstang als gevolg. Motor wilde daarna ook niet meer starten. Bij hem hebben we er toen een gebruikt blok in gehangen.
SimonBalk
Contacteer:

Olie was genoeg. Had het vorige week nog allemaal gecontrolleerd voor de keuring en dat was goed.

De druk weet ik niet. De drukmeter deed al vanaf het begin dat ik hem had raar. soms deed hij het wel en soms niet.

Wat kost een nieuw(gereviseerd) GTT blokkie met en zonder goede turbo? Dam kan ik alvast gaan sparen als ik door ga met deze auto :p

Ik wordt nu al helemaal gek als ik er aan denk hoe het eruit zal zien wanneer het blok openligt. Er was duidelijk wat te horen. Ik reed 100km/u+, dus er zal aanzienlijke schade zijn als ik het zo hoor.

Ik baallllll!!!!!!!!!!!!!!!!!11
Matijs
Contacteer:

Nou het kan er dus zo uitzien:

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/2drijfstangen.jpg[/img]

Ja deze foto heb ik echt zelf gemaakt :s
Zeg maar "voor en na". De lagerschalen rechts zitten 90 graden gedraaid t.o.v. de montage-positie, en vastgelast aan de drijfstang :worship:

Mijn idee: regel een lopend 2e hands blokkie, of alleen een goed onderblok en zet je kop over, want die zal nog goed zijn. Gooi dat blok erin en puzzel dat oude blok op je gemakkie uitelkaar, maak de schade op en vraag eens een revisiebedrijf wat het gaat kosten om hem weer als nieuw te maken. Belangrijk punt om op te letten (wederom uit ervaring): de nokkenas is direct gelagerd in het gietijzer van het onderblok. Als er nou veel slijpsel van de lagers door de olie heeft zitten zwemmen kunnen deze "zadels" ingesleten zijn (groeven). Daar is verdomd weinig aan te doen, dus dan kan het onderblok naar de schroot. Tenzij je echt geld uitgeeft en de hele handel laat uitboren en er lagerschalen in laat zetten (zoals de R5T dat schijnt te hebben).
SimonBalk
Contacteer:

wat een werk. ik ga inderdaad eerst eens rustig kijken wat ik aan tref. Hopelijk kan ik dit weekend beginnen.
mark 5t
Contacteer:

mijn idee is zelf reviseren is heel goed te doen bij een gt turbo door de eenvoudige techniek.
blok compleet uit de auto halen en slopen.
krukas er uit halen en laten controleren door een revisie bedrijf.
nieuwe lagers gewoon bij de dealer bestellen tezamen met een nieuwe oliepomp en de pakkingen.
moet je voor zo`n € 200,- totaal wel klaar zijn.
vervolgens alles weer monteren en rijden maar!!!!
weet je in ieder geval zeker dat het onderblok goed is.
dit alles heeft natuurlijk alleen zin als je zuigers en bussen ook nog goed zijn maar goed dat lijkt mij logisch.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Matijs
Contacteer:

Zelf reviseren kan wel, maar er is wat speciaal gereedschap bij nodig, en er zijn een hoop kleine dingetjes die je even moet weten.
Zou ik alleen aanraden als je handig bent, weet hoe een motor inelkaar zit, en een mooie schone ruimte hebt waar je het werk kan doen.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

SimonBalk
Contacteer:

Zelf reviseren moet lukken, dat kan ik samen met mijn buurman doen. Die is auto monteur.

Waarschijnlijk dit weekend gaat hij er even naar kijken wat de schade is en wat de kosten zullen zijn. Hopelijk valt het mee
Bedankt. Ik zal 'm onthouden.
R(ay)Si

Als je eens een handje nodig hebt, niet dat ik erg handig ben maar je weet nooit :)

Succes iig (Y)
Alleen nog maar VW!
Abel
Über-Spammer

in ieder geval koop alleen het onderblok. dan kun je gelijk de staat van de zuiger/cylinders controleren.

of voor een prikkie een compleet blok.

ik meende dat er in schagen een auto sloop zat die gtt onderdelen heeft.

het is dat groningen zo ver weg is anders wis ik nog wel 3 complete blokken hier in de buurt liggen :wink:

gewoon rond kijken 2ehands spul is er wel genoeg en een revisie blok kost ongeveer 1000 euro

Ik heb wel een goede krukas liggen (waarschijnlijk maar een paar 1000 km gedraaid. deze kwam uit een revisie blok die een lekke koppakking heeft gehad, en die zag er vanbinnen nieuw uit (Y) )
Riël
Über-Spammer

Een onderblokje waar je wel effe mee vooruit kan weet ik ook wel te regelen voor je.
SimonBalk
Contacteer:

Bedankt voor alle hulp. Als ik weet wat ik nodig heb, zal ik het zeker hier posten.

Als een compleet nieuw blok nodig is, dan wil ik daar best een stukje voor rijden.

Eerst even wachten wat de schade zal zijn. Ik begin het nu weer een beetje positiever te bekijken. Ik dacht namelijk dat dit het einde was voor mij en de auto.

Nu zal het weer het einde zijn voor mijn portomonnee :D
SimonBalk
Contacteer:

Update:

Ik heb het blok nog niet open gehad, maar vandaag met de buurman gekeken en het onderblok moet iig vervangen worden. Verder weet je natuurlijk niet welke schade dit heeft aangericht aan het boven(?)blok.

Daarom ga ik maar opzoek naar een geheel ander blok. Misschien als donor of gewoon dat blok er compleet nieuw inhangen.

Dan ga ik wel eerst even mijn nieuwe Sachs koppelingsplaat uit me oude blok halen :P

Nu heb ik al een paar aanboden gekregen van GTT blokken, maar er moeten er vast nog wel meer liggen die tekoop zijn.

Verder las ik dat een gereviseerd blok +- €1000,- kost. Waar kan ik deze halen? en kan ik dan mijn oude blok inleveren voor korting? en hoeveel korting is dit dan ongeveer?

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen vinden met het zoeken, want ik zit hier te balen als een stekker!

Ik ging dit jaar niet op vakantie en wilde daar mooi de auto voor opknappen en spuiten, maar nu wordt het eerst het blok.

Alvast bedankt voor de inzet (Y)
Riël
Über-Spammer

Ik heb het blok nog niet open gehad, maar vandaag met de buurman gekeken en het onderblok moet iig vervangen worden. Verder weet je natuurlijk niet welke schade dit heeft aangericht aan het boven(?)blok.
Heel knap, dat je dat zo kan zien. Ik hou niet zo van die (dure) conclusies eerlijk gezegd maargoed.

Een door renault geleverd gereviseerd blok kost 1100 euro incl inlevering van je oude. Hier heb je wel een nieuwe koppeling en drukgroep erop zitten.
Martijnberk
Contacteer:

als ik iets voor je kan betekenen hoor ik het van je!
SimonBalk
Contacteer:

Waaraan kan je trouwens op het oog zien of je een phase 1 of 2 GTT blok heb? Ik heb namelijk een phase 2 GTT, maar heb zo een "gevoel" dat er een phase 1 blok in ligt.

Dit omdat er zoveel meer slangen etc op zitten dan bij een ander phase 2.

Riël, je hebt gelijk dat we zo nog niet precies weten wat er aan de hand is, maar ik moet snel beslissen of ik de auto weg doe of maak. Als ik hem ga maken wil ik gewoon weten wat de (maximale) kosten zijn, want bij een 5GTT lijkt het af en toe nooit op te houden.

Wat zou jij precies doen? Alleen het onderblok vervangen?
MartijnG
Über-Spammer
Car: Renault 5 GT Turbo

Phase 2 heeft juist meer slangen...dus zou het in principe een Ph.2 moeten zijn :)

Je kunt naar je turbo kijken...luchtgekoeld/watergekoeld...de laatste is Ph.2
Steven
Car: M536

Haal eerst es dat blok eruit, dan kijken wat er mis is en dan pas beslissen wat je gaat doen.

Dat is wat Riël bedoelt en ook de beste manier van handelen...
SimonBalk
Contacteer:

Steven schreef:Haal eerst es dat blok eruit, dan kijken wat er mis is en dan pas beslissen wat je gaat doen.

Dat is wat Riël bedoelt en ook de beste manier van handelen...
Dat zou ook het beste zijn, maar ik heb het nu erg druk met het afronden van mijn studie en geen plaats om dat blok even eruit te halen en neer te zetten.

Misschien dat ik daar toch maar even naar moet kijken.
SimonBalk
Contacteer:

Hoe kan ik het makkelijkst thuis een blok neer zetten zodat ik eraan kan werken? En wat kost dat?
Steven
Car: M536

Montagebok, staan op marktplaats van 50 tot 150 euri...
Remco_Rs
Contacteer:

Mischien heb je hier wel wat aan,Maik is ook bezig met zijn gtt,dus ook met zijn blok eruit halen.Mischien wel handig voor je
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 88#1441888
Rontwingo

Een door renault geleverd gereviseerd blok kost 1100 euro incl inlevering van je oude. Hier heb je wel een nieuwe koppeling en drukgroep erop zitten.
En wat kost dan ongeveer een gereviseerd blok zonder inlevering van je eigenlijk blok?
Abel
Über-Spammer

SimonBalk schreef:Hoe kan ik het makkelijkst thuis een blok neer zetten zodat ik eraan kan werken? En wat kost dat?
gewoon op een verhoging tillen en draaien in de stand die jij wil en ondersteun met een blokje hout gaat prima..

ik heb er 1 op een oude olie drum gezet mooie hoogte was dat. (voor mij dat ik ben niet de kortste)

koppakking set dealer 50 euro onderblok pakking set was volgens mij een 75 euro.

je heb iedergeval de ringen nodig die onder de bussen zitten, nieuwe olie keer ringen aan de krukas.
en 2 van die rubbertjes die de carter moeten afdichten in combinatie met vloeibare pakking

moment sleutel en nieuwe bouten voor het vliegwiel

het hoeft niet erg duur te zijn..

voor een 200 euro heb je een oud blok al aardig opgelapt (mits de bussen en zuiger en veren goed zijn)
Matijs
Contacteer:

Vliegwiel kan ook gewoon met de oude bouten hoor.
SimonBalk
Contacteer:

bedankt voor de reacties! kan ik het onderblok eraf halen wanneer het blok nog op het subframe zit? of zit hij daar ook mee vast?

Ik zit er toch wel aan te denken om eerst maar weer even te proberen om het onderblok eraf te halen. Als dat alles is, moet dat redelijk snel te maken zijn hoop ik
Roy
Moderator

Nee je moet heel het blok van je subframe halen voordat je het uit elkaar kan halen.
5 GT Turbo '88 GT5
SimonBalk
Contacteer:

ok. Dan is het misschien makkelijker om hem eruit te takelen. Heb ik bij de vervanging van de koppelingsplaat ook gedaan.

Even morgen een balans opmaken wat ik nodig heb en wat het kost. Dan maar gaan kijken wanneer ik dat kan inplannen.
Anonymous

Matijs schreef:Vliegwiel kan ook gewoon met de oude bouten hoor.
Tenzij ze breken..... pas geleden bij iemand nog een engelse draad kunnen tappen.... stupid guy
Matijs
Contacteer:

Draad tappen in vliegwiel bouten? No way, die dingen zijn harder dan welke boor of tap dan ook. Als je er in kon boren waren het gewoon de verkeerde bouten.
Als de Haynes niet zegt dat er nieuwe bouten in moeten dan hoeven er bij mij geen nieuwe bouten in...
Plaats reactie